Apa itu Stellar (XLM)? Semua Yang Anda Perlu Tahu Mengenainya

Pengenalan

Dalam panduan ini, kita akan menganalisis apa itu Hebat (XLM), bagaimana ia berfungsi, mana ciri-cirinya dan siapa yang berada di belakang projek menarik ini di pasaran cryptocurrency. Bagi mereka yang tidak tahu, Stellar adalah antara 10 rangkaian cryptocurrency teratas di pasaran dan telah beroperasi selama kira-kira tiga tahun sehingga Ogos 2019. 

Apa Yang Hebat?

Stellar adalah blockchain cryptocurrency yang dibuat oleh Jed McCaleb dan Joyce Kim pada tahun 2014. Projek ini dilahirkan setelah McCaleb mengasaskan Ripple dan pertukaran cryptocurrency Mt. Gox. 

Stellar adalah platform yang menghubungkan bank, sistem pembayaran dan orang. Tujuan utama adalah untuk dapat menawarkan pemindahan murah dan cepat untuk pengguna individu dan syarikat yang menggunakan teknologi blockchain

Teknologi membolehkan maklumat dikongsi di seluruh dunia dengan cara yang cepat dan mudah, membantu syarikat meningkatkan hasilnya, dan menjadikan masyarakat jauh lebih efisien. Tetapi dana menjadi sukar untuk dipindahkan dari satu negara ke negara lain, memang mahal dan lambat. 

McCaleb telah berusaha untuk meningkatkan akses yang dimiliki pengguna ke dunia cryptocurrency dan bagaimana mereka dapat menangani aset digital. Dia yang mencipta Mt. Gox, pertukaran kripto besar-besaran pertama di dunia, dia mengasaskan Ripple, pesaing utama Stellar, dan mengasaskan Stellar. 

Stellar adalah projek yang mempunyai pangkalan data terdesentralisasi dan terbuka yang membolehkan pihak menghantar dan menerima dana dengan masa pengesahan 3 hingga 5 saat. Rangkaian ini juga dapat menyokong beribu-ribu transaksi sesaat, lebih banyak daripada rangkaian crypto lain seperti Bitcoin (BTC) atau Ethereum (ETH). 

Untuk memindahkan dana melintasi sempadan, rangkaian Stellar dikuasakan oleh Lumens, cryptocurrency ke-10 terbesar di pasaran yang diwakili sebagai XLM. Bank berhubung melalui rangkaian ini yang membolehkan pengguna menghantar dana dengan cara yang cepat dan mudah untuk mengintegrasikan cryptocurrency dan teknologi blockchain ke sistem perbankan tradisional. 

Sekiranya bank ingin mengirim dana dari satu negara ke negara lain, mungkin dilakukan dengan mata wang fiat tempatan dan menerima mata wang tempatan di negara lain. Semuanya dapat dilaksanakan dengan menggunakan aset digital XLM atau duit syiling lain berdasarkan rangkaian Stellar. 

Seperti disebutkan sebelumnya, Stellar adalah sistem yang terdesentralisasi, yang bermaksud tidak memiliki otoritas pusat yang mengendalikan transaksi. Dengan menggunakan teknologi blockchain, semua maklumat mengenai XLM yang dihantar dan diterima dapat disimpan dengan selamat. Transaksi ini dalam rangkaian disahkan menggunakan Protokol Konsensus Stellar.

Sauh di rangkaian Stellar membolehkan peserta mendapat kredit sebaik sahaja mereka memerlukannya. Penanda ini menyimpan deposit yang dibuat syarikat atau individu dan mengeluarkan kredit untuk mereka. Dengan jangkar ini juga mungkin untuk mengirim transaksi menggunakan satu mata wang dan pihak lain menerima dana dalam mata wang fiat yang berbeza. 

Rangkaian mempunyai mekanisme yang dipanggil rantai penukaran yang memungkinkan transaksi antara dua mata wang tidak likuid. Contohnya, transaksi antara MXN dan INR. Dana MXN dapat ditukar dengan USD, kemudian USD dapat ditukar dengan BTC, BTC untuk XLM dan XLM untuk INR. 

Algoritma Konsensus Bintang

Stellar bekerja dengan algoritma konsensus yang dikenali sebagai Toleran Kesalahan Byzantine (PBFT). Dengan itu, adalah mungkin untuk membantu rangkaian beroperasi walaupun pelakon bertindak jahat. Walau bagaimanapun, algoritma konsensus ini telah diganti dengan yang lain. 

Di rangkaian Stellar, ada sekumpulan validator yang telah ditentukan yang dipilih oleh pihak berkuasa pusat. Ini sama sekali berbeza dengan caranya PoW (Proof-of-Work) di mana validator adalah pelombong yang memberikan kuasa pemprosesan yang diperlukan dan tidak dipilih oleh pihak berkuasa pusat mana pun. 

Pengesah yang beroperasi di rangkaian Stellar menyetujui perkara yang berbeza, termasuk pengesahan transaksi. Agar sistem PBFT berfungsi, perlu ada 66% pengesahan mencapai kata sepakat. Ini bermaksud bahawa peserta yang berniat jahat tidak boleh mencapai lebih dari 33% konsensus agar rangkaian terus berfungsi. 

Stellar bergerak maju dan mengadopsi versi baru algoritma konsensus yang berdasarkan Perjanjian Byzantine Bersekutu (FBA) dan itu juga dikenal sebagai “Stellar Consensus Protocol.” 

Menurut London Blockchain Labs, Stellar Consensus Protocol adalah pelaksanaan pertama FBA, yang dibuat pada tahun 2015 oleh Profesor David Mazières dari Stanford. Sistem ini menerangkan cara bagi node dalam rangkaian untuk mencapai kesepakatan yang dapat digunakan untuk blockchain. 

Sistem ini mempunyai tiga ciri utama:

  • Kawalan desentralisasi: semua orang boleh menjadi pengesah dalam rangkaian.
  • Latensi rendah: Konsensus dapat dicapai hanya dalam beberapa saat. 
  • Kepercayaan yang fleksibel: Peserta bebas memutuskan node lain yang mereka percayai, tanpa sekatan.
  • Keselamatan asimptotik: Tanda tangan digital dan keluarga hash digunakan untuk melindungi rangkaian.

Sistem ini berfungsi melalui kuorum, potongan kuorum dan juga persimpangan. Kuorum adalah sekumpulan node yang cukup untuk mencapai kesepakatan. Slice kuorum adalah sekumpulan node yang cukup untuk meyakinkan simpul lain mengenai kesahihan penyataan, yang disebut “slice.” 

Persimpangan korum berlaku apabila dua kuorum berkongsi simpul yang penting untuk dipersetujui. Mengganggu dan mencampuri perjanjian dalaman masing-masing. London Blockchain Labs menjelaskan bahawa ini penting untuk protokol konsensus yang kuat kerana jika tidak, rangkaian dapat mencapai perjanjian terpisah. Inilah sebabnya mengapa setiap korum memerlukan sekurang-kurangnya satu persimpangan dengan yang lain agar kesepakatan dapat berfungsi. 

Slot adalah kemas kini ke lejar yang mesti dipersetujui oleh semua nod. 

Lab Blockchain London menulis mengenai slot:

“Slot, sebenarnya, blok. Semua peserta dalam rangkaian blockchain mesti menyetujui kesahihan blok dan mengemas kini lejar peribadi mereka untuk memasukkannya setelah diterbitkan. Setelah itu selesai, kata sepakat dicapai. “

Nod boleh berkelakuan buruk dan berkelakuan baik. Node yang berkelakuan buruk adalah yang tidak mengikut peraturan protokol dan tidak bertindak demi kepentingan rangkaian. Mereka tidak memilih potongan kuorum yang masuk akal dan mungkin terhempas. Ini hanyalah simpul yang gagal yang tidak boleh dipercayai dalam permuafakatan ini. 

Node yang berkelakuan baik mengikuti protokol dan amalan terbaik. Mereka juga berniat baik dan memastikan keselamatan rangkaian melalui langkah-langkah yang berbeza. 

Melalui pengundian federasi, adalah mungkin untuk memastikan konsensus jaringan tetap tidak terluka walaupun kegagalan simpul, SCP memperkenalkan Federating Voting yang juga digunakan dengan kuorum dan slice yang memungkinkan jaringan mencapai konsensus tanpa memerlukan semua node dalam rangkaian. 

Sistem ini mempunyai beberapa batasan. Itu tidak menyediakan sistem untuk mencetak duit syiling digital atau skema insentif untuk mendorong tingkah laku yang baik dari nod. Dalam banyak kes, simpul juga dapat memilih potongan kuorum yang buruk dan menyakiti konsensus. 

Walaupun protokol ini sangat berguna untuk rangkaian Stellar, ia dapat digunakan untuk aplikasi yang melampaui teknologi blockchain. 

Apa itu Lumens?

Lumens atau XLM adalah mata wang digital yang memberi kuasa kepada rangkaian blockchain Stellar. Mengikut Laman web rasmi yang luar biasa, lumens dibina ke dalam rangkaian dan ia boleh dianggap sebagai unit mata wang digital, seperti Bitcoin. 

Mata wang maya dilancarkan pada tahun 2014 dengan rangkaian Stellar dan 100 bilion lumens dikeluarkan. Pada masa itu, XLM dikenali sebagai bintang tetapi namanya ditukar menjadi lumens pada tahun 2015. 

Lumens mempunyai dua tujuan yang berbeza. Yang pertama adalah mereka dapat memainkan peranan anti-spam kecil kerana lumens digunakan untuk membayar yuran transaksi dan menyimpan baki minimum pada akaun di jaringan Stellar. Ini akan mencegah orang ramai membanjiri jaringan dan membantu memprioritaskan. 

Bayaran transaksi di rangkaian Stellar adalah sama dengan 0.00001 lumens. Dengan bayaran ini, dapat mengurangkan niat jahat dari pengguna untuk membanjiri rangkaian, sesuatu yang dikenali sebagai Serangan DoS, juga dikenali sebagai serangan Denial-of-Service. 

Tujuan kedua adalah untuk lumens untuk memudahkan transaksi berbilang mata wang. Lumens memudahkan perdagangan antara pasangan mata wang di antara tidak ada pasar langsung yang besar yang berfungsi sebagai jambatan. Perlu dinyatakan bahawa mesti ada pasaran cair antara lumen dan setiap mata wang yang terlibat. 

Seperti disebutkan sebelumnya, ada 100 miliar lumens yang dibuat ketika jaringan dilepaskan. Seperti yang diberitahu oleh Stellar, terdapat kadar inflasi 1% setiap tahun dan lumens baru tidak dapat dihasilkan secara sewenang-wenangnya oleh sesiapa pun. 

Node yang berfungsi secara terdesentralisasi tidak mungkin menerima dan mengesahkan perubahan terhadap peraturan sekitar penciptaan lumen. Pada masa yang sama, jika mereka memutuskan untuk mengubah ciri ini, orang pasti akan kehilangan kepercayaan terhadap Stellar.org dan keseluruhan projek akan terjejas teruk. 

Untuk memahami skema yuran, ada dua nilai khas yang perlu diambil kira: yuran asas ialah 0,00001 XLM dan rizab asas hampir 0,5 XLM. 

Bayaran transaksi dikira seperti berikut:

  • Yuran Transaksi = (# operasi x yuran asas)

Ini akhirnya sangat berpatutan untuk membuat transaksi di seluruh dunia. Dengan hanya $ 1, kemungkinan meliputi sekitar 400,000 transaksi. Data yang diberikan oleh Stellar adalah dari April 2018, yang bermaksud bahawa segala sesuatu boleh berubah pada masa itu. 

Pertukaran cryptocurrency yang berbeza membolehkan pelabur membeli duit syiling XLM. Banyak pasangan perdagangan yang berbeza akan membantu pengguna memperoleh mata wang digital ini. Sekiranya anda ingin mengetahui lebih lanjut, anda boleh membaca panduan kami tentang cara membeli Stellar Lumens (XLM) dari Binance. 

Laman web rasmi Stellar menasihatkan pengguna untuk merujuk taklimat Nasihat Pengguna oleh pihak Lembaga Kewangan Perlindungan Pengguna (CPFB) mengenai potensi risiko yang berkaitan dengan mata wang digital. 

Lumens mengalami tindakan harga yang sangat tidak menentu, seperti banyak aset digital lain di dunia. Mata wang maya mempunyai harga di bawah $ 0,002 pada awal tahun 2017 dan ia melambung tinggi ke $ 0,93 per duit syiling pada bulan Januari 2019 dengan jangkaan altcoin yang besar. Sejak saat itu, mata wang maya berkelakuan serupa dengan Bitcoin semasa trend bear dan ia mencapai titik terendah dalam lebih dari satu tahun beberapa jam yang lalu ketika ia diperdagangkan di bawah $ 0,069 per syiling, menurut data yang diberikan oleh CoinMarketCap

Seperti disebutkan sebelumnya, jaringan Stellar mengalami inflasi 1% setiap tahun. Bayaran yang dibayar oleh pengguna diagihkan semula dalam proses inflasi. Rangkaian ini juga mengumpulkan biaya asas untuk setiap operasi dalam transaksi. Dana dari yuran asas kemudian ditambahkan ke kumpulan inflasi. Mereka yang memegang lumens boleh memilih ke mana dana itu pergi. Lumen masuk ke akaun yang menerima 0.05% suara dari akaun lain di rangkaian. 

100 bilion lumens akan diedarkan dengan cara berikut:

  • 50% kepada individu
  • 25% kepada rakan kongsi
  • 20% kepada pemegang bitcoin dan XRP
  • 5% diperuntukkan untuk perbelanjaan operasi Stellar.org

Keputusan untuk melepaskan Lumens ini disebabkan oleh tujuan mereka untuk mencapai “ekonomi digital yang lebih inklusif.” Misi mereka adalah untuk memberi pengguna kemungkinan untuk menghubungkan orang dengan perkhidmatan kewangan kos rendah berbanding dengan perkhidmatan kewangan tradisional yang mahal. 

Pesaing Stellar Lumens

Mata wang kripto yang berbeza di pasaran kini bersaing dengan Stellar. Contohnya, salah satunya adalah XRP dan syarikat Ripple yang ditubuhkan oleh McCaleb pada masa lalu. 

Perbezaan utama antara Stellar dan Ripple adalah berkaitan dengan tujuan mereka, ukuran setiap organisasi ini, rangkaian inflasi (dan deflasi) yang mereka miliki, protokol konsensus dan bagaimana ia berfungsi di pasaran cryptocurrency. 

XRP dan XLM dapat digunakan oleh kedua-dua syarikat dan pengguna untuk menghantar transaksi ke seluruh dunia dengan cara yang cepat dan mudah. Walau bagaimanapun, XRP adalah mata wang maya yang jauh lebih berharga daripada XLM dan jumlah syarikat yang bekerja dengan Ripple jauh lebih besar daripada syarikat yang menggunakan rangkaian Stellar. 

Oleh kerana kedua-duanya mempunyai algoritma konsensus yang berbeza, firma di pasaran akan mencari di setiap cryptocurrency dan rangkaian ini penyelesaian berbeza yang sesuai dengan keperluan mereka. 

Ripple telah bekerjasama dengan lebih dari 200 syarikat kewangan di seluruh dunia yang sudah menggunakan produk dan perkhidmatan yang mereka hasilkan. Mereka adalah syarikat yang mempunyai pejabat di seluruh dunia dan menjual XRP ke pasaran untuk membiayai operasi mereka. Sebaliknya, Stellar mempunyai organisasi yang lebih kecil dan mereka memiliki hanya 5% daripada duit syiling XLM yang pernah dibuat. Ripple memiliki sekitar 60% daripada jumlah bekalan XRP. 

Mengenai inflasi, sejumlah kecil XRP dibakar pada setiap transaksi. Walaupun XRP yang dibakar ini tidak signifikan untuk meningkatkan harga XRP dalam jangka masa panjang, ia membantu mencegah serangan spam ke rangkaian. XLM mempunyai inflasi 1% setiap tahun dan bukannya pembakaran syiling. Inflasi ini menggantikan XLM yang hilang dan membantu mengagihkan semula dana ke seluruh rangkaian. 

Anda boleh membaca perbandingan penuh kami antara Ripple dan Stellar. 

Ethereum (ETH) juga merupakan cryptocurrency yang diiktiraf di pasaran yang akhirnya boleh dianggap sebagai pesaing Stellar. Kenapa? Kerana ia juga menawarkan kemungkinan untuk mengirim dan menerima pemindahan cepat, lebih murah daripada Bitcoin tetapi dengan kecairan yang lebih tinggi juga. 

Ethereum adalah cryptocurrency kedua terbesar di pasaran selepas Bitcoin, sementara Stellar kini berada di kedudukan kesepuluh. Walaupun begitu, Stellar lebih cepat dan lebih murah untuk digunakan daripada Ethereum, yang berfokus untuk membenarkan firma, Penawaran Syiling Permulaan (ICO) dan syarikat melepaskan mata wang digital mereka di atas rangkaian blockchainnya. 

Protokol konsensus yang memberi kuasa kepada Ethereum sama sekali berbeza dengan yang digunakan oleh Stellar pada masa ini. Sememangnya, Ethereum menggunakan algoritma konsensus Proof-of-Work dan ia ingin beralih ke Proof-of-Stake yang membolehkannya membuat skala. 

Walaupun banyak peminat menganggap bahawa mata wang digital ini tidak dapat wujud bersama di pasaran, mereka telah lama beroperasi di pasaran. 

Perkongsian Stellar Lumens

Stellar juga berkembang di pasaran dengan perkongsian yang sangat penting yang ditandatangani dengan syarikat lain di dunia. 

Salah satu projek terpenting di mana Stellar sedang diusahakan adalah berkaitan dengan syarikat teknologi IBM. Syarikat teknologi bekerjasama dengan sebilangan besar bank dan entiti kewangan lain di dunia, khususnya di rantau Asia Pasifik. Dengan perkongsian ini, tujuannya adalah memindahkan wang kertas ke rangkaian blockchain Stellar. 

Perkongsian lain yang ditandatangani oleh Stellar adalah dengan Veridium, yang juga bekerjasama dengan IBM. Veridium adalah pasaran kredit karbon global. Tujuannya adalah untuk berusaha menggabungkan token VERDE dengan platform perdagangan yang berurusan dengan minyak dan gas. 

Terdapat perkongsian lain di mana Stellar terlibat, termasuk Stellar X, Open Garden, TillBilly, Slice, Sure Remit dan SmartLands. Sekiranya anda ingin mengetahui lebih lanjut mengenainya, anda boleh membaca mengenai lebih kurang 8 projek menarik di platform bintang (XLM). 

Rakan Stellar lain termasuk Deloitte, Stripe, dan Le.com, antara lain. 

Kesimpulannya

Stellar adalah salah satu mata wang digital yang paling popular di pasaran. Walaupun terdapat banyak pesaing, ia menawarkan banyak ciri berbeza yang membolehkannya menjadi antara 10 projek mata wang maya teratas di ruang tersebut. 

Rangkaian ini membolehkan syarikat dan individu menghantar dan menerima dana dengan cara yang cepat dan murah. Melalui rangkaian Stellar, juga dapat membantu syarikat meningkatkan perkhidmatan dan produk mereka. 

Mengenai algoritma konsensus, Stellar telah melaksanakan penyelesaian yang berjaya yang membantu mata wang maya dan rangkaian blockchain tetap menjadi salah satu yang paling kompetitif di ruang tersebut. 

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me