Panduan Bitcoin: Tinjauan Lengkap Bagaimana Bitcoin Berfungsi

Semuanya bermula dengan Bitcoin, (₿TC) ‘cryptocurrency’ berdasarkan teknologi lejar diedarkan blockchain (DLT).

Rangkaian pembayaran terdesentralisasi yang pertama merangkumi semua elemen mulia dari tunai elektronik sumber terbuka.

Mulai 31 Oktober 2008 (Satoshi Nakamoto kertas putih tarikh pelepasan) hingga 3 Januari 2009 (pelancaran sistem perisian Bitcoin), hingga satu dekad ditambah dan dikira kemudian pada tahun 2019 (sepanjang masa bernilai $ 19, 893 BTC / USD nilai pertukaran); bitcoin bit-bit (mata wang $ BTC) dan Bitcoin big-b (protokol rangkaian) bertambah kuat setiap hari. Matlamat panduan bitcoin ini mudah; mendidik pengguna (melalui kesedaran) dan memberi maklumat kepada pelabur * (dengan pandangan).

MTC membuat kaedah asas pengetahuan terbaik dari ekosistem era bitcoin yang baru muncul dengan teliti.

Dua soalan terbesar yang dikuasai oleh Crypto mengenai cryptoasset P2P tanpa sempadan, adalah:

1) apa itu Bitcoin?

1a) bagaimana Bitcoin berfungsi?

Dan ya, tentu saja pengakuan yang tepat mengenai soalan berdasarkan realiti masa nyata 24/7/365:

2) berapakah harga bitcoin? (lihat ramalan + sejarah)

Sudah tiba masanya untuk memecahkan soalan-soalan klasik ini untuk memisahkan fakta daripada fiksyen (walaupun ^ cerita rakyat ^).

Terdapat banyak hoopla, gembar-gembur dan histeria yang berlegar di dalam cryptovere yang sesak, mudah tersesat.

Mari kita lihat bagaimana bitcoin berdiri dengan “dua yuran” tersendiri selain dari ETH, LTC dan sepupunya tokennya yang jauh, BCH.

Mencerna sepotong penuh bahan-bahan pai BTC sederhana yang dibakar dengan asas-asas di atas akan sangat berharga.

Bitcoin mungkin sepantas kilat, tetapi kategori mencipta koin crypto memerlukan penerapan pengguna sebagai terasnya.

Ulasan utama MTC pada bitcoin mengandungi lima aspek dan faktor yang berbeza untuk terus dimainkan.

  • Apa itu Wang (ketahanan, penerimaan, pembahagi, mudah alih, penawaran dan keseragaman Bitcoin)
  • Ekonomi Bitcoin (The Who, What, When, Where, Why dan How on bitcoin) [* di sini]
  • Bagaimana Harga Bitcoin Berfungsi (kekuatan pendorong menentukan nilai BTC) [* di sini]
  • Bitcoin Halving (Sejarah Carta Ganjaran Blok Perlombongan BTC Mei 2020) [* di sini]
  • Apa Seterusnya untuk Bitcoin? Ramalan Harga Bitcoin yang Harapan atau Adakah Ia Akan Mati? [* di sini]

Ramalan harga bitcoin yang diarkibkan bersama dengan banyak komponen lain yang berkaitan dengan cryptocurrency terkemuka, semuanya akan disimpan untuk gambaran keseluruhan garis besar yang lain. Membeli bitcoin dan jagaan pintar mesti berjalan seiringan, namun tujuannya adalah agar semua peneliti crypto berjalan jauh mengetahui lebih banyak daripada yang anda lakukan sekarang.

Ramai yang tertanya-tanya adakah bitcoin akan mati akibat kemerosotan dan keruntuhan epik atau melihat gelembung itu muncul tidak lama lagi? atau adakah btc akan kembali lagi? Ramalan ini mengenai sama ada bitcoin adalah satu keajaiban satu kali atau tidak adalah untuk waktu dan tempat lain, buat masa ini ia kembali kepada asas-asas cetak biru bitcoin sehari sebelum berubah menjadi bitcoiner bonafide (dan beriman).

Pada masa ini, bitcoin layak mendapat jalan cerita sebelum tidur mengenai siapa yang menjadi apa. Sebarang pelaburan crypto adalah perjudian, tetapi titik permulaan master yang benar adalah meluangkan masa untuk menguraikan masa depan kewangan bitcoin.

Contents

Wang: Sebelum Bitcoin, Bagaimana Bermula??

Mengganggu wang baru yang dapat diprogramkan dan masalah B.T.C. bertelur dari model teknologi blockchain ‘zaman baru’.

Bitcoin, dengan alasan teknologi lejar diedarkan tanpa kepercayaan – dari benih (kertas putih), hingga tumbuh-tumbuhan (perisian) – telah berkembang menjadi kelas aset baru yang seksi sebagai cryptocurrency empat dan lima angka penuh yang bertanggungjawab untuk industri $ 200 bilion hari ini (setinggi $ 820 bilion). Tetapi sebelum kita dapat meningkatkan ekosistem bitcoin dan membincangkan mengenai perlombongan untuk mendapatkan ganjaran blok atau mengkaji analisis carta pasaran kripto setiap minggu, hari, jam, minit dan bahkan yang kedua – sudah tiba masanya untuk mengesan kembali akar wang dan merumuskan pemahaman tentang maknanya dan penerimaan penggunaan secara besar-besaran. Sebelum ada kumpulan geng atau kedai konvoi emas digital bernilai 2.0, ia bermula dari satu.

Wang 101: Hari Pertukaran Nilai Awal

Untuk memahami kepentingan mata wang digital, kita harus mula-mula melihat bagaimana wang telah berkembang selama bertahun-tahun. Dari segi sejarah, penggunaan mata wang fizikal adalah fenomena baru-baru ini – terutamanya kerana perdagangan wang pertama antara manusia hanya terdiri daripada wilayah. Sebagai contoh, beberapa milenium yang lalu, media pertukaran yang paling terkenal terdiri daripada benda seperti kulit kerang (manik laut), manik, dan lain-lain. Sebenarnya, bukti yang direkodkan sejak dulu menunjukkan bahawa negara seperti India, China, dan Afrika pasaran perdagangan yang kuat di mana orang selalu bertukar barang antara satu sama lain.

Ketika orang di seluruh dunia menyaksikan awal zaman Gangsa, semakin banyak logam mula digunakan untuk penciptaan mata wang. Ini kerana logam jauh lebih tahan lama, mudah alih, mudah fleksibel, dan mudah dibahagi jika dibandingkan dengan kerang laut dan medium pertukaran lain yang serupa. Dengan itu, terdapat satu kelemahan untuk menggunakan syiling logam – iaitu beratnya. Berabad-abad yang lalu, ketika para pedagang harus menyeret barang mereka di seluruh dunia, mereka terpaksa membawa sejumlah besar duit syiling logam pada keldai mereka, sehingga menjadikan proses memfasilitasi tempat tinggal cukup mahal, tidak praktikal dan memakan masa. Untuk memperbaiki masalah ini, pemerintah China dari abad ke-11 mula mengeluarkan wang kertas untuk mempermudah perdagangan dalaman dan global. Idea ini kemudian menarik perhatian banyak maharaja asing, terutama di Eropah – dengan itu membawa era kewangan baru.

Senario kemudian tetap sama selama berabad-abad hingga akhir 1970-an ketika Presiden Ronal Raegan menghapuskan standard emas. Dalam hal ini, perlu diperhatikan bahawa untuk sebahagian besar sejarah mereka, bil kertas telah ditebus secara langsung untuk logam berharga seperti emas. Di bawah standard emas, unit perdagangan yang digunakan di seluruh planet dapat ditebus dengan jumlah emas tertentu. Inti sistem ini adalah pada dasarnya mengekang kekuatan pemerintah dengan menjaga tingkat inflasi tetap terkendali, namun, sejak menghapuskan standard ini, mata wang fiat moden pada dasarnya disokong oleh tidak lebih dari kepercayaan seseorang terhadap pemerintah daerahnya. Dengan kata-kata mantan Pengerusi Fed Reserve, Alan Greenspan:

“Tanpa adanya standard emas, tidak ada cara untuk melindungi simpanan dari penyitaan melalui inflasi. Tidak ada simpanan nilai yang selamat. “

Ringkasnya, jika standard emas masih ada pada hari ini, keperluan untuk Bitcoin mungkin tidak akan timbul sejak awal. Bagi mereka yang berminat untuk mengetahui bagaimana sistem monetari terpusat – yang ada di lebih dari 97% dari semua negara di seluruh dunia hari ini – berfungsi, sangat berguna untuk melihat artikel ditulis oleh Nick Szabo di mana dia merangkumi pelbagai topik yang berkaitan. Yang mesti mula diklik dalam perbualan mengenai penembakan bitcoin dan Bitcoin untuk bintang adalah apabila semua ‘ciri wang’ utama (bekalan terhad, mudah alih, kebolehpecahan, ketahanan, keseragaman dan penerimaan) dipenuhi dengan gaya dan kewangan yang hebat (emas) fesyen.

Mendekati Bitcoin pada mulanya kelihatan seperti tugas yang menakutkan, terutamanya perkataan ‘crypto-currency’ hanya menjadi arus perdana dua tahun lalu. Dalam hal ini, beberapa orang terkaya di dunia telah berkongsi kisah mereka tentang bagaimana mereka akhirnya menyaring semua kebisingan di sekitar domain ini. Kemudian, dengan menggunakan sekejap jempol untuk melakukan flip suis cahaya dihidupkan, bitcoin epiphany mengklik. Ini benar-benar daya gangguan akhirnya ditemui. Dalam panduan ini, kami akan menggali banyak konsep yang berkaitan dengan ruang ini termasuk blockchain, altcoin dan melihat bagaimana revolusi teknologi ini sebenarnya.

Mencuba memahami kekuatan Bitcoin dari sudut teknikal semata-mata boleh menjadi tugas yang sukar sehingga lebih baik melihat istilah ‘mata wang digital’ dari segi kegunaan dan kepentingannya. Sebagai permulaan, individu yang dapat memahami asas-asas BTC sudah di hadapan keluk jika dibandingkan dengan kebanyakan orang. Malah pelabur berpengalaman seperti Warren Buffet dan Mark Cuban telah, pada masa lalu, mengurangkan BTC tanpa benar-benar memahami apa yang membuat aset digital berdetak. Buffet, sebenarnya, telah menyamakan Bitcoin dengan ‘racun tikus’, sehingga semacam itu memberi idea kepada seseorang tentang bagaimana pemain tradisional melihat pasaran ini.

Apa itu Bitcoin? Mata Wang Ideal untuk Dunia Hari Ini:

Sebelum kita mengkaji lebih mendalam mengenai apa yang ditawarkan oleh Bitcoin, sangat berguna bagi pembaca kita untuk membayangkan apa yang mereka rasa seperti mata wang yang ideal untuk dunia masa kini. Sebagai contoh, sementara teknologi telah membentuk bagaimana kita berinteraksi antara satu sama lain (telefon pintar dll), ia tidak dapat menyediakan kita platform ekonomi yang membuat pembayaran dan pemindahan antarabangsa benar-benar diperkemas dan ekonomi. Dalam keadaan ini, perlu disebutkan bahawa sebanyak 1000 dolar Paypal boleh dikenakan biaya pengguna di mana saja antara $ 70- $ 75 ditambah yuran penukaran.

Adakah Idea Mata Wang Global Boleh dilaksanakan?

Orang yang telah melancong ke luar negara menyedari hakikat bahawa aset fiat tempatan mereka dikenakan begitu banyak kos pertukaran pinggiran sehingga akhirnya mereka kehilangan banyak wang yang sukar diperoleh sepanjang perjalanan – baik melalui kadar penukaran kad kredit, kos, PPN, dan lain-lain. Sebagai tambahan, terdapat sejumlah 21 negara (termasuk Australia, AS, dan Kanada) yang menggunakan dolar. Walau bagaimanapun, semua aset yang berbeza ini (USD, AUD, SGD) bebas antara satu sama lain dan tidak boleh digunakan secara bergantian. Untuk menjadi lebih spesifik, mata wang individu yang ada di seluruh dunia – di antaranya terdapat lebih dari 180 – turun naik nilai antara satu sama lain, sehingga tidak memungkinkan penukaran berlaku secara percuma.

Dengan itu, aset digital seperti Bitcoin menawarkan kemungkinan di mana orang boleh menggunakan mata wang bersatu untuk memudahkan pembayaran mereka di seluruh dunia dengan cara yang mudah dan lancar. Sebagai tambahan kepada ini, cryptocurrency menghilangkan beberapa kos periferal yang harus dihadapi seseorang di lapangan terbang dan pusat bandar – di mana pelanggan diberi kadar pertukaran yang jauh dari nilai pasaran sebenar aset.

Betapa Cekapnya Sistem Kiriman Wang Hari Ini?

Semasa menganalisis platform pengiriman wang hari ini, kita dapat lihat itu pekerja migran hari ini menghantar sekitar $ 574 bilion kepada keluarga mereka setiap tahun. Bukan hanya itu, pasaran ini diproyeksikan akan terus berkembang seiring tren urbanisasi terus berkembang. Walau bagaimanapun, sebilangan besar platform ini agak tidak mesra pengguna dan bayaran yang dikenakan untuk mempermudah penggunaannya boleh melebihi 10% daripada jumlah nilai yang dipindahkan – sementara masa pemprosesan boleh berkisar antara 1-4 hari.

Sekarang, dari konteks crypto, kita dapat melihat bahawa dengan menggunakan aset digital, pekerja migran dapat mengirim sejumlah wang yang sama kepada orang yang mereka sayangi dalam masa beberapa saat, itu juga dengan kos tx kurang dari 2% dari jumlah nilai transaksi. Oleh itu, apabila semua itu dikatakan dan dilakukan, seolah-olah memiliki mata wang global menjadikan pembayaran antarabangsa dan pembayaran antara mata wang menjadi lebih mudah bagi semua orang.

Bagaimana Mata Wang Digital Sesuai dengan Semua Ini?

Pada zaman sekarang, kebanyakan orang menggunakan platform pembayaran digital secara aktif seperti Venmo, Apple Pay, Paypal untuk menghantar dan menerima wang. Walaupun di negara-negara di mana pendigitalan masih berlaku dengan perlahan, orang mula melihat kelebihan tidak perlu membawa aset fizikal mereka ke mana sahaja mereka pergi. Satu tinjauan pendapat dari Economic Times menunjukkan dengan jelas bahawa kira-kira 92% daripada semua rizab mata wang global wujud secara murni dalam bentuk digital. Bilangan ini kemungkinan besar akan terus bertambah seiring kita melangkah ke masa depan.

Juga, jika mata wang digital global dimasukkan ke dalam gambar, pemerintah di seluruh dunia akan mempunyai kemampuan mereka untuk melaksanakan kekuatan pengembangan atau tahan api yang sangat berkurang. Dan sementara dalam keadaan tertentu, seseorang dapat berpendapat bahawa mata wang terpusat mempunyai kelebihan mereka (seperti mengurangkan kemungkinan kemelesetan), pada umumnya, argumen balas mengatasi semua kelebihan dengan margin yang besar. Dalam hal ini, kita boleh menyebutkan contoh seperti Venezuela di mana mata wang tempatan menyaksikan hiperinflasi dengan kadar yang tidak masuk akal sehingga menjadi hampir tidak bernilai dalam satu dekad (sekurang-kurangnya untuk tujuan perdagangan harian).

“Kuasa cenderung merosakkan, dan kuasa mutlak merosakkan sama sekali.”

Apabila kerajaan atau entiti terpusat yang lain (fikir bank-bank besar seperti JP Morgan, Goldman Sachs, dll) dapat mencetak wang dari udara, seseorang harus memikirkan semua kegilaan yang mungkin berlaku. Sebagai contoh, pada tahun 2008, para bankir dapat mengaut berbilion-bilion dolar dolar dalam wang pembayar cukai sebagai “bonus” kerana pada dasarnya menyebabkan krisis perumahan yang menyaksikan banyak orang yang bekerja keras (di seluruh dunia) kehilangan semua wang mereka dalam 12-18 bulan.

Mengenai perkara itu, Mr. Greenspan disebut sebagai:

“Secara berkala, sebagai akibat dari pengembangan kredit yang terlalu cepat, bank-bank dipinjam hingga batas simpanan emas mereka, suku bunga naik tajam, kredit baru dipotong, dan ekonomi mengalami kemelesetan yang tajam, tetapi jangka pendek … Ini simpanan emas terhad yang menghentikan pengembangan aktiviti perniagaan yang tidak seimbang sebelum mereka dapat berkembang menjadi bencana pasca Perang Dunia I. “

Sebagai penutup segmen ini, kita dapat mengatakan bahawa walaupun hampir mustahil untuk kembali ke standard emas yang kita ada pada hari itu, masih belum terlambat untuk menghilangkan keperluan pihak ketiga dari tempat kejadian.

Bitcoin ke Penyelamat

Setelah membincangkan sejarah wang dengan banyak perincian, kita sekarang dapat mulai melihat cadangan yang dikemukakan oleh Bitcoin. Dalam pengertiannya yang paling asas, BTC dapat dianggap sebagai penyelesaian menyeluruh yang menangani banyak masalah yang timbul dengan mata wang fiat. Sebagai permulaan, ia boleh berfungsi sebagai emas digital dan juga media tunai elektronik. Sekiranya itu tidak mencukupi, aset digital benar-benar tidak boleh dipercayai dan tidak dapat dikendalikan oleh pihak berkuasa atau institusi pihak ketiga mana pun. Ketiga-tiga ciri ini menjadikan Bitcoin sebagai kenderaan kewangan yang lebih baik jika dibandingkan dengan mata wang lain yang terdapat di pasaran sekarang.

Mengenai bagaimana wang fiat berfungsi hari ini, kita dapat melihat bahawa setelah penghapusan piawaian emas pada abad yang lalu, pemasangan pemerintah di masa depan di seluruh dunia diberi kuasa sepenuhnya untuk mencetak wang dengan cara yang sepenuhnya rawak dan tidak terkawal. Walau bagaimanapun, terdapat banyak tangkapan di sini, iaitu bank pusat tidak semestinya mencetak wang kertas baru untuk menghasilkan wang, sebaliknya, mereka memanipulasi kadar faedah untuk mempengaruhi aktiviti ekonomi dan mengawal inflasi.

Sebagai contoh, jika bank pusat mengurangkan kadar faedah, orang diberi insentif ekonomi besar untuk meminjam dan membelanjakan wang dari pelbagai institusi perbankan. Ringkasnya, ini juga merupakan sebab utama kemelesetan 2008 yang menggegarkan dunia. Begitu juga, ketika kadar faedah dinaikkan, orang biasanya cenderung untuk tidak membuat pelaburan dan biasanya ingin mengurangkan penggunaan wang mereka.

Perkara lain yang perlu diketengahkan di sini ialah apabila Rizab Persekutuan (atau bank pusat lain) mengurangkan kadar faedah, penawaran wang meningkat dengan cepat sementara penawaran barang dan perkhidmatan berkembang lebih perlahan.

Di sinilah utiliti sebenar Bitcoin mula menonjol dan bersinar kerana tidak seperti aset fiat lain yang ada sekarang, BTC mempunyai bekalan tetap – iaitu hanya akan ada sejumlah 21 juta BTC. Ini menjadikan aset kripto utama menjadi komoditi langka (seperti emas) dan juga menjadikannya kebal terhadap pelbagai isu tahan api dan inflasi. Juga, apabila aset tertentu sukar diperoleh, orang cenderung nilai ia lebih banyak. Konsep ini dapat diserlahkan dengan lebih baik dengan memikirkan lukisan oleh seniman seperti Monet, Dali, Mundi yang sering dijual dengan harga ratusan juta dolar – terutamanya kerana hanya ada satu salinan karya seni yang asli.

Utiliti Bitcoin sebagai Penjelasan Tunai Elektronik

Walaupun emas dan logam berharga seperti itu adalah SOV yang baik, namun logam tidak praktikal untuk memudahkan urusan harian. Mereka tidak hanya berat dan sukar untuk bergerak, tetapi mereka juga sangat tidak selesa untuk digunakan dalam kehidupan sehari-hari (kerana mereka tidak mudah dibahagikan). Sehubungan itu, Bitcoin menawarkan banyak kelebihan kepada penggunanya seperti:

  • Aset crypto tidak dapat dibahagikan dan boleh disimpan di beberapa platform digital seperti pemacu kilat, komputer riba, dompet sejuk atau bahkan sehelai kertas.
  • Ia boleh dipindahkan ke mana sahaja di seluruh dunia dalam beberapa saat.
  • Ia adalah medium tx yang sangat selamat dan tidak dapat dikesan dengan mudah oleh ejen pihak ketiga yang jahat.
  • Itu tidak dapat dipertikaikan dan merupakan mata wang langka pertama yang memasuki arus perdana (sejak kita meninggalkan standard emas pada tahun 1930-an.)
  • Ia boleh dipindah milik sepenuhnya.

Bitcoin adalah AMANAH

Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, salah satu kelebihan terbesar menggunakan Bitcoin adalah hakikat bahawa mata wang benar-benar terdesentralisasi dan oleh itu tidak boleh dipercayai. Ini hanya bermaksud bahawa walaupun rangkaian BTC mengesan baki akaun dan banyaknya dengan cara yang sama seperti yang dilakukan oleh bank dan institusi kewangan lain yang serupa, ia membolehkan sesiapa sahaja untuk mengambil bahagian dan membekalkan kuasa pengkomputeran ke rangkaian – dengan itu memungkinkan untuk meningkatkan keselamatan dan urus niaga lebih pantas.

Untuk lebih spesifik, ekosistem BTC menggunakan sistem seni bina khusus yang memberi insentif kepada sesiapa sahaja yang mengambil bahagian dalam rangkaian. Akibatnya, peserta yang bertindak jujur ​​dan membaca buku peraturan dapat menghasilkan banyak wang. Penjelasan ini, bagaimanapun, sangat sederhana dan jika seseorang cenderung untuk mempelajari lebih lanjut mengenai teknikal BTC, mereka dapat membaca makalah yang diterbitkan oleh Andreas Antonopolous beberapa tahun yang lalu.

Perkara Utama Yang Perlu Diingat

  • Pakaian warisan berfungsi dengan cara yang sama seperti Bitcoin, tanpa hakikat bahawa mereka menggunakan pendekatan tertutup. Ini bermaksud mereka tidak membenarkan pengguna mengesahkan dan mengesahkan transaksi / urus niaga mereka. Bukan hanya itu, tetapi mereka juga mempunyai kekuatan untuk membekukan individu dan menolak mereka memberi perkhidmatan sekiranya mereka mempunyai skor kredit yang buruk (atau walaupun mereka tidak melakukan kesalahan seperti itu).
  • Oleh kerana model pinjaman pecahan digunakan oleh kebanyakan larangan simpanan dunia, wang seseorang tidak lagi menjadi miliknya setelah mereka menyimpannya di bank.

Beberapa Kelemahan Berkaitan dengan Bitcoin

Walaupun di atas kertas, kerangka Bitcoin nampaknya sangat sempurna, dalam kehidupan nyata mata wang mempunyai bahagian terhadnya. Sebagai contoh, untuk menjadikan rangkaian BTC aman sepenuhnya, penciptanya Satoshi Nakamoto harus mengorbankan aspek-aspek tertentu seperti throughput tx tinggi dan skalabiliti. Untuk menjelaskan lebih lanjut mengenai perkara ini, kita dapat melihat bahawa jika dibandingkan dengan penyelesaian pembayaran lama (seperti Visa, Mastercard, dll.), TPS Bitcoin (transaksi sesaat) agak buruk. Begitu juga, kerana masalah skalabilitas tertentu, jika banyak orang mulai menggunakan mata wang digital unggulan untuk pelbagai tujuan pembayaran, rangkaian mungkin terbeban dan mulai menunjukkan masalah teknikal tertentu.

Potensi Bitcoin Tidak Terbatas Pada dasarnya

Sebilangan besar pembaca biasa kita mungkin ingat bahawa pada tahun 90-an, banyak orang menganggap bahawa internet hanyalah mode dan teknologi itu akan lenyap sepenuhnya dari pemikiran orang dalam beberapa tahun akan datang. Dalam hal ini, harus ditunjukkan bahwa pada tahun 1995, sebuah Newsweek artikel mengandungi baris berikut:

“Berpandangan melihat masa depan pekerja telekomunikasi, perpustakaan interaktif dan bilik darjah multimedia. Mereka bercakap mengenai pertemuan bandar elektronik dan komuniti maya. Perdagangan dan perniagaan akan beralih dari pejabat dan pusat membeli-belah ke rangkaian dan modem. Dan kebebasan rangkaian digital akan menjadikan pemerintah lebih demokratik.

Baloney. Adakah pakar komputer kita tidak mempunyai akal sehat? Kebenaran dalam pangkalan data dalam talian tidak akan menggantikan surat khabar harian anda, tidak ada CD-ROM yang dapat menggantikan guru yang kompeten dan tidak ada rangkaian komputer yang akan mengubah cara kerja pemerintah. “

Dengan mengingat kata-kata ini, perlu disoroti bahawa sementara rangkaian BTC pada masa ini mempunyai bahagian yang adil dalam isu-isu yang berkaitan dengan penskalaan, itu tidak bermaksud bahawa pada masa akan datang masalah ini mungkin tidak dapat diperbaiki sepenuhnya. Sebagai contoh, sudah ada sesuatu yang disebut Lightning Network (LN), protokol lapisan kedua yang membolehkan pengguna memproses beribu-ribu transaksi BTC sesaat. Bukan hanya itu, tetapi teknologi juga membolehkan transaksi diproses dengan cara yang hampir seketika (sambil mengenakan sedikit bayaran kepada pengguna untuk memproses).

Di masa depan, banyak pakar meramalkan bahawa kita mungkin mempunyai sistem yang menghubungkan orang ke LN hanya menggunakan telefon pintar mereka. Sekiranya visi ini menjadi kenyataan, peruncit di seluruh dunia akan dapat menjimatkan sejumlah besar yuran tahunan yang mereka buat pada pelbagai penyedia perkhidmatan pembayaran.

Sebagai penutup bahagian ini, kita harus menunjukkan bahawa pada masa ini terdapat masalah teknikal tertentu dengan LN yang membuatnya tidak cukup siap untuk penggunaan komersial.

Kunyah ini sebelum anda membeli Bitcoin

Sebagai penutup segmen ini, kita harus jelas bahawa walaupun BTC sebagai pilihan pelaburan kewangan sangat menarik, ia memang mempunyai bahagian ketidakpastian ekonomi. Oleh itu, semasa membuat keputusan untuk membeli Bitcoin, ada beberapa soalan yang harus kita ingat agar seseorang dapat memikirkan pemikiran pelabur berpengalaman.

  • Adakah pilihan mata wang berhenti berkembang atau mereka selalu menyesuaikan diri dengan perkembangan teknologi yang berlaku di sekitar mereka (sepanjang sejarah)?
  • Mengapakah manusia cenderung menghargai komoditi yang sedikit lebih sedikit jika dibandingkan dengan yang tidak?
  • Siapakah dermawan sebenar apabila tawaran kewangan menjadi popular: pelabur pertama atau orang yang mendapat wang ketika orang lain turut serta dalam keseronokan?
  • Model mata wang mana yang lebih sesuai untuk abad ke-21: model yang dikendalikan oleh entiti pihak ketiga atau model yang ditadbir oleh ratusan rakan sebaya tempatan?
  • Adakah golongan elit kewangan dunia akan menyimpan sekurang-kurangnya sebahagian daripada kekayaan mereka dalam aset seperti Bitcoin? Apa insentif mereka untuk melakukan perkara seperti itu?
  • Adakah pemilik perniagaan mungkin mula menggunakan cryptocurrency pada masa akan datang? Sekiranya demikian, mengapa mereka melakukan perkara sedemikian?
  • Internet tidak menjadi perlawanan arus utama semalam, jadi siapa yang mengatakan bahawa Bitcoin tidak mempunyai potensi masa depan?
  • Hanya ada 21 juta BTC di dunia dan lebih dari 8 Billion orang, jadi berapa bahagian BTC yang dapat dimiliki oleh setiap orang di dunia secara teoritis?

Berkenaan dengan keseluruhan perkara, pelabur terkenal John Pfeffer menulis sebuah sekeping op-ed suatu ketika dahulu dia disebut:

“… Potensi nilai protokol nilai simpanan wang yang menang dapat diukur dalam kaitannya dengan total nilai emas batangan dan rizab asing, menunjukkan nilai potensial dalam kisaran USD 4,7–14,6 triliun. Sekiranya Bitcoin menjadi simpanan nilai wang (dan saat ini nampaknya menjadi pesaing terkuat dengan margin), ia bernilai USD 260,000-800,000 per BTC, iaitu 20-60x dari nilai semasa. Sekiranya seseorang meletakkan peluang Bitcoin lebih tinggi daripada ~ 5% dengan cara ini, itu adalah pelaburan yang rasional dan menarik bagi pelabur jangka panjang sebelum mempertimbangkan potensi kerugian lain yang berpunca dari pembayaran dan unit utiliti akaun. “

Walaupun petikan di atas ditulis pada saat harga satu Bitcoin melayang di dekat tanda 20k, jika misalnya, Bitcoin memang menjadi simpanan nilai utama, tidak menghairankan apabila melihat kenaikan nilai di mana sahaja antara 70-230 kali. Oleh itu, untuk aset dengan kenaikan kewangan yang gila-gilaan, berapa banyak orang yang seharusnya melabur dalam komoditi seperti itu sepenuhnya bergantung kepada mereka. Pfeffer menunjukkan dalam makalahnya bahawa jika BTC mempunyai peluang lebih dari 1.4% untuk menjadi SOV jangka panjang, seseorang harus terus maju dan melabur sebahagian daripada portfolio mereka dalam penawaran crypto utama.

Bagaimana Nilai Bitcoin Berfungsi: Faktor Ekonomi

Sejak penubuhannya, meramalkan masa depan Bitcoin telah menjadi tugas yang menakutkan bagi para peniaga dan ahli ekonomi di seluruh dunia. Walaupun terdapat banyak teknik analitik unik untuk menilai masa depan kewangan cryptocoin yang unggul, kedudukan Bitcoin sebagai wahana pelaburan masih agak kontroversial, sedikit sebanyak.

Dalam bahagian ini, kita melihat secara mendalam pelbagai faktor asas yang berperanan besar dalam menentukan harga BTC serta mempelajari kaedah tertentu yang dapat membantu para pelabur memiliki kelebihan ketika melabur dalam kripto. Selain itu, kami juga akan melihat konsep teras ekonomi crypto dan sejarah ringkas mengenai apa yang mempengaruhi tingkah laku Bitcoin sejak sedekad yang lalu.

Mengapa Bitcoin sangat tidak menentu?

Bila-bila masa perbualan mengenai Bitcoin muncul, kita sering melihat istilah turun naik muncul lebih daripada biasa. Dari sudut pandangan teknikal semata-mata, kita dapat melihat bahawa ketidakstabilan ekonomi mengukur “intensiti perubahan keselamatan dalam jangka waktu tertentu”. Dalam istilah awam, semakin tidak stabil aset tertentu, semakin cepat harganya akan berubah dalam jangka waktu tertentu. Untuk menjelaskan lebih lanjut mengenai perkara ini, kita dapat melihat bahawa pada 15 November tahun lalu, harga satu Bitcoin berada di sekitar tanda $ 6,300, namun, dalam masa hanya 10 hari, nilai aset turun hampir 40% (kepada sekitar $ 3,700 ). Penurunan seperti itu untuk aset tradisional akan dianggap sebagai kemalangan tetapi dalam kes BTC, perubahan itu dilihat sebagai sesuatu yang tidak biasa.

Juga, penting untuk diingat bahawa walaupun orang cenderung mengaitkan turun naik aset dengan tahap risiko yang sesuai dengannya, pemikiran ini agak tidak lengkap kerana hanya memfokuskan pada aspek negatif turun naik. Dan walaupun dengan memiliki sejumlah besar keamanan yang sangat tidak stabil, seseorang mungkin akan mendedahkan dirinya pada perubahan kewangan yang besar. Kita perlu memahami bahawa pembelian crypto harus dianggap sebagai pelaburan jangka panjang dan dengan itu naik turun sementara adalah sebahagian daripada permainan.

Cara lain untuk melihat keadaannya adalah dengan memiliki tawaran keselamatan yang tidak stabil, seseorang berpotensi menghasilkan ganjaran yang besar (memandangkan seorang peniaga dapat membaca peristiwa di pasar tertentu secara tepat.)

Selama satu dekad yang lalu, Bitcoin telah menunjukkan tanda-tanda turun naik yang tinggi, akibatnya nilai aset tersebut kebanyakannya didasarkan pada spekulasi mengenai potensi masa depannya yang sangat besar. Namun, sekarang kita mempunyai sejarah tx 10 tahun untuk bekerja, kita dapat melihat bahawa banyak ayunan BTC yang kita saksikan (pada masa lalu) lebih masuk akal ketika kita mulai menganalisis semua peristiwa yang secara langsung mempengaruhi mata wang di masa lalu.

Beberapa Peristiwa Bersejarah yang Mengelilingi Bitcoin

Untuk mendapatkan pemahaman yang lebih baik mengenai apa yang membuat Bitcoin berdetak, sangat berguna bagi kita untuk melihat sejarah ringkas mengenai aset kripto utama.

BTC mula wujud pada tahun 2009, ketika nilai satu duit syiling berada pada tahap $ 0,0001. Sejak itu, cryptocoin telah menyaksikan kenaikan harga tinggi – dengan harganya bahkan melebihi ambang $ 20,000 – sehingga menjadikannya aset kewangan berprestasi terbaik dalam dekad yang lalu. Namun, kali pertama BTC mulai menarik perhatian utama adalah pada tahun 2013, ketika krisis perbankan Cyprus baru saja berakhir. Pada tahun yang sama, sebilangan pelabur China memasukkan banyak wang ke dalam penawaran tersebut, sehingga memaksa nilainya meningkat lebih dari 1000%. Larian keemasan ini tidak bertahan lama kerana beberapa bulan kemudian, dunia menjadi saksi kepada Gunung. Skandal peretasan Gox – peristiwa yang menyaksikan penjahat pihak ketiga membuat jalan mereka dengan sejumlah besar BTC yang dicuri (disebut-sebut bernilai ratusan juta dolar).

Untuk meletakkan sesuatu ke dalam perspektif, pada tahun 2013, Gunung Gox bertanggungjawab untuk memfasilitasi sekitar 70% perdagangan Bitcoin di dunia dan sebagai akibat dari peretasan tersebut, seluruh pasaran crypto dilanda dengan teruk – dengan jumlah capaian ruang ini menurun sebanyak melebihi 40%. Berikutan perjalanan rollercoaster ini, pasaran menjadi sejuk selama beberapa tahun sebelum terus memulakan kenaikan kewangannya sekali lagi. Menjelang akhir tahun depan, bukan sahaja pasaran kripto mengalami tahap minat pelabur yang tiada tandingannya, bahkan produk-produk lain yang berkaitan seperti ICO (Initial Coin Offersings) mulai mendapat banyak momentum. Perkara-perkara yang sangat menggila sedikit sehingga pemula blockchain yang tidak mempunyai pengalaman dapat mengumpulkan jutaan dolar dalam beberapa hari.

Ketika pasaran mulai mendapat sambutan yang semakin meningkat, beberapa masalah skalabiliti di sekitar BTC mulai menjadi semakin menonjol. Sebagai contoh, orang harus mula membayar yuran transaksi yang meningkat serta menghadapi masa menunggu yang tidak siuman. Faktor-faktor ini akhirnya menyebabkan kejatuhan aset, menyebabkan Bitcoin merosot dari titik harga hanya di bawah $ 20,000 hingga lebih dari $ 3,400 dalam jangka waktu hanya 16 bulan. Sekiranya itu tidak mencukupi, ICO juga menyaksikan penurunan mendadak dalam tahap populariti mereka – dengan kaedah penggalangan dana pada dasarnya menghilang dari wajah planet ini dalam beberapa tahun.

Titik belajar mengenai peristiwa penting ini adalah untuk memahami trend jangka panjang yang berkaitan dengan BTC dan bagaimana faktor-faktor tertentu dapat digunakan untuk mendapatkan pengaruh dalam sektor pasar yang berkembang ini.

Mekanik semua itu

Adalah penting untuk memahami bahawa turun naik dan peristiwa lain yang berkaitan dengan Bitcoin harus dilihat sebagai pengaruh tidak langsung dan bukannya ciri utama mata wang. Untuk menjelaskan lebih lanjut mengenai perkara ini, kita dapat melihat bahawa mekanisme sebenar yang menentukan nilai BTC sangat jarang dibincangkan oleh sebilangan besar semua media utama.

Pada intinya, BTC boleh dianggap sebagai penerima langsung model penawaran / permintaan – prinsip asas ekonomi yang secara jelas menyatakan bahawa nilai barang secara langsung berkaitan dengan dua sifat utamanya:

  • Jumlah komoditi yang ada dalam edaran.
  • Permintaan untuk komoditi tersebut

Oleh itu, apabila permintaan untuk aset tertentu lebih besar daripada penawaran pasarannya, harganya mulai menyaksikan kenaikan. Sebaliknya, apabila penawaran lebih banyak daripada permintaan yang ada, harga aset mula turun. Untuk tujuan visualisasi, kita dapat mempertimbangkan contoh berikut.

Katakan pengeluaran epal akan turun lebih dari 50% dalam semalam, ini akan memberi kesan besar pada harga buah – iaitu nilai sebiji epal akan meningkat. Bukan hanya itu, kerana harga epal terus meningkat, jumlah orang yang mampu menghasilkan buah akan terus menurun. Analogi yang sama ini juga boleh digunakan dalam kes Bitcoin.

Bekalan dan Permintaan: Bitcoin

Seperti disebutkan di bagian sebelumnya, kerangka penawaran-permintaan yang disebutkan di atas digunakan hampir di semua sektor layanan yang ada saat ini. Tetapi dalam kes Bitcoin, kita perlu memahami bahawa terdapat dua mata wang berbeza yang terlibat – iaitu BTC vs USD. Untuk menghuraikan lebih lanjut mengenai masalah ini, kita dapat melihat bahawa di satu sisi kita mempunyai individu yang berusaha menurunkan BTC mereka sebagai balasan untuk Dolar AS sementara di sisi lain kita mempunyai orang yang berusaha memperoleh koin kripto utama menggunakan USD mereka. Juga, jumlah dolar di mana pembeli dan penjual bersetuju untuk mempermudah urusan mereka menentukan harga Bitcoin pada waktu tertentu.

Apa yang dimaksudkan dengan semua ini adalah bahawa “jumlah pesanan jual berbanding pesanan beli” adalah yang membantu mendorong nilai BTC dari hari ke hari. Oleh itu, jika jumlah penjualan lebih banyak, akan ada peningkatan penawaran – yang seterusnya akan mengakibatkan penurunan harga jika permintaan tetap stabil. Begitu juga, peningkatan jumlah pesanan beli (sementara pesanan jual tetap berterusan) mengakibatkan harga BTC naik.

Oleh itu, bagi seseorang individu untuk meramalkan nilai BTC pada masa depan dengan tepat, dia perlu mengetahui semua pelbagai faktor yang mempengaruhi nisbah penawaran / permintaan aset kripto utama – suatu tugas yang hampir mustahil dalam kehidupan nyata. Walau bagaimanapun, masih banyak pemacu yang selalu dapat dilihat oleh pelabur untuk memahami rantaian penawaran / permintaan BTC dengan lebih jelas.

Apa yang mendorong Permintaan Bitcoin di Pasaran Hari Ini?

Beberapa faktor utama yang menentukan permintaan untuk BTC serta altcoin lain di pasaran termasuk:

  • Harga barang pelengkap seperti mata wang fiat, logam berharga, dan mata wang digital.
  • Kuasa beli (serta pendapatan rata-rata) pengguna yang beroperasi dalam segmen pasaran tertentu.
  • Harapan subjektif orang yang ingin membeli Bitcoin – yang ditentukan oleh spekulasi mengenai masa depan Bitcoin.
  • Fleksibiliti penghantaran rantaian bekalan – iaitu seberapa cepat nisbah bekalan BTC dapat berubah.
  • Utiliti dan keperluan pasaran mata wang.

Sebagai aturan umum, kurva permintaan cenderung memiliki kemerosotan negatif, yang bermaksud bahawa semakin banyak harga komoditi tertentu, semakin rendah permintaan yang akan dimiliki. Kita juga dapat melihat bahawa dalam kebanyakan kes, korelasi antara kuantiti dan harga adalah terbalik.

Terakhir, aset kewangan yang fungsi permintaannya positif disebut sebagai barang Giffen. Dan sementara pembaca santai mungkin mengkategorikan BTC sebagai salah satu barang ini – terutamanya kerana permintaan untuk BTC dapat meningkat seiring dengan kenaikan harga aset (seperti yang dilihat semasa lonjakan pasaran 2017) – hakikatnya adalah, jumlah penawaran BTC dan bekalan yang ada sebenarnya adalah dua perkara yang berbeza sama sekali.

Kekurangan

Seperti yang telah kami nyatakan sebelumnya, jumlah bekalan token Bitcoin (pada waktu tertentu) adalah pengetahuan umum – yang pada dasarnya bermaksud bahawa sesiapa sahaja boleh mengakses ekosistem BTC untuk melihat berapa banyak token yang beredar. Bukan hanya itu, secara keseluruhan, hanya ada 21 juta duit syiling, yang mana Bitcoin mempunyai kekurangan.

  • Walaupun pemerintah di seluruh dunia mempunyai kekuatan untuk meningkatkan bekalan fiat mereka (seperti dan ketika mereka merasa sesuai), tidak ada yang dapat dilakukan ketika datang ke Bitcoin.
  • Jumlah token telah ditentukan dalam protokol Bitcoin dan dengan itu tidak ada kemungkinan angka ini diubah pada masa akan datang.
  • Jumlah syiling baru yang ditambahkan ke rantaian bekalan BTC dapat diramalkan dengan tepat oleh sesiapa sahaja.
  • Sebab mengapa harga Bitcoin sangat tidak menentu adalah kerana penawarannya tidak dapat disesuaikan mengikut permintaan pasaran – akibatnya, pergeseran permintaan cenderung muncul sebagai perubahan harga.

Penawaran BTC: Bagaimana Ini Mempengaruhi Harga Mata Wang

Semasa bercakap mengenai bekalan Bitcoin yang ada, kami merujuk kepada jumlah BTC yang orang ingin turunkan pada harga tertentu. Oleh itu, perbezaan yang jelas perlu dibuat di sini antara penawaran mata wang yang tersedia dan beredar – dengan yang terakhir pada dasarnya merujuk kepada jumlah BTC yang telah dilombong tetapi tidak tersedia untuk pembelian komersial.

Dari sudut matematik, kita dapat memahami keseluruhan situasi dengan melihat persamaan berikut:

Bekalan yang ada = Bekalan beredar – BTC yang ditahan atau hilang

Ringkasnya, faktor utama yang mendorong harga Bitcoin adalah jumlah pembelian dan penjualan – iaitu jika jumlah penjualan melebihi jumlah beli pada titik harga tertentu, nilai BTC pasti akan turun. Dalam keadaan yang sama, jika jumlah beli mata wang melebihi jumlah penjualannya, nilainya akan meningkat.

Nilai Spekulatif dan Intrinsik: Apa Pautan Di Sini?

Nilai intrinsik aset pada dasarnya adalah nilai kewangannya yang sebenar (seperti yang ditunjukkan oleh pasaran). Ini ditentukan oleh beberapa faktor seperti kos pengeluaran, utiliti dan fungsi pasaran, dan kekurangan. Sebagai contoh, dalam hal fiat, nilai mereka secara langsung berkaitan dengan kontrak sosial yang mereka miliki. Namun, dalam hal BTC, mata wang itu tidak berafiliasi dengan entiti pemerintah mana pun dan oleh itu banyak orang nampaknya terus menerus mengemukakan pertanyaan yang sama berulang kali: “Adakah Bitcoin mempunyai nilai intrinsik yang nyata sebagai mata wang?”.

Agar mata wang mempunyai nilai intrinsik, kita perlu menilai sama ada ia memenuhi tiga fungsi berikut:

  • Adakah ia berfungsi sebagai medium pertukaran yang sah?
  • Bolehkah ia digunakan sebagai simpanan nilai?
  • Bolehkah mata wang dijadikan unit pengukuran?

Dengan mempertimbangkan maklumat ini, mari kita mencuba dan melihat apakah Bitcoin sesuai dengan kriteria yang disebutkan di atas:

  • Bitcoin sebagai alat pertukaran: Seperti yang berlaku sekarang, terdapat banyak peruncit / peniaga di seluruh dunia yang menerima pembayaran / imbuhan dalam bentuk Bitcoin dan cryptocurrency serupa lainnya. Walaupun aspek skalabiliti BTC masih sedikit dipersoalkan, beberapa pembangun berusaha untuk membuat penyelesaian yang akan membantu menyelesaikan masalah ini. Sebagai contoh, tandatangan Schnoor direka untuk membolehkan beberapa transaksi dikelompokkan dan diproses sebagai satu tx – dengan itu membolehkan pertukaran nilai lebih berkesan.
  • Bitcoin sebagai SOV jangka panjang: Banyak orang cenderung menonjolkan turun naik BTC sebagai pencegah utama ketika digunakan sebagai simpanan nilai. Namun, kerana aset alt utama menggunakan kerangka kerja terdesentralisasi yang tidak dikendalikan oleh siapa pun, ia berfungsi sebagai pilihan menarik bagi setiap orang yang ingin memindahkan kekayaan mereka ke peringkat antarabangsa.
  • Bitcoin sebagai unit pengukuran: Untuk aset berfungsi sebagai unit pengukuran, ia harus stabil. Ini adalah satu-satunya ciri yang tidak memuaskan BTC secara keseluruhan.

Selain itu, kekuatan komoditi kewangan terus meningkat seiring bertambahnya jumlah orang yang menggunakan aset tersebut. Dalam nafas yang sama, kekuatan SOV meningkat apabila semakin banyak orang mula mempercayai komoditi itu. Terakhir, seperti mana-mana mata wang baru, orang yang pertama kali memasuki pasaran biasanya adalah orang yang dapat mengumpulkan jumlah keuntungan maksimum. Oleh itu, bagi orang yang percaya Bitcoin ditakdirkan untuk perkara besar dalam beberapa tahun akan datang, bukan merupakan langkah yang buruk untuk melaburkan sebahagian simpanan anda dalam penawaran crypto utama.

Sekarang kita telah meninjau kembali jalan memori di semua titik perbincangan bitcoin bersejarah, mari kita bincangkan mengenai pemangkin masa depan terbesar untuk membantu mendorong nilai Bitcoin ke tahap tertinggi sepanjang masa.

Bagaimana Penyelesaian Bitcoin Berfungsi

Mei 2020 adalah jangkaan jangkaan ganjaran blok perlombongan bitcoin menjadi dua. Mari kaji bagaimana bitcoin berfungsi dan fenomena pembelahan BTC.

Perlombongan Bitcoin Segera Berkurang, Inilah Sebabnya Penting

Kejadian terbaik berlaku setiap empat tahun sekali. Kita hanya perlu melihat dunia sukan untuk mendapatkan beberapa bukti mengenai hal itu. Piala Dunia berlangsung setiap empat tahun, sama dengan Sukan Olimpik.

Untuk dunia blockchain di belakang Bitcoin – penyokongnya mempunyai sesuatu yang dinanti – yang merupakan ganjaran blok separuh bagi pelombong. Ini bukan kali pertama kejadian ini berlaku; sekatan ganjaran susut nilai untuk pertama kalinya pada akhir 2012, turun dari 50 hingga 25, dan sekali lagi menjadi 12.5 Bitcoin pada tahun 2016. Acara separuh ketiga akan berlangsung pada atau sekitar 20 Mei 2020.

Acara ini akan menyaksikan ganjaran blok dibahagi dua lagi dari 12.5 hingga 6.25 BTC.

Masih perlu dilihat apakah itu kebetulan semata-mata, atau pilihan reka bentuk yang sudah direnungkan, tetapi dua kitaran harga terakhir telah berorientasi pada penghapusan separuh penghargaan. Oleh itu, untuk lebih memahami apa yang ada dalam simpanan kami, penting untuk melihat kembali dua bahagian terakhir dan jenis kesan yang mereka berdua lakukan terhadap metrik penawaran, permintaan dan harga Bitcoin.

Tujuannya adalah untuk merumuskan penjelasan yang lebih empirikal untuk jenis kitaran harga yang sebelumnya kita lihat dengan kitaran harga. Tidak dapat tidak, tujuannya adalah untuk memberikan sedikit pandangan kepada para pelabur yang ingin tahu tentang apa yang akan berlaku pada masa yang akan datang.

Pertama: Bahagian Pertama 2012 dan Kitaran Runcit Bersekutu

Jadi mengapa ia mendapat julukan ‘kitaran runcit’? Ini kerana pada masa ini, Bitcoin masih berada di pinggir pasaran pelaburan, berjaya memperoleh daya tarikan pertama melalui penerapannya dari teknologi dan pelabur runcit. Pada permulaan kitaran ini, seluruh ekonomi di belakang Bitcoin tetap tidak seberapa dalam pemikiran mana-mana pelabur: dan hampir tidak mereka anggap sebagai peluang pelaburan.

Sebagai tambahan kepada ini, sebelum permulaan separuh pertama dalam kitaran harga ini dimulakan, kitaran sebelumnya berakhir dengan harga keseluruhan Bitcoin merosot lebih dari 90 peratus: menjunam dari 31 dolar hingga mencecah hanya 2 – semuanya di ruang 5 bulan sepanjang tahun 2011.

Nasib baik, harga Bitcoin berjaya kembali ke landasan pada bulan November tahun yang sama hingga separuh pertama pada bulan November 2012, dan terus meningkat dengan ketara pada tahun 2013 sehingga mencapai paras tertinggi melebihi $ 1,200.

Sekiranya kita melihat beberapa metrik candlestick dari 2012 hingga November 2013 – kita dapat melihat corak simetri yang cukup mengagumkan terhadap prestasi Bitcoin.

Salah satu sebab mengapa kita melihat kenaikan harga yang mengagumkan ini berlaku adalah berkat pembahagian yang berlaku tidak lama sebelum ini – dengan Bitcoin melonjak hingga 13 dolar tepat sebelum pemisahan itu berlaku, dan mula mencapai paras tertinggi $ 1,200 selepas itu.

Untuk meletakkan ini dalam perspektif, jenis penghargaan yang ditanggung oleh Bitcoin dari akhir tahun 2011 hingga 2013 serupa dengan peningkatan 350 hingga 400 kali ganda, bergantung pada harga dan kecairan yang anda lihat. Segala penggandaan nilai ini datang terutamanya setelah separuh dibahagi seperti yang kita lihat.

Walaupun ini membuat kejutan yang menyenangkan bagi para pelabur dan ahli teknologi yang baru sahaja membebaskan diri. Perhimpunan diikuti dengan kemelesetan yang cukup curam yang berlangsung selama lebih dari 14 bulan. Ini menyaksikan harga asas Bitcoin jatuh lebih daripada 80 peratus, sebelum mencapai sokongan rendah yang kuat pada 200 dolar. Dari situ harga Bitcoin berjaya menyatukan sekitar tanda 200-300 hingga 10 bulan akan datang.

Kitaran Usaha: Bahagian Kedua Bitcoin

Di sinilah Bitcoin menjadi jauh lebih menarik bagi dunia yang sebelumnya menolaknya semasa kitaran terakhirnya. Oleh itu, mengapa kita harus menyebutnya sebagai kitaran usaha, terutama kerana sebilangan syarikat modal teroka. dengan dana lindung nilai melihat pertama kitar meteorik yang dinikmati oleh Bitcoin.

Ini mengakibatkan mereka benar-benar menggunakan konsep wang digital / desentralisasi yang disokong oleh Bitcoin. Bermakna bahawa pelabur yang lebih spekulatif mula memasuki pasaran semasa kitaran ini.

Sebagai tambahan kepada individu pelabur ini, sejumlah besar dana lindung nilai yang berkaitan dengan kripto telah ditubuhkan dan mula berniaga; dan sementara sebilangan besar ini akan berjaya sepanjang kitaran ini, sebilangan besar dari mereka tidak dapat bertahan dari kemalangan yang berlaku tidak lama kemudian. Walaupun dengan kemalangan itu, sekurang-kurangnya ada lebih dari 150 yang meneruskan ke kitaran seterusnya.

Melalui kitaran ini, Bitcoin berjaya meningkat dengan ketara sejak awal November 2015 ketika kitaran harga separuh kedua bermula. Dalam jangka masa 8 bulan ini, perhimpunan ini akan berterusan menjelang bulan Julai 2016, ketika pembahagian ini akan berlangsung.

Kitaran dan lonjakan yang sama ini berterusan selama jangka waktu 24 bulan, serupa dengan kitaran sebelumnya, sehingga Bitcoin berjaya mencapai paras tertinggi sepanjang masa lebih dari $ 19,892 pada bulan Disember 2017 (Sumber Harga: Coinbase)

Sebilangan besar penghargaan ini, walaupun dengan perhimpunan sebelum Julai 2016, datang setelah acara separuh. Menjelang ini, Bitcoin hanya berjaya mencapai $ 650, sebelum berjaya menjadi parabola hingga $ 19,000 dan seterusnya.

Sekali lagi, penilaian Bitcoin meningkat hanya tiga kali ganda sebelum pembahagian berlangsung, dengan majoriti selepasnya.

Seperti yang kita ketahui sekarang, lonjakan kenaikan meteorik ini diikuti dengan cepat oleh kemelesetan selama setahun untuk Bitcoin. Ini menyaksikan harganya menjunam lebih daripada 80 peratus, sebelum mencapai sokongan lebih rendah $ 3,000. Selama empat bulan akan datang, harga Bitcoin digabungkan sekitar $ 3,000- $ 4,000.

Kitaran Institusi: Fasa Separuh Ketiga

Harga Bitcoin berjaya terus diperdagangkan dengan berani, mencapai sokongan atas $ 5,000 pada bulan April 2019, dan sejak itu melonjak melebihi ini untuk mencapai lebih dari $ 9,000 dan puncak lebih dari $ 10,000 dalam apa yang hampir dapat digambarkan sebagai permulaan kitaran separuh baru.

Salah satu perkara yang menjadikan kitaran ini (paling baru) begitu unik adalah jenis hubungannya dengan pelabur institusi berbanding yang sebelumnya. Dalam kitaran pelaburan sebelumnya, tidak ada satu pun nama utama yang turut serta – sehinggalah yang satu ini. Beberapa contoh besar perubahan dramatik ini berasal dari perniagaan seperti Fidelity, yang akan keluar dengan penyelesaian perdagangan crypto sendiri pada masa akan datang.

JP Morgan, dan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Jamie Dimon juga mengalami ‘wajah’ yang cukup menarik mengenai prospek penglibatan dengan cryptocurrency. Dimon sendiri memastikan bahawa tidak ada yang tidak yakin dengan kedudukannya mengenai Bitcoin pada 2017-18, menyebutnya sebagai penipuan dalam beberapa kesempatan. Sejak itu, JP Morgan mula menjalankan ujian kripto sendiri yang dikenali sebagai JPM Coin

Seperti Facebook, Google dan Twitter juga yang melarang pengiklanan cryptocurrency pada tahun 2017/18 telah menjadikannya penting. Tidak lebih daripada Facebook yang telah merancang (dan berjuang) penyelesaian stablecoinnya sendiri – Libra – bersama dengan sejumlah besar institusi pelacak dunia.

Walaupun penyelesaian yang dikemukakan oleh JPM dan Libra tidak menyokong Bitcoin secara langsung. Mereka mewakili perubahan angin peribahasa untuk pelaburan untuk cryptocurrency yang sebelumnya berada di pinggir pelaburan hanya beberapa tahun sebelum.

Dengan kumpulan pelabur institusi dan pengawal selia yang baru ini muncul semakin banyak keraguan ketika datang ke berbagai macam proyek, kripto dan perniagaan di luar sana yang mencari pelaburan. Pelabur yang sama mungkin mengambil masa untuk mempertimbangkan sama ada mereka harus menyokong / melabur dalam mata wang terdesentralisasi atau diedarkan seperti Bitcoin, atau menyerahkan kawalan mata wang kepada syarikat dan institusi kewangan utama.

Kitaran Separuh Penambangan: Bentuk Kitaran Separuh Masa

Berikut adalah beberapa penemuan utama yang berjaya kita lihat dari kitaran sebelumnya.

Separuh Pertama: (28 November 2012)

Perhimpunan harga: Meningkat empat kali ganda sebelum separuh sebelum meningkat nilai 350-400X

Tempoh Perhimpunan: Rali 12 bulan sebelum separuh dan penilaian meningkat 12 bulan selepas (24 bulan)

Penolakan Rali: – Ya, Bitcoin merosot sebanyak 0.83 kali nilainya sebelum terkumpul sekitar 200-300 dolar selama sekitar 10 bulan selepas itu.

Bahagian Kedua: (9 Julai 2016)

Rali Harga: Bitcoin berjaya meningkatkan nilai tiga kali ganda sebelum pembahagian tersebut berlaku. Selepas ini, nilai Bitcoin meningkat lebih daripada 90 kali.

Tempoh Perhimpunan: Penghargaan bermula kira-kira 9 bulan sebelum pembahagian berlangsung. Setelah pembelahan berlaku, kenaikan harga meningkat selama 16 bulan selepas itu.

Penolakan Rali Pasca: – Ya, Bitcoin merosot dalam jangka masa 12 bulan, mengurangkan 0.84 kali nilainya sebelum menyatukan pada julat kuat sekitar 3 hingga 4.000 dolar; lebih daripada 10 kali pengumpulan sebelumnya / ambang sokongan yang lebih rendah.

Bahagian Ketiga: (Dianggarkan berlaku sekitar 20 Mei 2020)

Walaupun sebilangan ini tetap berteori, kami sedang melihat perhimpunan yang mengagumkan selama 13 bulan; berjaya melonjak ke atas sokongan bawah sebelumnya iaitu 3-4,000, mencapai sokongan atas hampir $ 10,000.

Terdapat beberapa nombor yang cukup menarik dan corak berulang dari kitaran separuh yang telah kita lihat setakat ini. Tetapi ada satu soalan yang tetap menjadi yang paling menonjol dari semuanya. Dan itulah sebabnya sebahagian besar perhimpunan berlaku setelah pembahagian berlangsung berbanding yang sebelumnya?

Kejadian ini tidak spontan; mereka terkenal dan dianggap oleh ahli komuniti Bitcoin. Akibatnya, pasar cepat mengantisipasi jenis dampaknya terhadap penawaran dan permintaan. Tetapi dengan mengatakan itu, anda akan berfikir bahawa Bitcoin dan pasarannya yang berkaitan kemudian dapat menyatukan jauh sebelum separuh; menjadikan kesannya lebih disenyapkan.

Salah satu jawapan yang lebih jelas bagi soalan-soalan yang disebutkan di atas adalah, dengan mengurangkan sekatan ganjaran, pelabur akan melihat ini sebagai masa beli yang kritikal. Dengan Bitcoin disuntik ke dalam ekosistem dengan kadar yang berkurang, ini boleh menyebabkan pembelian reaksioner? Tetapi ia perlu digali sedikit lagi.

Hasil Bekalan dan Pelombong

Harga aset apa pun, tanpa mengira jenis pasar di mana mereka berada, akan selalu mengimbangi penawaran dan permintaan setelah beberapa ketika. Seperti yang sebelumnya, dan dibincangkan secara ringkas, salah satu penjelasan utama mengapa penurunan separuh hasil Bitcoin menjadi lebih tinggi dari masa ke masa adalah hakikat bahawa ia berorientasikan penawaran, dan bergantung pada aktiviti penambang.

Pelombong ini memainkan peranan utama, berdasarkan sistem konsensus Proof of Work yang bergantung pada Bitcoin; mengesahkan urus niaga dalam rangkaian. Setelah berjaya mengesahkan urus niaga, pelombong-pelombong ini kemudian diberi penghargaan dengan Bitcoin baru untuk usaha mereka.

Ini secara berkesan menjadikan mereka pembekal marginal yang sering memegang atau menjual Bitcoin yang baru dicetak yang mereka perolehi, dengan berkesan menambahkannya ke jumlah bekalan yang beredar. Dengan pembahagian yang berlaku, jumlah Bitcoin baru yang disumbang oleh pelombong kepada ekonomi akan berkurang. Hasilnya, pengguna dalam komuniti akan menuntut harga yang lebih tinggi untuknya.

Ini adalah jenis logik yang sama di sebalik perdagangan secara keseluruhan; jika terdapat kumpulan Bitcoin yang lebih kecil, pembeli akan mengeluarkan lebih banyak wang.

Salah satu komponen lain yang terdapat dalam persamaan bekalan yang tidak menjadi topik perbincangan banyak. Pelombong yang sama ini sebenarnya memberikan dua jenis pendapatan – bitcoin baru yang mereka ‘tambang’ bersama dengan bayaran sebarang transaksi yang mereka sahkan.

Yang terakhir sebenarnya lebih menarik untuk dibincangkan – terutamanya mengingat fakta bahawa setelah semua 21 juta Bitcoin dilombong dan dimasukkan ke dalam edaran, yuran transaksi akan menjadi satu-satunya sumber pendapatan bagi pelombong ini.

Walaupun bayaran transaksi ini berasal dari transaksi peer to peer dalam penawaran BTC yang ada, sebenarnya tidak ada perbezaan dalam perspektif pelombong sebagai sumber pendapatan. Pelombong cenderung menjual Bitcoin yang mereka perolehi untuk menampung perbelanjaan yang mereka peroleh dari masa ke masa, seperti kakitangan (jika mereka cukup besar), elektrik, perkakasan, dll..

Salah satu persamaan yang dapat membantu mencapai masalah bekalan marginal adalah yang berikut:

Bekalan Marginal = Pendapatan Penambang = Bitcoin Ditambang + Yuran Transaksi

Jumlah Harian Bitcoin yang Dilombong

Sebelum acara pembelahan pertama, terdapat jumlah perlombongan harian lebih dari 7.500 Bitcoin yang ditambang setiap hari dan ditambahkan ke dalam jumlah bekalan yang beredar. Setelah pembelahan pertama berlaku, ini berkurang menjadi sekitar 4.000 dalam jangka masa yang sama. Dengan adanya tahun 2016, jumlah harian yang sama menurun kepada 1,900-2,000. Dengan separuh seterusnya, ini akan menyusut kepada kira-kira 1,000 Bitcoin setiap hari.

Sekiranya kita melihat sama dari segi Dolar AS, dan kita melihat corak dan gambaran yang sangat berbeza. Ketika bahagian pertama berlaku, harga Bitcoin kira-kira $ 13, dengan bekalan harian dikurangkan menjadi 4,000 BTC. Dalam Dolar, ini sama dengan pengurangan penawaran bernilai $ 52,000.

Ketika bahagian kedua berlangsung, harga Bitcoin adalah $ 650 ketika ia berlaku. Bermakna bahawa bekalan turun lebih dari 2,000 BTC (1,3 juta dolar).

Oleh itu, secara hipotesis, jika harga Bitcoin tetap relatif stabil hingga awal separuh seterusnya, ini bermakna ia akan berada pada tahap $ 10,000. Pada harga seperti itu, pengurangan bekalan harian mencecah 1,000 BTC, yang berjumlah $ 10 juta

Dengan bilangan seperti ini, jumlah penawaran berkurang dengan harga kira-kira $ 300 juta. Dan dalam jangka masa setahun, itu lebih daripada 3.6 bilion dolar.

Pengurangan Kecairan Bitcoin Dengan Separuh

Penurunan keseluruhan penawaran marginal ini memberi kesan kepada kecairan yang mendasari. Tetapi bagaimana anda benar-benar mengukurnya? Cara terbaik adalah melalui kadar inflasi untuk Bitcoin, yang secara langsung membandingkan penawaran yang baru dimasukkan dengan jumlah bekalan yang beredar, tetapi masih tidak menawarkan metrik yang bermakna.

Ini terutamanya kerana sebahagian besar bekalan Bitcoin tidak cair secara teknikal – mereka telah menahan sebilangan besar jika pelabur berdompet selama berbulan-bulan, bahkan bertahun-tahun.

Salah satu jenis metrik lain yang dapat kami gunakan adalah perbandingan pengurangan kecairan kerana mana-mana bahagian ini dengan nilai perdagangan pertukaran harian. Malangnya, jumlah dagangan yang dilaporkan oleh pertukaran cryptocurrency cenderung berubah-ubah bergantung pada pertukaran yang anda gunakan sebagai titik rujukan. Bermaksud bahawa mereka tidak boleh dipercayai.

Salah satu kajian yang dilakukan Bitwise untuk Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa AS menunjukkan bahawa 95 peratus jumlah dagangan yang mengejutkan di bursa harus dianggap mencurigakan hingga tahap tertentu.

Dengan merujuk kepada metrik dari CoinMarketCap, lebih daripada 2 juta perdagangan yang berkaitan dengan Bitcoin di bursa kripto berlaku setiap hari. Dengan kadar ganjaran sekatan semasa yang dinikmati oleh pelombong, setara dengan 2,000 BTC ditambahkan ke bekalan cecair Bitcoin setiap hari. Mengambil ini lebih dari sekian lama – itu 60,000 Bitcoin baru memasuki bekalan cair setiap bulan, dan hampir tiga perempat juta setiap tahun.

Ini juga bermaksud bahawa pasaran mempunyai semua kemampuan untuk menyerap lebih dari 2.75 juta BTC ke dalam bekalan cecair tahunannya. Dengan separuh daripada jumlah ganjaran blok ini tahun depan, dan pengurangan bekalan yang beredar ini kepada 1,000 BTC ditambang setiap hari, ini akan menurunkan penawaran menjadi 2.365 juta. Secara kasar, ini sama dengan pengurangan 13 peratus dalam bekalan cecair tahunan.

Sebaliknya, jika kita mempertimbangkan laporan bahawa 95 peratus jumlah perdagangan yang dilaporkan mencurigakan, maka jumlah sebenar ini akan jauh lebih dekat dengan 100,000. Dan dengan separuh seterusnya, ini akan mengurangkan bekalan tahunan dari 830,000 kepada sekitar 465,000; bermaksud pengurangan tahunan dalam bekalan cecair sebanyak 44 peratus.

Bayaran Urus Niaga dan Kesannya terhadap Penawaran Marginal

Mari kita bincangkan elemen kedua hasil penambang. Sejak 2015, rangkaian yang disertakan Bitcoin bertanggungjawab untuk memproses lebih daripada 100,000 transaksi setiap hari. Jaringan berjaya mencapai tahap tertinggi sepanjang masa kira-kira 500,000 transaksi pada bulan Disember 2017. Jumlah urus niaga turun dengan ketara selepas puncak ini dicapai, sebelum meningkat dengan stabil sekali lagi sepanjang tahun 2018 dan 2019.

Hentikan jangka masa 12 bulan antara 2017 dan 2018 apabila yuran transaksi melonjak dalam masa yang sama, carta mendasar menunjukkan jenis yuran transaksi harian telah kekal di bawah 200 BTC. Sepanjang tahun 2019, kos transaksi harian rata-rata sekitar 70 Bitcoin.

Kami dapat berteori bahawa yuran transaksi juga menunjukkan korelasi yang cukup kuat jika dibandingkan dengan harga bitcoin setiap kali ia mengumpul – yuran transaksi ini (apabila diukur dalam istilah BTC) telah berjaya meningkat dengan harga Bitcoin.

Apabila membandingkan jumlah Bitcoin yang ditambang bersama dengan yuran transaksi membolehkan kita mendapatkan pemahaman yang lebih baik mengenai pendapatan penambang, bersama dengan bekalan marginal harian yang mereka perkenalkan kepada masyarakat.

Mana-mana bitcoin baru yang ditambang telah menjadi sumber pendapatan utama bagi pelombong dari segi sejarah. Walaupun sekarang, yuran transaksi yang berasal dari jumlah transaksi purata 70 BTC sehari adalah kentang kecil maya berbanding dengan 2,000 Bitcoin baru yang ditambang setiap hari.

Sebaliknya, ketika kita mulai melihat tren kenaikan dalam jumlah transaksi, dan ganjaran blok terus mengalami separuh, hanya beberapa tahun memisahkan masa ketika para pelombong akan memikirkan yuran transaksi ini sebagai sumber pendapatan utama mereka.

Harga, Penawaran dan Permintaan

Kami telah berjaya menggali bidang bekalan hingga tahap yang luas. Sekarang kita akan terus maju dan melakukan perkara yang sama dengan permintaan.

Bitcoin, seperti biasa dikenali sebagai, adalah lelaran yang paling popular dari rangkaian digital, terdesentralisasi, dan monetari. Tidak seperti rangkaian sosial lain di luar sana yang beroperasi dengan sumber pendapatan tidak langsung (yang paling biasa diiklankan) – Bitcoin sebenarnya mempunyai hubungan langsung dengan pelombongnya.

Jumlah pengguna dalam rangkaian Bitcoin dapat dikira dengan mudah dengan melihat jumlah keseluruhan yang diaktifkan (yang meningkat menjadi lebih dari 40 juta dengan kelajuan break-neck), dengan 8 juta pengguna lagi ditambahkan pada bahagian 2019 ini sahaja. Rangkaian ini meletup secara dramatik sejak pertama kali diperkenalkan.

Menurut undang-undang Metcalfe – nilai rangkaian sebenarnya sebanding dengan kuadrat nodnya.

Memandangkan hakikat bahawa bekalan syiling ini terhad, cukup mudah untuk melihat bahawa harga Bitcoin akan terus meningkat dengan kaitannya dengan pertumbuhan rangkaian secara keseluruhan.

Segala jenis aset yang mempunyai harga yang stabil jelas menunjukkan bahawa ia mempunyai utiliti sebagai media pertukaran dan banyak lagi. Tetapi dengan kenaikan harga aset yang langka, kita melihat peningkatan minat pelabur terhadapnya sebagai simpanan nilai. Dan inilah yang menyebabkan permintaan untuk meletup.

Sejak itu ada lebih banyak bukti mengenai pengaruh permintaan terhadap harga, dengan korelasi dilihat secara korelasi dengan peningkatan aktiviti blockchain. Aktiviti urus niaga di Bitcoin selalu mengalami corak surut dan mengalir berkorelasi dengan harga.

Perlu diperhatikan bahawa kita melihat jumlah urus niaga, dan bukan nilai dolar yang mendasari transaksi yang sama.

Rekap Penjelasan Separuh Masa Perlombongan Bitcoin 2020

Oleh itu, mari kita teruskan dan menggunakan jenis bukti yang telah kita perolehi selama ini untuk merumuskan beberapa jenis penjelasan untuk jenis kitaran harga ini.

Memandangkan narasi Bitcoin yang semakin meningkat sebagai sejenis Digital Gold telah memperoleh momentum yang semakin meningkat, permintaan untuk Bitcoin meningkat tidak mengejutkan. Ini dapat dilihat dari peningkatan jumlah dompet digital, transaksi, carian dan liputan media secara lebih luas.

Menurut beberapa pembelahan yang telah kita lihat dari komuniti Bitcoin, kitaran ini telah melalui fasa berikut.

  • Pra-separuh – Peristiwa pembelahan menghasilkan pengurangan yang dapat difahami dalam bekalan cecair Bitcoin (ini masih sukar untuk diukur kerana data perdagangan secara umum tidak dapat dipercayai). Harga Bitcoin akhirnya mengalami kenaikan berterusan untuk menjangkakan peristiwa separuh.
  • Selepas Separuh – Kenaikan harga Bitcoin ini menarik permintaan yang meningkat dari pelabur dari semua jenis termasuk VC, pembeli institusi, dana lindung nilai, dan lain-lain. Permintaan yang meningkat ini melebihi jangkaan, kerana harganya terus melonjak naik setelah pembelahan berlaku. Peningkatan permintaan ini berasal dari kenaikan harga yang sangat diremehkan pada kitaran sebelumnya.
  • Gelembung Harga – Kenaikan harga ini mendorong Fear Of Missing Out (FOMO) yang lebih luas di kalangan pembeli dan menarik jumlah spekulasi yang lebih tinggi di kalangan pelabur. Gelembung terbentuk di sekitar nilai ketika mencapai tahap tertinggi. Harga spekulatif ini melintasi ambang batas antara stabil dan tidak berkekalan, dengan gelembung pasti meletup.
  • Keruntuhan – Kejatuhan harga ini mengakibatkan penurunan permintaan investasi masing-masing, hampir sama kenaikan harga menyebabkan kenaikan permintaan masing-masing, dengan sejumlah pelabur meninggalkan kolam.
  • Pangkalan Baru – Bitcoin berjaya mencari titik harga yang stabil, menyatukan dan mencari keseimbangan pada harga bekalan marginal ini. Ia kemudian membentuk asas baru yang lebih tinggi daripada asas kitaran sebelumnya.
  • Dan Kembali ke Tahap Satu

Masih penting untuk dijelaskan di sini bahawa logik semacam ini bergantung pada permintaan terang-terangan yang disusun oleh Bitcoin sebagai sejenis Emas Digital dalam fikiran para pelabur, serta kedudukannya yang sudah dikenali sebagai aset crypto pertama.

Salah satu perkara yang perlu dipertimbangkan adalah fungsi Litecoin, yang merupakan turunan garpu keras Bitcoin. Pemisahannya sendiri agak menarik untuk diperhatikan kerana tidak mempunyai naratif dan permintaan yang kuat, terutama jika dibandingkan dengan Bitcoin. Akibatnya, kitaran Litecoin tidak mengikuti corak yang sama.

Pasaran sangat rapuh, mudah berubah dan masih merupakan perkara yang sangat cerdas – mereka belajar dan berkembang – dengan dua kitaran ini, terdapat perbezaan yang halus antara keduanya. Kitaran separuh seterusnya akan menjadi menarik untuk diperhatikan.

Revolusi Bitcoin yang sedang berlangsung

Sejak awal waktu, wang telah menjadi alat untuk menukar barang dan barang bernilai dengan jumlah standard di mana dua atau lebih individu bersetuju. Dan selama dua dekad terakhir, realiti pipedream e-dagang digital dapat berubah dan ditingkatkan menjadi kewujudan perdagangan maya baru. Dengan hanya satu kertas putih, satu perisian dan dunia yang akan digunakan – hanya dalam satu dekad Bitcoin mengubah permainan dan akan terus mengubah standard kewangan. Wang yang dapat diprogramkan adalah gelombang seterusnya dalam memperjuangkan masa depan kewangan.

Panduan sumber Bitcoin yang bijak ini dibuat untuk membantu anda menguasai permulaan kripto bitcoin. Dari mempelajari apa itu bitcoin dan sifat cryptoasset yang bernilai ekonominya, hingga petua untuk membeli bitcoin hingga bagaimana harga bitcoin berfungsi, tujuannya jika memberi petunjuk panduan asli mengenai kegembiraan di sebalik cahaya bitcoin telah dimulakan di sini. Belajar mengenai sejarah peristiwa masa bitcoin peristiwa dan ramalan pemangkin pertumbuhan bitcoin adalah ceri di atas, kerana mana-mana dan semua ramalan harga bitcoin mungkin sukar difahami tetapi fenomena cryptocurrency ada di antara kita semua dan dunia sedang memerhatikan cara-cara Bitcoin.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me