Melabur dalam Monero (XMR) – Semua yang Perlu Anda Ketahui

Monero (XMR) adalah salah satu syiling privasi pertama di dunia. Cryptocurrency unik ini mempelopori pelbagai teknologi untuk menyelesaikan tugas kritikal ini. Hari ini, privasi lebih penting daripada sebelumnya. Oleh itu, Monero juga merupakan salah satu cryptocurrency paling popular di planet ini.

Apa itu Monero?

Monero adalah jawapan cryptomarket untuk kekurangan privasi Bitcoin. Untuk masa yang lama, orang percaya bahawa transaksi Bitcoin tidak dikenali. Pada masa kini, kebanyakan orang memahami bahawa ini tidak berlaku. Sebenarnya, ada banyak alat dan perkhidmatan yang dapat digunakan buka baju orang di sebalik urus niaga Bitcoin tertentu.

Monero mengambil pendekatan yang berbeza untuk pasaran. Duit syiling ini menjadikan privasi sebagai komponen utamanya. Strategi ini terus menjadikan Monero sebagai koin teratas bagi sesiapa yang ingin menjaga privasi mereka dalam sektor ini. Sebenarnya, protokol anonimisasi yang terdapat di Monero sangat berkesan sehingga orang sering menggunakannya untuk membantu mengaburkan hak milik mereka terhadap cryptocurrency lain juga.

Kriptografi Lanjutan

Monero menggunakan fungsi kriptografi canggih untuk memastikan bahawa tidak ada yang dapat menghubungkan anda ke transaksi cryptocurrency Monero. Menariknya, teknologi ini membolehkan blockchain Monero menghantar dan menerima transaksi dengan cara yang tidak mendedahkan data secara langsung kepada penonton. Ingat, blockchain Monero juga dikenakan pemantauan masa nyata yang serupa dengan Bitcoin melalui penjelajah blok.

Tetingkap Dagangan Binance Monero

Binance Tetingkap Dagangan Monero

Pembangun Monero dapat menyelesaikan tugas monumental ini melalui penyatuan protokol fungibility canggih. Fungibility adalah ciri kritikal dalam kebanyakan cryptocurrency. Fungibility adalah kemampuan barang atau aset ditukar dengan barang atau aset individu lain dari jenis yang sama.

Contohnya, kebanyakan komoditi seperti minyak, gandum, atau emas boleh dijangkiti. Sekiranya anda memiliki 1000 gelen minyak, itu tidak bermakna anda perlu menerima galon yang sebenarnya anda pegang. Anda hanya perlu menerima jumlah minyak yang sama kerana ia mempunyai nilai yang sama. Pentingnya, wang tunai dapat difahami, itulah yang menjadikannya begitu sukar untuk mengesan transaksi tunai di dunia nyata.

Fungibility Sejati

Monero mengambil kebolehfungsian selangkah lebih jauh. Mata wang Fiat seperti dolar AS mengandungi beberapa bentuk tanda pengenal seperti nombor siri. Data ini membolehkan pemerintah dan pihak lain yang berkepentingan untuk menelusuri sejarah rang undang-undang tertentu pada hakikatnya. Selagi organisasi membuat nota nombor siri sebelum transaksi, mereka kemudian dapat mengesahkan bahawa nota tersebut adalah yang tepat di kemudian hari.

Di Monero, fungibility melangkah lebih jauh. Tidak ada cara untuk menentukan Monero dalam transaksi apa. Tidak ada nombor siri dan semua urus niaga dilakukan tanpa nama. Dengan cara ini, Monero memberikan privasi baru kepada dunia yang sebelumnya tidak dapat dibayangkan.

Sejarah Monero

Sejarah Monero bermula pada tahun 2012. Pada masa ini, konsep koin privasi baru mula memasuki pasaran. Orang mula menyedari bahawa “dalam ekonomi digital, privasi sama dengan kebebasan.” Oleh itu, perjalanan Monero bermula dengan projek lain yang dikenali sebagai Bytecoin.

Bytecoin

Bytecoin bersifat revolusioner kerana pelbagai sebab. Terutamanya, ia adalah mata wang digital pertama yang ditulis menggunakan teknologi yang disebut CryptoNote. CryptoNote menggabungkan beberapa kunci dalam satu transaksi untuk menjadikannya lebih sukar untuk menentukan siapa yang menghantar ke mana. Konsep pengelompokan kunci awam bersama tidak pernah terdengar pada masa itu. Hari ini, teknologi CryptoNote adalah tulang belakang bagi kebanyakan cryptocurrency berasaskan privasi di pasaran.

Walaupun konsep Bytecoin berjaya, ada aspek lain dari strategi pelancaran koin yang tidak berjalan lancar. Secara khusus, terdapat perbezaan antara pemaju mengenai pengedaran awal duit syiling. Pada akhirnya, Bytecoin mengeluarkan 80% syilingnya semasa pelancaran. Keputusan ini memecah kem Bytecoin dan menyebabkan penciptaan koin privasi lain – Bitmonero.

Secara keseluruhannya, projek Bitmonero merangkumi tujuh pembangun blockchain peringkat tinggi. Dari jumlah tujuh ini, hanya dua identiti mereka yang diketahui oleh orang ramai. Pembangun utama di sebalik projek ini ialah Riccardo Spagni (FluffyPony). Pasukan pembangunan juga termasuk peminat kripto David Latapie. Tidak lama selepas melancarkan platform baru, pengembang memutuskan untuk melepaskan “Bit” dari tajuk dan pergi dengan hanya “Monero” sebagai nama projek. Terutama, Monero bermaksud “duit syiling” di Esperando.

Bagaimana Monero Berfungsi

Monero adalah blockchain sumber terbuka tanpa izin. Platform ini dapat kekal peribadi kerana kemampuannya untuk terus mengemas kini teknologinya. Menariknya, perisian Monero dikemas kini setiap enam bulan. Dengan cara ini, pembangun dapat memperkenalkan kemajuan kriptografi. Berikut adalah beberapa teknologi yang menjadikan Monero begitu hebat:

Tandatangan Cincin

Tandatangan Cincin adalah kemajuan revolusioner dalam penyebutan kriptografi. Protokol ini menggabungkan tandatangan digital pengirim dengan tandatangan pengguna lain. Sistem ini menambah 10 tandatangan untuk setiap kumpulan transaksi. Kemudian semua tandatangan bercampur sebelum kemasukan rasmi mereka ke blockchain.

Terutama, konsep Ring Signatures terus berkembang. Pada masa lalu, pembangun bereksperimen dengan mengubah jumlah tandatangan yang terlibat dalam proses pencampuran ini. Bahkan ada jangka waktu yang singkat ketika pengguna dapat menentukan berapa banyak tanda tangan yang akan dicampur berdasarkan urus niaga.

Alamat Stealth

Teknologi teras lain di sebalik Monero ialah Stealth Addresses. Protokol ini menerbitkan satu alamat yang secara automatik membuat beberapa akaun satu kali untuk setiap transaksi. Kemudian, dompet pengguna merujuk kata laluan yang dikenali sebagai View Key untuk mengimbas blockchain untuk mengenal pasti sebarang transaksi yang berkaitan dengan keberadaannya.

RingCT

Pada tahun 2017, pasukan pengembangan Monero memperkenalkan satu lagi teknologi yang mengubah permainan yang disebut RingCT (Ring Confidential Transactions). Pengekodan ini menyembunyikan jumlah sebenar pengguna XMR yang ditukarkan dalam transaksi sebelum mereka tersedia untuk disemak di blockchain. Untuk mencapai ini, protokol memperkenalkan pelbagai input dan output untuk transaksi. Apabila digabungkan dengan Alamat Stealth dan Tandatangan Dering, ketiga teknologi menjadikan Monero hampir mustahil untuk dikesan.

Skalabiliti Dinamik

Satu lagi kelebihan besar yang dibawa oleh Monero ke pasaran adalah skalabiliti tanpa had. Skalabiliti adalah kemampuan mata wang untuk menangani lebih banyak pengguna pada masa akan datang. Pada masa lalu, Bitcoin mengalami masalah skalabiliti yang menyebabkan rangkaian tertangguh dan bayaran meningkat dengan luar biasa. Bitcoin tidak dapat memenuhi tuntutan skalabiliti pada masa itu kerana banyak sebab. Terutama, ia hanya dapat menangani blok transaksi hingga 1MB.

Sebaliknya, Monero tidak mempunyai ukuran blok yang telah ditetapkan sebelumnya. Pelombong dapat menentukan seberapa besar blok transaksi yang ingin mereka setujui. Namun, baru-baru ini, pembangun memperkenalkan sistem penalti-penalti blok. Penalti itu mengambil kira ukuran median dari 100 blok terakhir. Sekiranya blok berikutnya lebih besar daripada jumlah ini, penalti akan mengurangkan ganjaran penambangan untuk blok tersebut. Strategi ini bertujuan untuk mencegah node memasukkan spam ke blockchain.

CryptoNight

CryptoNite merevolusikan cara pelombong mengambil bahagian dalam pasaran. Tidak seperti Bitcoin, ASIC (Litar Bersepadu Khusus Aplikasi) tidak banyak digunakan. Hebatnya, Monero dapat ditambang dengan baik menggunakan CPU dan GPU. Mekanisme konsensus CryptoNight menghalang pemusatan di sektor perlombongan. Dengan cara ini, Monero berpotensi untuk lebih terdesentralisasi daripada Bitcoin pada masa akan datang.

Pelbagai Kekunci

Monero menggunakan kombinasi kekunci untuk menjadikan rangkaiannya berfungsi tanpa nama. Secara khusus, Monero memperkenalkan kunci pandangan awam, kunci pandangan peribadi, dan kunci perbelanjaan awam dan swasta. Kunci perbelanjaan peribadi digunakan untuk membuat transaksi keluar. Manakala, kunci pandangan peribadi membolehkan pengguna memeriksa blockchain untuk mengesahkan bahawa mereka menerima dana mereka. Anda juga memerlukan kunci perbelanjaan awam untuk mengesahkan tandatangan dan kunci awam tersembunyi anda.

Jumlah Bekalan XMR

Pada masa ini, terdapat 17,669,037 XMR yang beredar. Tidak seperti kebanyakan cryptocurrency, tidak ada jumlah penawaran Monero yang telah ditetapkan. Sebaliknya, pemaju memilih untuk meningkatkan jumlah syiling sebanyak.87% pada tahun pertama. Setiap tahun berikutnya peratusan ini semakin rendah. Pada kadar semasa ini, diperlukan 115 tahun lagi sebelum Monero menggandakan bekalannya sekarang.

XMR melalui CoinMarketCap

XMR melalui CoinMarketCap

Cara Membeli Monero (XMR)

Terima kasih kepada peranan XMR yang menonjol di pasaran kripto, mudah untuk mendapatkan beberapa bantuan. Perkara pertama yang perlu anda lakukan ialah mendaftar dari bursa terkemuka yang memperdagangkan XMR. Binance adalah pertukaran terbesar di dunia dan mereka menawarkan pasangan perdagangan XMR dalam pelbagai jenis. Anda perlu mengesahkan identiti anda untuk memasuki pertukaran Binance.

Setelah pendaftaran anda selesai, langkah seterusnya adalah membiayai akaun anda. Tugas ini mudah dilaksanakan setelah anda menghubungkan bank atau kad debit anda ke platform. Sekarang, anda boleh mula menukar mata wang fiat anda menjadi cryptocurrency. Bitcoin adalah mata wang yang disyorkan untuk didagangkan kerana selalu ada pasangan perdagangan BTC untuk setiap cryptocurrency. Sekarang anda mempunyai BTC, anda boleh memilih perdagangan untuk XMR dan dalam beberapa saat, anda akan menerima XMR anda ke dompet pertukaran anda.

Melabur dalam Monero (XMR) - Semua yang Perlu Anda Ketahui Melabur dalam Monero (XMR) - Semua yang Perlu Anda Ketahui Melabur dalam Monero (XMR) - Semua yang Perlu Anda Ketahui
★★★★★ ★★★★★ Ulasan Binance

Penilaian Securities.io ditentukan oleh pasukan editorial kami. Formula pemarkahan untuk broker aset digital (cryptocurrency) mengambil kira banyak faktor, termasuk yuran dan minimum akaun, platform perdagangan, sokongan pelanggan, badan pengawalseliaan, dan pilihan pelaburan.

★★★★★ ★★★★★ Ulasan Kraken

Penilaian Securities.io ditentukan oleh pasukan editorial kami. Formula pemarkahan untuk broker aset digital (cryptocurrency) mengambil kira banyak faktor, termasuk yuran dan minimum akaun, platform perdagangan, sokongan pelanggan, badan pengawalseliaan, dan pilihan pelaburan.

★★★★★ ★★★★★ Ulasan Poloniex

Penilaian Securities.io ditentukan oleh pasukan editorial kami. Formula pemarkahan untuk broker aset digital (cryptocurrency) mengambil kira banyak faktor, termasuk yuran dan minimum akaun, platform perdagangan, sokongan pelanggan, badan pengawalseliaan, dan pilihan pelaburan.

Terbaik untuk

Peniaga Maju

Terbaik untuk

Peniaga USA

Terbaik untuk

Kemudahan penggunaan

Yuran Perdagangan

0.10%

Yuran Perdagangan

0.16%

Yuran Perdagangan

0.125%

Promosi

Pulangan Tunai 10%

Kod Diskaun: EE59L0QP

Promosi

Tiada

Promosi

Tiada

Cara Menyimpan Monero (XMR)

Sekiranya anda ingin membuat pelaburan besar dalam XMR atau jika anda merancang untuk HODLing crypto ini untuk jangka masa yang panjang, dompet perkakasan adalah pilihan terbaik. Dompet perkakasan menyimpan kripto anda di luar talian di “penyimpanan sejuk”. Strategi ini menjadikan ancaman dalam talian tidak dapat mengakses pegangan anda. The Lejar Nano S atau yang lebih maju Lejar Nano X kedua-duanya menyokong Monero (XMR).

Syiling Privasi

Monero menunjukkan kepada dunia betapa pentingnya koin privasi. Oleh itu, ia membantu mencetuskan ledakan koin privasi. Terdapat lebih daripada 63 berbeza duit syiling privasi tersedia untuk perdagangan di pasaran hari ini. Hebatnya, projek-projek ini merangkumi nilai lebih dari $ 2 bilion.

Backlash Syiling Privasi

Seperti yang anda jangkakan, tidak semua orang menggunakan konsep transaksi peribadi. Baru-baru ini, IRS mencurahkan berjuta-juta pembangunan sistem untuk membantu mengenal pasti individu-individu ini. Baru-baru ini pengeposan di laman web kontrak rasmi kerajaan menunjukkan bahawa Bahagian Siasatan Jenayah (CID) IRS berusaha untuk mengupah beberapa kontraktor swasta untuk mendapatkan lebih banyak ketelusan dalam transaksi koin privasi.

Monero juga mendapat haba di kawasan lain di dunia. Minggu lalu, pengawal selia Rusia diumumkan kejayaan pelancaran sistem penjejakan blockchain prototaip yang dapat merungkai protokol keselamatan Monero dan DASH. Pengawal selia mendakwa bahawa perisian itu diperlukan untuk memerangi penyeludupan dadah dan aktiviti haram lain.

Monero di Masa Depan

Walaupun kerajaan bukan penggemar urus niaga tanpa nama, masih terdapat banyak keuntungan untuk cryptocurrency ini. Tiga minggu yang lalu, dalam temu bual dengan Peter McCormick, Ketua Pegawai Eksekutif Coinbase Brian Armstrong mendedahkan bahawa pengawal selia AS menghalang pertukaran daripada menyenaraikan XMR. Armstrong memetik bahawa pertukaran lain yang bukan berasaskan AS seperti Binance menawarkan duit syiling dengan kejayaan.

Di setiap industri, ada platform yang mengambil keperluan pengguna dan meletakkannya di atas semua masalah lain. Dalam industri crypto, duit syiling itu adalah XMR. Monero terus memberikan dunia cara selamat dan tanpa nama untuk melindungi privasi, walaupun kuasa dunia akan memilikinya sebaliknya. Dengan cara ini, Monero memikul risiko nyata untuk memberikan kebebasan kepada penggunanya, dan untuk itu, mereka layak mendapat Terima Kasih.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me