Analisis Carta Bitcoin: Cara Berdagang Bitcoin Menggunakan Carta

Contents

Panduan Dagangan Bitcoin untuk Pedagang Crypto Pertengahan

Panduan analisis carta bitcoin ini dibina untuk menjadi tutorial sehenti anda untuk perdagangan kripto perantaraan.

Perdagangan kripto nampaknya rumit pada pandangan pertama. Nasib baik, ia tidak begitu membingungkan seperti yang anda fikirkan. Sebaik sahaja anda belajar membaca carta dan melakukan analisis teknikal asas, semuanya akan mula disatukan.

Walaupun tinjauan analisis perdagangan bitcoin ini tidak diberikan kepada pemula dan lebih menjurus kepada perantaraan. Dan ya, terdapat perbezaan antara pelaburan crypto vs perdagangan crypto atau menggunakan bot perdagangan bitcoin automatik jika anda ingin mula menganalisis carta harga BTC dan memahami grafik pasaran crypto. Untuk panduan analisis carta bitcoin ini, kami menganggap anda mempunyai pengetahuan asas mengenai bagaimana crypto berfungsi, apa itu bitcoin, bagaimana pertukaran cryptocurrency berfungsi, jenis kategori crypto, dan bagaimana fungsi blockchain.

Semua peniaga bitcoin yang berjaya menyedari bahawa memahami corak carta biasa ini dapat diterjemahkan ke dalam mempelajari kemahiran abadi yang akan mempercepat hasil dan menghasilkan entri dan keluar yang menguntungkan tidak kira berapa harga bitcoin dalam BTC / USD. Sebagai rujukan, nilai pertukaran harga bitcoin masa nyata adalah:

Asasnya: Bagaimana Dagangan Bitcoin Berfungsi?

Pada masa awal Bitcoin (2009 hingga 2014), pada dasarnya hanya ada satu duit syiling (BTC) dan perdagangan cryptocurrency terlalu rumit. Hari ini, pada tahun 2019, perdagangan crypto masih berisiko, spekulatif dan sangat tidak stabil – tetapi lebih mudah daripada sebelumnya dengan lebih banyak data pasaran untuk memeriksa dan mengukur. Berikut adalah senarai panjang corak perdagangan grafik analisis bitcoin dan grafik yang diliputi di bawah:

Anda boleh menemui banyak pertukaran crypto yang hebat, termasuk pertukaran yang menerima pertukaran wang tempatan dan bank anda. Anda juga boleh menemui banyak aplikasi dompet yang luar biasa, aplikasi pengurus portfolio, dan alat lain untuk memaksimumkan pengalaman perdagangan crypto anda.

Inilah proses asas di sebalik perdagangan kripto (walaupun terdapat banyak perangkap biasa):

  • Langkah 1) Daftar untuk pertukaran cryptocurrency
  • Langkah 2) Masukkan dana ke platform
  • Langkah 3) Beli cryptocurrency

Itu sahaja! Tidak begitu rumit. Sekiranya anda ingin menggunakan mata wang fiat yang unik (seperti CAD, AUD, atau RUB), maka anda mungkin perlu menggunakan pertukaran tempatan. Sekiranya anda sudah mempunyai mata wang fiat utama (seperti USD atau EUR), maka anda mempunyai pilihan yang lebih luas.

Setelah membeli cryptocurrency pertama anda, anda boleh menyimpannya di dompet pertukaran anda, membiarkannya di bursa untuk perdagangan atau pelaburan masa depan. Atau, anda boleh mengeluarkan dana ke dompet anda sendiri – seperti aplikasi mudah alih di telefon anda.

Glosari Perdagangan Cryptocurrency: Syarat Paling Popular

Industri perdagangan crypto dipenuhi dengan jargonnya sendiri. Berikut adalah senarai 26 istilah paling popular dengan definisi yang harus anda ketahui sebelum masuk ke analisis carta bitcoin:

Mata Wang Fiat: Mata wang Fiat adalah mata wang yang dikeluarkan oleh kerajaan seperti Dolar AS atau Euro. Mata wang ini wujud berbeza dengan mata wang kripto (walaupun beberapa negara sedang berdebat melancarkan cryptocurrency mereka sendiri, yang akan mengaburkan garis antara fiat dan crypto). ‘Fiat’ adalah bahasa Latin untuk ‘by decree’. Mata wang ini mempunyai nilai ‘dengan keputusan’ atau ‘oleh pernyataan’ pemerintah.

Aset kripto: Aset crypto adalah sebarang token, duit syiling, atau mata wang digital dengan nilai. Kadang kala, orang akan menghubungkan aset kripto dengan teknologi tertentu. Mereka mungkin menggambarkan Ether (ETH) sebagai aset crypto untuk blockchain Ethereum, misalnya.

Altcoin: Altcoin adalah ‘syiling alternatif’. Secara amnya, istilah ini digunakan untuk merujuk kepada duit syiling yang bukan bitcoin. Ini adalah istilah yang popular di kalangan pemaksimum bitcoin yang percaya bitcoin lebih unggul daripada semua syiling lain.

Stablecoin: Stablecoin adalah token digital yang sengaja dirancang untuk mengekalkan harga yang stabil. Biasanya, stablecoin mengesan mata wang fiat tertentu, dan kebanyakan menjejaki Dolar AS. Stablecoins berfungsi dengan cara yang berbeza, walaupun kebanyakan stablecoin hanya disokong 1: 1 dengan rizab Dolar AS, dan pengguna dibenarkan menukar 1 USD stablecoin mereka dengan 1 USD tunai pada bila-bila masa, memberikan nilai stabil token.

Pertukaran Crypto: Pertukaran adalah laman web atau platform di mana anda boleh membeli dan menjual cryptocurrency. Beberapa pertukaran hanya menyenaraikan cryptocurrency, sementara yang lain menyenaraikan mata wang fiat dan cryptocurrency. Pertukaran utama hari ini merangkumi Kraken, Gemini, dan Binance, antara lain.

Harga bidaan: Harga tawaran untuk aset tertentu adalah harga maksimum yang seseorang sanggup bayar untuk aset tersebut. Bahagian ‘permintaan’ penawaran dan permintaan yang mengawal pasaran kripto.

Tanya Harga: Harga permintaan untuk aset tertentu adalah harga minimum di mana seseorang bersedia menjual aset. Inilah sisi penawaran dan permintaan ‘penawaran’.

Penyebaran Tawaran Tawaran: Penyebaran bid-ask adalah perbezaan antara harga bida dan harga ask untuk aset tertentu. Di pasaran yang sangat cair dan bervolume tinggi, spread bid-ask akan agak kecil. Di pasaran mudah tunai yang lebih kecil dan rendah, spread bid-ask akan jauh lebih besar.

Turun naik: Volatilitas digunakan dengan cara yang sama di pasaran crypto seperti yang digunakan di pasaran kewangan tradisional. Ini adalah ukuran bagaimana pasaran tidak dapat diramalkan, atau bagaimana harga sangat berubah-ubah pada masa ini.

FOMO: Takut Hilang. Sekiranya LTC tiba-tiba melonjak 10% dalam jangka masa 2 jam, maka ia mungkin meningkat 15% lagi kerana pelabur mempunyai ‘ketakutan akan hilang’ ketika duit syiling melonjak.

FUD: Ketakutan, Ketidakpastian, dan Keraguan. Bitcoin telah dibombardir dengan FUD sejak hari ia dilancarkan. Beberapa komuniti cryptocurrency menyebarkan FUD mengenai syiling lain. Ini adalah kebimbangan yang tidak rasional bahawa duit syiling tertentu akan runtuh atau kehilangan nilainya.

Membeli Dip: Apabila aset crypto tertentu turun dengan ketara, tetapi anda melihatnya sebagai peluang membeli. Katakan bitcoin turun 5% hari ini. Anda ‘membeli penurunan’ dengan membeli bitcoin dengan harapan ia akan meningkat.

Pasaran Bull dan Bear: Istilah bull and bear mempunyai arti yang sama dalam crypto seperti yang berlaku di pasar tradisional. Trend bull adalah jangka panjang dan arah aliran menaik di keseluruhan pasaran cryptocurrency, sementara trend bear adalah penurunan jangka panjang di keseluruhan pasaran cryptocurrency. Sekiranya seseorang ‘bullish’, mereka menjangkakan harga akan meningkat. Sekiranya seseorang ‘bearish’, mereka menjangkakan harga akan menurun.

Pembuat dan Pengambil Pasaran: Pembuat pasaran adalah seseorang yang ‘membuat’ atau menghantar perdagangan ke bursa. Pengambil pasaran adalah seseorang yang ‘mengambil’ atau menerima perdagangan itu.

Kecairan: Likuiditas, di dunia crypto, merujuk kepada jumlah pertukaran tertentu, atau betapa mudahnya melakukan perdagangan di bursa tertentu. Pertukaran bervolume tinggi yang baik dikatakan lebih cair dan mempunyai kecairan yang lebih tinggi.

Paus: Paus adalah individu atau organisasi yang menyimpan sejumlah besar crypto. Sebilangannya adalah dana lindung nilai institusi yang memasukkan jari kaki ke dalam crypto. Yang lain adalah orang yang mengumpulkan bitcoin lebih awal dan tidak pernah dijual.

Pulangan Pelaburan (ROI): Berapa banyak wang yang anda perolehi dari jumlah yang dilindungi? Sekiranya anda membeli $ 100 bitcoin, maka harga bitcoin meningkat 50%, maka anda menjana $ 150 dan ROI anda 50%.

Dompet: Dompet membolehkan anda mengurus pegangan crypto anda. Ini adalah tempat anda menyimpan cryptoasset anda – sama seperti dompet biasa adalah tempat anda menyimpan wang tunai dan kad kredit anda.

Dompet Panas: Dompet panas adalah dompet dalam talian yang disambungkan ke internet. Mereka biasanya dilihat kurang selamat daripada dompet simpanan sejuk, walaupun lebih selamat daripada menukar dompet.

Dompet Sejuk: Dompet sejuk, atau dompet simpanan sejuk, adalah dompet yang tidak tersambung ke internet. Ini adalah bentuk simpanan yang paling selamat kerana kunci peribadi anda dijauhkan dari tempat di mana penggodam dapat mengaksesnya.

Tukar Dompet: Sebilangan besar pertukaran mempunyai dompet pelanggan di mana pengguna dapat menyimpan dana mereka. Dompet pertukaran ini dilihat sebagai pilihan yang paling tidak selamat kerana pertukarannya dapat mengawal sepenuhnya dana anda.

Pengesahan 2-Faktor (2FA): Pengesahan 2 faktor merujuk kepada penggunaan pelbagai kaedah pengesahan untuk log masuk ke akaun crypto anda. Sebilangan besar pertukaran membolehkan anda menyediakan 2FA. Beberapa pertukaran akan menghantar mesej teks atau e-mel kepada anda untuk mengesahkan log masuk. Pertukaran lain membolehkan anda menyediakan 2FA untuk setiap kali anda membuat perdagangan.

Hodl: Hodl atau hodling merujuk kepada strategi pelaburan crypto untuk menahan aset crypto melalui semua keadaan pasaran. Bitcoin telah meningkat dan turun berkali-kali, tetapi penjahat berjaya bertahan dari FUD dan terus memegang bitcoin hingga hari ini.

Kepelbagaian: Kepelbagaian merujuk kepada idea untuk memiliki pelbagai cryptoasset. Daripada mempunyai 100% portfolio anda dalam bitcoin, sebagai contoh, anda mungkin melaburkan 50% daripadanya di altcoin.

Arbitraj: Arbitrage adalah strategi membeli syiling pada satu harga, kemudian menjualnya dengan harga yang lebih tinggi di tempat yang berbeza. Anda mungkin membeli bitcoin dari Binance, misalnya, kemudian menjualnya melalui LocalBitcoins dengan harga yang lebih tinggi dalam mata wang fiat tempatan anda sendiri.

Pam dan Buang: Pump and dump adalah skema perdagangan yang melibatkan kenaikan harga aset yang disasarkan secara artifisial (‘pumping’), kemudian menjual aset tersebut setelah harga meningkat (‘dumping’).

Sekarang setelah anda mengetahui syarat-syarat asas perdagangan crypto ini, inilah masanya untuk melihat aspek tertentu dalam perdagangan crypto.

Jenis Perdagangan Bitcoin di Pasar Crypto

Sebilangan besar, pemula hanya ingin membuat pesanan pasaran. Dengan pesanan pasaran, anda membeli atau menjual cryptocurrency pada harga terbaik. Pedagang yang lebih maju, bagaimanapun, dapat memanfaatkan pesanan had, pesanan stop-loss, perdagangan leverage, dan banyak lagi. Jenis perdagangan crypto termasuk:

Pesanan Pasaran: Dengan pesanan pasaran, anda membeli atau menjual crypto dengan harga terbaik. Pertukaran akan melihat harga terakhir seseorang membayar bitcoin (jika anda menjual) atau harga terakhir seseorang menjual bitcoin (jika anda membeli).

Perintah Had: Dengan pesanan had, anda membeli atau menjual crypto dengan harga tertentu. Anda mungkin membuat pesanan beli untuk membeli bitcoin jika jatuh di bawah $ 5.000, misalnya. Sekiranya titik harga tidak dapat dicapai, pesanan anda mungkin tidak dapat dilaksanakan. Beberapa pertukaran membolehkan anda meletakkan had masa untuk pesanan had.

Perintah Berhenti Kerugian: Perintah stop-loss memungkinkan anda menetapkan harga tertentu di mana pertukaran akan menjalankan perdagangan untuk membatasi kerugian anda. Sekiranya harga bitcoin turun 10%, misalnya, atau mencecah harga $ 7,500, maka anda boleh mengeluarkan pesanan stop-loss untuk mengehadkan kerugian anda.

Pesanan Take-Profit: Pesanan take-profit memungkinkan anda menetapkan harga tertentu di mana pertukaran akan melakukan perdagangan untuk memaksimumkan keuntungan anda. Sekiranya bitcoin naik 10%, misalnya, pesanan untung untung anda akan dilaksanakan secara automatik, memberikan keuntungan dijamin sebanyak 10%.

Terdapat banyak jenis pesanan yang lebih maju, termasuk perdagangan di luar kaunter (OTC), perdagangan gorila, perdagangan beruang kutub, perdagangan segera-atau-batal (IOC), perdagangan isi-atau-bunuh (FOK), dan semua-atau- pesanan bukan (AON). Sebilangan besar peniaga pemula dan perantaraan, bagaimanapun, akan baik dengan empat jenis perdagangan di atas.

Berapa Kos Perdagangan Crypto? Harga Purata

Perdagangan cryptocurrency tidak percuma. Anda akan membayar yuran pertukaran, yuran pengeluaran, dan caj lain di kebanyakan pertukaran. Kos perdagangan crypto merangkumi:

Bayaran Dagangan: Sebilangan besar bursa mengenakan yuran pembuat dan yuran pengambil antara 0.1% dan 0.5%. Biasanya, yuran pengambil lebih tinggi. Anda akan membayar ini pada setiap perdagangan. Sekiranya anda memperdagangkan jumlah yang signifikan (katakanlah, lebih dari $ 500,000 sebulan), maka pertukaran mungkin menawarkan potongan harga, yang dapat menjatuhkan yuran perdagangan dengan ketara.

Bayaran Deposit: Beberapa bursa mengenakan bayaran untuk memasukkan wang ke dalam platform, walaupun ini menjadi tidak biasa.

Bayaran Pengeluaran: Bayaran pengeluaran jauh lebih biasa di kebanyakan bursa. Biasanya, bayaran pengeluaran adalah bayaran tetap. Anda mungkin membayar $ 5 USD untuk mengeluarkan wang dari platform, misalnya. Beberapa pertukaran juga mempunyai jumlah pengeluaran minimum.

Bayaran boleh berbeza-beza antara pertukaran. Biasanya, pertukaran yang dikawal selia dengan lebih baik (seperti Coinbase dan Kraken) mengenakan yuran yang lebih tinggi, sementara pertukaran yang dikawal selia lebih rendah (seperti Binance dan KuCoin) mengenakan yuran yang lebih rendah.

Analisis Bitcoin Pertengahan hingga Lanjutan: Cara Mengkaji Carta Pasaran

Master The Crypto adalah salah satu portal panduan pelaburan pelaburan cryptocurrency yang paling popular di Internet dan bahagian panduan analisis carta perdagangan bitcoin kami diarahkan untuk membantu semua orang yang bukan pemula yang lengkap menjadi lebih baik dalam perdagangan bitcoin untuk hasil yang optimum.

Cara Menganalisis Pasaran Crypto: Analisis Fundamental dan Teknikal

Analisis kripto tergolong dalam dua kategori utama: analisis fundamental (FA) dan analisis teknikal (TA).

Analisis Fundamental (FA): Analisis fundamental adalah kaedah analisis bukan statistik yang menilai nilai aset berdasarkan faktor pertumbuhan ekonomi dan kewangan. Penganalisis fundamental berusaha menentukan keuntungan aset berdasarkan potensinya. Mereka menganalisis nilai aset sekarang, dan memproyeksikan pertumbuhan aset masa depan. Anda mungkin membaca buku putih projek dan memeriksa pasukan, misalnya, untuk menentukan sama ada projek itu mempunyai potensi pertumbuhan.

Analisis Teknikal (TA): Analisis teknikal adalah kaedah statistik semata-mata yang melibatkan memeriksa carta harga, jumlah dagangan, dan nombor lain yang berkaitan. Penganalisis teknikal percaya bahawa harga aset mencerminkan sentimen pasaran dan semua maklumat yang diperlukan pada waktu tertentu, sebab itulah mereka secara eksklusif menumpukan pada analisis secara statistik tindakan harga aset.

Kedua-dua kaedah analisis ini mungkin kelihatan bertentangan, tetapi ia berfungsi paling baik apabila digunakan bersama. Pelabur pintar mempertimbangkan semua kaedah analisis yang ada.

Trend Pasaran Crypto

Pasaran kripto sangat tidak menentu dan tidak dapat diramalkan. Walau bagaimanapun, kami masih melihat banyak trend pasaran crypto. Trend pasaran merujuk kepada arah di mana harga dianggap menuju.

Didalam pasar lembu, harga meningkat ke atas (ingat: lembu menyerang ‘naik’ dengan tanduknya), sementara di a pasar beruang, harga cenderung ke bawah (sapu beruang ‘ke bawah’ dengan kaki mereka).

Sebilangan orang juga menggunakan istilah seperti a aliran sekular. Trend sekular adalah trend pasaran jangka panjang yang berlangsung selama beberapa dekad – katakanlah, 30 tahun. Trend sekular boleh menjadi bearish atau bullish, dan terdapat banyak trend utama jangka menengah dalam aliran sekular yang lebih luas.

A aliran utama, Sementara itu, adalah trend jangka pendek yang lebih kecil dalam aliran sekular yang lebih luas. Mungkin berlawanan dengan aliran sekular.

Terdapat juga aliran menengah dalam aliran utama. Sekiranya tren sekunder adalah bullish di pasaran penurunan harga, maka ia boleh disebut sebagai ‘sucker’s rally’. Setelah berbulan-bulan penurunan harga (trend utama), pasaran mungkin akan tiba-tiba naik setelah seminggu pergerakan positif (trend sekunder), hanya untuk terus menurun untuk empat minggu ke depan.

Tidak terkawal, pasaran baru seperti crypto lebih cenderung kepada turun naik jangka pendek daripada pasaran tradisional dan mapan. Dengan pelaburan crypto, anda boleh melihat tren sekunder jangka pendek dan pam dan dump yang lebih kerap daripada yang anda lihat, katakan, di S&Indeks P 500.

Tahap Sokongan dan Rintangan

Penganalisis pasaran kripto akan sering merujuk kepada istilah seperti tahap sokongan dan rintangan. Tahap ini memainkan peranan penting dalam bagaimana pasaran crypto berfungsi.

Gambar tahap sokongan dan rintangan sebagai ‘garis pertempuran’ antara beruang dan lembu.

  • Tahap Sokongan: Ini adalah tahap tren yang lebih rendah di mana harganya dijangka melambung.
  • Tahap Rintangan: Ini adalah tahap tertinggi trend di mana harganya dijangka turun.

Bitcoin mungkin mempunyai rintangan pada tahap $ 10,000, sebagai contoh, yang menyebabkan harga bitcoin terus meningkat ke tahap itu tetapi tidak pernah melampauinya. Bitcoin mungkin mendapat sokongan pada tanda $ 6,000, sementara itu, yang menyebabkan harga bitcoin turun ke tahap itu tetapi tidak melaluinya.

Apabila harga cryptoasset mencapai tahap sokongan atau rintangan tertentu, boleh dikatakan menguji tahap itu. Kadang kala, tahap sokongan atau rintangan berlaku. Dalam kes lain, tahap sokongan atau rintangan pecah.

Melihat sejarah harga bitcoin, kita juga dapat melihat insiden di mana tahap harga bitcoin menembusi tahap rintangan, dan kemudian tahap rintangan baru itu menjadi tahap sokongan. Katakanlah bitcoin menembusi tahap $ 10,000 dan meningkat sehingga $ 11,500. Tiba-tiba, $ 10,000 mungkin menjadi tahap rintangan baru sementara $ 12,000 menjadi tahap sokongan baru.

Begitu juga, apabila harga turun di bawah tahap sokongan, tahap sokongan boleh menjadi tahap rintangan baru. Sekiranya harga bitcoin turun di bawah $ 6,000, misalnya, maka had $ 6,000 dapat menjadi tahap rintangan baru, sementara had yang lebih rendah seperti $ 4,500 menjadi tahap sokongan baru.

Dalam industri yang berubah-ubah seperti crypto, tahap sokongan dan rintangan jarang bertahan lama.

Beli Tembok dan Jual Tembok

Tahap sokongan dan rintangan sering ditetapkan kerana dinding beli dan dinding jual. Anda dapat melihat dinding ini ketika melihat buku pesanan pertukaran.

A beli dinding adalah sebilangan besar pesanan beli yang diletakkan pada had harga tertentu, sementara a menjual dinding adalah sebilangan besar pesanan jual yang diletakkan pada had harga tertentu.

Kadang-kadang, ini adalah hadkan pesanan, di mana peniaga telah menetapkan harga tertentu di mana mereka ingin membeli atau menjual. Dalam kes lain, mereka pesanan ambil untung atau pesanan berhenti-rugi di mana peniaga berusaha untuk merealisasikan keuntungan atau mengehadkan kerugian.

Dalam banyak kes, dinding beli dan jual ini disusun di sekitar titik harga yang dapat dikenali. Mungkin ada tembok pesanan jual pada harga $ 15,000, sebagai contoh, ketika peniaga berusaha mengunci keuntungan mereka. Mungkin ada tembok pesanan beli pada harga $ 5,000, sementara itu, ketika peniaga berusaha untuk membeli penurunan. Kenaikan atau penurunan harga secara tiba-tiba dapat dihentikan dengan mudah oleh tembok pesanan jual atau beli.

Cara Membaca Grafik Harga Bitcoin dan Grafik Pasar Crypto

Carta kripto mungkin kelihatan rumit pada pandangan pertama. Akan tetapi, setelah anda memahami apa yang dimaksudkan, semuanya akan menjadi kurang rumit.

Berikut adalah carta harga crypto purata:

Carta ini menunjukkan kontrak berkekalan BTC / USD di BitMEX untuk jangka masa dua bulan dari 1 Februari hingga 1 April. Setiap kandil (setiap bar hijau atau merah) mewakili selang 6 jam.

Anda boleh menyesuaikan skala masa carta yang anda suka. Beberapa carta membolehkan anda menggunakan selang masa sekecil 30 saat, misalnya, sementara yang lain membiarkan anda menggunakan selang hingga satu tahun.

Seperti kebanyakan carta kewangan, paksi-Y (paksi menegak) mewakili harga, manakala paksi-X (paksi mendatar) mewakili masa.

Anda boleh melihat skala harga di sebelah kanan carta. Ini adalah selang antara dua titik harga. Pada carta ini, skala harga adalah 50, yang bermaksud perbezaan antara dua titik harga adalah 50. Skala harga boleh linear atau logaritma:

Skala Harga Linear: Dengan skala harga linear, jarak antara dua titik perbezaan berangka yang sama, tanpa mengira nilainya, adalah sama. Jarak antara 1 dan 2 adalah sama dengan jarak antara 9 dan 10, misalnya.

Skala Harga Logaritma: Dengan skala harga logaritma, jarak antara titik harga dihubungkan dengan nisbah dua nilai tersebut. Jarak antara 1 dan 2, misalnya, sama dengan jarak antara 4 dan 8 atau 12 dan 24.

Perbezaan antara skala harga linear dan logaritmik adalah ketara. Di bawah ini, anda akan melihat dua carta sejarah harga sepanjang masa bitcoin. Carta pertama menggunakan skala harga linear, sementara carta kedua menggunakan skala harga logaritma:

Kedua-dua carta menunjukkan perkara yang sama: harga bitcoin dari tahun 2011 hingga sekarang. Walau bagaimanapun, carta logaritma menceritakan kisah yang jauh berbeza daripada carta linear.

Dengan carta linear, nampaknya harga bitcoin sama sekali tidak berlaku selama empat tahun pertama kewujudannya. Kemudian, berlaku lonjakan harga yang kecil, pergerakan harga yang terhad dalam jangka masa yang panjang, dan kemudian bitcoin melonjak ke paras tertinggi sepanjang masa $ 20,000 pada bulan Disember 2017 sebelum jatuh kembali.

Pada carta logaritma, pergerakan harga bitcoin lebih kurang dramatik. Hari-hari awal bitcoin kelihatan sangat mengagumkan berbanding dengan carta pertama. Kami melihat harga bitcoin meningkat dua kali ganda. Perbezaan antara $ 2 per BTC dan $ 200 per BTC adalah penting – walaupun kelihatan seperti garis rata pada carta linear. Peningkatan dari $ 5,000 ke $ 20,000 per BTC yang berlaku pada tahun 2017, sementara itu, kelihatan kurang ketara.

Jenis Carta Bitcoin untuk Penganalisis Crypto

Terdapat empat jenis carta crypto umum, termasuk carta garis, carta bar, carta lilin, dan carta titik dan rajah. Kami akan membincangkan setiap carta dan kelebihan uniknya di bawah.

Carta Garisan

Carta garis adalah jenis carta biasa yang biasa di mana ‘garis’ menghubungkan harga tutup setiap selang waktu.

Beberapa carta garis menggunakan harga terbuka, tinggi, atau rendah untuk setiap tempoh. Namun, dalam kebanyakan kes, harga mencerminkan titik penutupan untuk setiap selang waktu. Sekiranya bitcoin ditutup pada $ 5,000 pada jam 3 petang dan $ 5,100 pada jam 4 petang, misalnya, maka garis akan ditarik antara $ 5,000 dan $ 5,100.

Carta bar

Carta palang menunjukkan gambaran tindakan harga yang lebih terperinci daripada carta garis. Ini menunjukkan harga di mana bitcoin dibuka, misalnya, serta harga di mana ia ditutup. Daripada hanya melihat satu nombor (harga tutup), anda dapat melihat apa yang dilakukan oleh harga bitcoin pada hari tertentu. Harga tinggi, rendah, dan tutup ditunjukkan dengan menggunakan rangkaian garis menegak dengan tanda sempang di setiap sisi.

Sebilangan orang juga menyebut carta palang sebagai ‘open high low close’ atau carta OHLC. Garis menegak disebut garis julat, dan mewakili julat harga untuk setiap selang waktu, termasuk tinggi dan rendah. Sementara itu, tanda sempang mendatar mewakili terbuka dan tutup untuk setiap selang waktu.

Inilah rupa carta bar ketika mewakili jangka masa:

Carta palang di atas juga menggunakan warna untuk menunjukkan selang naik dan turun. Julat hitam digunakan untuk menunjukkan selang kenaikan (di mana harga penutupan lebih tinggi daripada harga pembukaan), sementara julat merah digunakan untuk menunjukkan selang jatuh (di mana harga penutupan lebih rendah daripada harga pembukaan).

Carta Candlestick

Sebilangan orang menyebut carta candlestick ‘chart candlestick Jepun’ kerana dicipta pada abad ke-18 oleh seorang pedagang beras Jepun, walaupun mereka tidak muncul di pasaran barat sehingga awal 1990-an.

Hari ini, carta candlestick berfungsi dengan cara yang serupa dengan chart chart. Mereka membolehkan anda melihat tinggi, rendah, terbuka, dan tutup untuk hari tertentu. Walau bagaimanapun, nombor ini dinyatakan dengan cara yang sedikit berbeza.

Dengan carta candlestick, terdapat badan berongga atau penuh dengan bayang-bayang atas dan bawah untuk mewakili harga terbuka, tutup, tinggi, dan rendah. Panjang badan candlestick dan bentuknya juga digunakan untuk mewakili keamatan aktiviti perdagangan untuk selang waktu tertentu.

Inilah yang ditunjukkan oleh setiap kandil di atas:

Candlestick kebanyakannya terdiri dari badan (kawasan berlorek), yang mewakili harga terbuka dan tutup. Garis atas dan bawah (‘sumbu’ lilin) ​​mewakili harga tinggi dan rendah.

Pada dasarnya, anda mendapat maklumat yang sama dengan carta palang, tetapi maklumat ini ditunjukkan dengan cara yang sedikit berbeza.

Kawasan berlorek juga berperanan. Sekiranya harga ditutup lebih tinggi daripada yang dibuka, maka candlestick akan berwarna hijau (harga bitcoin naik semasa selang waktu itu). Sekiranya harga ditutup lebih rendah daripada yang dibuka, maka candlestick akan berwarna merah (harga bitcoin jatuh pada selang waktu itu). Beberapa carta candlestick juga menggunakan corak isian atau tidak terisi, dengan candlestick penuh atau berlorek ketika harga naik dan tidak terisi dan kosong ketika harga jatuh.

Titik dan Carta Rajah

Dari empat carta yang disenaraikan di sini, carta titik dan angka adalah yang paling jarang. Walaupun begitu, sekumpulan pedagang teknikal khusus terus menggunakan titik dan angka (Hlm&F) carta hingga hari ini.

Carta titik dan angka menunjukkan pergerakan harga sahaja. Lajur X mewakili kenaikan harga dan lajur O mewakili penurunan harga. Masa dan isipadu tidak dinyatakan. Sekiranya tidak ada pergerakan harga yang signifikan untuk jangka masa yang panjang, maka carta tidak menunjukkan data baru.

Dengan P&Carta F, nilai yang ditunjukkan oleh setiap X dan O ditentukan sebagai selang harga yang ditetapkan. Sebarang perubahan harga di bawah nilai ini akan diabaikan. Carta beralih ke lajur baru (disebut pembalikan) apabila harga berubah ke arah yang berlawanan yang diwakili oleh sebilangan X atau O tertentu.

Dalam carta di atas, setiap X atau O mewakili kenaikan atau kejatuhan dua dolar. Pembalikan berlaku sekiranya terdapat perubahan ke arah yang berlawanan dengan nilai sekurang-kurangnya empat dolar. Masa dapat ditunjukkan dalam paksi-X, walaupun tidak pernah digunakan sebagai faktor dalam P&Carta F.

Apa gunanya alat grafik unik ini? Intinya adalah untuk menghilangkan gangguan atau kesan miring yang berlaku pada jenis carta lain ketika memperhitungkan selang waktu dengan pergerakan harga yang tidak signifikan. Carta hanya menunjukkan pergerakan harga yang ketara.

Walaupun begitu, carta titik dan angka sangat jarang berlaku di dunia crypto hari ini.

Juga, sebagai sumber corak carta bitcoin tambahan, berikut adalah gambaran yang membandingkan carta perdagangan bullish berbanding grafik perdagangan menurun: bitcoin-chart-analysis-bullish-pattern

bitcoin-chart-analysis-bearish-pattern

analisis carta perdagangan bitcoin corak bull vs bear dari Buku Dagangan Crypto

Corak Carta Bitcoin

Pedagang kripto akan menganalisis carta untuk mengungkap corak yang berbeza. Terdapat pelbagai jenis corak. Namun, biasanya pola dipisahkan menjadi tiga kategori tertentu:

Corak Kesinambungan: Pola-pola ini menunjukkan tempoh penyatuan yang singkat, setelah itu trend yang berlaku akan terus berlanjutan ke arah yang sama.

Corak Pembalikan: Pola-pola ini menunjukkan pergeseran keseimbangan penawaran dan permintaan, biasanya menyebabkan pembalikan arah aliran. Corak ini dibahagikan kepada formasi atas dan bawah.

Corak Dua Hala: Pola dua hala adalah formulasi segitiga yang menunjukkan arah aliran boleh berubah.

Analisis corak tidak hitam putih. Sebilangan orang mungkin menganalisis carta dan melihat corak kesinambungan, misalnya, sementara yang lain akan melihat pola dua hala. Berdasarkan selang dan tren sebelumnya, analisis boleh berbeza-beza.

Di bawah ini, kita akan membincangkan beberapa jenis corak tertentu yang dapat mewakili kesinambungan, pembalikan, dan pola dua hala seperti yang ditunjukkan di atas.

Cawan dengan Corak Pegangan

Cawan dengan corak pemegang boleh menjadi corak lanjutan atau pembalikan bergantung pada trend sebelumnya. Ia kelihatan seperti ini:

Cawan dengan corak pegangan dalam aliran menaik (seperti yang ditunjukkan di atas) adalah corak kesinambungan menaik. Selain dari gumpalan kecil (cawan), trend menaik akan berlaku. Beberapa cawan berbentuk U, sementara yang lain berbentuk V. Dalam keadaan ideal, cawan mempunyai ketinggian yang sama di kedua-dua sisi sebelum menyatukan pada titik harga tertentu (pemegang). Sasaran anggaran harga untuk penembusan seterusnya selepas penyatuan adalah simetris dengan ketinggian cawan.

Sudah tentu, cawan dengan corak pegangan dapat menunjukkan perkara yang berbeza dalam aliran menurun yang berlaku:

Dalam carta ini, cawan yang sama dengan corak pegangan menandakan akhir aliran menurun dan penembusan ke arah aliran menaik. Setelah pembentukan cawan beralih ke formasi pemegang, harganya tidak boleh turun melebihi separuh ketinggian cawan. Sekiranya harganya turun lebih dari separuh ketinggian cawan, maka momentum penjualan terlalu ketara dan tidak lagi dianggap cawan dengan corak pegangan (‘pegangan’ pecah).

Semakin lama untuk cawan dengan corak pegangan terbentuk, dan semakin dalam pembentukan cawan, semakin besar momentum di sebalik pelarian dan semakin tinggi sasaran harga. Apabila anda menambah ketinggian cawan ke titik penembusan, ia memberikan petunjuk yang baik mengenai sasaran harga jangka pendek.

Bendera dan Panji

Bendera dan corak penanda adalah corak kesinambungan. Harga terbentuk apabila harga disatukan untuk jangka masa yang singkat sebelum pasaran kembali bergerak ke arah yang sama.

Inilah rupa pada carta tradisional:

Dalam carta ini, kita melihat fasa penyatuan di tengah. Trend jangka panjang mengambil brek sekejap, mewujudkan bentuk segi empat tepat pada carta. Kemudian, aliran menaik jangka panjang berterusan, segi empat tepat pecah, dan harga terus bergerak ke atas.

Anda juga boleh mempunyai bendera bearish dan bullish. Dengan bendera-bendera ini, panji dibentuk oleh gerakan sedikit miring ke arah yang bertentangan dengan arah aliran yang berlaku.

Terdapat juga perbezaan antara bendera dan corak panji-panji. Bendera adalah bentuk segi empat, sementara panji adalah bentuk segitiga:

Corak bendera dan panji biasanya didahului oleh rali atau penurunan tajam. Perhimpunan atau penurunan ini membentuk ‘tiang’ bendera. Jarak dari tahap sokongan atau rintangan ke ‘bendera’ atau ‘panji’ disebut tiang bendera.

Anda boleh menganalisis sasaran harga dari bendera atau carta penanda. Biasanya, anda melakukan ini dengan menambahkan panjang tiang bendera ke bahagian atas formasi dalam aliran menaik dan dengan mengurangkan panjang tiang bendera dari bahagian bawah formasi dalam aliran menurun.

Kepala dan bahu

Kepala dan bahu (HS atau H&S) corak adalah beberapa corak pembalikan yang paling dipercayai.

Beberapa corak HS dipertimbangkan corak atas kepala dan bahu atau ‘puncak HS’. Ini adalah corak pembalikan penurunan yang merangkumi tiga bahagian, termasuk dua puncak yang lebih kecil di sebelah puncak yang lebih tinggi:

Dengan menghubungkan bahagian bawah bahu kiri dengan bahagian bawah kepala, kita dapat membuat ‘garis leherCarta. Sebaik sahaja harga jatuh di bawah garis leher, trend menaik merosot, dan pasaran memasuki trend menurun, seperti yang dilihat pada carta di bawah dengan penarikan balik dan garis sasaran.

Carta bahagian bawah kepala dan bahu, Sementara itu, juga dikenali sebagai carta HS atau carta HS terbalik. Ini adalah corak pembalikan kenaikkan (bukan corak pembalikan penurunan) di mana trend yang berlaku adalah ke bawah.

Sama seperti carta teratas HS, carta bawah HS terdiri daripada tiga bahagian, termasuk dua lembah cetek atau bahagian bawah yang lebih tinggi di kedua-dua sisi lembah yang lebih dalam atau rendah yang lebih rendah.

Anda boleh mengira sasaran harga dari carta kepala dan bahu. Untuk carta teratas HS, anda boleh menganggarkan harga berdasarkan nisbah tinggi yang lebih tinggi ke titik penembusan di sepanjang garis leher. Sekiranya tinggi yang lebih tinggi adalah 40, misalnya, dan titik penembusan adalah 20 (penurunan 50%), maka anggaran anggaran untuk pemecahan di bawah garis leher adalah 10, yang merupakan 50% lagi dari garis leher.

Untuk carta bawah HS, sementara itu, anda boleh mengira sasaran harga dengan menambahkan ketinggian kepala ke titik penembusan menggunakan kaedah yang serupa. Sekiranya rendah rendah adalah 20 dan penembusan berlaku pada 30 (nisbah 2: 3), misalnya, maka harga sasaran adalah 45.

Carta Atas Berkembar

Carta atas dua adalah corak pembalikan menurun dalam aliran menaik yang berlaku. Dengan carta teratas dua kali ganda, anda akan melihat penarikan balik ringkas diikuti dengan kenaikan semula, kemudian penarikan balik kedua pada paras tinggi sebelumnya, yang kemudian mengakibatkan harga turun di bawah paras terendah sebelumnya:

Sangat mudah terpikat dengan corak double top. Sebaik-baiknya, anda akan menunggu sehingga harga turun di bawah penarikan balik pertama setelah menguji semula bahagian atas kerana ini adalah ketika formasi selesai, dan ini adalah titik rendah dalam carta.

Untuk mengira sasaran harga corak double top, anda boleh mengurangkan ketinggian formasi dari titik di mana sokongan berhenti. Atau, anda boleh menganalisis nisbah antara puncak formasi dan pullback rendah. Sekiranya puncak formasi adalah 20 dan pullback rendah adalah 10 (2: 1), maka sasaran harga untuk pecahan ditetapkan pada 5.

Bahagian Bawah Berganda

Pembentukan carta double bottom adalah apa yang berlaku jika anda membalik formasi double top terbalik. Pembentukan double bottom adalah corak pembalikan kenaikkan harga dalam aliran menurun yang berlaku. Setelah memukul bahagian bawah sekali, naik sekali, dan memukul bahagian bawah sekali lagi, bahagian bawah berganda berlaku apabila harga menerobos garis leher untuk menyelesaikan formasi ‘W’.

Harga mungkin naik ke paras tinggi baru-baru ini berikutan aliran menurun, kemudian turun lagi ke tahap rendah sebelumnya, sebelum mengumpul waktu terakhir untuk keluar dari paras tertinggi baru-baru ini untuk menyelesaikan formasi dan kembali ke arah aliran menaik.

Untuk mengira sasaran harga untuk tertinggi dua kali ganda, anda boleh menambahkan ketinggian formasi ke titik penembusan. Atau, anda boleh menganalisis nisbah antara bahagian bawah formasi dan rali pertama yang tinggi. Sekiranya bahagian bawah formasi adalah 5, misalnya, dan rali pertama mencapai 10, maka sasaran harga adalah 20.

Triple Top & Tiga Bawah

Menjadikan formasi di atas menjadi lebih rumit adalah kita kadang-kadang mempunyai formasi triple top dan triple bottom yang serupa dengan formasi double top dan double bottom. Seperti formasi double top / bottom, formasi triple top / bottom juga merupakan corak pembalikan. Mereka menentang aliran menaik atau aliran menurun yang berlaku.

Seperti yang anda lihat di sini, formasi tiga puncak terdiri daripada tiga puncak yang sama yang terbelah dua lembah.

Sementara itu, formasi triple bottom terbalik, terdiri dari tiga lembah yang sama dan dua puncak abortif.

Untuk mengira sasaran harga untuk formasi tiga atas atau bawah, anda menambah atau mengurangkan ketinggian formasi ke atau dari titik putus, serupa dengan cara anda mengira sasaran harga dalam formasi atas / bawah ganda.

Pembundaran Bawah

Pembentukan bahagian bawah bulat atau piring adalah corak pembalikan atau penerusan kenaikkan harga. Dengan corak ini, anda akan melihat pembentukan cawan atau mangkuk yang lebih curam daripada corak cawan dan pegangan. Ia serupa dengan corak kepala dan bahu, tetapi tanpa bahu yang jelas. Anda boleh menghubungkan harga rendah di bahagian bawah untuk membentuk bentuk bulat yang mewakili bahagian bawah piring:

Formasi mula-mula terbentuk dengan tekanan jual, menyebabkan harga turun. Tekanan ini akhirnya kehilangan wap dan beralih ke arah aliran menaik. Tekanan beli mereda, menyebabkan harga turun ke paras terendah baru, dan trend ini berulang beberapa kali sehingga tahap terendah terendah. Kemudian, tekanan beli mengambil alih, akhirnya membawa kepada penembusan dan menyelesaikan formasi pusingan bawah.

Untuk mengira sasaran harga jangka pendek untuk membundarkan formasi bawah, anda menambah ketinggian cawan ke garis rintangan.

Baji

Terdapat dua jenis corak baji, termasuk pola baji yang meningkat dan pola baji yang jatuh. Corak ini boleh menjadi corak kesinambungan atau pembalikan bergantung pada apa yang dilakukan oleh pasar sebelum pola dibentuk.

 

Dalam aliran menaik, corak baji yang meningkat menunjukkan pembalikan penurunan. Pasaran bertukar dan harga mulai turun. Dalam aliran menurun, corak baji yang meningkat dilihat sebagai kesinambungan ketika harga terus turun.

Sementara itu, penurunan jatuh dianggap sebagai corak kenaikan harga. Baji jatuh menunjukkan pembalikan kenaikkan harga ketika terbentuk dalam aliran menurun yang berlaku, misalnya. Ketika terbentuk dalam tren naik yang berlaku, baji yang jatuh menunjukkan kesinambungan ketika harga terus naik.

Segi empat tepat

Corak segi empat terbentuk apabila harga melambung antara tinggi dan rendah yang hampir sama untuk jangka masa tertentu. Semasa melukis garis di sekitar tinggi dan rendah dalam tempoh ini, anda dapat melihat segi empat tepat mula terbentuk.

Segi empat tepat, juga dikenali sebagai julat perdagangan atau zon penyatuan, adalah corak kesinambungan di mana harga berkisar antara garis sokongan dan rintangan selari. Ini adalah kebuntuan di mana pasaran tidak dapat mengetahui apa yang harus dilakukan. Semasa kebuntuan ini, harga akan menguji tahap sokongan dan rintangan beberapa kali sebelum pecah. Apabila harga pecah, ia akan membalikkan tren sebelumnya atau meneruskannya (bergerak ke atas atau ke bawah).

Untuk mengira sasaran harga semasa pembentukan segi empat tepat, anda menambah ketinggian ke titik breakout atau breakdown.

Corak Dua Hala (Segitiga)

Corak dua hala terdiri daripada tiga formasi segitiga yang berbeza, termasuk segitiga simetri, segi tiga menaik, dan segitiga menurun.

Segitiga Menaik

Segitiga menaik biasanya merupakan corak kesinambungan menaik dalam aliran menaik yang berlaku. Walau bagaimanapun, segitiga menaik juga dapat membentuk sebagai pola pembalikan dalam aliran menurun. Corak segitiga menaik terdiri daripada dua atau lebih tinggi sama rata dan semakin rendah. Garis rintangan mendatar, walaupun garis sokongan yang diperpanjang miring ke atas dan bercakap dengan garis rintangan, seperti itulah segitiga terbentuk.

Untuk membentuk segitiga menaik, setiap ayunan atau rendah mesti lebih tinggi daripada rendah sebelumnya. Pembentukan biasanya dianggap lengkap apabila harga pecah melepasi garis rintangan atas.

Untuk mengira sasaran harga dalam segitiga menaik, anda boleh menambahkan ketinggian asas segitiga ke titik pelarian. Henti rugi harus diletakkan pada tahap rendah terkini.

Segitiga Menurun

The segitiga menurun adalah kebalikan dari segitiga menaik. Biasanya, ini adalah corak kesinambungan penurunan yang dibentuk kerana harga terus menurun secara beransur-ansur dari masa ke masa sebagai sebahagian daripada aliran menurun yang lebih luas. Namun, ia juga dapat membentuk pola pembalikan semasa aliran menaik. Seperti segitiga menaik, harganya kadang-kadang boleh keluar ke atas, itulah sebabnya penting untuk memainkan corak ketika ia berkembang dan menggunakan perhentian yang ketat.

Segitiga menurun dibentuk sebagai rendah sama membuat garis sokongan mendatar sementara penurunan tinggi membuat garis rintangan miring ke bawah, mewujudkan jenis segitiga sudut kanan yang sama yang dilihat pada segitiga menaik di atas.

Untuk mengira sasaran harga dalam formasi segitiga menurun, anda tolak ketinggian dasar segitiga ke titik di mana sokongan pecah.

Segitiga Simetri

A segi tiga simetri, seperti yang anda duga, terbentuk di suatu tempat di antara pola segitiga menaik dan menurun. Ini adalah corak dua hala yang tipikal di mana sukar untuk menentukan hasil corak sehingga penembusan yang jelas telah disahkan.

Dengan segitiga simetri, kita akan melihat rangkaian reaksi rendah dan reaksi rendah yang lebih rendah, dengan harga akhirnya menyatu pada satu titik. Titik ini membentuk hujung segitiga. Sementara itu, garis sokongan dan rintangan membentuk dua sisi segitiga, akhirnya bertemu pada titik tersebut.

Oleh kerana arah penembusan sukar ditentukan, sebilangan pedagang akan memainkan kedua-dua sisi dalam corak segitiga simetri, meletakkan urutan panjang dan pendek, kemudian menutup satu ketika yang lain memukul.

Untuk mengira sasaran harga dalam segitiga simetri, tambahkan atau tolak asas segitiga ke titik penembusan. Anda boleh mengira estet harga jangka panjang dengan melukis garis tren lanjutan selari dengan garis sokongan (dengan anggapan corak pecah ke atas) atau selari dengan garis rintangan (jika corak itu merosot ke bawah) yang melewati bucu lain dari dasar segitiga.

Lima Corak Paling Menguntungkan untuk Pedagang Bitcoin

Corak tertentu memberikan peluang menjana keuntungan yang lebih hebat daripada yang lain. Dari segi sejarah, lima corak berikut memberi peluang terbaik kepada peniaga:

  • Segitiga (segitiga menaik, menurun, dan simetri)
  • Corak kepala dan bahu
  • Corak atas dan bawah berganda dan tiga
  • Cawan dengan corak pemegang
  • Corak bendera dan panji

Petunjuk Teknikal: Cara Membaca Carta Seperti Tuan

Setakat ini, kami banyak menumpukan pada corak carta yang lebih luas. Namun, seterusnya, kita akan membincangkan mengenai petunjuk teknikal, termasuk isyarat yang digunakan peniaga untuk membina strategi mereka.

Bayangkan corak carta yang lebih luas yang kita bincangkan di atas seperti iklim yang berubah dari musim bunga ke musim panas hingga musim gugur dan musim sejuk. Kami melihat perubahan suhu, siang hari, dan cuaca yang lebih luas sepanjang tahun.

Sementara itu, isyarat teknikal adalah maklumat jangka pendek yang anda baca untuk meramalkan musim yang akan datang. Anda mungkin melihat penurunan suhu dari 40 hingga 30 dalam seminggu, misalnya. Ini menandakan bahawa musim sejuk akan tiba.

Semasa menganalisis petunjuk teknikal, penting untuk diingat bahawa mana-mana petunjuk teknikal sendiri tidak begitu jelas. Anda memerlukan konteks untuk memahami maksud penunjuk teknikal itu. Anda boleh memperoleh konteks dengan melihat maklumat seperti trend, corak carta, dan banyak lagi. Ini seperti potongan teka-teki: hanya masuk akal apabila semuanya disatukan untuk membuat gambaran pasaran yang koheren.

Petunjuk boleh dikategorikan menjadi lapisan atau pengayun:

Lapisan: Overlay adalah petunjuk yang menggunakan skala yang sama dengan harga dan dicantumkan di atas carta harga.

Pengayun: Pengayun dipaparkan secara bebas pada skala yang berbeza di bawah carta harga dan akan berayun antara nilai minimum dan maksimum.

Petunjuk teknikal tertentu dipertimbangkan petunjuk utama. Petunjuk utama mempunyai kualiti ramalan yang kuat dan dapat menunjukkan arah pasaran sebelum harga menyusul. petunjuk utama boleh menjadi berkesan untuk menandakan perubahan trend atau momentum yang akan berlaku sebelum pasaran mula menunjukkan perubahan itu. Petunjuk utama yang terkenal termasuk Indeks Kekuatan Relatif (RSI), Stochastic Oscillator, dan On Balance Volume (OBV).

Sementara itu, petunjuk teknikal lain dipertimbangkan penunjuk ketinggalan. Indikator ketinggalan mengikuti trend pasaran. Mereka menunjukkan pergeseran tren pasaran, tetapi cenderung ketinggalan dari pergeseran itu. Biasanya, indikator ketinggalan digunakan untuk mengesahkan tren setelah tren sudah mulai muncul. Walau bagaimanapun, petunjuk ketinggalan kurang bernilai di pasaran yang tidak menentu tanpa trend yang jelas. Dua petunjuk ketinggalan yang paling terkenal adalah Pita Bollinger dan purata bergerak.

Purata Pergerakan

Purata bergerak adalah overlay trend yang dapat menunjukkan trend jangka pendek, sederhana dan jangka panjang. Untuk mengira purata bergerak, kami mengambil harga rata-rata dalam jangka masa tertentu. Purata bergerak menghilangkan banyak ‘kebisingan’ pada carta, termasuk turun naik jangka pendek dan pergerakan harga. Ia dapat menjadikan trend lebih mudah dilihat.

Terdapat dua cara biasa untuk mengira purata bergerak, termasuk purata bergerak sederhana dan purata bergerak eksponensial. Kedua-duanya dianggap sebagai petunjuk teknikal yang ketinggalan.

A purata bergerak sederhana (SMA) hanyalah jumlah semua harga penutupan dalam jangka masa tertentu dibahagi dengan jumlah tempoh. SMA 5 hari, misalnya, dapat dikira dengan menambahkan harga tutup untuk setiap hari dan membahagi jumlahnya dengan lima. Dalam jangka masa yang lebih lama, terdapat kelewatan yang lebih besar. Skala yang lebih panjang melancarkan pergerakan harga kami dan cenderung kurang responsif daripada skala waktu yang lebih pendek.

Lihat carta di bawah untuk melihat bagaimana ini berfungsi dalam praktik. Purata bergerak 50 hari ketinggalan pergerakan harga, sementara purata bergerak 10 hari memeluk pergerakan harga:

Purata bergerak eksponen (EMA), Sementara itu, meletakkan berat badan yang lebih besar pada titik data terbaru. Ini dapat ‘mengetatkan’ rata-rata bergerak ke pergerakan harga, menjadikan rata-rata bergerak lebih responsif terhadap pergerakan harga baru-baru ini.

Purata bergerak eksponensial menggunakan pengganda pemberat untuk memberikan titik data terbaru lebih berat. Pengganda pemberat ini dapat dikira dengan menggunakan formula [2 / (Tempoh Masa + 1)]. Dalam EMA 10 hari, pemberat yang diberikan kepada harga paling baru adalah [2 / (10 + 1)] = 0.1818, atau 18.18%.

Terdapat juga purata pergerakan eksponensial (EMA) semasa, di mana anda mengambil harga hari ini x pengganda pemberat + EMA x semalam (pengganda pemberat).

Anda tidak perlu menghafal formula ini. Alat membuat peta menggunakan formula ini secara automatik. Walau bagaimanapun, sangat membantu untuk mengetahui dari mana formula ini berasal.

Purata Pergerakan Mudah berbanding Purata Pergerakan Eksponensial

Purata bergerak sederhana dan purata bergerak eksponensial adalah dua cara untuk menggariskan arah aliran yang sama. Yang satu tidak semestinya lebih baik daripada yang lain. Mereka masing-masing mempunyai kelebihan masing-masing.

Seorang purata bergerak eksponensial, sebagai contoh, bertindak balas dengan lebih pantas terhadap pergerakan harga baru-baru ini dan memeluk keluk harga dengan lebih dekat.

A purata bergerak sederhana, Sementara itu, sangat sesuai untuk mengenal pasti tahap sokongan dan rintangan jangka panjang. Kemerosotan purata bergerak sederhana juga digunakan untuk mengukur momentum menuju arah aliran tertentu.

Biasanya, carta purata bergerak sederhana (SMA) 200 hari dan carta SMA 50 hari adalah dua skala paling popular untuk mengenal pasti arah aliran jangka sederhana hingga panjang. Kedua-dua carta ini juga berguna untuk mengenal pasti tahap sokongan dan rintangan, crossover bullish dan bearish, dan perbezaan.

Apabila purata bergerak sederhana dan eksponensial bergabung, ia menghasilkan crossover. Ini dianggap sebagai peristiwa penting yang dapat menandakan perubahan tren.

Terdapat crossover bullish, misalnya, yang juga dikenali sebagai cross cross emas. Crossover bullish berlaku apabila purata bergerak skala pendek melintang di atas purata bergerak skala yang lebih panjang.

Terdapat juga crossover bearish, juga dikenali sebagai cross cross. Crossover menurun berlaku apabila purata bergerak skala yang lebih pendek melintang di bawah purata bergerak skala yang lebih panjang.

Sementara itu, jika harga semasa melampaui purata bergerak jangka panjang, ini menunjukkan penembusan kenaikkan harga. Sekiranya harga semasa melintasi di bawah purata bergerak jangka panjang, ini menunjukkan penembusan penurunan.

Perbezaan Konvergensi Purata Bergerak (MACD)

Pergerakan purata penumpuan-perbezaan, atau MACD, adalah pengayun mengikut trend yang popular untuk mengukur momentum. MACD mengambil dua purata bergerak eksponensial (seperti EMA 12 hari dan 26 hari), kemudian memplotnya melawan garis sifar untuk mengukur momentum tren.

Kami juga melihat histogram MACD, yang mengukur momentum berdasarkan hubungan antara MACD dan garis isyaratnya (EMA 9 hari MACD).

Penunjuk pengayun MACD moden terdiri daripada empat elemen, termasuk garis MACD, garis sifar, garis isyarat, dan histogram MACD:

  • Talian MACD: Garis MACD adalah EMA 26 hari yang dikurangkan dari EMA 12 hari.
  • Garis Sifar: Garis sifar adalah titik di mana kedua EMA sama.
  • Talian Isyarat: Garis isyarat adalah EMA 9-hari MACD.
  • Histogram MACD: Histogram MACD diplotkan sebagai bar di sepanjang garis sifar. Ini adalah perbezaan antara garis MACD dan garis isyarat.

A MACD positif berlaku apabila EMA 12 hari berada di atas EMA 26 hari. Ini menunjukkan bahawa pasaran adalah bullish. Semakin tinggi nilainya, semakin kuat momentum menaik.

A MACD negatif, Sementara itu, menunjukkan bahawa pasaran menurun, dengan nilai yang lebih rendah menunjukkan momentum penurunan yang kuat.

Peristiwa penting merangkumi penumpuan, persilangan, dan perbezaan dari garis sifar dan garis isyarat.

  • Penumpuan: Menunjukkan momentum pengurangan.
  • Crossover: Menunjukkan pergeseran kekuatan pasaran.
  • Perbezaan: Menunjukkan momentum yang semakin meningkat.

Indeks Kekuatan Relatif (RSI)

Indeks kekuatan relatif, atau RSI, adalah cara untuk menunjukkan momentum. Momentum dapat mengenal pasti kekuatan tren pasaran, memberi anda idea yang baik tentang kapan membeli atau menjual berdasarkan sama ada pasaran terlebih beli atau jual.

RSI berayun antara 0 dan 100, dengan jangka masa biasa adalah 14 hari. Apabila RSI berada di bawah 30, ini menunjukkan pasaran terlalu laku. Apabila RSI berada di atas 70, ini menunjukkan pasaran terlebih beli. Walau bagaimanapun, sebilangan pedagang menggunakan 20 dan 80 sebagai sempadan sebagai gantinya, yang lebih jelas untuk pasaran yang sangat tidak stabil (termasuk crypto).

Oleh kerana RSI adalah penunjuk utama, kemiringan RSI dapat menunjukkan perubahan tren sebelum trend tersebut diperhatikan di pasaran umum. Atas sebab itu, RSI adalah salah satu kaedah yang paling biasa untuk menganalisis keadaan pasaran.

RSI = 100 – (100/1 + RS)

Dalam formula ini, kekuatan relatif (RS) sama dengan keuntungan purata berbanding kerugian purata (RS = Purata Keuntungan / Purata Kerugian).

A memperoleh adalah tempoh di mana harga ditutup di atas penutupan hari sebelumnya, sementara a kerugian adalah tempoh di mana harga ditutup di bawah penutupan hari sebelumnya. Nilai-nilai ini mutlak, yang bermaksud bahawa kerugian dikira sebagai nilai positif.

Walaupun perbezaan RSI dapat membantu, mereka hanya dapat membantu dalam konteks yang sesuai. Seperti penunjuk lain di sini, ini adalah peringatan penting untuk mengelakkan penggunaan satu penunjuk tunggal sebagai isyarat tanpa konteks yang betul.

Anda dapat melihat perbezaan kenaikkan harga ketika harga mencecah rendah rendah dan RSI mencecah rendah tinggi. Sementara itu, perbezaan bearish berlaku apabila harga mencecah tinggi yang lebih tinggi dan RSI mencecah tinggi yang lebih rendah.

Kita juga dapat menggunakan RSI untuk melihat perubahan kegagalan RSI, yang dilihat sebagai petunjuk kemungkinan pembalikan arah aliran ke arah penurunan atau kenaikan harga..

Perubahan kegagalan kenaikkan berlaku apabila RSI jatuh di bawah 30, melantun melewati 30, jatuh kembali, tetapi tidak jatuh di bawah 30 dan membuat tinggi baru.

Sementara itu, perubahan penurunan harga berlaku ketika RSI menembusi di atas 70, jatuh ke belakang, melantun tanpa menembusi 70, dan jatuh ke tahap rendah yang baru.

Parabolic SAR (Berhenti dan Terbalik)

Parabolic stop and reverse (SAR) adalah penunjuk ketinggalan overlay berdasarkan idea bahawa harga biasanya bergerak dalam lekuk parabola ketika sedang tren. Itulah sebabnya penunjuk SAR parabola paling berkesan dalam pasaran yang sedang tren. SAR akan terus melekat pada pergerakan harga dari masa ke masa, jatuh di bawah keluk harga semasa aliran menaik dan di atas keluk harga semasa aliran menurun. Oleh kerana sifat ini, pedagang menggunakan penunjuk SAR parabola untuk menetapkan hentian dan melindungi daripada kerugian.

Terdapat formula berasingan untuk mengira SAR yang naik dan turun. Formula mengambil data dari satu tempoh di belakang.

  • Formula SAR Meningkat: SAR Semasa = SAR + AF Tempoh Terakhir (EP – SAR Tempoh Terakhir)
  • Formula SAR Jatuh: SAR Semasa = SAR Tempoh Terakhir – AF (EP – SAR Tempoh Terakhir)

Dalam formula ini, EP adalah titik melampau (sama ada tinggi tertinggi atau terendah terendah dari trend semasa) dan AF adalah faktor pecutan. Faktor pecutan pada mulanya ditetapkan ke nilai 0,02, dengan AF meningkat 0,02 untuk setiap tinggi atau rendah baru yang dibuat oleh titik ekstrem.

Apabila anda meningkatkan faktor pecutan (AF), ia meningkatkan kepekaan SAR, mendorong SAR lebih dekat ke keluk harga. Menurunkan AF, sementara itu, menjauhkan SAR lebih jauh dari keluk harga. Apabila anda menetapkan AF terlalu tinggi, ia dapat membuat terlalu banyak cambukan, membuat isyarat pembalikan palsu.

SAR paling baik digunakan bersama dengan Indeks Arah Rata-Rata. Kita akan bercakap mengenai Indeks Arah Rata-rata seterusnya dan bagaimana ia digunakan untuk menentukan kekuatan tren.

Indeks Arah Purata (ADX)

Indeks arah purata (ADX) telah meningkat populariti dalam beberapa tahun kebelakangan untuk menjadi petunjuk pilihan untuk menganggarkan kekuatan tren. Sebagai pengayun yang tertinggal, ADX memberikan sedikit pandangan mengenai arah aliran masa depan, walaupun ini menunjukkan besarnya kekuatan pasaran di sebalik tren.

ADX berayun antara 0 dan 100, dengan ADX biasanya di bawah 20 di pasaran berkisar dan di atas 25 di pasaran yang sedang tren. ADX di atas 40 menunjukkan arah aliran yang kuat.

Semasa mengira ADX, kita perlu menentukan petunjuk arah positif (+ DI) dan petunjuk arah negatif (-DI), yang bersama-sama membuat petunjuk arah arah (DMI). Kami mengira DMI dengan menyusun tahap tertinggi dan terendah dalam jangka masa berturut-turut.

  • +DI = (Dilancarkan + DM / ATR) x 100
  • -DI = (Smoothed -DM / ATR) x 100

Dalam formula ini, +DM adalah tinggi untuk tempoh semasa tolak tinggi untuk tempoh sebelumnya. -DM adalah rendah dari tempoh sebelumnya dikurangi yang rendah dari tempoh semasa. Sementara itu, bahagian persamaan ‘melicinkan’ melibatkan mengambil purata 13 tempoh terakhir, menambah nilai paling baru, dan kemudian membahagikan jumlahnya dengan 14.

ADX juga mengambil kira julat sebenar purata, atau ATR, yang menunjukkan turun naik. Julat sebenar (TR) adalah nilai mutlak yang paling besar di antara tiga perbezaan harga (tinggi tempoh semasa tolak rendah tempoh semasa, tinggi tempoh semasa tolak penutupan tempoh sebelumnya, dan rendah semasa semasa ditolak penutupan tempoh sebelumnya.

  • ATR = [TR 13 tempoh terakhir + TR semasa] / 14
  • Indeks Arah (DX) = [(+ DI – -DI) / (+ DI + -DI)] x 100
  • ADX = [DX 13 tempoh terakhir + DX semasa] / 14

Rumusan ini mungkin kelihatan rumit. Namun, seperti yang disebutkan di atas, anda tidak perlu menghafal formula ini. Terdapat banyak alat yang menerapkan formula ini untuk anda. Sekiranya anda ingin menjadi pedagang teknikal yang berpengetahuan, maka sangat berguna untuk memahami dari mana formula ini berasal.

ATR tidak menunjukkan petunjuk arah arah aliran. Walau bagaimanapun, + DI dan -DI menunjukkan arah arah aliran. Pedagang boleh menggunakan ADX untuk menentukan kekuatan tren, kemudian menggunakan crossover + DI dan -DI untuk membuat isyarat yang menunjukkan kemungkinan pembalikan.

Misalnya, garis + DI melintasi di atas atau menyimpang ke atas dari garis -DI dengan ADX di atas 40. Ini adalah isyarat kenaikan harga yang kuat. Walau bagaimanapun, penyimpangan dan perbezaan ketika ADX berada di bawah 20 bukanlah isyarat banyak kesan kerana tidak ada banyak momentum di sebalik pergerakan ini.

Carta ini menerangkan cara membaca ADX dalam konteks SAR parabola:

Fibonacci Retracement

Peningkatan semula fibonacci, seperti yang anda jangkakan, dihubungkan dengan urutan Fibonacci atau nombor Fibonacci yang terkenal. Urutan bermula dengan nombor 0 dan 1, dengan setiap nombor berturut-turut dalam urutan di belakang jumlah dua nombor sebelumnya.

Fibonacci retracement dalam analisis kewangan / crypto, sementara itu, adalah konsep perdagangan teknikal yang mengenal pasti tahap retracement pembetulan setelah kenaikan atau penurunan harga yang cepat. Ini bertujuan untuk mengukur berapa banyak kemunduran yang dapat kita harapkan setelah lonjakan atau penurunan harga.

Dalam urutan Fibonacci, nisbah sebarang nombor untuk penggantinya adalah 0.618, atau 61.8%. Ini adalah nisbah emas, nombor yang memainkan peranan penting dalam biologi dan matematik.

Fibonacci retracement menggunakan nisbah yang sama untuk mengenal pasti tahap sokongan dan rintangan. Tahap ini dipanggil zon amaran, dan mereka dijumpai pada 23.6%, 38.2%, 61.8%, dan 78.6%. Fibonacci retracement juga mempunyai zon amaran 50%, yang tidak ada kaitan dengan urutan Fibonacci tetapi berasal dari Dow Theory, yang berteori bahawa pembetulan biasanya menghasilkan retracement 50% dari langkah sebelumnya. Tahap penurunan harga diambil pada carta harga setelah menandakan titik arah aliran tinggi dan rendah.

Mengapa nombor ini penting? Nah, retracement 23.6% biasanya dilihat dalam jangka masa yang lebih pendek. Lantunan dari tahap ini kurang biasa jika pembetulan mempunyai momentum. Sementara itu, retracement 38.2% dan 61.8% cenderung untuk melambung (atau membalikkan tren). Zon 61.8% terutamanya dikenali sebagai retracement emas.

Beberapa penganalisis juga menggunakan turunan Fibonacci retracement yang disebut Sambungan Fibonacci untuk mengenal pasti sejauh mana perhimpunan mungkin berjalan. Di bawah peluasan Fibonacci, zon boleh didapati pada 78.6%, 100%, 161.8%, 261.8%, dan 423.6%.

Prinsip Gelombang Elliott

Prinsip Elliott Wave diciptakan oleh akauntan Amerika Ralph Elliott pada tahun 1938. Elliott mengkaji pasaran Amerika selama satu dekad semasa persaraannya, kemudian berteori bahawa harga tidak dapat dielakkan – dan sentiasa – bergerak dalam corak gelombang fraktal. Corak gelombang fraktal ini dihubungkan dengan undang-undang semula jadi, dan anda dapat menggariskan gelombang fraktal menggunakan urutan Fibonacci.

Elliott berteori bahawa harga pasaran bergerak dalam dua jenis gelombang, termasuk gelombang dorongan dan gelombang pembetulan.

Gelombang Impuls: Gelombang impuls, juga dikenal sebagai gelombang motif, bergerak ke arah arah aliran yang berlaku dan terdiri dari lima gelombang yang lebih kecil, termasuk tiga gelombang gelombang maju atau aksi yang dipisahkan oleh dua gelombang gelombang pembetulan.

Gelombang Pembetulan: Gelombang pembetulan yang dapat menjadi bagian dari gelombang impuls yang lebih besar bergerak ke arah arah arah aliran yang berlaku dan terdiri dari tiga gelombang yang lebih kecil, termasuk dua gelombang gelombang pembetulan yang dipecah oleh satu gelombang gelombang tindakan.

Teori ini dikenali sebagai Corak 5 Gelombang Elliott atau Prinsip Gelombang Elliott:

Apabila digabungkan bersama, gelombang impuls dan gelombang pembetulan mencipta 8 sub-gelombang untuk membuat struktur ‘5-3’. Struktur 5-3 ini membentuk setiap kitaran gelombang Elliott.

Kami melihat corak ini di pasaran bitcoin sebenar pada tahun 2018. Carta ini juga menunjukkan harga memegang pada tahap sokongan Fibonacci 78.6%.

Tahap retracement Fibonacci dan corak gelombang Elliott hanyalah dua jenis petunjuk teknikal yang membentuk gambaran separa pasaran crypto. Apabila harga kembali ke zon amaran Fibonacci, lebih baik anda melihat petunjuk lain untuk mengetahui sama ada isyarat anda menyokong pembalikan di zon amaran ini. Sekiranya semua isyarat menunjukkan hasil yang serupa, maka anda mempunyai pandangan yang lebih tepat mengenai pasaran.

Bollinger Bands

Kumpulan Bollinger mengesan asal usulnya kepada penganalisis kewangan Amerika John Bollinger, yang mengembangkan teori pada tahun 1980-an. Analisis band Bollinger menggunakan overlay berdasarkan purata bergerak untuk mengukur turun naik harga. Teori ini melibatkan tiga jalur, termasuk a jalur tengah untuk mewakili purata bergerak sederhana dan jalur atas dan bawah untuk mewakili sisihan piawai.

Untuk kumpulan tengah, penganalisis biasanya menggunakan purata bergerak sederhana (SMA) 20 hari. Sementara itu, jalur atas adalah SMA yang sama dengan dua piawai sisihan yang ditambahkan, sementara jalur bawah mengurangkan dua piawai sisihan. Penganalisis dapat menyesuaikan bilangan tempoh berdasarkan pilihan perdagangan mereka. Walau bagaimanapun, penganalisis akan menggunakan bilangan tempoh yang sama untuk mengira SMA yang mereka gunakan untuk mengira sisihan piawai.

Lebar pita Bollinger menunjukkan turun naik.

  • Apabila jalur lebar, ini menunjukkan bahawa pasaran tidak stabil dan cenderung.
  • Apabila jalurnya sempit, ini bermaksud turun naik dan pasaran semakin rendah.

Kira-kira 90% pergerakan harga berlaku dalam kumpulan Bollinger. Apabila harga tiba-tiba bergerak di luar jalur atas atau bawah, ini menunjukkan pelarian mungkin akan datang.

Semasa aliran menaik yang kuat di pasaran, harga cenderung merangkul atau bergerak keluar dari kelompok atas, misalnya, sementara semasa aliran menurun yang kuat, aktiviti harga difokuskan di sekitar kelompok bawah. Semasa perubahan pasaran, jalur tengah bertindak sebagai rintangan untuk pergerakan aliran menurun dan tahap sokongan untuk pergerakan aliran menaik.

Pedagang mencari dua corak penting dalam kumpulan Bollinger, termasuk corak double top (‘M top’) dan double bottom (‘w bottom’). Terdapat pelbagai variasi corak ini.

Puncak M: Pola top top atau double top berlaku dalam aliran menaik dan menunjukkan pembalikan penurunan. Dalam formasi ini, harga mencecah titik tinggi di atas jalur atas, kemudian mundur di bawah jalur tengah. Jalur bergerak ke atas lagi tetapi berhenti dari jalur atas. Apabila lonjakan kedua gagal mencapai jalur atas, ini menandakan arah aliran yang lemah dan kemungkinan pembalikan.

Bahagian Bawah: Pembentukan bahagian bawah W atau dua bawah adalah apa yang berlaku apabila formasi atas M terbalik terbalik. Ini menandakan pembalikan kenaikkan harga. Ia bermula dengan harga menjunam di bawah band bawah, kemudian naik melepasi band tengah sebelum turun lagi. Semasa kejatuhan kedua, harga tidak menyentuh jalur bawah, kemudian kenaikan melepasi kenaikan tinggi sebelumnya untuk keluar ke arah pembalikan kenaikkan harga, akhirnya membentuk W.

Isipadu Baki (OBV)

Mengenai jumlah baki (OBV) adalah pengayun berdasarkan isipadu dan penunjuk utama. Isyarat mengukur jumlah, menggunakan jumlah dagangan kumulatif untuk mengukur kekuatan tren ke arah menaik atau menurun.

Idea di sebalik jumlah keseimbangan adalah bahawa perubahan dalam jumlah yang ketara sering mendahului pergerakan harga, dan jumlah itu cenderung lebih tinggi pada hari ketika harga bergerak ke arah arah aliran yang berlaku. OBV menambahkan kelantangan semasa tempoh penutupan lebih tinggi daripada penutupan sebelumnya, kemudian mengurangkan jumlah semasa tempoh penutupan lebih rendah.

Analisis teknikal OBV kurang memberi tumpuan kepada nilai sebenar isi padu. Sebaliknya, ia melihat kadar perubahan atau kenaikan dan kejatuhan. Kenaikan dan penurunan ini, menurut teori OBV, inilah yang menunjukkan kekuatan tekanan jual beli. Ketika OBV meningkat, ia mendorong tekanan beli lebih tinggi, menyebabkan harga lebih tinggi. Apabila OBV jatuh, ini menunjukkan penurunan harga sudah dekat.

Kami dapat melihat kesan OBV dalam tindakan di sini, termasuk perbezaan bearish:

Penganalisis menggunakan pengayun OBV untuk mengenal pasti tahap sokongan dan rintangan, kemudian mencari penembusan yang mendahului penembusan harga. Mereka akan melihat OBV menyimpang dari tren yang berlaku, misalnya, yang dapat menunjukkan pembalikan penurunan atau kenaikan yang akan datang.

Kami melihat kesan ini dalam tindakan pada graf seterusnya. Kami melihat harga membuat swing tinggi lebih tinggi sementara OBV membuat swing lebih tinggi tinggi, menunjukkan aliran menaik yang lemah. Dengan cara yang sama, ketika harga mencecah rendah yang lebih rendah dan OBV membuat rendah yang lebih tinggi, aliran menurun kehilangan wap, dan penembusan kenaikkan harga akan datang.

Di sinilah menganalisis isyarat perdagangan anda yang lain sangat berguna. Anda mungkin melihat OBV menyimpang dari arah aliran yang berlaku, misalnya, kemudian gunakan isyarat anda yang lain untuk memberitahu keputusan anda yang seterusnya.

Pengayun Stokastik

Pengayun stokastik adalah pengayun utama yang mengukur momentum, kemudian menggunakan momentum tersebut untuk meramalkan ke mana pasaran akan bergerak seterusnya. Kaedah ini dikembangkan pada tahun 1950 berdasarkan dua konsep utama:

Peraturan 1) Momentum sentiasa berubah sebelum harga

Peraturan 2) Variasi momentum dapat meramalkan perubahan arah pasaran

Dengan itu, analisis osilator stokastik mengukur hubungan antara harga penutupan dalam jangka masa tertentu dan juga julat perdagangan (harga tinggi dan harga rendah) pada tempoh tersebut. Berdasarkan hubungan ini, pengayun stokastik mengukur pembalikan arah aliran yang berpotensi, termasuk keadaan overbought dan oversold.

Pengayun penunjuk antara 0 dan 100. Angka-angka ini menunjukkan bahagian bawah dan atas julat perdagangan dalam skala waktu tertentu. Skala masa tersebut biasanya ditetapkan pada 14 tempoh.

Pengayun terdiri daripada dua baris, termasuk pengayun perlahan (% K) dan pengayun cepat (% D). Beginilah rumusannya:

  • % K = [(Penutupan Tempoh Semasa – Harga Terendah Semua Tempoh) / (Harga Tertinggi Semua Period – Harga Terendah semua tempoh)] x 100
  • % D = Purata Pergerakan Sederhana 3-Tempoh% K

Nilai yang lebih tinggi daripada 80 menunjukkan pasaran terlebih beli, sementara nilai yang lebih rendah dari 20 menunjukkan pasaran yang terlebih jual. Walau bagaimanapun, nombor ini tidak selalu menunjukkan pembalikan. Semasa tren kuat, harga boleh melayang di hujung julat yang melampau ini untuk jangka masa yang panjang.

Analisis osilator stokastik, bagaimanapun, dapat menunjukkan pembalikan atau lonjakan momentum dalam keadaan tertentu. Apabila crossover dan perbezaan berlaku di atas dan di bawah garis isyarat (% D), ini menunjukkan pembalikan dan lonjakan momentum.

Teori pengayun stokastik juga didasarkan pada idea bahawa harga penutupan cenderung melayang di bahagian atas julat perdagangan semasa aliran menaik sambil melayang di dekat bahagian bawah semasa aliran menurun. Penganalisis akan mencari crossover di titik tengah untuk menunjukkan arah aliran.

Perbezaan kenaikkan berlaku apabila harga mencecah paras rendah yang rendah sementara pengayun mencapai paras rendah yang lebih tinggi. Sementara itu, perbezaan bearish berlaku apabila harga mencecah tinggi yang lebih tinggi sementara pengayun beralih ke paras tinggi yang lebih rendah. Pembalikan ini juga dapat disahkan apabila harga menembus melambung tinggi swing terakhir (dalam bullish divergence) atau swing swing terbaru (dalam bearish divergence). Kedua-dua perkara ini dapat mengesahkan pembalikan.

Apabila kebalikan dari perbezaan bullish dan bearish ini berlaku, ia mewujudkan apa yang disebut penentuan bull atau bear.

Semasa a persediaan lembu, pengayun mencecah tinggi lebih tinggi kerana harganya mencecah tinggi tinggi. Apabila harganya naik ke paras tinggi yang lebih rendah, momentum pasaran terus meningkat, dan harganya kemungkinan akan meningkat lebih jauh.

Semasa a persediaan beruang, pengayun mencecah rendah rendah kerana harganya mencecah rendah tinggi. Dalam keadaan ini, momentum ke bawah yang progresif menunjukkan bahawa lonjakan kenaikan yang berterusan tidak mungkin berlaku walaupun harganya menyimpang ke atas.

Terdapat dua variasi pengayun stokastik, termasuk versi lambat dan penuh.

  • Versi Lambat: Versi perlahan pengayun merangkumi formula pelicin. SMA yang dilicinkan selama 3-%% K digunakan untuk melancarkan garis% K.
  • Versi penuh: Dalam versi penuh pengayun, formula dapat disesuaikan sepenuhnya dan peniaga boleh menetapkan jangka masa melihat semula dan merapikan mengikut kehendak mereka.

Semasa memeriksa analisis osilator stokastik, anda mungkin juga menemui sesuatu yang disebut StochRSI. Ini adalah turunan dari teori pengayun stokastik yang menerapkan pengayun pada indeks kekuatan relatif (RSI) dan bukannya harganya. Dalam pengertian itu, StochRSI adalah pengayun momentum pengayun momentum. StochRSI menunjukkan kedudukan relatif RSI berkenaan dengan julat tinggi-rendahnya untuk sekumpulan jangka masa tertentu. Anda mengira StochRSI menggunakan formula yang sama seperti yang anda lakukan untuk analisis osilator stokastik, kecuali anda mengganti nilai harga dengan nilai RSI.

Menandai dan Mengesahkan Isyarat dengan Corak Candlestick

Analisis teknikal berfungsi dengan baik untuk mengembangkan pandangan jangka panjang dan sederhana. Walau bagaimanapun, ia akan menjadi lebih sukar ketika menghadapi tempoh perdagangan yang lebih sedikit dan skala waktu yang lebih pendek.

Itulah sebabnya analisis corak candlestick menjadi sangat popular bagi peniaga jangka pendek dalam beberapa tahun kebelakangan. Corak candlestick digunakan bersama dengan corak carta dan petunjuk teknikal untuk memberikan pengesahan lebih lanjut untuk pelarian yang diharapkan.

Kami menerangkan asas carta candlestick di atas. Kami memberitahu anda bagaimana corak candlestick berfungsi, termasuk apa maksud badan dan sumbu candlestick.

Analisis corak candlestick sangat berguna kerana carta candlestick mengandungi lebih banyak maklumat untuk satu tempoh perdagangan daripada carta jenis lain. Sekilas, anda dapat melihat bagaimana prestasi pasar pada hari itu berdasarkan badan candlestick, ukuran sumbu, dan hubungan antara sumbu atas dan bawah dan badan. Setiap kandil memberitahu anda sama ada pembeli atau penjual terkawal dalam tempoh perdagangan tertentu dan bagaimana kekuatan pasaran lain saling bersaing.

Belajar membaca carta lilin boleh menjadi salah satu kemahiran terbaik anda untuk berkembang sebagai peniaga. Berikut adalah beberapa ciri yang terdapat pada carta candlestick.

Corak Tempoh Tunggal

Hari Pendek

Candlestick ini menunjukkan tempoh perdagangan yang tidak lancar. Candlestick memberitahu kami bahawa harga bergerak sedikit dari terbuka hingga ditutup dalam tempoh ini. Ini juga menunjukkan kepada kita bahawa julat perdagangan – spread antara harga tertinggi dan terendah pada siang hari – adalah kecil. Tanpa mengira warna badan kandil, kandil ini menunjukkan bahawa lembu dan beruang terus stabil untuk tempoh ini.

Hari yang panjang

Sesi perdagangan yang sengit di mana harga bergerak dengan ketara dari terbuka ke penutup mungkin kelihatan seperti candlestick di atas. Candlestick hijau menunjukkan bahawa pembeli mendominasi sesi tersebut, memberitahu kami bahawa itu adalah pasaran yang menaik. Lilin merah menunjukkan bahawa penjual mendominasi, memberikan momentum penurunan pasaran.

Puncak berputar

Anda mungkin akan mendengar penganalisis bercakap mengenai candlestick berputar teratas. Pada kandil ini, sumbu agak panjang. Ini adalah corak neutral tanpa mengira warna badan. Dengan corak ini, badan kandil serupa dengan hari yang pendek, walaupun bayang-bayang menunjukkan julat perdagangan yang lebih ketara. Pembeli dan penjual sama-sama mendorong pasaran ke pelbagai titik, walaupun sesi akhirnya ditutup berhampiran tempat ia dibuka.

Bayangan Panjang

Warna badan kandil ini tidak begitu penting untuk corak ini. Yang lebih penting ialah sama ada badan duduk di bahagian atas atau bawah. Ketika badan berada di bawah dengan bayangan atas yang panjang, ini menunjukkan bahawa pembeli berusaha untuk mendorong pasaran ke atas, tetapi momentum penjualan yang kuat memaksa harga untuk menetap kembali rendah, menandakan pasaran menurun. Sebaliknya, ketika badan berada di puncak rentang dengan bayangan (sumbu) panjang yang lebih rendah, ia dianggap sebagai tanda pasaran yang menaik. Penjual cuba mengawal, walaupun momentum beli yang kuat akhirnya mendorongnya ke puncak.

Marubozu

Marubozu bermaksud ‘kepala dicukur’ dalam bahasa Jepun. Lilin marubozu hanya mempunyai badan dan tidak ada bayang-bayang (sumbu) yang ketara di kedua-dua belah pihak. Candlestick ini berlaku apabila sesi buka dan tutup hampir dengan tinggi dan rendah. Lilin marubozu hijau memberitahu kita bahawa sesi dibuka sama dengan rendah dan penutupan sama dengan tinggi, yang bermaksud pembeli rumit menguasai sesi, menandakan pasaran yang menaik. Lilin marubozu merah memberitahu bahawa sesi dibuka pada titik tertinggi dan ditutup pada titik terendah, menunjukkan tekanan penjualan yang kuat sepanjang tempoh tersebut. Semakin lama badan, semakin besar momentum di kedua-dua arah.

Tukul

Corak candlestick tukul terbentuk setelah sesi penurunan harga. Sesi ditutup berhampiran bahagian atas tanpa bayangan atas dan bayangan bawah dua kali lebih lama dari badan. Corak tukul menunjukkan bahawa pembeli mula menolak. Ini adalah corak kenaikan tanpa mengira warna badan. Satu-satunya syarat di sini adalah bahawa kandil perlu ditutup lebih tinggi dengan warna hijau untuk mengesahkan corak.

Lelaki Gantung

Corak candlestick man tergantung adalah sama dengan corak tukul pada pandangan pertama. Walau bagaimanapun, corak tukul menjadi corak lelaki gantung ketika diperhatikan setelah beberapa kenaikan harga. Sama seperti tukul, lelaki gantung boleh berwarna hijau atau membaca. Semasa aliran menaik, lelaki gantung itu dilihat sebagai peringatan: ada aktiviti menurun tetapi pembeli mendorong harga menjelang akhir sesi. Sekiranya candlestick seterusnya ditutup lebih rendah, daripada candlestick man hang boleh memberi isyarat pembalikan penurunan.

Tukul terbalik

Tukul terbalik atau terbalik selepas aliran menurun dianggap sebagai corak pembalikan kenaikan tetapi hanya jika candlestick seterusnya ditutup lebih tinggi. Candlestick ini memberitahu kita bahawa sesi akhirnya ditutup hampir dengan harga pembukaannya, walaupun bayangan atas adalah petunjuk awal bahawa pembeli mencabar penjual untuk pasaran.

Bintang Menembak

Bintang jatuh serupa dengan tukul terbalik, tetapi bentuknya adalah arah aliran menaik dan bukan aliran menurun, menjadikannya isyarat penurunan. Walaupun kandil bintang jatuh menunjukkan kesinambungan aliran menaik (seperti yang ditunjukkan oleh bayangan atas atau sumbu panjang), sesi akhirnya ditutup berhampiran bahagian bawah julatnya, yang menunjukkan melemahnya momentum ke atas.

Doji

Di sinilah kita mula memasuki isyarat lilin yang pelik dan unik. Doji adalah corak crossiform neutral yang menunjukkan keadaan keseimbangan hampir di pasaran. Sesi ini diniagakan tinggi dan rendah, tetapi akhirnya ditutup tepat di mana ia dibuka. Dengan candlestick doji, bayang-bayang atas dan bawah mungkin sama atau tidak sama. Kadang-kadang, doji menunjukkan momentum mengundurkan diri atau kemungkinan pembalikan – katakanlah, ketika ia membentuk sebelah corak lain.

Dragonfly Doji

Corak candlestick doji capung mempunyai bayangan bawah yang panjang dan tidak ada bayangan atas, dan buka dan tutup sama dengan tinggi untuk sesi tersebut. Apabila corak candlestick capung doji terbentuk dalam aliran menurun, ia dianggap sebagai tanda pembalikan kenaikkan harga.

Doji Nisan

Doji batu nisan di sepanjang bayangan atas dan tidak ada bayangan bawah, dan bukaan dan penutup sama dengan yang rendah untuk sesi. Candlestick doji batu nisan dalam aliran menaik menandakan pembalikan penurunan. Pada kedua lilin doji capung dan batu nisan, panjang bayangan adalah isyarat momentum yang baik di sebalik pembalikan.

Corak Pelbagai Tempoh

Di atas, kami menganalisis candlestick berdasarkan satu candlestick untuk satu sesi. Walau bagaimanapun, dalam kebanyakan kes, analisis candlestick melibatkan membaca beberapa candlestick untuk mengetahui corak. Kami akan membincangkan beberapa corak berbilang tempoh yang paling biasa (dan paling berguna) di bawah, termasuk corak dua jangka masa, tiga periode, dan lima tempoh.

Catatan: Penting untuk diperhatikan bahawa banyak corak dua tempoh ini tidak harus berdekatan dengan satu sama lain. Mereka boleh berlaku dalam dua sesi perdagangan berikutnya. Atau, ia boleh berlaku berdekatan satu sama lain.

Bearish Melanda

Pola bearish engulfing adalah corak dua tempoh yang menandakan pembalikan penurunan ketika dilihat semasa aliran menaik. Coraknya dimulakan dengan badan hijau pendek diikuti dengan kandil yang lebih panjang dengan badan merah. Ia disebut corak ‘engulfing’ kerana badan candlestick kedua menyelimuti candlestick pertama (walaupun bayangan tidak semestinya menelan).

Melambung Bullish

Melambung bullish menandakan corak pembalikan kenaikkan harga dalam aliran menaik. Candlestick dua jangka masa dengan badan merah pendek pertama dan candlestick hijau kedua yang merangkumi yang pertama.

Secara keseluruhan, pola menelan adalah beberapa petunjuk paling kuat yang akan kita lihat pembalikannya. Mereka tidak hanya menunjukkan pergeseran pergerakan pasar, tetapi juga menunjukkan perubahan momentum yang ketara.

Bullish Harami

Harami, cukup menarik, adalah perkataan Jepun untuk ‘hamil’. Ia masuk akal apabila anda melihat kandil dua tempoh. Harami bullish terbentuk dalam aliran menurun apabila candlestick merah panjang diikuti oleh candlestick hijau kecil. Julat perdagangan lengkap candlestick perlu ada di dalam badan candlestick yang terdahulu (oleh itu nama ‘hamil’).

Bearish Harami

Harami bearish terdiri daripada kandil hijau besar yang merangkumi keseluruhan candlestick merah.

Corak Harami biasanya menunjukkan momentum yang semakin meningkat setelah tren kuat. Harami dianggap terbalik hanya jika candlestick berikutnya ditutup dengan baik, yang bermaksud warnanya sama dengan candlestick kedua.

Salib Harami

Salib harami adalah corak dua tempoh yang serupa dengan harami, kecuali bahawa kandil kedua adalah doji (gambar salib yang telah kita bincangkan di atas), dengan doji diliputi sepenuhnya oleh badan kandil pertama. Garis silang harami menunjukkan momentum yang lemah atau ketidaktentuan di pasaran dan bukannya pembalikan sepenuhnya. Agar corak ini menunjukkan pembalikan, candlestick ketiga yang mengikuti doji mestilah bersamaan.

Sekiranya silang harami terbentuk dalam aliran menaik, maka candlestick selepas doji mesti ditutup di bawah julat perdagangan doji dengan warna merah. Sekiranya ditutup di atas dengan warna hijau, maka ini dapat berarti salib harami hanyalah penggabungan singkat sebelum aliran menaik berterusan.

Sekiranya silang harami terbentuk dalam aliran menurun, maka candlestick yang mengikuti doji mesti ditutup di atas julat perdagangan doji dengan warna hijau untuk menunjukkan pembalikan kenaikan.

Atas Penjepit

Corak candlestick top tweezer dua tempoh terbentuk apabila sekurang-kurangnya dua candlestick mempunyai bahagian atas, tanpa mengira bahagian bawahnya. Apabila terbentuk semasa aliran menaik, bahagian atas penjepit dianggap sebagai corak pembalikan yang berpotensi. Candlestick memberitahu kami bahawa harga had atas telah berulang kali ditolak pada tahap yang sama, yang menunjukkan rintangan kuat pada tahap itu. Oleh kerana semakin banyak corak lilin yang paling tinggi di sekitar sesi ini, ia memberikan bukti yang lebih besar untuk menentang pada tahap itu. Pembalikan disahkan oleh penutupan bearish dengan warna merah di bawah titik tengah candlestick pertama dalam corak.

Bahagian Bawah Pinset

Bahagian bawah pinset adalah kebalikan dari bahagian atas pinset: bahagian bawah batang lilin sama rata, tetapi bahagian atasnya tidak. Bahagian bawah pinset adalah corak pembalikan yang berpotensi dalam aliran menurun. Apabila beberapa kandil mempunyai titik terendah, ini menunjukkan bahawa pasaran telah berulang kali menolak tahap rendah yang sama, yang menunjukkan sokongan yang kuat pada tahap itu. Pembalikan kenaikan selesai apabila corak diikuti oleh penutupan yang lebih tinggi.

Dengan kedua-dua corak pembalikan bawah pinset dan bahagian bawah pinset, hanya bahagian atas dan bawah badan kandil digunakan untuk mengesahkan corak. Bayangan tidak dipertimbangkan.

Penutup Awan Gelap

Penutup awan gelap adalah corak pembalikan penurunan dua tempoh dalam aliran menaik. Untuk corak ini terbentuk, candlestick bullish bertubuh panjang diikuti oleh candlestick bearish yang menutup di bawah titik tengah badan candlestick pertama. Candlestick pertama juga mesti ditutup berhampiran sesi rendah tanpa bayangan yang jauh lebih rendah.

Garisan Menindik

Garis menindik adalah corak pembalikan kenaikan dua tempoh dalam aliran menurun. Ini adalah kebalikan dari corak penutup awan gelap. Untuk membentuk garis tindik, candlestick bearish bertubuh panjang mesti diikuti oleh candlestick bullish yang menutup di atas titik tengah badan candlestick pertama. Corak penutup awan gelap dan garis tindik mirip dengan corak penindasan bearish dan bullish, walaupun momentum di sebalik pembalikan kurang signifikan.

Bintang pagi

Bintang pagi adalah corak tiga tempoh pertama dalam senarai kami. ini adalah corak pembalikan kenaikkan yang serupa dengan garis tindik, tetapi dengan kandil tengah dengan badan pendek. Corak bintang pagi terbentuk apabila kita mempunyai badan merah panjang diikuti dengan badan merah atau hijau yang tidak rata dan kemudian candlestick ketiga yang ditutup di atas titik tengah candlestick pertama.

Bintang Petang

Bintang malam adalah kebalikan dari corak bintang pagi. Ini adalah corak pembalikan penurunan tiga tempoh yang, seperti bintang pagi, dibezakan dengan kehadiran candlestick tengah yang mempunyai badan pendek. Bintang malam terbentuk dengan badan hijau panjang diikuti badan pendek hijau atau merah dan candlestick ketiga berwarna merah yang ditutup di bawah titik tengah candlestick pertama. Lilin bintang malam menunjukkan pembalikan penurunan harga.

Bintang Doji Pagi

Corak bintang doji pagi serupa dengan corak dua ‘bintang’ di atas, tetapi di mana kandil tengahnya adalah doji. Doji memberi isyarat bahawa terdapat ketidaktentuan di kalangan peniaga sebelum pasaran akhirnya memutuskan pembalikan kenaikan harga. Agar bintang doji pagi terbentuk, kandil ketiga mesti ditutup di atas titik tengah yang pertama.

Bintang Doji Petang

Corak candlestick star doji malam menunjukkan pembalikan penurunan. Pembalikan penurunan selesai apabila candlestick ketiga ditutup di bawah titik tengah pertama, bersama dengan doji di tengah.

Tiga Askar Putih

Tiga tentera putih adalah corak pembalikan kenaikan tiga tempoh yang ditunjukkan oleh tiga kandil hijau panjang setelah tempoh penurunan harga. Untuk corak ketiga askar putih, setiap candlestick dalam corak mesti ditutup berhampiran puncak sesi, dengan hanya bayangan atas yang pendek atau dicukur. Setiap candlestick dalam corak juga mesti lebih besar daripada atau sekurang-kurangnya sama dengan candlestick pertama.

Tiga Burung Gagak Hitam

Pola candlestick tiga burung gagak hitam adalah corak pembalikan tiga tempoh dalam aliran menaik. Corak ini merangkumi tiga candlestick merah panjang, dengan setiap candlestick ditutup berhampiran sesi rendah, dengan bayangan bawah yang kecil. Candlestick kedua dan ketiga mestilah berukuran sama atau lebih besar daripada candlestick pertama.

Kaedah Meningkat Tiga

Naik tiga kaedah adalah corak lima-periode yang menunjukkan kesinambungan kenaikan. Coraknya dibentuk dengan candlestick hijau panjang diikuti oleh tiga candlestick merah kecil yang terdapat di dalam badan yang pertama. Coraknya lengkap apabila keempat-empat tempoh ini diikuti oleh kandil hijau panjang terakhir. Pola menunjukkan bahawa penjual cuba menolak dan membalikkan tren, walaupun momentum yang berlaku tidak cukup untuk menyelesaikan pembalikan. Untuk corak yang akan disahkan, kandil kelima mesti ditutup lebih tinggi daripada yang pertama, yang mengesahkan bahawa percubaan pembalikan tidak berjaya.

Jatuh Tiga Kaedah

Pola tiga kaedah jatuh adalah kebalikan dari pola tiga kaedah yang meningkat di atas. Ini adalah corak kesinambungan bearish lima-periode yang menunjukkan terdapat beberapa tekanan beli, walaupun itu tidak mencukupi untuk mengatasi tekanan ke bawah yang berlaku. Coraknya terbentuk apabila candlestick merah panjang diikuti oleh tiga candlestick hijau kecil yang terdapat di dalam badan candlestick merah panjang yang lain. Candlestick kelima perlu ditutup di bawah badan yang pertama untuk mengesahkan berlanjutan aliran menurun.

Cara Membaca Segera Carta Candlestick: 3 Soalan yang Perlu Ditanya

Pasti, anda boleh menghafal semua corak kandil di atas – dan tidak ada yang salah dengan itu. Tetapi banyak yang perlu dihafal.

Kami mempunyai idea yang lebih baik. Anda boleh menganalisis banyak carta candlestick hanya dengan menjawab tiga soalan mudah:

Apa Itu Trend Terdahulu? Ini memberitahu anda jika ada tren yang dapat diterbalikkan, atau jika pasar goyah tanpa arah yang jelas (yang menyukarkan untuk melakukan analisis yang tepat).

Di mana Sesi Terakhir Tutup Berkaitan dengan Julat Perdagangannya? Penutupan dekat tinggi adalah kenaikkan harga, sementara penutupan dekat rendah adalah penurunan harga. Bayangan yang lebih panjang menunjukkan penolakan harga yang ketara.

Betapa Besarnya Tubuh Candlestick Dibandingkan dengan Candlestick Bersebelahan? Candlestick dengan badan yang lebih besar daripada candlestick di sekitar memberitahu bahawa terdapat momentum yang lebih besar untuk tempoh itu, menunjukkan peralihan besar dari open to close. Candlestick dengan badan kecil setelah tren yang kuat, sementara itu, menunjukkan bahawa ada momentum yang menguntungkan, kelonggaran, atau ketidaktentuan di pasar.

Jawapan untuk ketiga-tiga soalan ini dapat memberi kita isyarat kuat mengenai apa yang akan dilakukan oleh pasaran seterusnya. Dalam tren menurun, penutupan bertubuh panjang dekat bahagian atas rentang sesi menunjukkan kemungkinan besar pembalikan kenaikan harga. Dalam tren yang semakin meningkat, penutupan bertubuh panjang di dekat sesi rendah menunjukkan pergeseran menurun dalam pasaran.

Kelemahan Analisis Candlestick

Candlesticks memasukkan banyak maklumat ke dalam simbol sederhana. Namun, mereka tidak sempurna.

Contohnya, lilin tidak menggambarkan urutan kronologi tindakan harga semasa sesi, misalnya. Kami tahu di mana sesi dibuka dan ditutup dan berapa harga tinggi dan rendah untuk sesi tersebut. Namun, kami tidak tahu sama ada sesi menjunam di tempat terbuka, meroket, atau flip-flop sepanjang hari. Carta garis membolehkan kita melihat bagaimana sesi tertentu dimainkan dari terbuka hingga ditutup.

Sudah tentu, anda boleh menyesuaikan jangka masa carta anda untuk mendapatkan idea yang lebih tepat mengenai bagaimana prestasi pasaran dalam jangka masa tertentu.

Mengaplikasikan Analisis Corak Candlestick ke Pasar Sebenar

Corak candlestick kadang-kadang menceritakan kisah pasaran, tetapi tidak selalu. Mari kita lihat pasaran dunia nyata untuk mengetahui sama ada kita boleh menggunakan kandil untuk mengenal pasti beberapa trend.

Ini adalah carta BTC / USD:

Carta menunjukkan bahawa indeks kekuatan relatif (RSI) berhenti menembusi tepat di atas 40 pada minggu kedua bulan November. Ia memasuki status overbought dalam seminggu, dan terus meningkat selama sebulan.

RSI kekal berlebihan selama berminggu-minggu, menunjukkan bahawa pembalikan penurunan akan berlaku. Walau bagaimanapun, tidak ada petunjuk pembalikan walaupun tekanan jual hampir tidak ada.

Pada minggu kedua bulan Disember, harga mencecah paras tertinggi baru, walaupun RSI menyimpang ke tahap tinggi yang lebih rendah. Seterusnya, kita melihat pengesahan tekanan jual apabila corak candlestick bintang malam terbentuk.

Namun, jika anda melihat dengan teliti, terdapat bintang doji antara bintang dan kandil terakhir dalam corak. Untuk corak tertentu, kandil tidak semestinya saling berdekatan. Doji adalah neutral dan menunjukkan bahawa pasaran tidak tegas. Semasa senario ini, kita dapat menggabungkan dua kandil, bintang, dan doji, dan hasilnya masih menjadi bintang.

Candlestick terakhir dalam carta ditutup dengan ketara di bawah titik tengah badan candlestick pertama. Apabila kita mempertimbangkan isyarat ini bersamaan dengan perbezaan RSI menurun, ini menunjukkan momentum penurunan yang kuat bersiap untuk melanda pasaran.

Oleh itu, peniaga yang melakukan analisis candlestick mungkin mengambil kedudukan pendek di sini dan berhenti pada paras tertinggi terakhir. Kami tidak tahu sama ada kepala dan bahu (H&S) corak di sini akan selesai. Namun, walaupun terdapat beberapa demonstrasi yang singkat, RSI terus menyimpang. Semua tanda menunjuk ke arah penurunan harga, jadi anda tetap dengan kedudukan pendek anda.

Pada saat minggu kedua Januari tiba, H&Corak atas S telah terbentuk. Kenaikan volume memecahkan garis leher corak, seterusnya mengesahkan kedudukan pedagang. Hentian boleh dipindahkan ke tahap tertinggi terkini dalam corak untuk menutup keuntungan peniaga.

6 Kaedah Teratas untuk Berdagang Bitcoin: Jenis Strategi Dagangan Crypto Berguna

Kami telah memberitahu anda mengenai pelbagai corak dan strategi yang tersedia untuk anda, tetapi terdapat banyak cara untuk melaksanakan strategi perdagangan ini:

Perdagangan Mikro atau Scalping

Strategi perdagangan ini melibatkan penggunaan pergerakan harga yang kecil untuk mengumpulkan keuntungan sepanjang hari. Seorang penipu biasanya menggunakan carta 5 atau 15 minit, kemudian mengenal pasti julat tempatan dan perdagangan berdasarkan corak kandil. Dengan analisis candlestick yang tepat dan sedikit keberuntungan, scalper yang berbakat mungkin dapat memperoleh keuntungan. Walaupun begitu, perdagangan mikro atau scalping sangat berisiko, dan satu perdagangan buruk boleh merugikan keuntungan sehari.

Perdagangan Hari

Peniaga hari mengenal pasti julat potensi hari perdagangan menggunakan pelbagai petunjuk, kemudian memanfaatkan turun naik harga. Seorang peniaga hari biasanya menggunakan carta setiap jam untuk menetapkan kedudukan masuk dan keluar. Peniaga hari boleh menggunakan corak candlestick, indikator momentum, dan indikator turun naik untuk memberitahu perdagangan mereka.

Perdagangan Swing

Perdagangan swing adalah strategi perdagangan jangka pendek hingga pertengahan di mana perdagangan berlangsung dari beberapa hari hingga beberapa minggu. Pedagang swing mengenal pasti tahap sokongan dan rintangan tempatan dalam julat perdagangan jangka pendek, biasanya semasa tempoh penggabungan. Kemudian, mereka membuat perdagangan berdasarkan tahap tinggi dan rendah dalam julat ini dan analisis mereka.

Perdagangan Posisi

Perdagangan kedudukan adalah jenis aktiviti perdagangan di mana anda memegang (atau hodl) kedudukan dalam jangka masa yang ditetapkan. Anda sama sekali tidak berniaga, melainkan melabur dalam aset berdasarkan analisis anda. Analisis kedudukan peniaga boleh merangkumi analisis fundamental dan tontonan carta mingguan atau bulanan dengan tujuan memperoleh keuntungan jangka panjang.

Perdagangan Margin

Perdagangan margin popular di kalangan peniaga harian dan peniaga swing. Pedagang margin menggunakan leverage yang dipinjam dari bursa atau broker untuk meningkatkan nilai perdagangan mereka dari mana saja dari 2x hingga 100x. Pada dasarnya, anda bertaruh pada harga naik (panjang) atau turun (pendek) dalam jangka masa tertentu. Ini adalah satu-satunya jenis perdagangan dalam senarai ini di mana kemungkinan kehilangan lebih banyak wang daripada yang anda laburkan, menjadikan perdagangan margin berisiko. Sudah tentu, keuntungan juga dikalikan dengan nisbah leverage. Ini adalah jenis perdagangan berisiko tinggi dan berfaedah tinggi.

Perdagangan Algoritma

Perdagangan algoritma atau perdagangan automatik melibatkan penggunaan program perisian – seperti bot perdagangan – untuk menjalankan perdagangan berdasarkan kriteria yang ditentukan sebelumnya. Anda mungkin membeli algoritma perdagangan dari pasaran. Atau, anda boleh membuat algoritma anda sendiri berdasarkan isyarat perdagangan, menggunakan perkara seperti jumlah, julat, purata bergerak, dan momentum untuk melengkapkan bot anda untuk membuat perdagangan terbaik.

Sepuluh Petua Perdagangan Teknikal Teratas

Perdagangan cryptocurrency adalah mudah. Sebenarnya menjana keuntungan dari perdagangan cryptocurrency boleh menjadi sukar. Berikut adalah sepuluh petua kegemaran kami untuk peniaga baru dan maju:

Luangkan Lebih Banyak Masa Mempelajari Carta: Sebilangan besar peniaga – terutamanya pemula – tidak menghabiskan cukup masa untuk mempelajari carta. Sekiranya anda ingin menyempurnakan kemampuan anda untuk menganalisis pasaran, maka anda perlu menjadi pembaca carta yang kompeten.

Manfaatkan Perdagangan Kertas: Pertukaran terbesar hari ini menawarkan perdagangan kertas, membiarkan anda bermain dengan wang palsu sebelum anda mula berniaga perkara sebenar. Laksanakan beberapa strategi dan analisis anda untuk melihat bagaimana prestasi anda.

Percayai Trend: Setelah membaca petua analisis teknikal di atas, anda mungkin menganggap bahawa kebanyakan isyarat menunjukkan pembalikan arah aliran. Walau bagaimanapun, tren adalah trend untuk satu sebab, dan anda tidak boleh bertaruh terhadap trend di pasaran yang sedang tren kecuali anda melihat banyak pengesahan pembalikan.

Perintah Berhenti Kerugian Hebat: Malah peniaga yang paling berpengalaman dapat melihat kedudukan mereka dibubarkan apabila pasaran mengambil giliran yang tidak dijangka. Apabila pasaran berubah tanpa diduga, pesanan berhenti rugi adalah rakan terbaik anda. Gunakan pesanan berhenti rugi untuk melindungi keuntungan yang anda perolehi.

Elakkan Perangkap Keberuntungan Pemula: Banyak pedagang teknikal pemula mendapat keberuntungan awal pemula, kemudian menganggap mereka adalah peniaga teknikal terhebat di dunia. Sementara itu, pedagang teknikal yang berpengalaman cukup pintar untuk tidak merasa leka. Elakkan terlalu tinggi atau terlalu rendah semasa berniaga tidak kira hasilnya.

Keserakahan Membunuh: Petua ini membina hujung di atas. Ramai peniaga yang berkebolehan gagal mengekalkan keuntungan mereka hanya kerana keserakahan. Mengapa menjual sekarang apabila saya dapat menjual bulan depan dan menghasilkan dua kali lebih banyak? Kedengarannya bagus – sehingga pasaran merosot dan menghapuskan semua keuntungan anda. Tetapkan sasaran anda, patuh pada mereka, ambil keuntungan anda, dan tunggu peluang seterusnya.

Anda Tidak Perlu Membuat Setiap Perdagangan: Kadang kala, perdagangan tidak terasa betul. Mungkin analisis anda tidak memberi anda isyarat yang jelas. Dalam beberapa kes, anda mungkin ingin mengelakkan membuat perdagangan. Bersabar dan tahu bukit mana yang harus anda tinggalkan.

Mempelbagaikan dengan Altcoins Tidak Mempelbagaikan: Beberapa fanatik crypto akan mengesyorkan mempelbagaikan portfolio anda dengan membeli altcoin. Malangnya, bitcoin masih menjadi raja pasaran kripto, dan kebanyakan altcoin hanya mengikutinya. Dalam banyak kes, altcoin bergerak secara berperingkat dengan bitcoin. Jangan sekali-kali mengunci semua wang anda ke dalam kripto.

Pasaran Tidak Teratur Berbahaya: Pasaran kripto sebahagian besarnya masih tidak terkawal dan tidak terkawal. Walaupun apa yang dikatakan oleh peminat crypto, sebilangan besar jumlah crypto dikaitkan dengan aktiviti haram. Perdagangan kripto berisiko untuk pelbagai jenis sebab.

Keuntungan Anda Mungkin Hilang dengan Pertukaran Buruk atau Diretas Tunggal: Anda mungkin menjadi peniaga teknikal terbaik di dunia. Anda mungkin melipat gandakan pelaburan anda dalam satu hari perdagangan. Malangnya, keuntungan itu tidak ada artinya jika anda membiarkan kunci peribadi anda tidak terjamin. Pastikan anda mengawal kunci peribadi anda, dan jangan sesekali tinggalkan lebih banyak daripada yang anda mampu kerugian di bursa.

Analisis Dagangan Carta Bitcoin: Kata Akhir

Akhirnya, dari perintis perdagangan kami (yang membantu merekayasa panduan pengguna ini) kepada semua rakan sejawat kami yang tulus, kami berharap panduan perdagangan bitcoin perdana ini mengubah kerjaya. Ya, pengetahuan adalah kuasa tetapi mengambil tindakan besar-besaran mengenai perkara yang anda sukai di atas adalah salah satu kaedah terbaik untuk menghilangkan rasa takut (ketidakpastian dan keraguan) kerana mematuhi perbatasan dan suasana baru seperti pasaran cryptocurrency boleh menjadi penukar permainan bagi mereka yang menerapkan dan melaksanakan strategi dan petua yang betul yang digariskan.

Mana-mana pedagang bitcoin atau pelabur aset digital yang membuatnya sejauh ini dalam tinjauan analisis carta crypto kami pasti telah mempelajari pelbagai kaedah yang akan mengoptimumkan hasil anda tentang bagaimana perdagangan bitcoin dan analisis carta cryptocurrency berfungsi.

Selamat berniaga!

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me