Apa itu Perdagangan CFD?

Perdagangan CFD menjadi semakin popular di kalangan peniaga, dan merupakan jenis perdagangan yang ditawarkan secara meluas di antara semua broker dalam talian teratas. Jadi, apa sebenarnya perdagangan CFD?

Apa itu CFD?

CFD bermaksud Kontrak untuk Perbezaan. Ini adalah jenis derivatif tertentu yang ditawarkan oleh broker di mana anda berdagang mengenai perbezaan harga aset antara ketika anda membuka perdagangan, dan ketika anda menutup perdagangan, walaupun anda sebenarnya tidak membeli aset yang mendasari.

Salah satu tarikan besar jenis pelaburan ini adalah fleksibiliti yang dibenarkan. Dengan perdagangan tradisional, anda cenderung membeli aset pada dasarnya untuk bergerak ke satu arah, naik. Walaupun dengan perdagangan CFD, pilihan anda lebih terbuka. Anda boleh membuat spekulasi pergerakan naik atau turun ketika anda membeli kontrak. Di sini kita akan melihat lebih mendalam bagaimana perdagangan CFD berfungsi, dan alat yang anda miliki ketika berdagang.

Berjangka Panjang atau Pendek dalam Perdagangan CFD

Keupayaan ini untuk jangka masa panjang atau pendek adalah faedah utama yang terdapat dalam perdagangan CFD yang tidak tersedia dalam arti perdagangan yang lebih tradisional tanpa menggunakan pilihan, atau mungkin melabur dalam ETF yang kompleks atau jenis dana lain.

Dengan menggunakan CFD lama, anda yakin aset yang anda laburkan akan meningkat. Oleh itu, anda akan membuat pesanan “beli” untuk aset tersebut.

Sebaliknya, kekurangan CFD bermaksud bahawa anda yakin aset yang anda laburkan akan turun pada harga. Dalam kes ini, anda akan membuat pesanan “jual” untuk aset tersebut.

Dalam kedua kes tersebut, keuntungan anda dari perdagangan CFD akan dikira hanya apabila anda menutup kedudukan. Pada saat penutupan, anda akan mendapat untung atau rugi kerana perbezaan harga.

Contohnya

Anda lihat Tesla pada masa ini berharga $ 440 sesaham, dan anda yakin nilainya akan meningkat. Dalam kes ini untuk menjana keuntungan anda akan “membeli” Tesla. Sekiranya harga semasa penutupan telah meningkat, maka anda akan mendapat keuntungan. Sekiranya ia turun, anda akan rugi.

Begitu juga, jika anda melihat Euro saat ini bernilai $ 1.17 berbanding USD, dan anda fikir ini akan turun, maka anda membuka posisi “jual” dengan CFD anda. Sekiranya harga Euro turun kemudian di bawah $ 1.17 maka anda akan mendapat keuntungan. Sekiranya harganya naik, anda akan rugi.

Seperti yang anda lihat, jangka masa panjang secara efektif bertaruh bahawa harga aset yang anda pilih akan naik, sementara yang pendek adalah meramalkan harga aset akan turun. Anda juga dapat melihat dari contoh ini bahawa biasanya terdapat sejumlah aset dari broker CFD teratas yang boleh anda jual. Ini biasanya merangkumi banyak pasangan forex, saham, komoditi, bon, dan juga cryptocurrency.

Menggunakan Leverage dalam Perdagangan CFD

Serta fleksibiliti yang dapat anda nikmati dengan perdagangan CFD, anda juga dapat memperoleh keuntungan dari perdagangan dengan leverage. Semua perdagangan CFD dilakukan berdasarkan leverage. Ini bermakna anda hanya perlu membayar sejumlah kecil kos kontrak di muka.

Leverage meningkatkan daya perdagangan anda, kerana anda dapat membuka posisi besar dengan jumlah modal yang lebih kecil. Sebagai contoh, jika broker anda membenarkan leverage 30: 1 (jumlah maksimum yang dibenarkan di bawah peraturan CySEC di Eropah, maka anda boleh membuka perdagangan $ 30,000 dengan baki tunai $ 1,000.

Perdagangan leveraged boleh menjadi bagus untuk memberi anda kekuatan beli pada dasarnya sebagai peniaga CFD, tetapi anda juga harus sentiasa ingat bahawa, sementara potensi ganjarannya diperbesar, begitu juga risikonya. Kerugian dapat meningkat lebih cepat leverage yang lebih tinggi yang anda gunakan, jadi anda harus selalu memastikan bahawa anda mempunyai dana yang mencukupi dan menggunakan strategi pengurusan risiko yang mantap.

Apa itu Margin dan Lindung Nilai?

Perdagangan CFD dengan leveraj juga dapat disebut sebagai perdagangan margin. Margin terdapat dalam dua bentuk yang berbeza. Pertama, ini adalah jumlah wang yang mesti anda simpan pada awalnya untuk membuka perdagangan leveraged. Ini mungkin antara 2% hingga 50% dari ukuran perdagangan bergantung pada nisbah leverage. Kemudian, anda mungkin perlu mendepositkan margin lebih lanjut jika perdagangan berlaku terhadap anda. Dalam kes ini, anda mungkin menerima panggilan margin dari broker. Ini meminta anda untuk menyimpan lebih banyak dana jika anda ingin memastikan kedudukannya tetap terbuka.

Perdagangan CFD juga boleh menjadi cara yang baik untuk melindungi diri daripada pegangan lain yang anda ada dalam portfolio anda. Peniaga akan sering menggunakan CFD dengan cara ini kerana cepat dan mudah menggunakan aset tertentu. Sebagai contoh, jika anda mempunyai pegangan saham Apple dalam portfolio saham anda tetapi bimbang mereka mungkin akan kehilangan wang, anda boleh mengimbangi ini dengan membuka CFD yang menutupi Apple.

Proses Perdagangan CFD

Dengan pemahaman latar belakang yang jelas, anda akan bersedia untuk berdagang CFD. Berikut adalah beberapa perkara yang perlu dipertimbangkan, dan langkah-langkah dalam proses yang harus diselesaikan semasa membuat perdagangan anda.

Salah satu perkara pertama yang biasa anda perhatikan ialah sering ada harga beli, dan harga jual. Harga jual akan selalu sedikit lebih rendah daripada harga pasaran semasa, dan harga beli sedikit lebih tinggi. Perbezaan harga ini adalah spread broker, keuntungan kecil yang mereka hasilkan dari perdagangan anda yang biasanya dipertahankan setanding mungkin.

Perkara lain yang perlu diperhatikan ialah perdagangan CFD dilakukan secara banyak. Anda perlu mengetahui ukuran lot pada aset sebelum membuka kedudukan anda. Ini berbeza-beza bergantung pada aset, walaupun saham CFD perdagangan biasanya 1 saham per lot.

Mengenai berapa lama anda perlu membuat perdagangan terbuka, ini juga sepenuhnya bergantung kepada anda ketika berdagang CFD, walaupun anda harus memeriksa dengan broker anda untuk sebarang bayaran semalaman yang dikenakan jika anda terus membuka posisi semalam.

Tempat Berdagang CFD

Terdapat banyak tempat untuk berdagang CFD dalam talian. Kami mencadangkan perkara berikut:

Etoro – Broker pelbagai peraturan yang dipercayai oleh berjuta-juta pengguna. Sekiranya anda ingin mengetahui lebih lanjut, baca Ulasan Etoro kami.

Amaran: Perlu diketahui bahawa semua perdagangan melibatkan risiko. 67% akaun pelabur runcit kehilangan wang ketika berdagang CFD dengan pembekal ini. Anda harus mempertimbangkan sama ada anda mampu mengambil risiko tinggi kehilangan wang anda. Kandungan ini hanya untuk tujuan pendidikan dan bukan nasihat pelaburan.

AvaTrade – Mereka menyediakan perdagangan CFD dalam cryptocurrency, saham, indeks, komoditi, bon, dan ETF. Baca Ulasan AvaTrade kami.

XM – Mereka menawarkan lebih dari 1200 aset untuk diperdagangkan, termasuk lebih dari 1100 yang dapat diperdagangkan sebagai CFD. Baca Ulasan XM kami.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me