Token Tidak Boleh Fungible: Koleksi, Seni, Permainan dan Banyak Lagi

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, industri blockchain menjadi pasaran besar bagi syarikat untuk melepaskan produk dan perkhidmatan mereka sendiri. Teknologi lejar yang diedarkan bukan sahaja membantu syarikat untuk membuat mata wang maya mereka sendiri tetapi mereka juga dapat membuat token yang tidak dapat dijangkiti (NFT).

Pada masa kini, terdapat banyak kes penggunaan untuk token yang tidak mudah dijangkiti seperti koleksi, seni, item dalam permainan berasaskan blockchain dan juga spekulasi. Selain itu, terdapat beberapa pemimpin di ruang yang juga memanfaatkan kekuatan teknologi blockchain untuk membantu orang lain membuat token mereka yang dapat dikumpulkan.

Apa itu Token Tidak Berjangkit?

Token Non-Fungible adalah token kriptografi yang memberi pengguna kemungkinan untuk memiliki barang yang unik secara digital. Manfaat utama NFT ini adalah berkaitan dengan fakta bahawa mereka tidak dapat ditukar ganti kerana boleh berlaku dengan beberapa mata wang maya yang berfokus pada privasi. Setiap NFT ini akan menjadi unik dan istimewa dengan caranya sendiri.

Oleh kerana kualiti dan spesifikasi ini, NFT menjadi sangat berguna dalam pelbagai industri, bahkan di luar dunia crypto dan blockchain tradisional. Dengan NFT, firma dapat dengan mudah membuat aset yang sukar didapati berdasarkan teknologi blockchain.

Pada masa kini, NFT ini telah bekerja secara besar-besaran di rangkaian blockchain seperti Ethereum (ETH) atau Tron (TRX), masing-masing dengan standard mereka sendiri. Rangkaian RSK juga membolehkan pengguna, firma dan pemaju membuat token dan NFT yang dapat dikumpulkan hanya dalam beberapa langkah mudah dan mudah.

CryptoKitties yang boleh dikumpulkan

Salah satu cara pengembangan NFT adalah dengan CryptoKitties. Ini mungkin kali pertama NTF digunakan secara besar-besaran oleh pengguna crypto dan non-crypto. Platform ini menggunakan rangkaian Ethereum pada tahun 2017 dan awal tahun 2018 untuk membina platform di mana pengguna dapat menukar kucing mereka yang dapat dikumpulkan – dalam beberapa kes mereka bernilai ribuan dolar.

Kegilaan permainan ini menyebabkan kesesakan rangkaian Ethereum yang mencatatkan lonjakan besar dalam kos transaksi dan masa pemprosesan yang perlahan. Ramai pengguna pada masa itu memutuskan untuk berpindah ke rangkaian Litecoin (LTC) kerana bayaran dan kesesakan yang lebih rendah.

CryptoKitties menyelesaikan preseden. Pengguna menukar token NFT tanpa mengetahui bahawa mereka mengendalikan objek yang unik dan berharga. Pengguna tidak perlu tahu kucing ini unik. Tidak ada dua kucing yang serupa di CryptoKitties dan masing-masing mempunyai kod ID unik untuk mengenalinya.

Evolusi NFT

ERC-721 dianggap sebagai standard untuk NFT. Pada masa ini, ia digunakan di seluruh dunia oleh firma dan pengguna untuk menangani token yang tidak dapat dipakai. Walaupun CryptoKitties adalah penyelesaian pertama yang dilaksanakan secara besar-besaran di ruang crypto, terdapat banyak kes penggunaan NFT lain.

Permainan dan inisiatif lain mula menggunakan NFT ini untuk menawarkan kemungkinan pengguna untuk menangani token berasaskan blockchain yang unik. Pengguna dapat memastikan item yang dipegangnya tidak berulang dan tidak dapat disalin.

Sekarang, berkaitan dengan NFT, Ethereum bukanlah satu-satunya pilihan. RSK juga menyediakan penyelesaian yang mudah digunakan bagi mereka yang ingin membuat token ERC-721 hanya dalam beberapa langkah mudah. Di bahagian seterusnya, kami akan menganalisis pengaruh yang dimiliki RSK di pasaran dan bagaimana mempromosikan dan menggunakan token ERC-721.

Di masa depan, kita dapat melihat seni kripto dan seni tradisional dilambangkan dengan token yang tidak dapat difahami, antara lain. Pasaran sangat besar untuk NFT, dan ini pasti akan dimanfaatkan oleh syarikat dan firma di pasaran.

Terdapat beberapa kes di mana syarikat dan pasukan sukan membuat NFT mereka sendiri untuk dikongsi di kalangan peminat mereka. Walaupun tidak menjangkau sebilangan besar pengguna, inisiatif tersebut tentunya merupakan langkah yang baik untuk meningkatkan pengetahuan tentang kekurangan dan keunikan blockchain di kalangan pengguna bukan kripto di seluruh dunia. Ini masih merupakan pasaran awal dan pertumbuhan yang berpotensi pastinya banyak untuk masa depan.

RSK Membangun Infrastruktur untuk Membuat Token yang Dapat Dikumpulkan

Walaupun membuat token NFT agak rumit, RSK pada masa ini membolehkan pengguna mengikuti a panduan ringkas untuk membuat token yang tidak boleh difahami. Ini akan menjadi sangat mudah dan menggunakan rangkaian blockchain RSK. Pengguna boleh mengikuti panduan yang telah dibuat oleh syarikat atau mencuba penyelesaian dan kemungkinan baru sekiranya mereka mempunyai pengalaman dalam menangani token ERC-721.

Token ERC-721 sangat penting kerana membolehkan pengguna memindahkan hak milik token, dan ini juga termasuk kemungkinan untuk meminta pemilik token. Dengan cara ini, pengguna akan menjadi pemegang aset sebenar yang disokong oleh teknologi blockchain.

RSK juga berkongsi dengan masyarakat kandungan pendidikan mengenai cara membuat token yang tidak boleh difahami di atas rangkaian RSK hanya dengan beberapa langkah mudah. Mereka telah mengadakan webinar dalam talian di mana mereka menunjukkan semua maklumat yang mesti diketahui oleh pengguna untuk menggunakan token tidak mudah alih mereka sendiri yang tersebar di rangkaian RSK dan siap untuk digunakan.

Disana ada beberapa webinar yang telah dikongsi oleh RSK Smart dan yang kini membolehkan pengguna mempunyai lebih banyak maklumat mengenai NFT, antara lain. Mereka berkongsi panduan yang sangat terperinci dengan data Langkah demi Langkah agar syarikat dan pemaju mempunyai maklumat yang sangat jelas mengenai cara mengatur NFT mereka dengan betul di pasaran dan mula memanfaatkan kekuatan.

Perkataan Akhir

NFT telah berkembang ke seluruh dunia dalam beberapa tahun kebelakangan. Terdapat beberapa syarikat yang menawarkan penyelesaian dan maklumat yang jelas mengenai Token Non-Fungible. Dua syarikat ini termasuk CryptoKitties, yang telah melancarkan aplikasi pertama yang berjaya dan permainan yang dapat dikumpulkan di atas teknologi blockchain menggunakan NFT.

Sementara itu, RSK bekerja setiap hari untuk mendidik masyarakat mengenai cara menggunakan token Bukan Fungible. Mereka telah membuat webinar dan kandungan pendidikan yang akan sangat membantu masyarakat untuk mula menggunakan projek mereka.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me