Beating Bullion: Adakah Bitcoin Akhirnya Menggantikan Emas?

Bitcoin jarang dapat dilihat dari masa ini, dan mengikuti akhir yang kuat hingga 2020 di mana cryptocurrency terbesar di dunia berulang kali mengalahkan harga tinggi sepanjang masa, duit syiling telah mula menimbulkan perdebatan mengenai kesesuaiannya sebagai pengganti emas akhirnya sebagai simpanan nilai. 

Walau bagaimanapun, pendapat tetap dibahagikan mengenai kesesuaian crypto sebagai jalan untuk mengekalkan kekayaan dengan cara yang serupa dengan logam berharga.

Beating Bullion: Adakah Bitcoin Akhirnya Menggantikan Emas?

Sumber: Coingecko

Seperti yang ditunjukkan oleh carta di atas, Bitcoin telah berkembang dari awal yang sederhana hanya satu dekad yang lalu menjadi fenomena. Walaupun dicirikan oleh turun naik pasaran yang teruk, masa depan kelihatan cerah untuk cryptocurrency kerana tahap penggunaan yang lebih tinggi nampaknya menunjukkan harga masa depan yang lebih tinggi semasa pertukaran crypto terus mengembangkan ciri yang lebih kukuh dari segi keselamatan dan kebolehgunaan bagi pelabur. 

Beating Bullion: Adakah Bitcoin Akhirnya Menggantikan Emas?

Sumber: BullionVault

Walaupun kurang stabil daripada Bitcoin, kita dapat melihat bahawa nilai emas juga meningkat dengan stabil sejak beberapa tahun kebelakangan ini, walaupun pada kadar yang hampir sama dengan BTC. 

Mari kita perhatikan lebih dekat apa masa depan pelaburan Bitcoin, dan sama ada ia berpotensi untuk menggantikan emas sebagai simpanan nilai yang disukai:

Momentum Pembinaan Bitcoin

Bitcoin menimbulkan kegembiraan di kalangan pelabur dan penganalisis pasaran. Rick Rieder, ketua pegawai pelaburan berpendapatan tetap BlackRock yakin tentang kedudukan masa depan Bitcoin dalam dunia kewangan, dan mendakwa pada akhir tahun 2020 dalam wawancara CNBC bahawa cryptocurrency ‘ada di sini untuk kekal’.

Walaupun sokongan ini dari BlackRock, sebuah firma pengurusan pelaburan global yang berpusat di New York dengan hampir $ 8 trilion aset di bawah pengurusan muncul sebagai tanda pengesahan cryptocurrency terbaru, firma lain juga sedang memasuki hype Bitcoin. 

Sebilangan pakar strategi menunjukkan minat beberapa syarikat pengurusan aset terbesar di dunia, termasuk JPMorgan Chase sebagai petunjuk bahawa ada potensi kuat untuk Bitcoin suatu hari menggantikan emas sebagai pilihan pelaburan selamat-selamat. 

ABC Money menunjukkan arah aliran yang sudah muncul di mana peruntukan perbendaharaan syarikat mula bergerak ke arah Bitcoin. MicroStrategy and Square adalah dua contoh penting ini, dengan yang pertama pada mulanya melabur $ 425 juta dalam Bitcoin sebelum mengumumkan tawaran bon boleh tukar $ 400 juta di mana hasil akan masuk ke pembelian BTC. Oleh kerana permintaan yang tinggi, penawaran tersebut kemudiannya meningkat hingga $ 550 juta dalam beberapa hari. 

Untuk perbendaharaan korporat, BTC mungkin merupakan salah satu idea pelaburan yang baik di luar sana. Bon kerajaan dan korporat menghasilkan sangat sedikit dibandingkan, dengan menghasilkan hutang pada tahap tertinggi sepanjang masa. Di tempat lain, wang tunai kehilangan daya beli kerana inflasi. Walau bagaimanapun, turun naik yang sebelumnya menakutkan pelabur dari pembelian Bitcoin dan crypto telah jatuh ke tahap terendah sepanjang masa berhubung dengan emas. 

Selama bertahun-tahun akan datang, mungkin Bitcoin secara beransur-ansur akan memakan bahagian pasaran emas sebagai tempat perlindungan selamat dan simpanan harta kekayaan. Kerana kelangkaan dan metrik rangkaian yang ditentukan secara matematis dan dapat disahkan di sekitar kuasa hashing dan akaun aktif, dapat menarik minat para pelabur. 

Tambahan pula, dengan permodalan pasaran cryptocurrency yang agak kecil, dan mempercepat kadar penggunaan, Bitcoin boleh menawarkan beberapa faedah ganjaran risiko yang menarik untuk pelabur. 

Kesukaran Meniru Emas

Walaupun populariti Bitcoin meningkat, masih terdapat beberapa perbezaan ketara antara cryptocurrency dan emas. Salah satu perbezaan terbesar terdapat dalam bentuk yang sangat berbeza gunakan kes antara BTC dan emas

Walaupun kedua-dua Bitcoin dan emas dapat dianggap sebagai simpanan nilai, emas mempunyai kes penggunaan praktikal ketika datang ke produksi perhiasan dan pembuatan barang di industri elektronik dan permotoran antara lain. 

Walaupun Bitcoin beroperasi pada teknologi blockchain, infrastrukturnya lebih asas daripada rangkaian blockchain lain yang dapat dijumpai di Ethereum dan altcoin lain, yang bermaksud bahawa, secara praktikal, emas mengalahkan duit syiling ketika digunakan. 

 Adakah Umpan Bitcoin Kuat Cukup?

Menjelang akhir tahun 2020, pergerakan pasaran nampaknya menunjukkan bahawa lebih banyak wang mulai mengalir dari emas dan menjadi aset digital. Pada bulan November, harga emas turun 5% pada hari pengumuman bahawa vaksin Covid telah dikembangkan dengan kadar keberkesanan 90%. Berita itu menyebabkan Bitcoin meningkat 2%. Pada hari-hari dan minggu-minggu berikutnya, lebih banyak wang meninggalkan emas dan memasuki pasaran cryptocurrency. 

Sekiranya wang meninggalkan emas dan memasuki Bitcoin, ia mungkin akan menjadi lebih optimis dalam ekonomi kerana melonjak ke dalam perdagangan ‘berisiko’ dalam saham dan cryptocurrency. Walaupun ini tidak menjadikan Bitcoin sebagai tempat perlindungan yang selamat seperti yang dicadangkan oleh beberapa penganalisis, ada kemungkinan ia menunjukkan tanda yang jelas bahawa pelabur bangun dengan potensi duit syiling yang menumpahkan turun naiknya dan memenangkan pelamar di seluruh dunia.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me