Teknologi: Revolusi Industri Keempat: Kebangkitan Ekonomi Autonomi

pengarang asal: TechFoodLife

Untuk memahami masa kini, seseorang harus meneliti masa lalu. Untuk melihat masa depan, seseorang harus merasakan momentum membangun pada masa sekarang.

Ketika meneliti masa lalu, menjadi jelas bahawa kemajuan dalam teknologi sudah pasti menjadi pendorong utama dalam kemajuan peradaban manusia. Sama seperti roda dan kompas yang merevolusikan generasi sebelumnya, perkembangan telefon pintar dan Internet telah mengubah masyarakat hari ini, menjadikannya sukar untuk membayangkan dunia tanpa mereka. Walaupun mudah untuk melihat kembali sejarah dan mengenal pasti kejayaan utama, kebanyakan orang tidak dapat meramalkan inovasi teknologi pada masa depan sebelum mereka sepenuhnya tertanam dalam kehidupan seharian. Sebenarnya, kebanyakan teknologi baru diejek pada peringkat awal mereka, dengan “pakar” mendakwa mereka tidak dapat dicapai dan tidak perlu.

(Dengan hormat dari The Nomads)

Namun, di sebalik keraguan yang keras kepala mengaburkan masa kini, banyak yang percaya bahawa trend teknologi semasa berada di puncak untuk memicu revolusi industri keempat; kali ini dicetuskan oleh peningkatan automasi massa. Walaupun ekonomi yang diarahkan oleh manusia cenderung tidak pernah hilang, apa yang mulai terjadi adalah pembentukan ekonomi selari yang dijalankan sepenuhnya oleh mesin. Sama seperti revolusi perindustrian pada masa lalu, yang berlaku sekarang adalah menyatukan beberapa kemajuan teknologi, khususnya di Internet Perkara (IoT), Kecerdasan Buatan (AI), dan Teknologi Ledger yang diedarkan(DLT).

(Ahli ekonomi pemenang Hadiah Nobel Paul Krugman jelas keliru mengenai kesan yang akan dilakukan oleh Internet kepada masyarakat; sumber)

Walaupun rata-rata orang kurang mengetahui apa yang akan terjadi, lintasan teknologi moden tidak akan disedari oleh semua orang. Brian Arthur, seorang ahli ekonomi terkenal kerana mengembangkan pendekatan moden untuk meningkatkan pulangan, telah mengusulkan tesis untuk menggambarkan fenomena tersebut dan menciptakannya, “ekonomi autonomi.” Klaus Schwab, pengasas dan ketua eksekutif Forum Ekonomi Dunia, telah menyuarakan sentimen yang setara dan bahkan menulis sebuah buku mengenainya yang disebut “Revolusi Perindustrian Keempat.”

Sebelum melihat dengan lebih dekat trend teknologi semasa, ada baiknya kita mengkaji kesan daripada tiga revolusi industri pertama terhadap masyarakat. Memiliki pengetahuan sejarah dapat membantu seseorang membayangkan bagaimana Revolusi Perindustrian Keempat akan mempengaruhi masa depan.

Revolusi Industri Masa Lalu

Tiga revolusi industri sebelumnya semuanya didorong oleh serangkaian inovasi teknologi yang terpisah, tetapi saling berkaitan yang meningkatkan kemampuan kemanusiaan untuk menghasilkan output, sekaligus mengurangkan input yang diperlukan untuk memperolehnya, sama ada melalui pengurangan tenaga kerja, masa, atau bahan. Kemajuan ini tidak hanya membentuk masyarakat dari sudut ekonomi, tetapi juga membentuk kembali seluruh konsep bagaimana manusia merasakan kehidupan mereka sehari-hari.

Revolusi Perindustrian Pertama:

Dari sekitar 1750-1850, Revolusi Perindustrian Pertama berlaku dan sebahagian besarnya adalah hasil kemampuan manusia untuk memanfaatkan dua sumber tenaga utama, wap dan arang batu. Pemacu utama revolusi industri pertama adalah berturut-turut kejayaan teknologi dalam mesin wap, bersama dengan penemuan mineral, arang batu yang lebih murah dan banyak. Gabungan tersebut akhirnya menghasilkan enjin wap pembakaran luaran berkuasa arang batu, mampu menghasilkan tenaga yang jauh lebih banyak dengan harga yang lebih murah daripada sebelumnya. Input baru ini membawa kepada perubahan besar dalam pembuatan dan digunakan untuk mendorong perubahan radikal di beberapa industri, seperti tekstil, karya logam (terutama besi), dan pengangkutan.

(Beberapa penemuan utama Revolusi Perindustrian Pertama, dimungkinkan oleh inovasi mesin wap; sumber)

Beberapa penemuan sejarah yang paling terkenal dikembangkan dalam jangka masa ini, seperti kapas kapas, mesin yang digunakan untuk memisahkan serat kapas dari biji mereka, dan mesin tenun, mesin yang digunakan untuk menenun kain dan permadani. Penemuan penting lain termasuk pengembangan alat mesin, penemuan semula simen, pengenalan kaca lembaran, dan pembakaran arang batu untuk menghasilkan lampu gas.

Sebelum Revolusi Perindustrian Pertama, kebanyakan barang dibuat di dalam negara dan hasil kerja perajin individu, tetapi setelah pengkomersialan mesin wap berkuasa arang batu, industri besar terbentuk, dapat menghasilkan produk untuk basis pengguna yang jauh lebih luas. Pergeseran asas berlaku dalam masyarakat dari menjadi budaya agraria luar bandar ke penumpukan bandar industri yang berpusat di kilang pembuatan besar. Tenaga kerja tidak lagi dikuasai oleh pekerja individu, tetapi perlahan-lahan digantikan oleh industri yang dikendalikan oleh kapitalis yang menggunakan kelas pekerja. Bandar mula menjadi kuasa ekonomi seluruh negara. Trend juga tidak akan melambat, kerana tidak akan lama sebelum revolusi industri kedua berlaku, berpotensi lebih besar kesan daripada yang pertama.

Revolusi Perindustrian Kedua:

Juga dikenali sebagai Revolusi Teknologi, Revolusi Perindustrian Kedua berlangsung dari sekitar tahun 1870-1914 (permulaan WW1) dan dapat digambarkan sebagai penguasaan teknologi yang diperkenalkan dalam Revolusi Perindustrian Pertama, dicampur dengan dua kejayaan pentingnya sendiri: memanfaatkan dua sumber tenaga baru: elektrik dan petroleum.

Berkat perkembangan yang lebih maju dalam pengeluaran besi dan keluli, bahagian mesin mula dihasilkan secara pukal dan diseragamkan di seluruh industri, seperti ukuran standard untuk skru dan batang logam. Infrastruktur keretapi yang rumit dibuka di beberapa negara maju, serta pengembangan mesin turbin uap, yang merevolusikan kapal angkatan laut. Pada asasnya, masyarakat mengembangkan laluan pengangkutan yang jauh lebih unggul untuk semua produk kilang yang dihasilkan secara besar-besaran. Pasaran benar-benar mulai terbuka dalam tempoh ini kerana peningkatan kecepatan pengangkutan dan penurunan harga pengeluaran yang digerakkan oleh mesin.

(Infrastruktur kereta api pada tahun 1860 jauh lebih maju daripada hanya 30 tahun sebelumnya ketika hampir tidak ada jalan kereta api di AS; sumber)

Pertumbuhan yang memuncak menjelang akhir revolusi industri kedua adalah elektrik dan petroleum. Bahkan dunia moden hari ini bergantung sepenuhnya kepada elektrik dan minyak. Elektrifikasi sering dilihat sebagai kemajuan terbesar abad ke-20 kerana memberi sumber tenaga yang murah dan melimpah kepada masyarakat yang bukan sahaja akan menggerakkan kilang dan kediaman pada bila-bila masa sepanjang hari, tetapi akan meletakkan asas bagi semua peranti yang akan datang kemudian . Walaupun elektrik sangat penting, minyak telah menjadi komoditi yang paling dicari pada abad yang lalu. Ini adalah sumber bahan bakar yang dominan untuk menggerakkan kebanyakan kenderaan pengangkutan, sama ada kereta, kapal terbang, atau peralatan pertanian. Ini juga menghasilkan sejumlah besar produk pengguna (plastik), baja / bahan kimia, dan ubat-ubatan.

Terdapat kemajuan besar lainnya selama ini, seperti dalam komunikasi dengan penemuan telegraf, telefon, dan radio. Mesin pembuatan kertas juga mulai mendapat daya tarikan pada awal abad ke-20, menghasilkan kemampuan baru untuk menyebarkan pengetahuan, berita, dan sastera ke seluruh benua. Akhirnya, perkembangan pengeluaran getah membawa kepada pengeluaran tayar secara besar-besaran yang membantu penemuan basikal, kereta, dan kapal terbang.

(Memecahkan beberapa perbezaan utama antara Revolusi Perindustrian Pertama dan Kedua)

Penting untuk memahami bagaimana Revolusi Perindustrian Pertama adalah ledakan teknologi yang memulakan konsep ekonomi perindustrian moden, sementara Revolusi Perindustrian Kedua adalah penguasaan teknologi, sehingga melahirkan kota-kota moden yang penuh dengan pencakar langit pertama. Dengan negara-negara yang mampu berdagang dan berkomunikasi seperti sebelumnya, dunia memasuki tahap awal bergerak menuju globalisasi. Trend ini hanya akan berterusan, dan akhirnya mencapai tahap yang belum pernah terjadi sebelumnya bermula pada separuh terakhir abad ke-20. Masyarakat akan mengalami ledakan teknologi baru yang radikal: Revolusi Digital.

Revolusi Perindustrian Ketiga:

Bermula sekitar akhir 1950-an hingga hari ini, Revolusi Perindustrian Ketiga, juga dikenal sebagai Revolusi Digital, telah berakar umbi dalam masyarakat dan terutama merupakan kemuncak peralihan dari teknologi elektronik mekanikal dan analog ke elektronik digital. Dua kemajuan besar adalah pengkomputeran digital dan teknologi komunikasi. Pengiraan komputer yang pantas, bercampur dengan interkoneksi Internet dan penyiaran satelit, telah mencipta seni bina digital di mana maklumat dapat dikongsi secara langsung di seluruh dunia oleh peranti dengan kelajuan pemprosesan yang jauh lebih pantas daripada manusia. Tidak hairanlah orang menyebut tempoh masa ini sebagai Zaman Maklumat.

(Peralihan dari digital ke analog agak cepat sejak tahun 2000)

Banyaknya maklumat digital adalah hasil penguasaan elektrik dan ketukangan ketepatan, yang menggabungkan dengan mikropemproses yang semakin meningkat, yang juga dikenali sebagai cip komputer. Dari telefon pintar dan skrin televisyen HD hingga peralatan dan drone fotografi mewah, cip komputer adalah tulang belakang semua elektronik canggih. Menariknya, semua teknologi ini secara konsisten diganti dengan versi yang lebih baik dalam jangka waktu yang kecil. Telefon adalah contoh yang baik, dari telefon bimbit, ke darat, ke telefon bimbit, ke telefon pintar, dan berpotensi menjadi bioteknologi seterusnya.

Sama seperti inovasi pembuatan revolusi industri ke-1 dan ke-2 yang membawa kepada pembinaan bandar industri menggunakan semua bahan yang dihasilkan, inovasi elektronik revolusi industri ke-3 dan ke-4 membawa kepada pembinaan aplikasi pintar menggunakan semua data yang dihasilkan.

Revolusi Perindustrian Keempat

Untuk menyelesaikan pemikiran revolusi industri keempat, penting untuk memahami konsep kecerdasan. Cara terbaik untuk memahami kecerdasan adalah dengan memikirkan bagaimana ia diperoleh, yang biasanya merupakan proses empat langkah.

1) Kumpulkan data

2) Memproses data menggunakan data sebelumnya sebagai rujukan

3) Mengambil tindakan berdasarkan data yang disempurnakan

4) Terima data maklum balas, pelajari dari hasilnya, dan simpan semuanya dalam ingatan.

(Gelung kecerdasan sederhana; sumber)

Prosesnya adalah lingkaran kitaran yang selalu mengumpulkan data, memprosesnya, mengambil tindakan, dan menerima maklum balas. Semakin kerap seseorang menjalani proses itu, semakin cerdas mereka, dengan andaian mereka dapat belajar dari tindakannya. Dua faktor utama yang mendasari semuanya adalah pendedahan sebanyak mungkin data dan mengembangkan kemahiran pengecaman corak yang sempurna.

Corak tidak hanya menunjukkan apa yang berfungsi berbanding yang tidak berfungsi, kekuatan berbanding kelemahan, dan trend berbanding anomali, tetapi membantu orang mengkategorikan maklumat sehingga mudah diingat untuk digunakan di masa depan. Pengiktirafan corak yang unggul yang membawa kepada peningkatan keupayaan mental dan fizikal adalah tulang belakang untuk memanfaatkan kecerdasan. Seperti yang pernah dikatakan oleh Albert Einstein, “Ukuran kecerdasan adalah kemampuan untuk berubah.” Satu-satunya cara seseorang akan berubah adalah dengan terdedah kepada corak negatif yang menahannya atau melihat corak yang lebih baik untuk maju. Langkah terakhir adalah pelaksanaan melalui kekuatan dan tindakan kehendak.

Sekiranya teknologi ingin meniru kecerdasan dan mengembangkannya menjadi komoditi digital yang dijual di pasaran terbuka, maka ia mesti dimanfaatkan dengan menggunakan model yang sama. Walaupun kebanyakan tidak mengetahui perkembangan baru-baru ini, teknologi terkini membuka kemungkinan baru di bidang ini, terutama disebabkan oleh kemajuan dalam industri IoT, AI, DLT, dan beberapa tren makro yang lain. Menggunakan kemajuan dalam perkakasan, perisian, dan data, teknologi berada di ambang kecerdasan pembuatan. Ekonomi autonomi lebih dekat daripada yang difikirkan oleh kebanyakan orang.

Internet Perkara (IoT):

Pertumbuhan besar Zaman Digital adalah pengeluaran data secara besar-besaran. Ini menjadi sensasi yang diakui sehingga orang mula mengatakan bahawa “data adalah minyak baru”. Sebenarnya ada dua kategori data: data awam dan data peribadi. Internet adalah telaga minyak terbesar bagi data awam dan unik kerana ia adalah sumber yang semakin meningkat. Data peribadi kebanyakannya tertumpu pada pelayan peribadi, terutama di Cloud, dan mengandungi maklumat sensitif yang orang tidak mahu berkongsi secara bebas atau tidak mahu dilihat. Tidak semestinya mengejutkan lagi bahawa banyak syarikat terbesar di dunia memiliki data terbanyak, seperti Google, Facebook, Amazon, dan Baidu.

(Sangat menarik untuk diperhatikan bagaimana sebahagian besar syarikat terbesar di dunia berkisar mengenai pengajaran dan data, berbanding sumber baru 10 tahun yang lalu; sumber)

Sebilangan besar data yang dikumpulkan hari ini dilakukan melalui penggunaan aplikasi, seperti mengumpulkan data berdasarkan hasil carian Google, atau mengumpulkan data berdasarkan profil sosial anda, atau bahkan mengumpulkan data berdasarkan kebiasaan perbelanjaan orang. Pada dasarnya, syarikat mengehos aplikasi yang pengguna ingin gunakan dan kemudian mengumpulkan metrik data berdasarkan aktiviti mereka. Terdapat juga aplikasi sumber terbuka yang boleh diperolehi oleh metrik seperti pasar, sukan, atau rekod kes terbuka.

Namun, untuk memanfaatkan kecerdasan yang mampu membuat penilaian cepat seperti manusia, mesti ada akses ke data masa nyata. Sehingga baru-baru ini, data masa nyata sukar didapatkan, tetapi sekarang, berkat beberapa inovasi utama dalam teknologi sensor dan penggerak, data tersebut menjadi kenyataan. Semua jenis aktiviti sensor mungkin, seperti sensor yang mengukur suhu, lokasi, kecepatan, percepatan, kedalaman, tekanan, kimia darah, kualiti udara, warna, pemindaian foto, pengimbasan suara, biometrik, daya elektrik, dan daya magnet. Biasanya, manusia diminta untuk melakukan pengukuran seperti itu, tetapi itu cepat berubah kerana pengeluaran besar-besaran sensor dan penggerak yang murah namun tepat. Mereka tidak hanya ditempatkan di lingkungan, tetapi di dalam mesin, seperti mesin industri dan robotik, dan di dalam / pada manusia, seperti alat pacu jantung Fit atau berteknologi tinggi.

(Pelbagai jenis sensor dan penggerak yang ada; sumber)

Sekiranya akan ada ekonomi autonomi, perlu ada sungai maklumat masa nyata yang sentiasa mengalir. Satu-satunya cara tindakan autonomi berkesan adalah jika tindakan itu dapat bertindak balas dengan pantas dengan pertimbangan yang yakin. Mempunyai kemampuan untuk memantau perincian yang rumit secara real-time mengenai kemudahan, peralatannya, persekitaran tempat ia beroperasi, dan bahkan pekerjanya (manusia atau robot), adalah transformasi dalam banyak tahap dan masih belum dapat dilihat secara besar-besaran. Pada dasarnya, segala-galanya, baik fizikal maupun bukan fizikal, dibawa dalam talian sebagai data ke dalam web yang saling berkaitan, dengan itu namanya, Internet of Things. Ini adalah deria manusia dalam bentuk digital.

Walau bagaimanapun, data mentah hanya sebaik mekanisme penyaringan yang menganalisisnya. Tanpa analisis yang tepat, aplikasi akan seperti haiwan yang bertindak secara naluri, itulah sebabnya kecerdasan buatan adalah komponen penting dalam automasi.

Kecerdasan Buatan (AI):

Walaupun data adalah bahan bakar kecerdasan, otak adalah mesin yang mengambil data, merujuknya dengan data sebelumnya, menyusunnya menjadi kategori, membuat penilaian, memicu tindakan di dunia nyata, dan memasukkannya ke dalam simpanan. Otak manusia sangat kuat dan masih menjadi misteri bagi para saintis. Organ inilah yang benar-benar memisahkan manusia dari spesies lain di planet ini, kerana kemampuan kognitifnya. Akibatnya, mereplikasi otak manusia sebagai teknologi akan menjadi sangat kompleks dan memerlukan banyak masa untuk dikuasai. Walau bagaimanapun, penembusan mulai berlaku dalam bidang kecerdasan buatan, yang memberi syarikat kemampuan untuk menjalankan perisian yang meniru kecerdasan manusia dalam beberapa bentuk.

Menurut Adelyn Zhou, suara terkemuka dalam AI dan Pengarah Pemasaran untuk Chainlink, terdapat tujuh jenis kecerdasan buatan:

1) Bertindak– sistem yang bertindak berdasarkan peraturan seperti alat pengesan asap atau pelayaran.

2) Meramalkan– sistem yang mampu menganalisis data dan menghasilkan ramalan probabilistik berdasarkan data, seperti iklan yang disasarkan atau kandungan yang disarankan.

3) Belajar– sistem yang membuat penilaian berdasarkan ramalan, seperti kereta memandu sendiri yang bertindak berdasarkan data sensor yang masuk.

4) Buat– sistem yang membuat berdasarkan data, seperti merancang karya seni, membina bangunan, atau menyusun muzik.

5) Kaitkan– sistem yang mengambil emosi berdasarkan analisis wajah, teks, suara, dan bahasa badan, seperti aplikasi suara ke teks dan teknologi imbasan wajah.

6) Tuan– sistem yang memindahkan kepintaran merentasi domain, seperti menyedari bahawa empat gambar yang berbeza semuanya mewakili idea / perkataan yang sama.

(Walaupun manusia mudah mengenali semua gambar ini mewakili harimau, mesin yang menggunakan perisian AI mempunyai masa yang lebih sukar untuk melakukannya. Ia memerlukan pendedahan kepada banyak data untuk dikuasai; sumber)

7) Berkembang– sistem yang dapat meningkatkan diri mereka di peringkat perisian atau perkakasan, seperti manusia di masa depan yang mempunyai keupayaan untuk memuat turun kecerdasan ke otak mereka seperti perisian.

Idea asasnya adalah bahawa perisian baru dapat mengambil data baru, memprosesnya terhadap pangkalan data maklumat tersimpan yang besar, membuat penilaian yang mengarah pada tindakan kata yang sebenarnya, dan menerima maklum balas yang dapat digunakan untuk belajar. Seluruh proses tidak lebih daripada algoritma perisian yang dapat berkembang semakin berinteraksi dengan data. Tidak hairanlah AI menjadi tumpuan utama Google memandangkan mereka memiliki data terbanyak di Bumi.

Walaupun kebanyakan orang mungkin tidak menganggap streaming lagu dari Pandora atau mencadangkan video dari YouTube sebagai kecerdasan buatan, itulah sebenarnya. Pelayan YouTube menawarkan pelbagai jenis video di platform, pengguna mengklik video yang ingin mereka tonton, mereka memberi maklum balas mengenai video tersebut, seperti jempol ke atas / bawah atau meninggalkan metadata dalam bentuk berapa lama mereka menonton video tersebut, dan maklum balas kemudian digunakan untuk mengemas kini algoritma perisian. Perisian AI juga dapat mengambil aktiviti seseorang dan merujuknya dengan data pengguna lain yang menyukai video serupa, untuk kemudian mencadangkan pilihan yang lebih baik. Secara berkesan, algoritma yang berkembang sendiri berubah berdasarkan data input. Jenis AI ini disebut sebagai pembelajaran mesin.

Namun, beberapa kemajuan yang lebih baru terjadi melalui pengembangan jaringan saraf yang digunakan untuk pembelajaran mendalam. Rangkaian saraf adalah subset pembelajaran mesin yang berpusat di sekitar algoritma yang dimodelkan setelah otak manusia, secara khusus mengenali corak dan mengkategorikan / mengklasifikasikan maklumat dengan membandingkannya dengan maklumat yang diketahui. Pembelajaran mendalam adalah sejenis rangkaian saraf yang mempunyai lapisan berdasarkan konsep yang berkaitan atau pohon keputusan, di mana jawapan satu soalan membawa kepada pertanyaan yang lebih mendalam sehingga data dikenal pasti dengan betul.

Idea utama adalah merancang perisian yang dapat membuat keputusan berdasarkan data dan bukannya campur tangan manusia. Perisian hari ini melakukan fungsi sederhana berdasarkan input, tetapi perisian AI mengambil tindakan di seluruh industri dan berkembang dalam tindakan yang diperlukan berdasarkan kemampuannya untuk mengambil set input yang jauh lebih besar. Perisian AI adalah kecerdasan dalam bentuk digital yang ditawarkan kepada masyarakat luas sebagai teknologi. Sebilangan besar orang hanya menganggap robot sebagai AI, dan walaupun terdapat penemuan menarik dalam bidang itu, perisian adalah kunci untuk semuanya kerana apa itu tubuh tanpa otak?

(Syarikat semakin menyedari pentingnya penggunaan teknologi AI; sumber)

Sudah ada banyak industri yang menggunakan perisian AI untuk meningkatkan garis bawah mereka. Salah satu contohnya ialah SAP HANA, pangkalan data pintar yang dapat mengambil semua jenis maklumat dari syarikat, memprosesnya, dan melihat anomali. Syarikat seperti Walmart menggunakan SAP HANA kerana dapat memproses rekod urus niaga bervolume tinggi dalam beberapa saat, semuanya dalam satu tempat. Ia bukan hanya menjimatkan wang kerana pengurangan besar dalam tenaga kerja yang diperlukan untuk menyatukan akaun di sistem yang berbeza, tetapi ia melihat kesalahan sebelum ia berlaku dan menyarankan petunjuk untuk dikejar oleh syarikat. Ini juga membantu dalam peramalan anggaran kerana kemampuannya untuk merujuk data masa nyata dengan silo besar data yang ada. Syarikat perlahan-lahan mula menjalankan perniagaan mereka, tanpa pengawasan pengurus.

Kerajaan juga memanfaatkan teknologi AI untuk meningkatkan bandar. Salah satu contohnya ialah sistem pengangkutan di Pittsburgh, di mana bukannya bergantung pada kitaran yang diprogramkan, lampu telah dilengkapi dengan sensor yang memantau pergerakan lalu lintas dan bertindak balas dalam masa nyata untuk memaksimumkan aliran. Kebetulan juga merupakan kota di mana banyak mobil automatik sedang diuji, yang menggunakan sensor tertanam untuk memantau lingkungan, serta umpan data dari sensor lalu lintas untuk beroperasi secara mandiri.

Dengan kecerdasan komoditi kini dimungkinkan berkat sejumlah besar data dan algoritma pintar, langkah terakhir adalah membina infrastruktur untuk semuanya berkomunikasi dalam masa nyata dengan sedikit atau tanpa gesekan. Infrastruktur baru itu nampaknya teknologi lejar diedarkan.

Teknologi Lejar Teragih (DLT):

Kepintaran manusia sangat luar biasa kerana bersifat kolaboratif, yang bermaksud simpanan sosial pengetahuan adalah hasil kecerdasan yang berinteraksi dengan kecerdasan lain. Mempunyai halangan antara dua sistem pintar melambatkan pertumbuhan kerana menghalang hubungan daripada berlaku. Semakin banyak hubungan yang berlaku, sesuatu yang lebih pintar dapat menjadi. Untuk memaksimumkan hubungan dalam masyarakat, semua sistem harus dapat berinteraksi antara satu sama lain dengan mudah sehingga data dan nilai dapat bergerak secara bebas dalam masyarakat.

Infrastruktur yang ideal untuk ekonomi autonomi memerlukan pangkalan data, lapisan pemprosesan, lapisan transaksional, dan lapisan penyambungan, yang membolehkan mana-mana sistem menerima input dan menghantar output ke sistem lain. Rangkaian mesti selamat, beroperasi dalam masa nyata, dan memberikan pilihan kerahsiaan apabila diperlukan. Ia juga mesti memberikan resit untuk semua pihak yang terlibat, bekerjasama dengan undang-undang, dan mengewangkan nilai dengan tepat. Akhirnya, mestilah tanpa kebenaran dan umum untuk memudahkan kesan rangkaian yang diperlukan untuk sambungan maksimum.

Pertama, penting untuk memahami istilah teknologi lejar diedarkan, yang merupakan istilah yang merangkumi semua keluarga teknologi yang berpusat di lejar diedarkan bersama dan pangkalan data yang terdesentralisasi.

Blockchain & Teknologi Lejar Berkongsi Lain

Blockchain, DLT yang paling terkenal, adalah lapisan simpanan bersama yang dapat memproses transaksi sendiri dan menyimpan hasilnya dalam lejar umum. Ia dikuasakan oleh rangkaian komputer yang diedarkan yang menjalankan perisian sumber terbuka yang sama. Selain penyediaan awal dan penyelenggaraan berkala yang dilakukan oleh setiap individu yang menjalankan aplikasi pelanggan, blockchain adalah rangkaian yang sepenuhnya automatik dan dijalankan sendiri, dapat mencapai konsensus yang sempurna, tanpa meninggalkan titik serangan bagi pelaku jahat. Sebenarnya, boleh dikatakan bahawa blockchain sebagai teknologi adalah pangkalan data yang paling selamat di seluruh dunia. Tidak diperlukan otoritas pusat untuk blockchain publik, siapa pun dapat menggunakan jaringan dan membangun aplikasi di atasnya, dan transaksi adalah peer-to-peer (P2P), dan bukannya mempunyai perantara antara pihak. Sama dengan bagaimana Internet meletup untuk pemindahan data kerana sifatnya tanpa izin; rantaian blok awam boleh menyebabkan ledakan kesan rangkaian sebagai pangkalan data dan medium pertukaran yang dominan untuk ekonomi manusia dan mesin.

(Kesan rangkaian mungkin merupakan sebab terbesar rantaian blok awam akan melihat penggunaan besar-besaran pada suatu masa nanti; sumber)

Blockchain sering dibezakan dengan cara jaringan mencapai kata sepakat dan siapa yang dihargai kerana membantu mencapainya. Terdapat pelbagai mekanisme konsensus blockchain, seperti Proof-of-Work (POW) dalam Bitcoin, Delegated Proof-of-Stake (DPoS) di EOS, Delegated Byzantine Fault Tolerance (dBFT) di NEO, Practical Byzantine Fault Tolerance (PBFT) ) di Stellar, dan Proof-of-Stake (POS), yang masih belum dapat dicapai sepenuhnya, tetapi Ethereum mendorong untuk menjadi yang pertama. Terdapat juga rantaian blok yang dibenarkan, seperti IBM Hyperledger, yang hanya membenarkan pihak tertentu menggunakan rangkaian, serupa dengan konsortium swasta. Terdapat banyak keraguan walaupun mengenai rantaian blok yang dibenarkan sebenarnya bermanfaat apabila rantaian blok awam menjadi berskala dan membenarkan privasi. Mirip dengan perdebatan Intranet vs Internet, kemungkinan besar berlaku ialah rantai yang dibenarkan mempunyai kes penggunaan khusus mereka, tetapi akhirnya rantaian blok awam akan menjadi jalan utama interkoneksi untuk pemindahan nilai di seluruh dunia.

Terdapat juga bentuk DLT lain, yang menawarkan cadangan serupa untuk blockchain. Ini termasuk Graf Acyclic Directed (DAG) seperti IOTA dan NANO atau teknologi seperti Hashgraph dan Holochain yang menggunakan protokol gosip dan bukannya konsensus rangkaian penuh. Tema yang menyeluruh adalah bahawa semua pangkalan data ini menyimpan dan memproses data pada rangkaian yang diedarkan bersama. Seperti yang dinyatakan oleh Blythe Masters of Digital Asset, ia menyediakan “sumber kebenaran emas”.

Kontrak Pintar

DLT kedua yang paling terkenal adalah kontrak pintar, yang merupakan protokol dalam blockchain yang meniru perjanjian undang-undang dan hakim mahkamah. Ekonomi memerlukan semua jenis perjanjian dan timbangtara perjanjian tersebut berdasarkan hasil dunia nyata. Kontrak pintar dapat mencipta ini dalam dunia digital dengan menggunakan pernyataan jika / kemudian untuk mencetuskan transaksi berdasarkan keadaan kontrak. Premis asasnya adalah bahawa kontrak dikodkan seperti yang akan ditulis, menggunakan parameter jika / kemudian. Contohnya ialah kontrak derivatif di mana, jika produk mencecah harga tertentu, pelanggan akan dibayar, tetapi jika tidak, pelanggan akan membayar pihak lain.

(Contoh bagaimana kontrak pintar mencetuskan tindakan automatik dalam ekonomi; sumber)

Walaupun IoT mengumpulkan data dan memproses data AI, kontrak pintar adalah infrastruktur perisian yang menggunakan data untuk memicu tindakan sebenar, seperti pembayaran, pemindahan data, atau penyimpanan hasil. Ini setanding dengan jabat tangan manusia dalam urusan perniagaan atau manusia menekan butang HANTAR untuk mencetuskan tindakan. Oleh kerana kontrak pintar terdapat dalam rantaian blok, mereka memperoleh semua kelebihan keselamatan yang disertainya juga. Kontrak pintar benar-benar merupakan lapisan transaksi fungsional yang mencetuskan tindakan autonomi menggunakan data untuk membuat apa yang hanya dapat digambarkan sebagai ekonomi kendiri dengan pergerakan nilai automatik. Kontrak pintar mewakili tindakan dan perdagangan dunia nyata.

Pengarang asal: TechFoodLife

Dicetak semula dari: https://medium.com/@TechFoodLife/tech-the-fourth-industrial-revolution-the-rise-of-the-autonomous-economy-f42bc7b5667d

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me