Petunjuk Teknikal untuk Crypto

Analisis teknikal adalah bahagian kritikal ketika berdagang, tidak kira anda seorang peniaga saham atau pedagang kripto, kajian mengenai pergerakan harga, corak dan data berkaitan perdagangan lain akan dapat membantu mengenal pasti peluang perdagangan dan meramalkan arah harga. Analisis teknikal telah banyak digunakan dalam kelas saham, niaga hadapan, komoditi, FX dan aset lain. Pada era blockchain, pedagang cryptocurrency telah menggunakan kaedah dunia lama ke ruang crypto, sambil berusaha mengembangkan beberapa alat analisis baru yang disesuaikan untuk kelas aset yang baru muncul ini.

Bollinger Bands

Ini adalah salah satu petunjuk yang paling banyak digunakan dalam perdagangan, dinamai John Bollinger, seorang pengurus aset Amerika dan penganalisis teknikal. Bollinger Bands yang ditentukan oleh sekumpulan garis menunjukkan dua sisihan piawai (positif dan negatif) dari purata bergerak sederhana (biasanya 20-SMA) dari harga keselamatan. Oleh kerana sisihan piawai adalah ukuran turun naik, ketika pasaran menjadi lebih tidak stabil maka jalur semakin melebar, oleh itu semakin besar kemungkinan keluar dari perdagangan; dalam tempoh yang tidak stabil, kontrak band, yang mungkin merupakan tanda berpotensi peningkatan turun naik, dan boleh menjadi titik permulaan perdagangan.

Lebih-lebih lagi, banyak peniaga percaya apabila harga bergerak lebih dekat ke arah atas, ia boleh menjadi overbought di pasaran. Sebaliknya, ketika harga bergerak mendekati band yang lebih rendah, ini menunjukkan penjualan berlebihan di pasaran.

Berikut adalah carta harian BTC / USDT dengan Bollinger Bands, ini adalah contoh bagaimana band meramalkan arah harga dan menunjukkan kemungkinan pintu masuk dan keluar.

Sumber: OKEx (www.tradingview.com)

Pada masa penulisan, pasangan ini diperdagangkan hanya di bawah 12000, dan ia sudah mencapai tahap atas, sementara itu, momentumnya agak rendah, ini menunjukkan bahawa rali BTC baru-baru ini mungkin kehabisan tenaga.

Walau bagaimanapun, Bollinger Bands hanyalah salah satu daripada banyak petunjuk untuk membantu peniaga membuat keputusan mengenai turun naik pasaran dan ia bukan sistem yang berdiri sendiri. Peniaga biasanya menggunakannya bersama petunjuk teknikal lain untuk mendapatkan gambaran dan analisis yang lebih jelas.

Fibonacci Retracement

Ini adalah petunjuk teknikal yang membolehkan penganalisis mengenal pasti kawasan sokongan atau rintangan yang mungkin dengan menggunakan satu set nisbah khas, yang berdasarkan Golden Ratio, nombor khas dengan sifat unik dalam matematik dan geometri, dan banyak dilihat dalam alam semula jadi, seni, dan seni bina.

Tahap Retracement Fibonacci utama adalah 23.6%, 38.2%, 61.8% dan 78.6%. 50% juga digunakan secara meluas oleh peniaga, namun, ini bukan nisbah Fibonacci rasmi. Jadi mengapa bilangan peratusan ini penting? Kerana mereka menunjukkan berapa banyak langkah sebelumnya harga telah ditelusuri semula atau diperbetulkan.

Lihat carta harian ETH / USDT dengan tahap penurunan Fibonacci. Ketiga-tiga kotak putih adalah contoh mencari tahap rujukan. Pasangan ini telah diperdagangkan dalam jangkauan sejak pertengahan Julai, dan sokongan pada sekitar 200 kelihatan kuat, yang merupakan 23.6% dari kenaikan Fibonacci berkenaan dengan tinggi dan rendah. Namun, pasangan ini telah melakukan dua percubaan untuk menembusi tahap 38.2% tetapi tidak berjaya, yang dianggap sebagai perlawanan yang signifikan.

Sumber: OKEx (www.tradingview.com)

Sama seperti petunjuk lain, peniaga tidak boleh bergantung sepenuhnya pada Fibonacci Retracement untuk menetapkan stop loss atau menentukan titik masuk. Banyak lagi yang menggunakan kajian Fibonacci bersama dengan bentuk analisis teknikal yang lain.

RSI

Indeks Kekuatan Relatif atau RSI adalah petunjuk momentum yang mengukur kelajuan dan perubahan pergerakan harga. Ini membantu pedagang untuk menilai sama ada aset itu terlalu tinggi atau dijual berlebihan. Bacaan RSI adalah dari 0 hingga 100. Apabila nilai RSI mencapai 70 atau lebih tinggi, aset tersebut dianggap terlebih beli. Apabila nilai RSI jatuh ke 30 atau ke bawah, itu menunjukkan aset tersebut boleh dijual berlebihan.

Lebih penting lagi, perbezaan RSI dan harga aset dapat menunjukkan perkembangan kemungkinan trend baru. Contohnya, carta harian BCH / USDT di sini. Pada bulan April, kami telah melihat pasangan ini diperdagangkan antara 250 hingga 325, namun, RSI menghasilkan bacaan overbought dan terjadi perbezaan bearish, dan diikuti oleh pembetulan harga selama sekitar 2 minggu. Perkara yang sama berlaku lagi pada bulan Mei, perbezaan bearish anther berlaku, diikuti dengan pembetulan harga pada bulan Jun.

Sumber: www.tradingview.com

Kesimpulannya

Ada banyak yang perlu diterokai dalam bidang analisis teknikal, ratusan isyarat, corak dan indikator telah digunakan oleh pedagang dan penganalisis dalam dunia kewangan. Kajian teknikal membolehkan pedagang membuat keputusan yang lebih bijak dan ramalan yang lebih baik mengenai pergerakan harga masa depan berdasarkan data dan statistik sejarah. Sebaliknya, analisis fundamental sama pentingnya semasa proses membuat keputusan perdagangan. Dalam dunia kewangan tradisional, jika analisis asasnya adalah kajian mengenai nilai intrinsik syarikat, di ruang crypto, itu akan menjadi proses untuk mengetahui apakah duit syiling itu terlalu tinggi atau tidak dinilai. Pelabur akan dapat memperoleh gambaran yang lebih besar dan lebih lengkap ketika melakukan ketekunan asas dan teknikal mereka sendiri sebelum melabur atau memasuki perdagangan.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me