Apa itu Diem? (Dahulu Projek Libra FaceBook) – Analisis Terperinci

Salah satu projek cryptocurrency paling kontroversial yang pernah ada, Libra, kini kembali sebagai versi yang kurang mengancam – Diem. Tahun lalu, seluruh pasaran crypto merasakan kegembiraan ketika syarikat gergasi media sosial Amerika, Facebook, Inc mengumumkan rancangan untuk memasuki industri ini. Pada masa itu, platform berusaha untuk membuat pintu masuk yang berani dengan sistem pembayaran berasaskan blockchain yang dibenarkan dan stablecoin dijuluki Libra. Langkah itu akan merevolusikan pemindahan wang dan meletakkan Facebook dan rakannya di tingkat bawah sektor pembayaran digital berasaskan blockchain.

Namun, projek itu ternyata sedikit lebih tinggi daripada yang telah diterima oleh ahli politik dan ahli parlimen. Libra melihat penolakan peraturan segera dengan pelbagai alasan. Pengawal selia menyuarakan banyak keprihatinan mengenai kesan firma teknologi untung mengeluarkan mata wang. Sebilangan penggubal undang-undang percaya bahawa manuver ini akan memberi mereka kekuatan yang berlebihan dengan memasukkan platform ini ke dalam ekonomi global dan geopolitik.

Pengawal Selia Tidak Sedia Pada Masa Itu

Tidak lama kemudian, kebimbangan penggubal undang-undang melanda. Terutama, Jawatankuasa Perkhidmatan Kewangan House mengadakan perbicaraan tahun lalu mengenai perkara itu. Dalam perbicaraan itu, anggota kongres bergilir-gilir melancarkan CEO Facebook, Mark Zuckerberg. Mereka menyuarakan keprihatinan mulai dari pilihan raya hingga campur tangan hingga kempen disinformasi yang dijalankan oleh pemerintah asing.

Diem - Perbicaraan Jawatankuasa Perkhidmatan Kewangan Mark Zuckerberg @ House (Foto AP / Andrew Harnik)

Diem – Perbicaraan Jawatankuasa Perkhidmatan Kewangan Mark Zuckerberg @ House (Foto AP / Andrew Harnik)

Terdapat juga kebimbangan mengenai klasifikasi mata wang jenis baru ini dan cabang pemerintah apa yang akan mengawasi operasi ini. Sangat mudah untuk melihat bahawa Facebook tidak mempunyai kepercayaan untuk melancarkan pelancaran Libra sebagaimana adanya. Penggubal undang-undang malah menghentikan semua perbincangan Libra lebih lanjut sehingga mereka dapat memperoleh pemahaman yang lebih baik mengenai projek itu.

Konsep Libra Asal

Konsep Libra yang asal adalah untuk melancarkan stablecoin yang disokong oleh sekumpulan aset. The stablecoin akan lebih stabil daripada mata wang fiat siapa pun dan ia boleh digunakan di seluruh dunia sebagai alat pertukaran. Pelan asal menyaksikan Libra direka secara meluas seperti cryptocurrency lain seperti Bitcoin tetapi dengan perbezaan mendasar yang bertujuan menjadikannya lebih stabil dan kurang daripada aset spekulatif.

Ketika rangkaian Libra pertama kali diperhatikan oleh pasar, ia mempunyai pasukan firma kewangan impian yang bersedia menyokong projek tersebut. Firma seperti Mastercard, PayPal, Stripe, dan Visa semuanya berjanji akan mengumpulkan aset untuk menyokong koin Libra. Malangnya, penyokong ini meninggalkan projek ini pada awal tahun kerana semua ketidaktentuan peraturan dan akhbar buruk yang diterima oleh Libra.

Perbezaan Diem?

Diem lebih daripada sekadar menamakan semula blockchain Libra. Pemaju di sebalik konsep ini memutuskan yang terbaik adalah mengubah rancangannya untuk Libra untuk mempercepat proses kelulusan peraturan. Perubahan nama adalah sebahagian daripada perubahan ini. Pembangun memutuskan bahawa nama Libra tidak lagi sesuai kerana dikaitkan dengan lelaran awal projek.

Salah satu perubahan utama yang berlaku ketika Libra menjadi Diem adalah pengurangan Facebook dalam persamaan. Penggubal undang-undang mahukan kebebasan organisasi dari rangkaian media sosial sekiranya projek ini mendapat kepercayaan yang cukup untuk memenangi kelulusan peraturan. Projek ini baru-baru ini menyemak semula kertas putihnya dengan tujuan untuk mengurangkan peranan Facebook.

Diem

Perubahan besar lain yang berlaku dalam kemas kini ini adalah perubahan mendasar dalam tujuan keseluruhan projek, Asalnya, Libra dipandang sebagai alternatif sistem ekonomi semasa. Pada hakikatnya, Libra bersaing dengan pasaran fiat global. Sekarang, Diem menghilangkan persaingan. Diem dirancang sebagai pujian, bukan pengganti, mata wang domestik seperti USD.

Sebagai sebahagian daripada peralihan ini untuk menyokong kedua-dua mata wang yang disokong oleh pemerintah yang ada, seperti dolar AS dan euro, Diem kini akan dilancarkan sebagai satu koin stabil yang disatukan satu dolar. Token ini dijadualkan untuk a Pelancaran 2021 sekiranya kelulusan peraturan dicapai tepat pada masanya. Pemaju kemudian merancang untuk mengeluarkan koin stabil mata wang tunggal yang lain dari masa ke masa. Akhirnya, dan hanya setelah pengawal selia dengan idea itu, duit syiling stabil berbilang mata wang akan memasuki gambar.

Kebaikan Diem

Diem membawa beberapa kelebihan yang signifikan untuk pasaran dan pengguna individu. Token tersebut akan mendapat faedah penggunaan segera. Pelancaran Diem akan menandakan era baru dalam penggunaan cryptocurrency. Facebook mempunyai berbilion pengguna global yang tiba-tiba menjadi pengguna cryptocurrency. Kesan pelancaran yang begitu pantas akan membantu mendidik masyarakat mengenai kelebihan teknologi blockchain yang tidak berkesudahan.

Siaran Akhbar Diem

Siaran Akhbar Diem

Inovasi

Rangkaian pengguna yang besar ini juga akan menarik banyak pembangun ke platform ini. Pembangun Dapp dapat memanfaatkan Diem untuk membuat aplikasi fintech baru dan menarik yang akan mempunyai akses segera kepada banyak pengguna berpotensi. Pemaju kemudian dapat menyesuaikan dan mengubah aplikasi mereka bergantung pada maklum balas global yang mereka terima dari rangkaian Diem.

Transaksi Pantas

Diem pantas. Kedua-dua pengguna dan perniagaan dapat melakukan transaksi seketika, kos rendah dan sangat selamat menggunakan rangkaian ini. Pengguna Facebook boleh menghantar pembayaran ke peringkat antarabangsa dalam beberapa saat. Fleksibiliti dan kebebasan ini dapat membantu mengukuhkan Diem sebagai mata wang global utama hanya dalam beberapa minggu.

Bagaimana Diem Berfungsi

Diem menggabungkan ketelusan dan keamanan blockchain dengan penyertaan dan jangkauan global rangkaian platform Facebook. Sesiapa sahaja di rangkaian ini akan memperoleh kemampuan untuk melakukan transaksi global yang selamat di seluruh blockchain.

Diem Blockchain

Sebagai sebahagian daripada pendekatan yang menguntungkan ini, Diem akan menggunakan blockchain yang dibuat khas. Blockchain ini dibina dari bawah ke atas untuk memenuhi keperluan berbilion pengguna rangkaian. Menariknya, Facebook membina blockchain ini secara rahsia selama lebih dari setahun sebelum mengumumkan konsep Libra secara terbuka. Blockchain Diem berfungsi sebagai asas teknikal token dan alat untuk mengesahkan transaksi dan pemilikan.

Dompet Novi

Dompet Novi adalah aspek lain dari konsep Libra yang telah berubah dengan ketara. Dompet Novi yang asli menggunakan nama Calibra originaly. Dompet digital ini dijadualkan untuk dilancarkan pada musim panas ini tetapi ditolak ke belakang ketika pembangun memutuskan untuk membuat perubahan pada kemampuan dan reka bentuknya. Dompet asal direka untuk menyimpan duit syiling Libra sahaja. Penyampaian Novi platform yang baru jauh lebih banyak.

Selaras dengan pendekatan inklusif baru Diem, pemegang dompet Novi dapat menyimpan pelbagai mata wang. Dompet ini akan menyokong mata wang fiat dan digital utama. Menariknya, langkah ini dilihat sebagai cara untuk menenangkan pengawal selia dan menunjukkan bahawa Diem adalah tentang mempromosikan keseluruhan digitalisasi ekonomi dan bukan hanya pengambilalihan Facebook.

Integrasi Mudah

Perkara terbaik mengenai projek Diem adalah penyatuannya yang mudah ke dalam kehidupan pengguna seharian. Pembangun mengubah banyak perkara mengenai dompet Calibra untuk menyelesaikan tugas ini. Namun, satu pemalar yang sama sekali tidak berubah adalah keinginan pasukan untuk memasukkan Novi dalam rangkaian Facebook Messenger dan WhatsApp.

Persatuan Diem

Diem Association pada mulanya dilancarkan sebagai Libra Association pada bulan November 2019. Bukan keuntungan ini berpusat di Zurich, Switzerland. Matlamat kumpulan ini adalah untuk memajukan segala yang berkaitan dengan persetujuan Libra. Secara khusus, kumpulan ini terdiri daripada 27 syarikat dan bukan untung lain yang berkongsi matlamatnya untuk mempromosikan keuntungan teknikal dan kewangan platform.

Diem dikemas kini

Kertas Putih Diem dikemas kini

Menariknya, persembahan terbaru Novi kumpulan ini juga membuang Facebook sebagai ahli. Anak syarikat platform, Novi masih kekal sebagai peserta utama dalam kumpulan ini. Langkah ini harus membantu penggubal undang-undang untuk lebih memahami bahawa Facebook dan Diem adalah dua syarikat berasingan yang beroperasi sepenuhnya bebas antara satu sama lain.

Dolar Diem

Dolar Diem mengambil alih peranan token utiliti utama dan cryptocurrency untuk rangkaian. Instrumen kewangan unik ini dilesenkan melalui Lembaga Pengawas Pasaran Kewangan Switzerland (FINMA). Oleh itu, token tersebut mematuhi peraturan antarabangsa di tingkat protokol. Oleh itu, pengguna Diem memperoleh ciri seperti perlindungan pengguna.

Kesan Kemungkinan Diem

Diem berpotensi untuk mengubah landskap cryptocurrency lebih daripada projek lain setakat ini. Rangkaian Facebook merangkumi berbilion pengguna. Menyediakan komuniti global ini akses segera ke perkhidmatan blockchain adalah revolusioner dalam banyak aspek. Untuk satu, ia boleh mengubah cara wang dihantar ke seluruh dunia untuk semua pengguna rangkaian. Tidak ada lagi pengguna Facebook yang menggunakan perkhidmatan pemindahan wang atau syarikat pengiriman wang untuk menghantar nilai ke peringkat antarabangsa.

Selain itu, integrasi juga akan mendorong pasaran Facebook ke tahap baru. Pasaran Facebook terus menyaksikan peningkatan penggunaan. Pengguna dapat dengan mudah mencari, menjual, dan membeli barang dari pengguna tempatan lain melalui rangkaian ini. Seperti yang ada sekarang, rangkaian Facebook secara langsung bersaing dengan platform penjualan berasaskan tempatan seperti Craigslist. Penambahan kaedah pembayaran yang selamat akan meningkatkan penggunaan ke level baru. Pengguna juga dapat membeli barang yang tidak tersedia secara tempatan dengan lebih yakin.

Carpe Diem

Diem berhasrat untuk merebut hari dengan versi terbarunya. Penyingkiran Facebook pasti akan menggembirakan beberapa pengawal selia. Walau bagaimanapun, memang ada sangkaan jika penggubal undang-undang sudah bersedia untuk melihat hubungan Facebook dan fokus pada kebaikan projek tersebut. Dalam kedua kes tersebut, Diem berpotensi untuk membentuk semula pasaran kewangan kripto dan antarabangsa secara serentak. Atas sebab-sebab ini, Diem akan terus bertempur sehingga tarikh pelancaran rasmi.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me