Pedagang runcit mengejar perhimpunan terbaru Bitcoin ke ATH baru sementara ikan paus mengambil keuntungan

Laporan penyelidikan asal yang menganalisis data perdagangan OKEx BTC / USDT untuk menilai tingkah laku dan trend pasaran semasa perhimpunan terbaru Bitcoin.

Ditulis oleh OKEx Insights | Dikuasakan oleh Kaiko

PDF laporan berikut telah disertakan di bahagian bawah halaman ini supaya pembaca dapat melihat, memuat turun dan membagikannya dengan senang hati.

Di sebalik semua kemunduran, kejutan global, gangguan dan krisis yang dibawanya, ketika menjelang akhir, 2020 akan menjadi tahun yang hebat untuk cryptocurrency dan Bitcoin, mendorong yang terakhir ke tahap tertinggi – prospek yang kelihatan terlalu jauh bulan sebelumnya.

Ketika Bitcoin mengumpul, pasaran cenderung melupakan pergerakan penurunan harga sebelumnya, dan sentimen beralih ke euforia manik secepat lilin seribu dolar muncul di carta BTC / USDT. Dan walaupun mengasyikkan untuk melihat Bitcoin naik, menganalisis tindakan harganya terhadap tingkah laku pasaran dapat membantu melukis gambaran yang agak jelas tentang bagaimana pelaku pasaran bergerak atau bertindak balas terhadap pelbagai julat harga, lonjakan dan kemunduran.

Untuk laporan ini, kami telah berkolaborasi dengan firma data blockchain Kaiko sekali lagi dan menganalisis data dari pasaran BTC / USDT di OKEx antara bulan Ogos dan November 2020. Tumpuan kami di sini adalah pada penyaringan dan kumpulan data perdagangan berdasarkan jumlah dan arah perdagangan (sama ada mereka menjual atau membeli pesanan). Dengan memetakan perdagangan sedemikian dengan harga, kami bertujuan untuk menilai bagaimana pelbagai segmen pasaran berkelakuan ketika Bitcoin melonjak ke paras tertinggi sepanjang masa pada akhir November.

Namun, sebelum sampai ke analisis sebenarnya, kami akan memperkenalkan metodologi, dan menyoroti tantangan yang dihadapi dalam menentukan arah perdagangan di mana-mana pasaran. Perbincangan di sini memerlukan pemahaman mengenai buku pesanan, pembuat dan pengambil, dan tawaran dan bertanya – semua konsep yang dibahas dalam panduan mendalam kami untuk berdagang.

Metodologi

Oleh kerana walaupun satu pasaran di bursa bervolume tinggi seperti OKEx dapat melakukan ratusan ribu perdagangan dalam sehari, setiap analisis yang dapat dicerna memerlukan penyaringan data yang bertujuan agar dapat mendedahkan pandangan yang sebaliknya terkubur. Untuk laporan ini, kami mengumpulkan data perdagangan harian dari pasaran OKEx BTC / USDT antara 1 Ogos dan 30 November 2020.

Julat perdagangan dan personaliti pasaran

Data ini memfokuskan pada jumlah perdagangan harian yang dilaksanakan di pasar BTC / USDT, jumlah, petunjuk dan harga BTC rata-rata berwajaran keseluruhan untuk hari itu. Namun, kerana set data tersebut merangkumi berjuta-juta nilai, kami selanjutnya mengelompokkan transaksi ini mengikut julat berdasarkan jumlah. Julat ini, selain menyederhanakan representasi visual data ini, juga berfungsi sebagai kategori deskriptif peserta pasar.

Semua urus niaga harian di pasaran OKEx BTC / USDT dikelompokkan dalam lima julat: transaksi di bawah 0.5 BTC, antara 0.5 dan 2 BTC, antara 2 dan 5 BTC, antara 5 dan 10 BTC dan, akhirnya, 10 BTC ke atas. Walaupun julat ini sebahagian besarnya sewenang-wenang, umumnya sesuai dengan personel pasaran yang mapan, seperti pedagang runcit, peniaga profesional, peniaga / ikan paus dan institusi besar.

Pedagang runcit biasanya merangkumi spekulator, peniaga hari biasa dan pelabur kecil. Mereka sering dilihat mengikuti tren pasar, berbanding dengan menetapkannya. Pedagang profesional, sebaliknya, sering berdagang, dan mereka menggunakan teknik dan alat perdagangan yang maju, termasuk analisis teknikal dan perdagangan algoritma.

Perbezaan antara pedagang besar, ikan paus dan institusi lebih sukar dibuat, kerana tidak ada batasan yang ketat untuk pedagang ini. Biasanya, ikan paus adalah entiti yang memegang syiling yang cukup untuk dapat memindahkan penilaian pasaran dengan menjual sebilangan besar semuanya sekaligus. Walaupun seekor paus tunggal dapat dengan mudah melakukan beberapa perdagangan $ 100,000 sehari, seorang pedagang besar dengan modal perdagangan hanya sekitar $ 100,000 dapat secara teorinya melakukan hal yang sama. Perkara yang sama berlaku untuk institusi, yang diketahui melakukan pembelian dan penjualan besar – tetapi perdagangan tersebut juga boleh dikaitkan dengan ikan paus. Oleh itu, semasa kita membincangkan peserta pasaran ini, analisis kita menahan diri dari atribusi tertentu.

Oleh itu, penting juga untuk mengetahui jurang dalam set data ini dan andaian yang berkaitan. Pertama, data ini hanya merangkumi satu pertukaran dan satu pasaran, dan walaupun OKEx adalah salah satu yang terbesar di industri, data tersebut tidak mewakili keseluruhan ruang.

Kedua, walaupun kita dapat menganggap bahawa semua perdagangan di atas 5 atau 10 BTC kemungkinan besar adalah ikan paus atau institusi, kita tidak boleh menganggap bahawa ikan paus dan institusi hanya berdagang di atas ambang batas ini. Sebenarnya, adalah kepentingan mereka untuk melakukan perdagangan besar dalam jumlah yang lebih kecil sehingga tidak mempengaruhi likuiditas pasar dan, akibatnya, harga pasar.

Ketiga, data ini tidak merangkumi perkhidmatan over-the-counter, yang sering digunakan untuk transaksi besar. Perkhidmatan ini membuat banyak pesanan anak yang disebut, sering dalam beberapa hari, untuk memenuhi pesanan induk (iaitu lebih besar), yang menyukarkan untuk mengenal pasti atau mengaitkan perdagangan ini dengan tepat.

Menentukan arah perdagangan di bursa kripto

Walaupun kita sering menjumpai ungkapan seperti "peningkatan pembelian institusi" atau "jualan besar-besaran" dalam proses perbincangan pasaran umum, pada hakikatnya, semua jual beli mempunyai rakan niaga. Ini bermaksud tidak mungkin ada "peningkatan pembelian institusi" tanpa ada penjual, juga tidak boleh ada "jualan besar-besaran" tanpa ada pembeli. Sederhananya, di bursa, bila-bila masa anda membeli duit syiling atau token, orang lain menjualnya, dan sebaliknya.

Dalam senario seperti itu, bagaimana perdagangan boleh dilabel sebagai jual beli? Bagaimana kita dapat menentukan apakah pasar cenderung membeli atau menjual? Di sinilah konsep pembuat dan pengambil dimainkan.

Ringkasnya, pembuat menambah kecairan ke mana-mana pasaran dengan membuat pesanan had yang terdapat di buku pesanan, tersedia untuk diisi oleh pengambil. Sementara itu, pengambil membuat pesanan pasaran yang, apabila diisi, menghapus pesanan had (yang sebelumnya dibuat oleh pembuat) dari buku pesanan, sehingga mengurangkan kecairan.

Konvensyen yang biasa digunakan untuk menentukan arah perdagangan mana pun adalah mempertimbangkannya dari perspektif pengambil. Sekiranya pengambil membuat pesanan jual di pasar, yang kemudian diisi oleh pesanan beli had pembuat, perdagangan itu dianggap sebagai transaksi jual. Begitu juga, jika pengambil membuat pesanan beli pasar, yang kemudian diisi oleh pesanan jual had yang tersedia, transaksi tersebut dikira sebagai pembelian.

Rakan data kami untuk laporan ini, Kaiko, mempunyai artikel terperinci mengenai pekerjaan mereka dari segi menormalkan data perdagangan cryptocurrency, dan kami menggunakan pemboleh ubah taker_side_sell mereka untuk menentukan jumlah urus niaga jual beli harian di pasaran OKEx BTC / USDT.

Menggambarkan data

Dengan data perdagangan harian kami dikelompokkan dalam julat berdasarkan jumlah dan selanjutnya disaring dengan data arah perdagangan, kami dapat bergerak ke arah memvisualisasikan data ini. Untuk mempermudah proses ini, kami memutuskan untuk mengira peratusan transaksi jual beli harian, dan juga untuk mengira perbezaan bersih mereka.

Langkah seterusnya melibatkan memetakan nilai-nilai ini dengan harga Bitcoin untuk melihat bagaimana tingkah laku pasaran berubah apabila harga BTC meningkat. Oleh kerana kami mempertimbangkan nilai agregat, kami memilih harga rata-rata berwajaran volum, atau VWAP – cara untuk mengukur harga rata-rata yang diperdagangkan oleh aset sepanjang hari – untuk mencerminkan perubahan harga harian dengan tepat dengan jumlah perdagangan.

Dalam beberapa carta yang mengikuti, pembaca akan dapat melihat harga Bitcoin untuk setiap hari, ditambah dengan peratusan transaksi jual beli. Satu set carta kedua kemudian akan menunjukkan perbezaan bersih antara perdagangan jual beli setiap hari, dan akan lebih tepat mewakili sentimen perubahan peserta pasaran yang tergolong dalam setiap kategori yang dikumpulkan kami.

Selain itu, untuk menambahkan perspektif kritikal yang lain, kami akan melihat set carta yang mengikuti perkembangan harga Bitcoin sepanjang tempoh ini, dari sekitar $ 10,000 hingga hampir $ 20,000, dan perhatikan bagaimana pembelian (atau penjualan) bersih harian dengan harga di julat ini, tanpa mengira tarikh kronologi.

Akhirnya, untuk membuat kesimpulan, kami akan mengetengahkan beberapa penemuan penting dari kumpulan data ini dengan membandingkannya antara satu sama lain dalam format jadual – meletakkan pandangan yang diambil dari analisis kami ke dalam perspektif.

Dagangan di bawah 0.5 BTC – Pedagang runcit

Perdagangan di bawah 0.5 BTC, seperti yang dijangkakan, mewakili jumlah urus niaga harian terbesar di pasaran OKEx BTC / USDT. Perdagangan ini dapat dinilai di mana saja antara $ 10 (0,001 BTC) dan $ 5,000 (0,5 BTC) jika BTC berharga $ 10,000. Kami mengambil $ 10,000 / BTC sebagai harga rujukan untuk laporan ini kerana kepentingan psikologinya sebagai tahap sokongan utama dan kerana tempoh yang dianalisis dalam laporan ini dimulakan dengan perdagangan BTC di sekitar tahap ini.

Melihat keseluruhan data ini, antara 1 Ogos dan 30 November, kita mempunyai 122 hari. Semasa membandingkan jumlah transaksi jual beli (seperti kaedah yang dijelaskan di atas) untuk setiap hari, kami mengetahui bahawa peniaga dalam julat ini adalah penjual bersih selama 65 hari daripada 122 ini, atau 53,28% dari waktu tersebut. Ini berarti bahawa pada 65 hari, perdagangan jual lebih tinggi jumlahnya dibandingkan dengan perdagangan beli, sedangkan perdagangan jual dominan pada 57 hari.

% Jual dan beli setiap hari antara 0 dan 0,5 BTC terhadap VWAP. Sumber: Kaiko dan OKEx

Carta harian (di atas) untuk peratusan perdagangan jual beli berbanding harga purata berwajaran volum menunjukkan bahawa pembeli dan penjual dalam julat ini (0,5 ke bawah) sebahagian besarnya seimbang, walaupun agak berat sebelah terhadap penjualan. Kami sekarang akan melihat perbezaan peratusan bersih terhadap harga untuk mengenal pasti trend yang lebih spesifik.

Perbezaan% bersih jual dan beli harian antara 0 dan 0,5 BTC berbanding VWAP. Sumber: Kaiko dan OKEx

Carta di atas menunjukkan perbezaan peratusan bersih antara membeli (nilai positif) atau menjual (nilai negatif) setiap hari, berbanding dengan harga purata berwajaran isi padu.

Kita dapat lihat di sini bahawa pedagang dalam julat ini kebanyakan menjual ketika Bitcoin diperdagangkan sekitar $ 11,000 dan ke atas pada bulan Ogos (ditunjukkan oleh dominasi nilai di bawah 0,00%), mungkin menjangkakan pembetulan ke arah $ 10,000. Ini dilihat pada pergeseran ke arah pembelian bersih (nilai di atas 0.00%) bermula dari bulan September, ketika Bitcoin turun ke tahap $ 10,000.

Pembelian ini mengambil tempat duduk belakang sekali lagi kerana BTC diperdagangkan di atas $ 11,000, sehingga $ 13,000, dan pada masa itu ia meningkat lagi. Walau bagaimanapun, minat membeli sebahagian besarnya mencapai sekitar $ 15,000, setelah itu peniaga runcit nampaknya tidak tegas, kebanyakannya menjual semasa kemalangan Thanksgiving (pada dan sekitar 26 November) dan membeli dengan berhati-hati pada bounceback.

Dalam carta di bawah, kita melihat perbezaan peratusan bersih harian yang sama dengan nilai VWAP menaik – secara sederhana, nilai VWAP terendah hingga tertinggi sepanjang jangka masa yang kita pilih. Carta ini menunjukkan kepada kita bagaimana peniaga dalam kategori ini bertindak balas terhadap perubahan harga, tanpa mengira kronologi.

Perbezaan% bersih dan jual setiap hari antara 0 dan 0,5 BTC berbanding VWAP menaik. Sumber: Kaiko dan OKEx

Sekali lagi, kita dapat melihat bahawa sebahagian besar pembelian adalah sekitar $ 10,000 tahap, sementara sebahagian besar penjualan adalah antara $ 11,000 dan $ 13,000, setelah itu kita melihat lebih banyak pembelian hingga level $ 15,000. Dari sana dan seterusnya, peniaga runcit kelihatan tidak yakin dengan arah pasar, tetapi mereka mengikuti trend dengan menjual penurunan dan membeli kembali.

Memandangkan kepelbagaian, julat ini mewakili sebahagian besar peserta pasaran, termasuk spekulator, peniaga harian dan pelabur santai. Data kami pada asasnya menunjukkan bahawa, pada bulan Ogos, peniaga runcit tidak menjangkakan harganya akan kekal di atas $ 11,000, dan mereka mencari peluang untuk membeli di bawah tahap ini. Walau bagaimanapun, setelah penurunan bulan September, mereka mengikuti kenaikan harga dan telah menjadi pembeli bersih pada kebanyakan hari – hingga ke tahap tertinggi sepanjang masa.

Perdagangan antara 0.5 dan 2 BTC – Pedagang profesional

Perdagangan antara 0.5 dan 2 BTC mewakili jumlah terbesar kedua setiap hari. Perdagangan ini dapat dinilai di mana saja antara $ 5,000 (0,5 BTC) dan $ 20,000 (2 BTC) jika BTC berharga $ 10,000. Untuk tujuan kami, kami mengaitkan julat ini kepada peniaga profesional.

Melihat 122 hari antara 1 Ogos dan 30 November, peniaga dalam julat ini adalah penjual bersih selama 80 hari, atau 65.57% sepanjang masa (berbanding 53.28% untuk rangkaian runcit). Lebih-lebih lagi, sementara peniaga runcit kebanyakan membeli bersih dari bulan September dan seterusnya (iaitu, jumlah hari yang dikuasai oleh pembelian pada bulan tersebut lebih tinggi), peniaga profesional dalam julat ini hanya menjadi pembeli bersih pada bulan Oktober dan November.

% Jual dan beli setiap hari antara 0,5 dan 2 BTC terhadap VWAP. Sumber: Kaiko dan OKEx

Perwakilan visual jual beli harian (dalam bentuk peratusan) dalam kategori ini berbanding VWAP menunjukkan kecenderungan menjual, berbanding dengan trend yang lebih seimbang yang dilihat dalam rangkaian runcit.

Perbezaan% bersih dan jual setiap hari antara 0.5 dan 2 BTC berbanding VWAP. Sumber: Kaiko dan OKEx

Perbezaan peratusan bersih berbanding dengan VWAP juga menunjukkan tekanan penjualan yang dominan sepanjang bulan Ogos dan September, kerana harganya turun dari tahap $ 11,000 ke tahap $ 10,000 dan kemudian pulih. Pergeseran sentimen hanya berlaku pada bulan Oktober, kerana harganya menembus $ 11,500, setelah itu peniaga profesional kebanyakannya berada di sisi beli, terutama pada bulan November.

Puncak pembelian utama pertama dilihat pada 18 Oktober dan 21 Oktober (sepadan dengan $ 11,500 dan $ 12,500) sementara tindakan penjualan serupa dilihat pada 1-2 November dan 10 November (sepadan dengan tahap $ 13,500 dan $ 15,300). Sebilangan besar pembelian dalam julat ini bermula setelah tahap harga $ 15,000, bagaimanapun, dan berterusan, sebahagian besarnya, hingga tahap tertinggi sepanjang masa – kecuali kecelakaan Thanksgiving.

Perbezaan% bersih dan jual setiap hari antara 0.5 dan 2 BTC berbanding VWAP menaik. Sumber: Kaiko dan OKEx

Diagram berdasarkan nilai VWAP yang meningkat, perbezaan peratusan bersih menunjukkan kebanyakan aktiviti menjual hingga sekitar $ 12,000, minat beli sekitar $ 13,000 tahap, penjualan seterusnya hingga $ 15,500 dan kemudian pergeseran besar ke arah membeli selepas $ 16,000.

Julat ini (0,5 hingga 2 BTC) mewakili permulaan perdagangan yang lebih besar dan kemungkinan akan merangkumi pedagang profesional yang menggunakan analisis teknikal dan teknik membuat grafik di samping perdagangan algoritma. Ini dapat menjelaskan corak di sini, agaknya, kerana penurunan Fibonacci, yang ditarik antara tertinggi 2017 dan terendah 2018, menunjukkan $ 12,000, $ 13,000 dan $ 16,000 sebagai tahap harga yang sepadan dengan tahap Fibonacci 0,5, 0,618 dan 0,786, seperti yang ditunjukkan di bawah.

Carta harian OKEx BTC / USDT menunjukkan tahap retracement 0.5, 0.618 dan 0.786 Fibonacci. Sumber: TradingView

Perdagangan antara 2 dan 5 BTC – Pedagang besar dan ikan paus

Urus niaga dalam julat ini dinilai antara $ 20,000 (2 BTC) dan $ 50,000 (5 BTC) jika BTC berharga $ 10,000. Walaupun angka ini tidak menunjukkan ikan paus, – kerana peniaga yang tidak memiliki BTC bernilai jutaan dolar juga dapat melakukan perdagangan ini – mereka menandakan ambang dari mana kita dapat mulai menganggap pedagang besar dan ikan paus sebagai peserta.

Menariknya, dalam set data ini, dari 122 hari antara 1 Ogos dan 30 November, peniaga adalah penjual bersih pada 86 hari, atau 73.50% dari waktu tersebut. Lebih-lebih lagi, tidak seperti peniaga profesional – yang menjadi pembeli bersih pada bulan Oktober dan November – peniaga dalam julat ini adalah penjual bersih di seluruh.

% Jual dan beli setiap hari antara 2 dan 5 BTC terhadap VWAP. Sumber: Kaiko dan OKEx

Carta nilai peratusan kami di atas menunjukkan perdagangan jual dalam julat ini mengatasi perdagangan membeli untuk sebahagian besar tempoh tersebut, dengan beberapa pengecualian. Terutama, pendekatan yang lebih seimbang dapat dilihat pada masa Bitcoin berdagang di bawah $ 11,500.

Perbezaan% bersih jual dan beli harian antara 2 dan 5 BTC berbanding VWAP. Sumber: Kaiko dan OKEx

Carta perbezaan peratusan bersih di atas menunjukkan minat belian sekitar $ 11,500 tahap (dengan puncak tertinggi pada pertengahan Oktober dicatat pada tahap ini), diikuti oleh $ 15,000. Terutama, setelah $ 15,000, tekanan penjualan hanya meningkat pada julat ini, dengan kebanyakan perdagangan jual dicatat dari 21 November hingga 30 November, selalunya ketika harga naik.

Perbezaan% bersih jual dan beli harian antara 2 dan 5 BTC berbanding VWAP menaik. Sumber: Kaiko dan OKEx

Peratusan bersih terhadap carta VWAP yang semakin meningkat mengesahkan lagi pemerhatian kami, dengan jualan yang ketara selepas $ 15,000 dan terutama selepas $ 18,000, hingga ke tahap tertinggi sepanjang masa.

Corak ini menunjukkan bagaimana pedagang besar, dan mungkin ikan paus, membeli pada tahap rendah, sekitar $ 11,000, dan memutuskan untuk mengambil keuntungan dalam perjalanan, terutama di hampir sepanjang masa, di mana mereka nampaknya telah menjual ketika peniaga runcit dan profesional membeli.

Perdagangan antara 5 dan 10 BTC – Pedagang besar dan ikan paus, berterusan

Dengan perdagangan dalam julat ini dari $ 50,000 (5 BTC) hingga $ 100,000 (10 BTC) jika Bitcoin berharga $ 10,000, segmen ini tumpang tindih dengan yang sebelumnya (2-5 BTC), kerana kedua-duanya mungkin termasuk pedagang besar dan ikan paus.

Kesamaan mereka juga dapat dilihat pada hari penjualan bersih dalam julat ini antara 1 Ogos dan 30 November pada 85, atau 72.65% (berbanding 86, atau 73.50%, dari julat sebelumnya). Begitu juga, seperti julat sebelumnya, peniaga di sini juga tetap menjadi penjual bersih dari bulan Ogos hingga November.

% Jual dan beli setiap hari antara 5 dan 10 BTC terhadap VWAP. Sumber: Kaiko dan OKEx

Peratusan harian jual beli dalam kategori ini juga sangat mirip dengan kategori sebelumnya, kebanyakan condong pada penjualan bersih, dengan beberapa waktu antara September dan pertengahan Oktober. Namun, satu pemerhatian yang menarik di sini adalah puncak pembelian bersih pada 24 November, yang sepadan dengan lilin $ 1,000 + hari itu.

Perbezaan% bersih dan jual setiap hari antara 5 dan 10 BTC berbanding VWAP. Sumber: Kaiko dan OKEx

Carta peratusan bersih di atas memperlihatkan lagi trend ini di hujung hujung, menunjukkan aktiviti membeli dalam kategori ini pada 24 November dan 26-29 November (kecuali 25 November dan 30 November). Melihat carta perbezaan peratusan bersih untuk julat sebelumnya (2-5 BTC), kami tidak melihat aktiviti membeli yang serupa pada hari ini.

Terutama, aktiviti membeli ini tidak hanya sesuai dengan lilin hijau pada 24 November tetapi juga bahagian bawahnya dijumpai sekitar $ 16,000 pada 27 November dan pembalikan harga berikutnya, seperti yang ditunjukkan di bawah.

Carta harian OKEx BTC / USDT yang menyoroti lilin 24 November dan 26-29 November. Sumber: TradingView

Sebelum kita menganalisis trend ini lebih jauh, adalah bijak untuk membincangkan kategori terakhir kami, yang mengelompokkan perdagangan 10 BTC ke atas. Buat masa ini, carta terakhir untuk julat semasa adalah peratusan bersih berbanding dengan VWAP menaik.

Perbezaan% bersih dan jual setiap hari antara 5 dan 10 BTC berbanding VWAP menaik. Sumber: Kaiko dan OKEx

Carta ini menunjukkan kecenderungan penjualan sepanjang julat ini, dengan tiga pengecualian: apabila peniaga dalam julat ini membeli Bitcoin dengan harga $ 11,500, $ 15,500 dan $ 18,500. Akan tetapi, kami akan melihat kembali trend yang disebutkan sebelumnya, di mana aktiviti membeli dalam julat ini meningkat hampir pada tahap tertinggi sepanjang masa.

Perdagangan 10 BTC ke atas – Institusi

Kategori terakhir kami merangkumi perdagangan bernilai 10 BTC dan ke atas, yang bermula dari $ 100,000 apabila Bitcoin diperdagangkan pada $ 10,000. Memandangkan ukuran perdagangan ini sangat besar, mereka dapat dikaitkan dengan ikan paus dan institusi, walaupun dengan penekanan yang ditunjukkan dalam pengenalan.

Set data ini juga terkecil, berdasarkan jumlah, memandangkan jumlah perdagangan harian sebenar 10 BTC atau lebih. Walaupun begitu, pandangan cepat pada hari penjualan bersih dari julat ini menunjukkan trend yang lebih seimbang, dengan hanya 64 dari 122 hari, atau 54.70%, dikuasai oleh perdagangan penjualan.

Lebih-lebih lagi, tidak seperti semua kategori sebelumnya, tidak ada tekanan penjualan yang melampau untuk bulan ini dalam kumpulan ini. Sebenarnya, tidak seperti dua kategori terakhir, yang satu ini mempunyai aliran beli bersih pada bulan Oktober.

% Penjualan dan pembelian 10 BTC ke atas setiap hari berbanding VWAP. Sumber: Kaiko dan OKEx

Peratusan harian yang ditunjukkan dalam carta di atas menunjukkan pendekatan yang seimbang, dengan keadaan ekstrem di kedua-dua belah pihak. Walau bagaimanapun, nilai-nilai ini juga merupakan hasil daripada ukuran sampel yang tidak dapat dielakkan dalam julat ini.

Perbezaan% bersih harian dan jual 10 BTC dan lebih berbanding VWAP. Sumber: Kaiko dan OKEx

Carta perbezaan peratusan bersih di atas menunjukkan arah aliran yang lebih jelas, dengan sebahagian besar pembelian berlaku antara pertengahan September dan akhir Oktober kerana Bitcoin diperdagangkan antara $ 10,000 dan $ 11,500.

Walaupun terdapat minat beli sekitar tanda $ 15,500, itu diikuti oleh tekanan penjualan. Namun, sekali lagi, seperti kategori sebelum ini, kita melihat pembelian positif bersih pada 24 November, 26 November dan 29 November.

Perbezaan% bersih harian dan pembelian 10 BTC ke atas berbanding VWAP menaik. Sumber: Kaiko dan OKEx

Akhirnya, carta VWAP yang meningkat berbanding peratusan perbezaan bersih hanya mengesahkan bagaimana peniaga dalam julat ini lebih gemar membeli pada harga yang lebih rendah (iaitu, di bawah $ 12,000) dan, seterusnya, menjual semasa kenaikan harga – dengan beberapa pengecualian, terutamanya, terutama di hujung hujung ekor perhimpunan.

Meletakkan perkara dalam perspektif

Walaupun perbincangan yang mendalam di atas menyoroti pandangan yang menarik, kami sekarang akan meringkaskan beberapa penemuan penting di bawah ini untuk aksesibilitas dan perspektif yang lengkap.

Jadual di bawah menunjukkan trend mendominasi setiap bulan, dilambangkan dengan simbol tambah (beli) atau tolak (jual) di sebelah nilai peratusan. Lajur terakhir mempunyai angka yang sama untuk keseluruhan tempoh 122 hari antara 1 Ogos hingga 30 November.

Julat perdagangan Ogos September Oktober November Jumlah untuk tempoh tersebut
0 dan 0.5 BTC -80.65% +56.67% +58.06% +53.33% -53.28%
0.5 dan 2 BTC -90.32% -93.33% +58.06% +63.33% -65.57%
2 dan 5 BTC -93.55% -76.67% -54.84% -56.67% -73.50%
5 dan 10 BTC -90.32% -73.33% -58.06% -56.67% -72.65%
10 BTC atau lebih -67.74% 50.00% +58.06% -56.67% -54.70%

Tingkah laku jual beli bersih untuk setiap julat perdagangan berbanding setiap bulan. Sumber: OKEx

Jadual di atas menunjukkan penjualan bersih sepanjang Ogos pada semua julat perdagangan. Ini dapat dijelaskan oleh fakta bahawa Ogos menandakan pertama kalinya Bitcoin memasuki julat harga $ 11,000 setelah hampir 12 bulan – dan peniaga ingin mengambil keuntungan.

September kebanyakannya ditandai dengan penurunan Bitcoin menjadi $ 10,000 lagi dan penyatuan berikutnya antara $ 10,000 hingga $ 11,000. Walaupun kita melihat pembelian runcit pada bulan ini, semua julat lain sekali lagi menjadi penjual bersih – kecuali untuk peniaga dalam lingkungan 10 BTC atau di atas, yang berkecuali.

Oktober menandakan perhimpunan lain yang mengambil Bitcoin dari sekitar $ 10,500 hingga $ 13,500. Walaupun peniaga runcit dijangka menyertai larian ini, ia juga mempengaruhi peniaga profesional. Walaupun pedagang dan ikan paus yang besar tetap menjadi penjual bersih, penjualan mereka pada bulan Oktober tidaklah melampau seperti bulan-bulan sebelumnya. Terutama, peniaga dalam lingkungan 10 BTC atau di atas juga menjadi pembeli bersih pada bulan Oktober.

Akhirnya, bulan November menyaksikan pedagang runcit dan profesional terus membeli rali, sementara peniaga besar, ikan paus dan mungkin institusi mengambil untung. Tingkah laku ini dapat dijelaskan oleh percubaan pertama Bitcoin yang tidak berjaya untuk menguji tahap tertinggi sepanjang tahun 2017 pada 25 November, yang mengakibatkan penurunan mendadak dan kemalangan di sekitar Thanksgiving. Rintangan psikologi di sini, serta keperluan untuk pengurusan risiko, mungkin mendorong ikan paus dan institusi untuk melepaskan kedudukan mereka pada tahap ini sementara peniaga runcit dan profesional terus berharap.

Untuk meletakkan ini dalam perspektif, kami akan mempertimbangkan minggu terakhir bulan November dan sama ada peniaga di rentang kami benar-benar membeli atau menjual pada hari-hari itu.

Julat perdagangan 24 Nov 25 Nov 26 Nov 27 Nov 28 Nov 29 Nov 30 November
0 dan 0.5 BTC Menjual Membeli Menjual Membeli Membeli Membeli Membeli
0.5 dan 2 BTC Membeli Membeli Menjual Membeli Membeli Membeli Menjual
2 dan 5 BTC Menjual Menjual Menjual Menjual Membeli Menjual Menjual
5 dan 10 BTC Membeli Menjual Membeli Membeli Membeli Membeli Menjual
10 BTC atau lebih Membeli Menjual Membeli Menjual Berkecuali Membeli Menjual

Tingkah laku jual beli bersih untuk setiap julat perdagangan pada minggu terakhir November 2020. Sumber: OKEx

Jadual ini menunjukkan bagaimana semua orang kecuali majoriti peniaga runcit mengambil keuntungan ketika BTC mencapai tahap tertinggi sepanjang masa pada 30 November. Walau bagaimanapun, aktiviti pengambilan untung relatif tertinggi dilihat pada julat 2 hingga 5 perdagangan BTC. Seperti yang telah dibincangkan sebelumnya, peniaga dalam julat ini kebanyakannya membeli Bitcoin di bawah $ 11,500 dan memperoleh keuntungan kerana BTC menghargai hingga ke tahap tertinggi sepanjang masa. Mereka sepertinya hanya melakukan lebih banyak perdagangan beli pada 28 November, ketika pemulihan setelah keruntuhan Thanksgiving bermula.

Begitu juga, semua personas pedagang kecuali ikan paus dan pedagang institusi menjadi panik semasa kemalangan Thanksgiving pada 26 November, ketika harganya turun dari paras $ 19,000 ke $ 16,000. Ini menunjukkan betapa besarnya ikan paus dan institusi secara aktif membeli BTC "murah" kerana ia dijual oleh orang lain sementara harga jatuh.

Kesimpulannya

Nampaknya peniaga runcit telah mengejar kenaikan harga Bitcoin – seperti dalam pembelian ketika harganya naik – dari tahap $ 11,000 ke tahap tertinggi sepanjang masa baru-baru ini di OKEx sekitar $ 19,850. Walaupun peniaga profesional juga menyertai tunjuk perasaan kemudian, pedagang besar (dan mungkin ikan paus) nampaknya telah memperoleh keuntungan kerana institusi (dan mungkin ikan paus) tetap seimbang, walaupun ada kecenderungan menjual.

Analisis cepat pada minggu terakhir bulan November juga menunjukkan, kerana ini menunjukkan bahawa ikan paus dan institusi membeli penurunan harga Thanksgiving, yang diikuti oleh pemulihan harga.

Secara keseluruhan, nampaknya pedagang besar, ikan paus dan institusi yang mengumpulkan Bitcoin sekitar $ 10,000 tahap memutuskan untuk mengambil keuntungan semasa perhimpunan ini, sementara peniaga runcit kebanyakannya terus menambah kedudukan mereka semasa kenaikan harga. Hasilnya, pedagang runcit akan terperangkap dalam jangka pendek hingga pertengahan – dengan BTC pada masa ini diperdagangkan di bawah $ 19,000 – tetapi memandangkan bagaimana keseluruhan sentimen pasaran terus meningkat, kerugian mereka mungkin berumur pendek.

Dengan semua gembar-gembur dan mania yang mengelilingi Bitcoin bull, data yang dibincangkan dalam laporan ini berfungsi sebagai peringatan bahawa peniaga, ikan paus dan institusi besar menjalankan perniagaan dengan harga rendah dan tinggi. Tidak menjadi kepentingan mereka untuk terus membeli duit syiling dengan harga tinggi dan menjadikannya lebih mahal. Pada akhirnya, seperti yang ditunjukkan oleh data, mereka berusaha untuk mendorong pasar, mengetepikan peniaga runcit dengan panik dan memanfaatkan peluang untuk membeli syiling yang agak murah. Untuk peniaga runcit, dan semua orang di antara mereka, pilihannya adalah antara dua pilihan: berenang dengan arus atau menentangnya.

Sekiranya anda mendapati analisis ini berwawasan, anda dapat melihat, memuat turun dan berkongsi versi PDF laporan ini di bawah:

Lihat Skrin Penuh

OKEx Insights menyajikan analisis pasaran, ciri mendalam, penyelidikan asli & berita yang disusun daripada profesional crypto.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me