Apa yang Menunggu Aset Digital di Jalan 2022?

Aset digital berjaya menghasilkan tahun yang mengagumkan pada tahun 2020. Walaupun seluruh dunia berhadapan dengan ramalan berkaitan COVID, contoh teratas (iaitu Bitcoin) menyaksikan pulangan di atas dan di luar tahap tertinggi sepanjang masa sebelumnya.

Walaupun sebahagian dari kebangkitan ini dapat dikaitkan dengan ketidakstabilan ekonomi yang diantisipasi, sebagai hasil dari program rangsangan yang sedang berjalan, ada berbagai faktor lain yang bermain yang membuka jalan menuju masa depan yang cerah untuk aset digital. Ini merangkumi dari penerapan institusi, kejelasan peraturan, hingga stablecoin, dan banyak lagi.

Walaupun faktor-faktor yang disebutkan di atas akan terus membentuk pasaran aset digital, apa yang dapat kita nantikan pada tahun 2021 yang akan membina momentum ini dan memungkinkan untuk terus menerus diterapkan aset digital seperti Bitcoin?

Rangkaian Kilat

Lightning Network adalah protokol lapisan kedua, yang dibina untuk beroperasi di atas Bitcoin dan blockchain yang serupa. Kemas kini teknologi ini membawa pelbagai peningkatan, termasuk tetapi tidak terhad kepada,

  • Penurunan yuran transaksi dengan menghilangkan kesesakan
  • Peningkatan skalabiliti melalui penggunaan saluran luar rantai
  • Meningkatkan privasi melalui ‘Onion Routing’
  • Kebolehoperasian melalui ‘Atomic Swap’

Selama bertahun-tahun sekarang, pembangun telah mengusahakan Lightning Network untuk menghilangkan bug dan masalah penggunaannya. Walaupun peningkatan mungkin tidak disempurnakan 100% pada masa ini, ini bukan merupakan langkah kecil, melainkan lompatan raksasa ke depan saat itu. Sederhananya, ia berpotensi mengubah Bitcoin menjadi mata wang yang dapat digunakan secara efisien bukan hanya sebagai simpanan nilai, tetapi untuk transaksi mikro setiap hari.

Mungkin masalah yang diabaikan disamarkan oleh potensi keuntungan dari Lightning Network, adalah kemampuannya untuk menyediakan tahap privasi baru. Dengan pertukaran di seluruh dunia mulai membuang duit syiling yang berpusat pada privasi, kerana berpotensi untuk tindakan keras peraturan, apa yang akan terjadi pada Bitcoin apabila mempunyai atribut yang serupa? Walaupun privasi dapat dicapai dengan cara yang berbeza, adakah pengawal selia akan melihat Bitcoin yang diaktifkan oleh Lightning dalam cahaya yang berbeza jika memberikan anonimnya kepada penggunanya?

Sementara itu, contoh penerapan Lightning Network yang paling terkenal adalah pertukaran aset digital berasaskan Amerika Syarikat, Kraken.  Setelah baru-baru ini menerima penunjukan sebagai bank sewa di Wyoming, Kraken segera setelah mengumumkan bahawa ia akan membawa sokongan untuk Lightning Network pada tahun 2021.

Seperti yang dinyatakan, Lightning Network bukan kemas kini semata-mata untuk Bitcoin. Rangkaian blockchain berikut adalah yang lain memberi faedah dari pelaksanaannya (mungkin lebih cepat daripada Bitcoin itu sendiri).

  • Litecoin (LTC)
  • Decred (DCR)
  • Zcash (ZEC)
  • Tether (USDT)

Perbelanjaan PayPal

Pada akhir Oktober 2020, PayPal menggegarkan industri blockchain ketika mengumumkan masuk. Setelah dianugerahkan ‘BitLicense bersyarat’, PayPal memperoleh kemampuan untuk melancarkan perkhidmatan perdagangan cryptocurrency gelung tertutup melalui platform yang ada.

Kesan daripada perkembangan ini adalah segera, dengan harga aset yang disokong mencerminkannya. Tidak lama kemudian, firma penyelidikan mendapati bahawa PayPal sahaja menggunakan kira-kira 70% daripada SEMUA Bitcoin yang baru dicetak.

Walaupun banyak yang percaya bahawa gembar-gembur di sekitar PayPal telah dijual ke pasaran semasa, masih ada perkembangan besar lain yang berasal dari PayPal yang belum aktif – perbelanjaan saudagar sebenarnya.

Dalam pengumuman asalnya, PayPal menunjukkan bahawa perdagangan loop dekat adalah langkah pertama ke pasaran. Pada tahun 2021, pemproses pembayaran akan membawa kemampuan bagi sekitar 400 juta penggunanya untuk menggunakan aset digital yang disokong sebagai alat pembayaran melalui seluruh rangkaiannya 27 juta pedagang.

Apabila kemampuan pelanggan PayPal untuk menghabiskan aset digital mereka disiarkan, kesan ini akan sangat besar, kerana masing-masing akan diberi tahap kebolehgunaan yang tidak dapat dilihat sehingga kini.

Dana Pertukaran Dagangan (ETF)

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa telah dibanjiri permintaan untuk persetujuan ETF Bitcoin. Sehingga kini, tidak ada fail yang berjaya. Setiap penolakan mempunyai beberapa fakta mudah,

  • Pasaran cryptocurrency terlalu baru (terdedah kepada manipulasi)
  • Mekanisme harga yang tepat kurang berkembang
  • Penyelesaian penjagaan institusi kurang berkembang

Walaupun terdapat penolakan di masa lalu, mantan Pengerusi SEC Jay Clayton menunjukkan beberapa bulan yang lalu bahawa pengatur akan terbuka untuk mempertimbangkan semula ETF Bitcoin di masa depan, kerana terdapat pertumbuhan yang nyata.

Dengan tahun 2020 membawa penerapan besar-besaran untuk pasaran cryptocurrency, ada banyak lagi yang menuntut ETF ditubuhkan. Ingin memenuhi keinginan ini, firma pengurusan dana VanEck telah memfailkan aplikasi lain untuk ETF Bitcoin yang berpangkalan di A.S..

Oleh kerana tempoh penilaian yang diambil oleh SEC, kemungkinan besar waktu sebelum keputusan dikeluarkan oleh SEC – kemungkinan besar pada bulan-bulan terakhir 2021, dengan syarat tidak ada pelanjutan yang diambil.

Tidak kira bila ETF Bitcoin yang berpangkalan di A.S. ditubuhkan, ia akan sangat lewat untuk permainan. Di utara sempadan Kanada, ETF Bitcoin telah aktif di Bursa Saham Toronto untuk beberapa waktu sekarang. Ditawarkan oleh syarikat yang dikenali sebagai 3iQ, ‘Dana Bitcoin’ memberikan pendedahan kepada pemegang aset digital, tanpa memerlukan langkah menjaga diri. Popularitinya sedemikian rupa sehingga 3iQ terus membangun dana kedua seperti ini, dengan Ethereum sebagai aset pendasarnya, yang dikenali sebagai ‘Dana Ether’.

Mata Wang Digital Bank Pusat

Dunia menjadi semakin digital. Ini bukan rahsia, dan telah berlaku selama beberapa dekad sekarang. Peralihan ini akhirnya berjaya memasuki mata wang dunia, bukan hanya dalam bentuk aset digital seperti Bitcoin, tetapi melalui Mata Wang Digital Bank Pusat (CBDC).

CBDC hanyalah representasi digital dari mata wang FIAT yang dikeluarkan oleh kerajaan. Mereka mempunyai pelbagai faedah berbanding rakan fizikal mereka, biasanya kecekapan melalui kelajuan dan penjimatan kos.

Sepanjang tahun 2020, pelbagai negara dari seluruh dunia telah mengumumkan niat untuk membangun dan menyebarkan CBDC. Mereka yang memimpin termasuk China, Bahama, Kanada, Amerika Syarikat, Switzerland, dan banyak lagi.

Walaupun seseorang mungkin berfikir bahawa CBDC berpotensi untuk ‘mencuri’ perniagaan dari Bitcoin, ada banyak yang merasakan sebaliknya. Mereka yang merasa seperti ini percaya bahawa CBDC akan memberikan kesahihan yang meningkat berkaitan dengan aset digital, yang memberikan tahap keselesaan yang lebih tinggi kepada mata wang seperti Bitcoin. Pada dasarnya, CBDC mungkin terbukti penting, dan bertindak sebagai pemangkin, dalam penggunaan mata wang global – dan aset apa yang lebih baik untuk mengisi peranan ini daripada Bitcoin itu sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me