Denelle Dixon, Ketua Pegawai Eksekutif Stellar Development Foundation – Interview Series

Denelle Dixon adalah Ketua Pegawai Eksekutif dan pengarah eksekutif Yayasan Pembangunan Stellar – organisasi bukan untung yang menyokong pengembangan dan pertumbuhan Stellar, rangkaian blockchain sumber terbuka yang menghubungkan infrastruktur kewangan dunia.

Anda sebelum ini terlibat dengan Mozilla, telah bergabung pada tahun 2012 sebagai Penasihat Jeneral Bersekutu dan anda naik pangkat untuk akhirnya menjadi COO. Apa yang anda pelajari dari pengalaman ini?

Masa saya di Mozilla benar-benar membantu membentuk cara saya melihat internet dan kesan serta pengaruhnya terhadap inovasi. Ini juga membolehkan saya fokus pada persimpangan tiga bidang (dasar awam, perniagaan dan teknologi) yang saya hubungkan secara intelektual dan emosi. Ketiga-tiga bidang inilah yang ingin saya teruskan untuk sepanjang karier saya kerana kepentingannya untuk ekonomi yang cergas, terarah dan inovatif.

Bekerja di Mozilla adalah pengalaman pertama saya dengan falsafah sumber terbuka dan ini mengilhami kepercayaan saya yang mendalam terhadap nilai teknologi sumber terbuka. Saya pernah mengatakannya sebelumnya, tetapi semuanya berkaitan dengan keterbukaan, ketelusan, kerjasama dan kepelbagaian – apa yang saya lihat sebagai nilai teras sumber terbuka.

Apabila aktiviti dan kemajuan didokumentasikan secara terbuka, ini membolehkan komuniti melakukan iterasi dan pengembangan. Saya selalu teruja apabila mendengar mengenai projek yang membina di Stellar bahkan sebelum menghubungi seseorang dalam organisasi kami. Itu bermaksud kami memberikan maklumat yang berguna untuk dokumentasi.

Ketelusan membolehkan projek sumber terbuka untuk berkomunikasi dengan jelas kepada masyarakat dan bertanggungjawab terhadap misi dan hala tuju. Di SDF, kami menghabiskan 2019 bekerja untuk menjadi lebih telus mengenai kerja kami dan kerja yang kami lakukan untuk Stellar. Kami membuat mandat baru kami, membuat dan menerangkan akaun XLM yang dapat dilacak dan dapat dilacak, dan membuat peta jalan yang jelas dan langsung. Pada tahun 2020, kami terus bersikap lantang mengenai pekerjaan kami, dan mengenai kerja yang perlu dilakukan di Stellar. Ketelusan ini membuat kita bertanggungjawab untuk mengatakan apa yang kita lakukan dan untuk melakukan apa yang kita katakan. Ketelusan membina kepercayaan.

Teknologi sumber terbuka sepenuhnya bergantung pada kolaborasi yang berkesan untuk berjaya dan semangat kolaborasi yang sihat mendorong inovasi dan kreativiti. Dan secara semula jadi, dalam persekitaran kolaboratif, pelbagai pendapat dan suara membawa nilai melalui pelbagai perspektif dan nilai.

Pada bulan Mac 2019, anda kemudian dilantik sebagai Pengarah Eksekutif dan Ketua Pegawai Eksekutif The Stellar Development Foundation. Apa yang menarik anda ke Yayasan ini?

Ringkasnya, misi, pekerjaan, impak dan peluang untuk mengembangkan syarikat, budaya dan ekosistem. Saya tahu bahawa saya berada pada tahap terbaik ketika kerja saya mempunyai tujuan, dan ketika saya sedang mendorong perubahan. Visi itu besar: Stellar dan SDF berharap dapat membuka potensi ekonomi dunia dengan membuat wang menjadi lebih lancar, pasaran lebih terbuka, dan orang lebih berkuasa. Dan berfikir besar, melampaui satu produk, melampaui satu masalah – itulah yang selalu mendorong saya. Saya tahu akan menjadi mandat saya untuk memusatkan perhatian pada persimpangan dasar awam, perniagaan dan teknologi – terlalu baik untuk dilewatkan.

Bolehkah anda memberi kami rincian misi di belakang Stellar Development Foundation?

SDF adalah organisasi bukan saham, bukan saham yang tidak mempunyai pemegang saham dan hanya melihat misinya – mewujudkan akses yang adil ke sistem kewangan global. SDF menjaga pangkalan kode untuk rangkaian Stellar dan mendorong pertumbuhan ekosistem. Itu dibuat untuk membantu mengekalkan pangkalan data Stellar, mendukung pembangunan masyarakat di jaringan, dan berfungsi sebagai suara kepada pengawal selia dan institusi.

Pada akhirnya, kami berusaha untuk membuat akses yang adil ke sistem kewangan global dengan membuat wang lebih lancar, pasaran lebih terbuka dan orang lebih berkuasa.

Apa yang menjadi keutamaan nombor satu anda sejak memegang jawatan sebagai CEO?

Sejak bergabung dengan SDF, saya fokus pada pembangunan organisasi, pembangunan ekosistem (termasuk dasar awam) dan pengembangan teknologi dan produk lebih lanjut. Kami telah mengembangkan strategi yang jelas dan tujuan yang dapat dicapai untuk menjadikan Stellar menjadi standard pembayaran global pada tahun 2025. Strategi kami dikembangkan sekitar tiga tonggak – memastikan kekuatan teknologi kami, memupuk kes penggunaan lestari, dan menjadi orang blockchain yang mereka tahu dan percayai.

Bagaimana Yayasan Pembangunan Stellar dapat bekerjasama dengan entiti komersial tanpa mengabaikan misi utamanya?

Kami melihat perkongsian komersial sebagai cara untuk memperkenalkan lebih banyak orang ke ekosistem Stellar dan faedah yang ditawarkan oleh Stellar dan pelbagai pemain dalam ekosistem. Kami juga memastikan bahawa peserta yang ada dalam ekosistem saling berhubungan dengan yang lain untuk mengembangkan pertumbuhan.

Mari gunakan perkongsian terbaru kami dengan Samsung sebagai contoh. Samsung menyatukan Stellar ke dalam Samsung Blockchain Keystore mereka, yang bermaksud bahawa pengguna Stellar kini dapat menyimpan kunci peribadi mereka pada telefon pintar Samsung Galaxy tertentu. Yang paling penting, pembangun boleh membuat aplikasi dan perkhidmatan berasaskan blockchain untuk telefon tersebut.

Ini banyak memberi makna kepada komuniti dan syarikat kami yang sedang berkembang dan pemaju membina projek di ekosistem kami. Dengan bekerjasama dengan salah satu pembekal telefon pintar terbesar di dunia, kami membuka rangkaian pengguna baru yang dapat memanfaatkan teknologi kami.

Bolehkah anda membincangkan cabaran membawa cryptocurrency ke bank, terutama dengan cryptocurrency yang mempunyai keluk pembelajaran yang curam?

Syarikat yang kami bekerjasama semuanya tertumpu pada integrasi yang lancar dan banyak pengguna mungkin tidak menyedari bahawa mereka menggunakan crypto untuk bertransaksi dan membayar bil. Ia menggunakan teknologi untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi pengguna dan memudahkan pengguna untuk terlibat.

Saldo, misalnya, adalah sebuah syarikat yang membenarkan pekerja migran memberi sokongan kepada ahli keluarga di Mexico. Proses pengiriman wang menghantar pulang ke rumah lambat, sukar dan mahal. Saldo membolehkan bekerja di AS menghantar dana terus ke akaun utiliti penerima pulang ke Mexico. Kerana Saldo mengeluarkan token yang disokong peso Meksiko dan menetap di rangkaian Stellar, pengirim dapat memulai pembayaran dalam USD dan secara automatik menukar pembayaran menjadi MXN dalam satu transaksi segera dan telus.

Hasil akhirnya adalah akaun utiliti yang dibayar. Pengirim dan penerima bahkan tidak menyentuh cryptocurrency!

Dari semua perkongsian dan projek yang sedang dikembangkan di blockchain Stellar, yang membuat anda paling gembira?

Jelas, bukan tugas yang mudah untuk memilih satu projek atau perkongsian. Kami tidak akan bekerjasama jika kami tidak teruja dengan janji apa yang mereka tawarkan! Walau bagaimanapun, jika saya memilih satu pada masa ini, itu adalah DSTOQ. Mereka memberi orang di pasaran baru muncul – populasi yang telah lama diabaikan – akses kepada cara untuk melabur dengan harga yang berpatutan. Betapa kerennya seseorang di Vietnam mempunyai akses kepada saham bluechip, atau saham pecahan, yang sebelumnya tidak dapat mereka dapatkan dengan mudah?

Mozilla dirancang untuk menjadi sumber terbuka, dan Stellar Development Foundation juga bekerja pada kerangka sumber terbuka. Bolehkah anda membincangkan kepentingan di sebalik sumber terbuka dan mengapa ia sangat bermanfaat?

Projek sumber terbuka seperti Stellar memungkinkan pertumbuhan dan kreativiti tanpa had dan melebihi semua model bangunan lain – terutamanya untuk membina rangkaian. Terdapat beberapa sebab saya menyokong kuat sumber terbuka.

Ciri utama projek sumber terbuka adalah dokumentasi. Di SDF, kami menyedari bahawa membuat dokumentasi dan rekod kerja kami yang mudah diakses membolehkan orang lain membina dan memperbaiki Stellar. Kami telah menghabiskan banyak masa untuk meneliti dokumentasi kami dan mengisi jurang dan membuat video dan penjelasan bertulis untuk menunjukkan bagaimana sesuatu berfungsi di rangkaian kami. Kami menyukainya apabila kami mendengar tentang projek yang dibina di Stellar tanpa pernah bercakap dengan sesiapa di SDF – dokumentasi menang.‍

Projek sumber terbuka telus, yang memungkinkan komunikasi yang jelas kepada masyarakat. Ini juga bermaksud kita bertanggung jawab terhadap misi dan arahan kita. Di SDF, kami menetapkan mandat baru kami, membuat dan menerangkan akaun XLM yang dapat dilacak dan dapat dilacak, dan membuat peta jalan yang jelas dan langsung. Ketelusan membina kepercayaan sambil membuat kita bertanggungjawab untuk sama-sama mengatakan apa yang kita lakukan dan melakukan apa yang kita katakan.

Sebab lain saya percaya sumber terbuka sangat bermanfaat ialah ia bergantung pada kerjasama dari banyak pihak untuk mencapai kejayaan. Di SDF, kami bekerjasama secara berterusan dengan komuniti kami sehingga kemajuan dan pertumbuhan kami adalah hasil kerja bersama kami. Semangat kolaboratif memupuk inovasi dan kreativiti.

Akhir sekali, sumber terbuka adalah pelbagai. Projek sumber terbuka berfungsi di luar sempadan dan secara semula jadi mewujudkan kepelbagaian pemikiran, latar belakang, dan budaya. Ini membolehkan minda terbaik dari seluruh dunia berkongsi idea dan memperbaiki kerja yang dilakukan. Dengan kepelbagaian ini, kita belajar bagaimana pembayaran berfungsi dalam konteks yang berbeza dan di kawasan yang berlainan di dunia – ini membantu kita memastikan bahawa penyelesaiannya benar-benar global dan inovatif.

Anda menulis sebuah artikel mengenai kepentingan jantina dan kepelbagaian kaum di tempat kerja. Bagaimana Yayasan Pembangunan Stellar menghadapi cabaran untuk mewujudkan tempat kerja yang lebih pelbagai?

Kita semua benar-benar percaya bahawa tempat kerja berteknologi harus lebih mewakili komuniti yang akhirnya akan menggunakan produk tersebut. Sesuai dengan budaya sumber terbuka kami, kami telah memupuk dialog dalaman mengenai langkah-langkah yang perlu kami ambil untuk menjadi proaktif dalam jangka pendek, sederhana dan panjang untuk memiliki tempat kerja yang mencerminkan DE kami&Saya menghargai.

Adakah perkara lain yang ingin anda kongsikan mengenai Stellar Development Foundation?

Komuniti dan ekosistem kami adalah bahagian penting dari kejayaan kami, membawa dan bekerjasama untuk menyelesaikan cabaran terbesar kami, terutama yang telah dilangsungkan tahun ini. Untuk tahun kedua, kami akan menjadi tuan rumah Meridian, forum yang kami buat untuk mengatasi masalah sistemik dan institusi. Tahun ini, ia akan menjadi persidangan maya dan percuma untuk semua orang, yang memberi tumpuan kepada cabaran bersama kami pada skala global.  Sertai kami!

Terima kasih atas temu ramah. Saya sangat seronok belajar mengenai projek ini, pembaca yang ingin mengetahui lebih lanjut mesti mengunjungi Yayasan Pembangunan Stellar.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me