Bagaimana Panduan Kerja Perdagangan Kuantitatif

perdagangan kuantitatif

Apa itu Perdagangan Kuantitatif?

Perdagangan kuantiti telah menjadi popular dalam beberapa tahun kebelakangan. Namun, hari ini, ramai orang tidak tahu apa itu perdagangan kuantiti, cara kerjanya atau bagaimana menerapkan strategi analisis perdagangan kuantiti.

Kami mahu menolong. Dalam panduan ini, kami akan menerangkan beberapa perkara terpenting yang perlu anda ketahui mengenai perdagangan kuantitatif agar semua orang dapat memahami.

Perdagangan kuantitatif adalah strategi perdagangan yang melibatkan penggunaan analisis kuantitatif untuk menentukan kapan hendak membeli atau menjual. Analisis kuantitatif melibatkan bilangan nombor dan menjalankan data melalui formula matematik.

Berdasarkan hasil analisis kuantitatif anda, anda mungkin menentukan bahawa aset tertentu akan naik atau turun harga.

Sebilangan orang menyebutnya perdagangan kuantitatif, sementara yang lain menyebutnya perdagangan algoritma.

Dalam banyak kes, analisis kuantitatif semudah menganalisis dua nombor perdagangan yang paling asas: harga dan jumlah. Dalam kes yang lebih rumit, analisis kuantitatif memerlukan analisis ratusan – bahkan ribuan – faktor yang berbeza.

Hari ini, beberapa pelabur terbesar di dunia menggunakan analisis kuantitatif untuk membuat keputusan perdagangan yang tepat. Dana lindung nilai mungkin mempunyai bahagian perdagangan kuant, misalnya, yang dikhaskan untuk menganalisis setiap perdagangan. Dana lindung nilai mungkin membuat perdagangan berbilion dolar berdasarkan analisis kuantitatif ini.

Pada tahap yang lebih asas, rata-rata pelabur mungkin membaca analisis perdagangan kuantiti di internet sebelum melakukan perdagangan. Berkat percambahan panduan perdagangan kuantiti di internet, mudah bagi pelabur biasa untuk melaksanakan strategi perdagangan kuantiti pada portfolio dari semua saiz.

Pada tahap yang lebih asas lagi, semua perdagangan melibatkan beberapa jenis analisis kuantitatif. Bila-bila masa anda menggunakan matematik, statistik, atau angka untuk membuat ramalan tentang prestasi masa depan, anda terlibat dalam analisis kuantitatif.

Bagaimana Dagangan Kuantitatif Berfungsi?

Penganalisis kuantitatif paling asas melibatkan pemeriksaan dua input data asas: harga dan isipadu. Ini adalah dua input data yang paling biasa digunakan dalam analisis kuantitatif.

Penganalisis perdagangan kuantitatif mungkin memasukkan harga dan jumlah ke dalam formula matematik, misalnya, untuk membuat ramalan di mana aset akan dilanjutkan.

Bayangkan perdagangan kuantitatif seperti gabungan matematik, teknologi moden, dan pangkalan data yang komprehensif. Perdagangan kuantitatif melemparkan semua perkara ini ke dalam pengisar, kemudian mengekstrak maklumat berguna dari nombor yang dihasilkan.

Sistem perdagangan kuantitatif terdiri daripada empat komponen utama:

Pengenalan Strategi: Langkah pertama adalah mengenal pasti strategi. Cari strategi atau buat strategi anda sendiri. Eksploitasi kelebihan, kemudian tentukan seberapa kerap sistem akan diperdagangkan.

Ujian Kembali Strategi: Seterusnya, uji strategi tersebut pada keadaan pasaran yang bersejarah. Sejauh mana prestasi strategi itu sepanjang 2018? Seberapa baik prestasi itu pada tahun 1948?

Sistem Pelaksanaan: Langkah seterusnya adalah menghubungkan ke broker, mengautomasikan perdagangan, dan meminimumkan kos transaksi.

Pengurusan Risiko: Setelah sistem mula dilaksanakan, tujuannya adalah untuk mengoptimumkan peruntukan modal dan menguruskan risiko sambil secara konsisten mengubah dan meningkatkan sistem perdagangan kuantiti.

Perdagangan kuantitatif adalah bidang yang luas. Ia boleh digabungkan dengan pelbagai strategi perdagangan yang lain. Teknik perdagangan kuantitatif yang biasa boleh merangkumi perdagangan frekuensi tinggi, misalnya, atau perdagangan algoritma dan arbitraj statistik. Semua teknik ini bergantung pada analisis kuantitatif untuk membuat keputusan yang tepat.

Apa yang dilakukan oleh peniaga kuantitatif?

Seorang peniaga kuantitatif akan menggunakan teknik perdagangan dan membuat modelnya menggunakan matematik. Pedagang kuantiti akan melaksanakan teknik itu dengan menggunakan formula matematik.

Kemudian, peniaga kuantiti akan membuat program komputer yang menerapkan model tersebut ke data pasaran sejarah. Model diuji semula (menggunakan data sejarah) kemudian dioptimumkan. Sekiranya peniaga kuantiti berpuas hati dengan hasilnya, maka sistem tersebut dilaksanakan di pasar waktu nyata dengan menggunakan modal nyata.

Dalam banyak kes, pedagang kuantitatif menggunakan bahasa pengaturcaraan seperti C ++ atau Python untuk melaksanakan strategi perdagangan ini. C ++ sangat popular untuk perdagangan frekuensi tinggi, walaupun Python dan R mungkin digunakan untuk perdagangan frekuensi rendah.

Quant Trading adalah Seperti Meteorologi: Analogi

Rakan-rakan kita di Investopedia mengesyorkan memikirkan perdagangan kuantiti seperti meteorologi.

Tugas seorang ahli meteorologi untuk menganalisis corak cuaca, input semasa, dan data sejarah untuk wilayah tertentu dan kemudian membuat ramalan berdasarkan maklumat tersebut.

Sama seperti ahli meteorologi, peniaga kuantiti memeriksa pelbagai input, menganalisis apa yang dimaksudkan oleh input tersebut secara historis untuk pasaran, kemudian membuat ramalan berdasarkan analisis itu.

Pakar meteorologi mungkin mengeluarkan laporan cuaca yang menyatakan terdapat kemungkinan 90% hujan – walaupun ketika ini cerah di luar. Ahli meteorologi mencapai kesimpulan berlawanan dengan intuisi ini setelah menganalisis data iklim dari sensor di seluruh kawasan.

Walaupun saat ini tidak hujan, data sejarah menunjukkan bahawa hujan turun 90% dari waktu ketika data serupa dikesan dari sensor. Sensor mungkin telah mengurangkan penurunan tekanan sebanyak 15%, misalnya. 90% masa ketika penurunan tekanan 15% dikesan, hujan akan turun dalam 24 jam ke depan.

Seorang peniaga kuantiti mungkin mengeluarkan analisis yang serupa. Contohnya, harga Bitcoin mungkin mencecah $ 20,000. Pasar berada dalam mod bull penuh, dan semua orang optimis bahawa harga akan terus meningkat. Pedagang kuantiti mungkin memeriksa nombor yang mendasari, bagaimanapun, untuk meramalkan bahawa akhir bull bull akan datang.

Contoh Perdagangan Kuantitatif

Pedagang kuantitatif yang baik akan membuat program yang meramalkan masa depan.

Tidak ada program perdagangan kuantitatif yang dapat meramalkan masa 100% masa depan. Walau bagaimanapun, program perdagangan kuantiti yang lebih tepat daripada yang salah mungkin dapat menghasilkan keuntungan yang konsisten.

Katakan pelabur ingin meramalkan harga saham pada masa hadapan. Pelabur itu percaya pada pelaburan momentum. Dia menulis sebuah program sederhana yang mengidentifikasi saham yang menang semasa kenaikan momentum di pasaran. Semasa pergolakan pasaran seterusnya, program pelabur ini membeli saham tersebut untuk memperoleh keuntungan secara konsisten. Ini adalah contoh ringkas kekuatan perdagangan kuantitatif.

Biasanya, peniaga akan menggunakan pelbagai teknik untuk mengenal pasti saham yang menang. Sebagai pelengkap analisis kuantitatifnya, misalnya, pedagang juga mungkin menggunakan analisis teknikal, analisis fundamental, dan teknik pelaburan nilai. Dengan mempertimbangkan semua strategi ini dengan teliti, pedagang mempunyai peluang terbaik untuk memilih saham yang menang dan memaksimumkan pulangan.

Kebaikan dan Kekurangan Perdagangan Kuantitatif

Sekiranya perdagangan kuantitatif betul 100% dari masa itu, maka setiap dana lindung nilai di dunia hanya akan menggunakan analisis kuantitatif. Perdagangan kuantiti, seperti strategi perdagangan apa pun, tidak sempurna.

Kelebihan

Keluarkan Emosi dari Berdagang: Perdagangan kuantitatif adalah mengenai nombor, input, matematik, dan formula. Formula analisis kuantiti tidak mempunyai tempat untuk input emosi. Ia hanya data.

Berfungsi Hebat Seiring dengan Strategi Perdagangan Lain: Pedagang terbaik menggunakan gabungan strategi untuk memberitahu keputusan perdagangan mereka. Analisis kuantitatif berfungsi dengan baik untuk tujuan ini. Ia melengkapkan strategi perdagangan lain dengan baik.

Buat Keputusan Berinformasi mengenai Pelbagai Aset: Perdagangan kuantiti dapat menganalisis pelbagai aset dengan cepat. Cukup masukkan input ke dalam formula untuk mendapatkan analisis kuantiti dengan serta-merta.

Tidak Perlu Betul 100% Masa: Tidak ada strategi perdagangan di dunia yang akan 100% betul 100% sepanjang masa. Tetapi itu bukan matlamat dengan perdagangan kuantiti; tujuannya adalah untuk membuat perdagangan yang lebih betul daripada perdagangan yang salah.

Keburukan

Terlalu Banyak Data: Pedagang kuantitatif mempunyai akses ke sejumlah besar data. Anda boleh melihat data pasaran selama ribuan hari aktiviti perdagangan saham, misalnya, kemudian mengembangkan strategi perdagangan berdasarkan maklumat tersebut. Kadang-kadang, menggunakan banyak data adalah perkara yang baik. Dalam kes lain, terlalu banyak data yang berlebihan bagi peniaga.

Perdagangan Kuantiti yang Baik Memerlukan Penyesuaian Tetap: Pasaran kewangan sangat dinamik. Strategi perdagangan kuantiti harus sama dinamik untuk mengikuti. Dana lindung nilai mungkin membuat formula perdagangan kuantitatif yang berkesan, hanya untuk menjadikan formula itu ketinggalan zaman dalam beberapa bulan. Seorang peniaga kuantiti mungkin mengalami kemenangan apabila formula mereka secara konsisten memberikan keuntungan, hanya untuk mengalami kerugian apabila formula mereka tiba-tiba tidak berfungsi untuk keadaan pasaran.

Anda Bersaing dengan Dana Lindung Nilai: Dana lindung nilai mempunyai wang untuk menubuhkan bahagian perdagangan kuantiti penuh. Mereka mengupah puluhan pengaturcara, penganalisis, dan ahli statistik untuk mengembangkan model perdagangan kuantitatif yang terbaik. Sekiranya anda ingin menjadi peniaga kuantitatif, anda akan bersaing dengan orang-orang ini.

Bagaimana Mencari atau Membuat Strategi Perdagangan Kuantitatif

Di atas, kami menyebutkan bahawa pengenalpastian strategi adalah langkah pertama untuk menerapkan strategi perdagangan kuantitatif.

Mencari (atau membuat) strategi perdagangan kuantiti yang tepat hari ini adalah langkah pertama ke arah memperoleh keuntungan dari pasaran secara konsisten.

Nasib baik, mencari strategi perdagangan kuantiti yang baik tidak sukar. Anda boleh mencari strategi perdagangan kuantiti yang menguntungkan melalui sumber awam. Akademik secara berkala menerbitkan hasil perdagangan teori, berdasarkan, berdasarkan pelbagai formula dan analisis. Penerbitan industri kewangan dan jurnal perdagangan akan mengetengahkan strategi perdagangan yang digunakan oleh dana lindung nilai terkemuka hari ini.

Anda mungkin bertanya: mengapa seseorang berkongsi strategi perdagangan kuantitatif yang menguntungkan? Mengapa dana lindung nilai tidak menyimpan strategi ini untuk diri mereka sendiri? Sekiranya semua orang menggunakan strategi perdagangan tertentu, maka tidak akan menghalang strategi itu berfungsi jangka panjang ketika orang lain memenuhi pasaran?

Itu adalah soalan yang bagus, tetapi ada juga jawapan yang bagus. Dana lindung nilai akan berkongsi perincian asas strategi mereka, tetapi mereka tidak akan membincangkan parameter dan kaedah penalaan yang tepat yang mereka gunakan untuk melaksanakan strategi perdagangan. Pengoptimuman ini sangat penting untuk mengubah strategi rata-rata menjadi strategi yang menguntungkan.

Berikut adalah beberapa sumber percuma terbaik untuk mengenal pasti strategi perdagangan hari ini:

Rangkaian Penyelidikan Sains Sosial – www.ssrn.com

Kewangan Kuantitatif arXiv – arxiv.org/archive/q-fin

Mencari Alpha – www.seekingalpha.com

Pedagang Elit – www.elitetrader.com

Laman web ini mempunyai strategi perdagangan berpuluh-puluh ribu. Anda akan melihat strategi yang dipisahkan ke dalam kategori yang berbeza, termasuk strategi “pembalikan rata-rata” dan “mengikuti trend” atau “momentum”.

Anda juga akan melihat strategi perdagangan dipisahkan berdasarkan kekerapannya. Beberapa strategi dirancang untuk perdagangan frekuensi rendah (LFT), misalnya, yang biasanya bermaksud anda menyimpan aset sekurang-kurangnya sehari. Strategi lain dibina untuk perdagangan frekuensi tinggi (HFT), yang bermaksud anda membeli dan menjual aset sepanjang hari perdagangan.

Anda juga boleh mencari strategi “perdagangan frekuensi tinggi tinggi” (UHFT), yang melibatkan penahanan aset hanya dalam beberapa saat atau milisaat.

Bagaimana Menguji Strategi Perdagangan Kuantitatif

Backtesting adalah bahagian penting dalam mengembangkan strategi perdagangan kuantiti. Setelah mengenal pasti strategi anda, anda ingin melihat bagaimana strategi tersebut berjalan pada keadaan pasaran sebenar. Nasib baik, terdapat banyak data di hujung jari anda, menjadikannya mudah untuk menguji strategi anda di pasaran crypto sejarah, pasaran saham, dan pasaran lain.

Banyak pedagang kuantitatif pemula akan menggunakan data perdagangan sejarah percuma yang ditawarkan oleh Yahoo Finance, misalnya. Walau bagaimanapun, peniaga yang lebih profesional atau maju mungkin ingin membayar data yang lebih baik.

Data Percuma berbanding Data Berbayar: Mengapa Anda Perlu Mempertimbangkan Membayar Data Pasaran

Kelebihan data percuma jelas: anda memperoleh banyak data sejarah pasaran di hujung jari anda secara percuma. Walau bagaimanapun, terdapat kelemahan yang signifikan untuk membebaskan data, termasuk:

Isu Ketepatan: Data percuma mungkin mempunyai kesilapan. Penyedia data tidak memiliki insentif untuk memperbaiki kesalahan ini kerana mereka tidak dibayar. Pedagang profesional akan menarik data dari dua atau lebih sumber, kemudian memeriksa data antara satu sama lain (katakan, menggunakan penapis lonjakan) untuk menghilangkan ketidakkonsistenan.

Bias Survivorship: Banyak syarikat yang tersenarai di pasaran saham pada tahun 1967 tidak lagi berdagang hari ini. Sebilangan telah diperoleh. Yang lain muflis. Malangnya, beberapa set data hanya merangkumi syarikat yang bertahan selama beberapa dekad. Ini memperkenalkan bias bertahan hidup ke dalam strategi anda. Anda hanya menganalisis syarikat yang bertahan. Uji coba strategi perdagangan anda pasti akan berjalan lebih baik daripada yang dilakukan dalam keadaan pasaran yang sebenarnya.

Tindakan Korporat, Pembahagian Saham, dan lain-lain: Set data percuma juga boleh mengabaikan tindakan korporat tertentu dan bagaimana tindakan ini mempengaruhi stok. Mereka mungkin tidak termasuk penyesuaian untuk pembahagian saham dan dividen, misalnya. Lebih banyak penyedia data profesional akan melaksanakan penyesuaian ke dalam data mereka, tetapi penyedia data percuma tidak akan melakukannya.

Cara Menyiapkan Sistem Pelaksanaan untuk Strategi Perdagangan Kuantiti anda

Sistem pelaksanaan perdagangan kuantiti berbeza-beza. Beberapa sistem pelaksanaan sepenuhnya automatik: sistem membuat perdagangan tanpa campur tangan manual. Sistem pelaksanaan lain adalah manual, dengan operator melaksanakan setiap perdagangan.

Secara amnya, strategi perdagangan HFT dan (terutamanya) UHFT sepenuhnya automatik, sementara strategi LFT adalah manual atau separa manual.

Beberapa perkara penting yang harus dipertimbangkan ketika membuat sistem pelaksanaan termasuk:

Antaramuka dengan Pembrokeran: Sebilangan orang memanggil broker mereka melalui telefon untuk melakukan perdagangan. Yang lain menyediakan Antaramuka Pengaturcaraan Aplikasi berprestasi tinggi automatik (API). Secara amnya, anda mahu interaksi anda dengan broker dilakukan secara automatik sehingga anda dapat menumpukan perhatian untuk mengoptimumkan strategi perdagangan.

Minimumkan Kos Transaksi: Semasa membuat beratus-ratus perdagangan dalam jangka waktu yang singkat, meminimumkan kos transaksi sangat penting. Berapa yuran yang dikenakan oleh broker? Adakah anda membayar bayaran tetap untuk setiap perdagangan atau peratusan? Adakah pertukaran mengenakan yuran yang terpisah dari broker? Bagaimana dengan slippage? Apa perbezaan antara apa yang anda kehendaki agar pesanan anda diisi dan dengan apa sebenarnya pesanan itu diisi? Bagaimana dengan penyebaran? Apakah perbezaan antara harga tawaran dan permintaan sekuriti yang diperdagangkan? Bagi pelabur di rumah yang membuat beberapa perdagangan sebulan, perkara-perkara ini tidak begitu penting. Bagi peniaga kuantiti – terutamanya perdagangan HFT – walaupun bayaran kecil dapat meningkat dengan cepat.

Perbezaan Prestasi Strategi dari Prestasi Teruji: Beberapa strategi perdagangan kuantiti berfungsi dengan sempurna dalam keadaan pasaran sebenar. Mereka meniru kejayaan mereka yang diuji dan mencapai hasil yang hebat. Akan tetapi, banyak sistem perdagangan dapat dengan cepat menyimpang, dengan prestasi yang diuji dengan cepat memisahkan dirinya dari prestasi dunia nyata. Bug boleh muncul. Keadaan pasaran boleh berubah. Input yang sama yang menghasilkan output tertentu pada masa lalu mungkin tidak membawa kepada output tersebut lagi.

Latensi: Latensi adalah jumlah masa yang anda hilang semasa menghantar pesanan. Berapa lama masa pesanan anda sampai di bursa atau broker? Latensi dapat mempengaruhi keuntungan secara signifikan – terutamanya untuk strategi HFT atau UHFT.

Soalan Lazim Mengenai Perdagangan Kuantitatif

S: Tidak semua strategi perdagangan melibatkan beberapa jenis analisis kuantitatif?

J: Secara definisi, analisis kuantitatif melibatkan penggunaan input – seperti harga dan jumlah dagangan – untuk membuat ramalan. Banyak strategi perdagangan – bahkan strategi yang paling asas – melibatkan melihat nombor untuk membuat ramalan mengenai masa depan. Dalam pengertian itu, banyak strategi perdagangan boleh dianggap strategi perdagangan kuantitatif dalam arti tertentu.

S: Apa perbezaan antara perdagangan kuantitatif dan perdagangan algoritma?

J: Perdagangan algoritma dan perdagangan kuantiti mungkin kelihatan seperti dua nama untuk perkara yang sama. Mereka saling berkaitan tetapi sedikit berbeza. Perdagangan algoritma adalah salah satu bahagian tertentu dalam perdagangan kuantiti. Pembangun algoritma akan membuat algoritma yang boleh digunakan oleh peniaga kuantiti untuk menjana keuntungan. Tanpa algoritma, pemaju perdagangan kuantiti dapat membuat sistem perdagangan kuantiti, tetapi tidak akan berfungsi dengan siapa pun untuk memprogramnya. Yang dikatakan, sebilangan orang (termasuk Wikipedia) gunakan istilah perdagangan kuantitatif dan perdagangan algoritma secara bergantian.

S: Ijazah mana yang harus saya perolehi sekiranya saya ingin menjadi peniaga kuantiti atau pemaju kuantiti?

J: Pedagang kuantitatif berasal dari pelbagai latar belakang. Tidak ada ijazah khusus yang digunakan oleh majoriti peniaga kuantitatif. Walau bagaimanapun, beberapa darjah lebih popular daripada yang lain. Ijazah sains komputer dan matematik, misalnya, sangat popular. Banyak orang dengan latar belakang pengembangan perisian berusaha memasuki ruang perdagangan kuantitatif.

S: Bagaimana data perdagangan sejarah boleh menjadi ‘baik’ atau ‘buruk’. Tidak semua data perdagangan sama?

J: Data pasaran sejarah tertentu boleh menjadi baik atau buruk. Beberapa data tidak tepat. Beberapa data mempunyai bias survival (hanya merangkumi syarikat yang bertahan hingga sekarang). Sumber data percuma mungkin baik untuk pemaju perdagangan kuantitatif pemula, tetapi pemaju yang lebih serius ingin membayar data.

S: Bahasa pengaturcaraan mana yang digunakan untuk perdagangan kuantitatif?

J: Menetapkan sistem perdagangan algoritma memerlukan kemahiran pengaturcaraan yang kuat. Secara amnya, C ++ adalah bahasa pilihan kerana ia adalah yang terpantas, yang penting apabila setiap mikrodetik dikira. Sebilangan pembangun menggunakan R dan Python untuk menguji dan menilai strategi perdagangan, walaupun mereka membuat kod dalam C ++ untuk pelaksanaan cepat dan perdagangan frekuensi tinggi. Untuk perdagangan frekuensi sederhana dan rendah, mana-mana bahasa mestilah baik.

S: Di mana saya dapat mencari algoritma perdagangan yang memberi saya pulangan bebas risiko tinggi?

J: Kuantiti perdagangan maju, tetapi tidak ada jaminan pulangan. Sekiranya seseorang cuba menjual algoritma perdagangan kepada anda dengan pulangan bebas risiko yang tinggi, maka anda mungkin ditipu.

Kata Akhir Kuantiti Palm Beach + Kuantitatif Perdagangan

Perdagangan kuantitatif adalah proses menggunakan statistik dan matematik untuk meramalkan apa yang akan berlaku berdasarkan apa yang telah berlaku pada masa lalu.

Hari ini, semua orang dari peniaga cryptocurrency hingga pengurus dana lindung nilai menggunakan analisis kuantitatif untuk membuat keputusan yang tepat. Sebilangan secara eksklusif menggunakan analisis kuantiti untuk meramalkan pergerakan mereka yang seterusnya, sementara yang lain menggunakan analisis kuantitatif sebagai sebahagian dari alat yang lebih luas.

Sekiranya anda mahir menganalisis data, maka anda mungkin ingin memasuki perdagangan kuantitatif. Sekiranya anda tidak mahir menganalisis data, anda boleh menemui banyak sumber perdagangan kuantitatif yang tersedia dalam talian di mana anda dapat membaca laporan analisis kuantitatif untuk semua jenis pasaran.

Seperti biasa, selamat berniaga!

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me