Litecoin Halving Dijelaskan: Apa Itu Dan Bagaimana Ia Mempengaruhi Harganya?

Litecoin (LTC), salah satu cryptocurrency tertua dan paling popular di pasaran akan mengalami penurunan kedua pada 5 Ogos. Ramai penganalisis dan laporan membicarakannya, tetapi apa maksudnya separuh? Bagaimana ini boleh mempengaruhi harga Litecoin? Berapa kerap berlaku acara separuh? Ini dan banyak lagi soalan akan dijawab dalam artikel ini.

Litecoin Halving Dijelaskan

Terdapat pelbagai mata wang maya di pasaran yang beroperasi dengan algoritma konsensus yang berbeza. Salah satunya dikenali sebagai Proof-of-Work (PoW), juga terkenal oleh Bitcoin (BTC). Rangkaian PoW seperti BTC dan LTC, memerlukan pelombong untuk memproses transaksi rangkaian dengan memberikan kuasa perlombongan.

Ini dicapai dengan peranti perkakasan yang menggunakan sejumlah besar tenaga dan mengekalkan keselamatan rangkaian. Dengan mengesahkan urus niaga itu nyata dan belum diubah, pelombong memperoleh ganjaran untuk penggunaan tenaga mereka dan masa yang diperlukan untuk menambang aset digital ini.

Dalam kes ini, pelombong Litecoin menerima 25 syiling LTC setiap blok, berbanding pelombong BTC yang menerima 12.5 BTC setiap blok. Setiap 840,000 blok di rangkaian Litecoin dan 210,000 di blockchain Bitcoin, ganjaran untuk pelombong dikurangkan separuh. Itu bermakna bahawa pada separuh seterusnya yang akan dialami Litecoin, pelombong akan diberi hadiah 12.5 LTC setiap 2.5 minit. Pelombong Bitcoin akan diberi 6.25 BTC setiap 10 minit, memandangkan masa blok Litecoin empat kali lebih cepat daripada blok Bitcoin.

Adakah Harga Litecoin Akan Terpengaruh?

Sumber: http://blog.abrok.eu/inflasi-rates-of-crypto-currencies/

Bitcoin dan Litecoin adalah mata wang dengan skema inflasi yang berkurang setiap empat tahun. Inflasi Litecoin akan berkurang dari 8,72% per tahun menjadi 4,26% per tahun, lebih dekat dengan apa yang biasanya dinyatakan oleh bank pusat di seluruh dunia sebagai “kadar inflasi yang sihat” bagi ekonomi mereka.

Cryptocurrency berbeza. Terdapat bekalan terhad yang jelas yang tidak dapat diubah, menciptakan kepastian tentang apa yang akan terjadi dan bagaimana kadar inflasi akan berkembang. Dengan pengeluaran LTC yang lebih rendah setiap bulan, pasaran akan lebih mudah menyerap LTC bercetak baru. Itu boleh memberi kesan yang sangat positif pada harga.

Apabila mata wang maya berkembang, permintaan untuk mereka meningkat. Selama tahun-tahun terakhir, terdapat permintaan yang meningkat dari para pelabur dan institusi yang lebih besar, dibandingkan dengan tahun-tahun sebelumnya ketika mata wang digital diperdagangkan oleh para pelabur runcit. Minat untuk Litecoin dijangka meningkat juga, tetapi penerbitan LTC yang lebih rendah akhirnya dapat mempengaruhi harga cryptocurrency terbesar keempat.

Bitcoin telah mengalami beberapa penurunan, pada tahun 2012 dan 2016. Pembahagian seterusnya dijangka berlaku pada bulan Mei tahun depan. Sebelum dan selepas dua bahagian ini, harga aset digital yang popular mengikuti trend positif.

Sumber: https://www.tradingview.com/

Terdapat perbezaan dengan Litecoin. Mata wang digital dilancarkan ke pasaran pada tahun 2011, yang bermaksud bahawa cryptocurrency akan mengalami peristiwa separuh kedua dan bukannya yang ketiga. Oleh itu, menilai kesan pada aset ternyata lebih sukar daripada dengan Bitcoin. Walaupun begitu, Litecoin diharapkan berkelakuan serupa dengan Bitcoin, walaupun LTC tidak menunjukkan prestasi yang baik setelah pengalaman separuh pertama pada tahun 2015.

Pada 25 Ogos 2015, Litecoin mengalami acara separuh pertama di mana pelombong mula menerima 25 LTC dan bukannya 50 LTC seperti yang berlaku sejak tahun 2011. Carta menunjukkan bahawa aset digital mempunyai harga 306% sebulan sebelum penurunan, yang merupakan pastinya didorong oleh kenyataan bahawa pasaran teruja dengan acara ini.

Sumber: https://www.tradingview.com/

Walaupun begitu, euforia berakhir hanya dalam beberapa minggu dan harga Litecoin tidak berubah selama lebih dari 1 tahun, diperdagangkan sekitar $ 2.73 dan $ 4.7 dengan jangka masa pendek di mana LTC melonjak di atas tahap itu dan mencecah $ 5.7.

Tahun ini, kita dapat melihat bahawa Litecoin memulakan bull bull pada bulan Disember 2018, setelah pasaran bear yang bertahan selama setahun. Sejak turun naik, Litecoin sudah meningkat 550%, yang menunjukkan bahawa pembelahan sudah berharga. Tindakan harga yang telah kita lihat dalam enam bulan ini serupa dengan harga yang diikuti pada tahun 2015 ketika melonjak lebih dari 600% dari $ 1.18 hingga $ 8.79.

Sumber: https://www.tradingview.com/ Sumber: https://www.tradingview.com/

Walaupun mata wang PoW cenderung berkelakuan dengan korelasi yang lebih rendah dengan aset digital yang lain ketika mereka mengalami penurunan, Litecoin dijangka akan berperilaku sejajar dengan keseluruhan pasaran crypto. Ini bermaksud, pada tahap yang lebih rendah, kenaikkan harga atau penurunan harga akan memberi kesan kepada mata wang digital sebelum dan selepas peristiwa separuh pada 5 Ogos.

Di UseTheBitcoin, kami telah menulis artikel mengenai ramalan harga Litecoin yang dibuat dengan mengambil kira peristiwa yang berbeza, termasuk bahagian yang akan datang.

Pada masa penulisan, kami berada 11 hari lagi dari acara separuh. Litecoin mempunyai harga $ 95.55 dan permodalan pasaran lebih dari $ 6 bilion, menurut data yang diberikan oleh CoinMarketCap.

Kadar Pembekalan dan Hash Litecoin

Litecoin mempunyai bekalan maksimum 84,000,000 LTC, di mana lebih dari 62,840,000 LTC telah ditambang. Ini sama dengan 75% daripada jumlah Litecoin yang dijangka dilombong dalam sejarah. Terdapat 21,160,000 LTC yang tersisa untuk ditambang.

Pada masa ini, 14.400 LTC dihasilkan setiap hari, dan jumlah LTC baru akan dikurangkan menjadi 7.200 dengan kira-kira 576 blok dihasilkan setiap hari.

Kadar hash Litecoin juga dicapai tertinggi sepanjang masa baru beberapa hari yang lalu dengan sekitar 300 GH / s. Inilah sebabnya mengapa kesukaran untuk melombong Litecoin juga meningkat dengan ketara mencapai rekod baru. Walaupun pelombong kelihatan optimis tentang masa depan jaringan, jelas bahawa mereka akan kurang menguntungkan setelah separuh.

Semasa wawancara dengan Mickey pada 10 Julai, Charlie Lee, pengasas Litecoin menyebut bahawa akan ada beberapa implikasi terhadap ekosistem perlombongan Litecoin.

Mengenai perkara itu, dia memberi komen:

“Apabila ganjaran penambangan dipotong separuh, beberapa pelombong tidak akan menguntungkan dan mereka akan mematikan mesin mereka. Sekiranya peratusan besar melakukannya, blok akan menjadi perlahan untuk beberapa waktu. Untuk litecoin, tiga setengah hari sebelum perubahan seterusnya [dalam kesukaran], jadi mungkin seperti tujuh hari blok yang lebih perlahan, dan kemudian selepas itu, kesukaran akan disesuaikan dan semuanya akan baik-baik saja. “

Adalah mungkin untuk memulakan perlombongan Litecoin dengan membeli peralatan yang diperlukan dan menyambung ke kolam penambangan yang akan menawarkan perkhidmatan yang baik dalam bidang kuasa penambang berada. Cara lain untuk mendapatkan akses ke Litecoin adalah dengan membelinya. Di UseTheBitcoin kami telah menulis yang merupakan 5 cara terbaik untuk membeli Litecoin tahun ini.

Kesimpulan Halit Litecoin

Litecoin akan menjadi separuh pada 5 Ogos. Ini adalah salah satu peristiwa terpenting yang dialami oleh rangkaian PoW. Menurut apa yang telah kami analisis, pasaran sepertinya sudah menentukan harga separuh, yang bertepatan dengan pemulihan di ruang cryptocurrency.

Penambang nampaknya tidak bimbang dengan pengurangan ganjaran, yang entah bagaimana menaik kerana mereka menjangkakan harganya akan meningkat. Sekiranya ini tidak berlaku, akan ada jangka waktu pendek di mana akan terjadi eksodus penambang dari rangkaian. Setelah kesukaran menyesuaikan diri, keadaan akan kembali normal.

Dalam jangka masa panjang, satu bahagian selalu positif untuk harga mata wang maya. Dengan penerbitan LTC yang lebih rendah tetapi permintaan cryptocurrency yang lebih tinggi, jika terdapat pasaran bull, harga aset digital dijangka meningkat.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me