Perdagangan Mata Wang Cryptocurrency – Apa itu Pesanan Algo?

Apakah Had-Had

Apakah pesanan Trail

Apa itu Pesanan Iceberg

Berapakah harga purata Wajaran Masa (TWAP)

Apa itu Perintah Had Lanjutan

Apa itu Algo Order?

Pesanan Algo adalah sekumpulan arahan untuk melakukan perdagangan pada harga dan jumlah yang telah ditentukan. Semua logik pesanan algo diperbaiki dan dijelaskan dengan baik dalam dokumen. Arahan akan dilaksanakan mengikut parameter yang ditentukan. OKEx tidak akan mengganggu proses pelaksanaan pesanan secara manual.

Alat perdagangan algo membolehkan pengguna memasukkan maklumat perdagangan terlebih dahulu untuk menjimatkan masa dari pelaksanaan ketika saat yang tepat tiba. Pengguna juga boleh menggunakan alat perdagangan algoritma sebagai peringatan strategi perdagangan hari ini, untuk mengelakkan pelaksanaan yang buruk kerana gangguan dari pasaran langsung.

Perintah Algo tidak akan dilaksanakan sekiranya syarat yang telah ditetapkan tidak dipenuhi. Juga, sistem kami tidak akan menahan dana akaun pengguna sekiranya pesanan algo dibuat. Walau bagaimanapun, pesanan algo yang dicetuskan akan dibatalkan sekiranya akaun tersebut tidak mempunyai dana yang mencukupi untuk pelaksanaannya.

Dengan menggunakan alat perdagangan algoritma kami, anda memahami dan bersetuju dengan Perjanjian Perdagangan Algo kami.

1、 Had Berhenti

Stop-Limit adalah sekumpulan arahan untuk membuat pesanan perdagangan pada parameter yang telah ditentukan. Apabila harga pasaran terkini mencapai harga pencetus, sistem akan membuat pesanan secara automatik mengikut harga dan jumlah yang telah ditetapkan.

Apabila Stop-Limit dipicu, jika baki akaun pengguna lebih rendah daripada jumlah pesanan, sistem akan membuat pesanan secara automatik sesuai dengan baki sebenarnya. Sekiranya baki akaun pengguna lebih rendah daripada jumlah minimum perdagangan, pesanan tidak dapat dilakukan.

Kes 1 (Ambil untung):

Pengguna membeli BTC pada harga USDT 6,600 dan percaya bahawa ia akan turun ketika mencapai USDT 6,800, dia dapat membuka pesanan Stop-Limit pada USDT 6,800. Apabila harga mencecah USDT 6,800, pesanan akan dipicu. Sekiranya pengguna mempunyai baki 8 BTC, yang lebih rendah daripada jumlah pesanan (10 BTC), sistem akan menghantar pesanan 8 BTC ke pasaran secara automatik. Sekiranya baki pengguna adalah 0.0001 BTC dan jumlah minimum perdagangan adalah 0.001 BTC, pesanan tidak dapat dilakukan.

EN1.png

Kes 2 (Stop-loss):

Pengguna membeli BTC pada USDT 6,600 dan percaya bahawa ia akan terus turun di bawah USDT 6,400. Untuk mengelakkan kerugian lebih lanjut, pengguna dapat menjual pesanannya pada USDT 6,400 apabila harga jatuh ke USDT 6,400.

EN2.png

Kes 3 (Ambil untung):

BTC adalah pada USDT 6,600 dan pengguna percaya bahawa ia akan naik pada USDT 6,500. Untuk membeli BTC dengan kos yang lebih rendah, apabila jatuh di bawah USDT 6,500, pesanan beli akan dilakukan.

EN3.png

Kes 4 (Stop-loss):

BTC adalah pada USDT 6,600 dan pengguna percaya bahawa ia akan terus meningkat menjadi lebih dari USDT 6,800. Untuk mengelakkan pembayaran BTC dengan kos yang lebih tinggi di atas USDT 6,800, apabila BTC naik ke USDT 6,802, pesanan akan dilakukan kerana harga BTC telah memenuhi syarat pesanan USDT 6,800 ke atas.

EN4.png

2Susunan jejak

Pesanan jejak membolehkan pengguna mengatur strategi terlebih dahulu untuk perubahan ketara di pasaran. Apabila harga terakhir mencapai harga pasaran maksimum (atau minimum) setelah pesanan jejak diserahkan (1 ± kadar panggilan balik yang ditentukan pengguna), ini memicu perintah untuk dilaksanakan di pasar.

Apabila pesanan Trail dipicu, jika baki akaun pengguna lebih rendah daripada jumlah pesanan, sistem akan membuat pesanan secara automatik sesuai dengan baki sebenar. Sekiranya baki akaun pengguna lebih rendah daripada jumlah minimum perdagangan, pesanan tidak dapat dilakukan.

Kes 1: Harga semasa BTC ialah 19,000 dolar AS. Pengguna percaya bahawa trend pasaran secara keseluruhan tetap menurun tetapi harganya akan kembali meningkat kemudian. Pengguna ingin melaksanakan BTC pesanan beli apabila 1) kadar pemulihan pasaran melebihi pra-set "kadar panggilan balik" dan 2) harga pasaran melebihi harga pencetus yang telah ditetapkan.

Pengguna boleh membuat pesanan jejak seperti berikut:

Dengan anggapan perubahan pasaran seperti berikut:

Harga pasaran BTC turun dari 19,000 dolar AS dan mencapai titik terendah pada 17,800 dolar AS. Dan harga melambung kembali ke 17,999 dolar AS. Oleh itu pasaran kembali 1,11% dari penurunan [(17999-17800) / 17800] = 1,11%

Pesanan jejak TIDAK akan dihantar kerana:

  • Kadar pemulihan pasaran (iaitu 1.11%) > kadar panggilan balik yang ditentukan pengguna (iaitu 1%). => keadaan sepadan
  • Harga Pasaran (17999) < Harga pencetus yang ditentukan pengguna (18000) => keadaan tidak dapat ditandingi

Ringkasnya, pesanan jejak hanya akan dihantar dalam keadaan berikut:

  • Beli Pesanan = 1) Harga terendah pasaran <= Pencetus Harga DAN 2) Peningkatan pasaran >= panggilan balik

Jual Beli = 1) Harga tertinggi pasaran >= Pencetus Harga DAN 2) Peningkatan pasaran <= panggilan balik

3Pesanan Iceberg

Perintah gunung es adalah jenis pesanan algoritma yang membolehkan pengguna untuk mengelakkan pesanan besar sambil mengelakkan tergelincir. Pesanan gunung es secara automatik memecah pesanan besar pengguna menjadi beberapa pesanan yang lebih kecil. Pesanan ini akan diletakkan di pasaran mengikut harga tawaran dan permintaan terbaik terkini serta parameter yang ditetapkan oleh pengguna. Apabila salah satu pesanan yang lebih kecil telah diisi sepenuhnya, atau harga pasaran terkini telah jauh berubah dari harga pesanan semasa, pesanan baru akan dilakukan secara otomatis.

Kes 1: Pengguna ingin membeli 1,000 BTC dan tidak mahu menaikkan kos sehingga dia membuat pesanan gunung es:

Sistem akan membuat pesanan gunung es secara automatik. Jumlah setiap pesanan akan menjadi purata pesanan tunggal. Harga pesanan akan menjadi harga beli terbaru * (varians 1-harga). Setelah pesanan diisi sepenuhnya, pesanan baru akan dibuat. Apabila harga pasaran terakhir melebihi 2 * (varians pesanan), pesanan sebelumnya akan dibatalkan dan pesanan baru akan dibuat.

Apabila jumlah yang diperdagangkan sama dengan jumlah pesanan, perdagangan gunung es telah diisi. Apabila harga pasaran terakhir melebihi harga beli tertinggi 20,000 Dolar AS, pesanan gunung es akan dihentikan buat sementara waktu. Setelah harganya turun ke 20,000 Dolar AS, pesanan gunung es akan dimulakan semula.

4Harga purata berwajaran masa (TWAP)

Harga purata berwajaran masa (TWAP) adalah harga purata instrumen dalam jangka masa yang ditentukan. TWAP adalah strategi yang akan berusaha untuk melaksanakan pesanan yang diperdagangkan dalam potongan kuantiti pesanan pada selang waktu yang tetap seperti yang ditentukan oleh pengguna. Tujuan TWAP adalah untuk meminimumkan kesan pasaran terhadap pesanan bakul.

Contoh 1: Pengguna ingin membeli 1000 BTC dan membuat pesanan sebagai TWAP.

Dengan mengandaikan buku pesanan seperti di bawah:

Dengan andaian pengguna menetapkan Varians Harga sebagai 1%, Harga Had Beli Maksimum ditetapkan sebagai $ 18,726.93 * (1 + 1,00%) = $ 18,914,19. Sistem kemudian akan mengira jumlah penjualan agregat semasa yang dicatatkan mengikut urutan harganya lebih rendah daripada $ 18,914.19 yang disebutkan (iaitu 156 + 100 + 8 + 1 + 1 = 266). Selanjutnya sistem akan menggunakan rujukan mengenai nisbah sapu yang ditentukan pengguna untuk menentukan ukuran pesanan yang dihiris, dalam hal ini, yaitu 13.3BTC (266 * 5%).

Pesanan beli had yang dihiris akan diposkan pada $ 18914.19 untuk 13.3 BTC.

Semua kuantiti pesanan yang tidak diisi tidak akan diposkan sebagai pesanan belum selesai tetapi akan dibatalkan. Pesanan akan dihantar semula mengikut selang waktu yang ditentukan pengguna dengan harga dan kuantiti yang dikemas kini.

Sekiranya harga pesanan yang dihiris mencapai had harga maksimum / min yang ditentukan oleh pengguna, pesanan akan dikirim pada harga maks / min seperti yang ditentukan. Pesanan tersebut akan dibatalkan secara automatik sekiranya tidak ada harga yang sesuai di pasar.

Sekiranya kuantiti pesanan yang dihiris mencapai kuantiti pesanan maksimum / min yang ditentukan oleh pengguna, pesanan akan dihantar pada kuantiti yang ditentukan pengguna dengan sewajarnya..

5, Pesanan Had Lanjutan

Pesanan had lanjutan menawarkan 3 pilihan pesanan lebih daripada pesanan had biasa, termasuk “Pasang Sahaja”, “Isi atau Bunuh” dan “Segera atau Batal”. Perintah had biasa telah ditetapkan sebagai “Baik sampai Dibatalkan”.

  1. Hanya Pos: tidak memerlukan kecairan dan memastikan pengguna akan menjadi pembuat pasaran. Sekiranya pesanan anda menyebabkan kecocokan dengan pesanan yang sudah ada, pesanan had pasca pesanan anda sahaja akan dibatalkan.
  2. Isi atau Bunuh: ia memastikan pesanan beli / jual dilaksanakan atau dibatalkan sepenuhnya tanpa pemenuhan sebahagian.
  3. Segera atau Batal: menghendaki semua atau sebahagian pesanan segera dilaksanakan, dan mana-mana bahagian pesanan yang tidak diisi dibatalkan.

Sebagai contoh, jika pengguna ingin membeli BTC dan buku pesanan ditunjukkan seperti tangkapan skrin di bawah:

  1. Sekiranya pengguna ingin membayar dengan bayaran pembuat, mereka dapat memilih pilihan “Post Only” di bawah Advanced Limit Order. Sekiranya mereka menetapkan harga beli sebagai USD18737.00, pesanan tidak akan mudah tunai kerana mereka adalah pembuat pasaran. Sekiranya harga beli adalah USD18737.25, pesanan akan dilaksanakan dengan Buy (1). Sekiranya pengguna adalah pengambil pasaran, pesanan akan dibatalkan;
  2. Sekiranya pengguna memilih pilihan “Isi atau Bunuh”, tetapkan harga beli sebagai USD18800.00 dan jumlah pesanan adalah 300 BTC, kerana jumlah keseluruhan pada buku pesanan hanya 266 BTC (1 + 1 + 8 + 100 + 156 ), jumlah pesanan tidak dipenuhi (300-266 = 34 BTC) dan akan dibatalkan sepenuhnya. Tetapi jika pengguna hanya memesan 200 BTC, pesanan akan dilaksanakan dengan sewajarnya;
  3. Sekiranya pengguna memilih pilihan “Segera atau Batal”, tetapkan harga beli sebagai USD18800.00 dan jumlah pesanan adalah 300 BTC, kerana jumlah keseluruhan pada buku pesanan hanya 266 BTC (1 + 1 + 8 + 100 + 156 ), 34 BTC (300-266) tidak dapat dipenuhi, pesanan hanya akan dilaksanakan dengan 266 BTC dan membatalkan 34 BTC yang belum dipenuhi.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me