Litecoin – Perak ke Emas Bitcoin (Bahagian II)

Dalam artikel sebelumnya, kami telah memperkenalkan Litecoin (LTC) dari sejarah perkembangannya hingga mekanisme kerja hingga bagaimana transaksi direkodkan dalam blockchainnya, pengedaran kumpulan perlombongan dan banyak lagi. Dalam artikel ini, kita akan menyelami lebih mendalam mengenai separuh ganjaran blok Litecoin, dan kesannya terhadap ekosistemnya.

1. Definisi Acara Separuh Ganjaran Blok

Ketika Satoshi Nakamoto mengembangkan mekanisme Bitcoin, dia memberi mandat bahawa pengeluaran Bitcoin setiap blok akan dikurangkan separuh setelah setiap 210,000 blok ditambang. 50 Bitcoin dihasilkan pada awalnya setiap blok dan kemudian secara beransur-ansur dibelah dua setelah setiap pengeluaran 210,000 blok sehingga semua blok habis. Secara sederhana, setiap blok dapat menghasilkan 50 Bitcoin pada mulanya, dan angka ini akan dibahagi dua setiap empat tahun sehingga 210,000 blok tercapai. Juga, kesukaran pengiraan diselaraskan dengan kerap untuk memastikan bahawa memerlukan purata 10 minit untuk memproses satu blok.

Mengikut perhitungan di atas, semua 21 Juta Bitcoin akan ditambang pada tahun 2040. Bitcoin melonjak secara eksponensial setelah setiap acara mengurangkan separuh ganjaran, dan kemudian secara beransur-ansur kembali ke julat harganya yang wajar setelah gembar-gembur itu menjadi sejuk. Pada bulan November 2012, pasca acara penurunan ganjaran Bitcoin, Bitcoin menyaksikan kenaikan harga melebihi 80%. Begitu juga, harga Bitcoin melonjak dari $ 651 hingga $ 2518 setelah separuh ganjaran kedua berlaku pada bulan Julai, 2016. Kedua-dua peristiwa pembelahan blok kedua-duanya diikuti oleh kitaran pasaran bull, kerana orang pada umumnya mempunyai sikap positif terhadap arah pasaran masa depannya.

1. Litecoin (LTC) Sekatan Ganjaran Separuh

Sama dengan Bitcoin, Litecoin mengalami ganjaran kira-kira separuh setiap empat tahun, dengan yang terbaru berlaku pada 26 Ogos 2015 apabila ganjaran Litecoin berkurang dari 50 LTC menjadi 25 LTC. Secara teorinya, pembentukkan generasi blok akan menyebabkan penurunan bekalan dan mencetuskan harga untuk naik. Oleh kerana harga Litecoin sangat dipengaruhi oleh faktor penawaran dan permintaan, ada yang berspekulasi bahwa pemotongan penawaran akan menyebabkan kenaikan harga Litecoin selanjutnya. Namun, pada kenyataannya, perkara mungkin berubah secara berbeza kerana banyak faktor dan pemboleh ubah lain yang dimainkan.

Litecoin (LTC) Trend Harga Ganjaran Pre dan Post Mining Reward

Menurut data sejarah yang ditunjukkan di atas, Litecoin melalui fasa penyatuan selama kira-kira tiga bulan sebelum pemisahan itu berlaku pada 26 Ogos, ketika Litecoin (LTC) naik dari $ 1,3 hingga $ 8,96, kenaikan 689,23%. Walau bagaimanapun, ia menarik kembali selepas itu, mendarat pada $ 2,95 pada hari acara separuh. Juga, Litecoin gagal mengikuti trend bull dan mundur sejurus selepas acara separuh.

Setelah analisis data mendatar mengenai peristiwa pembahagian ganjaran blok Litecoin dan analisis data menegak bagi dua peristiwa pembelahan Bitcoin, kami membuat kesimpulan berikut:

1) Kedua-dua Bitcoin dan Litecoin melalui fasa penggabungan selama beberapa bulan menjelang acara separuh ganjaran mereka.

2) Reaksi pasaran terhadap penolakan blok Litecoin dibahagi dua setelah peristiwa itu dan kesannya memudar secara beransur-ansur, yang tidak sama dengan Bitcoin kerana ia menyaksikan kenaikan harga walaupun selepas peristiwa itu.

3) Beberapa pelabur membuat spekulasi mengenai acara pembelahan blok Litecoin dan menjana wang dengan cepat, tetapi menarik diri setelah acara selesai.

Litecoin dijadualkan untuk melalui acara pembelahan blok kedua pada Ogos 2019.

Apa kesannya terhadap ekosistem Litecoin kali ini?

Bahagian berikut akan menentukan kesan pasaran dari penawaran & permintaan dan faedah & perspektif kos bersama dengan bagaimana pihak berkepentingan akan terjejas.

II. Bagaimana Penawaran dan Permintaan akan mempengaruhi perkembangan Litecoin

Hubungan antara Penawaran dan permintaan adalah kunci kepada undang-undang ekonomi pasaran yang mendasari. Seiring dengan komoditi apa pun, penurunan penawaran yang dipasangkan tanpa perubahan permintaan umumnya menyebabkan harga lebih tinggi. Oleh itu, banyak pelabur akan membuat harga dalam acara penurunan ganjaran blok Litecoin dengan ramalan bahawa penawaran Litecoin akan berkurang pada masa akan datang dengan permintaan yang meningkat seiring.

Acara pemisahan Litecoin menimbulkan reaksi singkat “menjual berita” dari pasar dalam beberapa minggu menjelang acara tersebut, tetapi harganya menurun setelah permintaan disesuaikan dengan julat yang wajar.

) 1) Penawaran dan Permintaan adalah faktor utama dalam menentukan harga Litecoin

Penawaran yang relatif berkurang akan mendorong orang untuk membeli Litecoin pada tahap tinggi dan mendorongnya ke tahap yang lebih tinggi yang menjadikan kesukaran perlombongan semakin sukar dan sebilangan pelombong akan keluar dari pasaran kerana kuasa pengkomputeran mereka tidak dapat bersaing dengan yang lain atau mereka tidak mampu kos yang lebih tinggi ditanggung oleh peningkatan kuasa perlombongan. Dengan lebih banyak pelombong keluar dari aktiviti perlombongan, kesukaran perlombongan menurun dan akhirnya harga akan menurun. Ringkasnya, penawaran dan permintaan menentukan harga Litecoin, yang seterusnya mempengaruhi kuasa dan kos perlombongannya.

) 2) pelakon yang mempengaruhi permintaan orang untuk Litecoin

Digelar sebagai versi Bitcoin yang lebih ringan, teknologi canggih Litecoin di SegWit, Lighting Network dan algoritma kerja meningkatkan kelajuan transaksi dan pengesahannya. Masa blok litecoin yang lebih pantas juga mengurangkan risiko serangan perbelanjaan berganda.

Berikut adalah faktor-faktor yang berpotensi mempengaruhi permintaan pasaran untuk Litecoin seperti berikut,

* Prestasi Rangkaian dan Peningkatan Teknologi: Teknologi unik Litecoin di SegWit dan Lighting Network menjadikannya lebih cepat dalam pengesahan transaksi berbanding dengan rangkaian Bitcoin, yang telah menjadi titik penjualan utama bagi Litecoin.

* Produk pesaing: Perkembangan pesaing atau produk baru juga akan mengalihkan minat dari Litecoin, sehingga mempengaruhi keadaan penawaran dan permintaannya.

* Sentimen Pasaran: Sentimen pasaran mempengaruhi bakal pelabur dan peniaga. Acara pembelahan blok Litecoin dapat membuat orang berspekulasi untuk “menjual berita” untuk mendorongnya ke gembar-gembur, tetapi berita negatif akan menjejaskan prestasi harganya.

* Peraturan pemerintah mengenai cryptocurrency: Di samping syiling utama yang lain, harga Litecoin akan berubah-ubah jika negara-negara utama mengubah sikap mereka terhadap cryptocurrency.

* Kejadian peretasan: Kejadian peretasan yang serius menyebabkan banyak pertukaran menutup kedai mereka untuk selamanya. Begitu juga, kejadian serupa pada blockchain mungkin mengikis kepercayaan orang terhadap nilai-nilai asasnya dan duit syilingnya juga akan menderita dengan ketara.

2) Harga adalah Faktor Utama yang mempengaruhi keseluruhan Hashpower Rangkaian

Sumber: Penjelajah Blok LTC

Carta di atas menunjukkan bahawa kesukaran perlombongan dan harga umumnya bergerak seiring. Kenaikan harga akan mendorong kesukaran perlombongan dan kekuatan pengkomputeran, dan sebaliknya. Secara umum, kesukaran perlombongan di Litecoin meningkat secara beransur-ansur dari Februari 2018, dan kenaikan atau penurunan harga Litecoin berkorelasi positif dengan kenaikan atau penurunan harga mata wang.

(3) Kitaran Maklum Balas Harga, Kuasa Pengkomputeran dan Kos Perlombongan

Kenaikan harga Litecoin akan membawa lebih banyak penambang ke dalam rangkaian, yang seterusnya akan meningkatkan kesukaran perlombongan dan kekuatan pengkomputeran. Oleh kerana sistem biasanya ketinggalan dalam penyesuaian kesukaran perlombongan. Oleh itu, setelah sebilangan pelombong tidak dapat membuat keuntungan di tengah kos perlombongan yang tinggi, mereka akan keluar dari pasaran setelah membuang duit syiling mereka, dan harga Litecoin akan menurun selepas itu. Kitaran ini dapat mendorong penurunan harga Litecoin sehingga pasaran menemui titik stabilnya dan lebih banyak pelombong akan bergabung lagi.

Kos perlombongan seterusnya akan mempengaruhi trend harga Litecoin

3) Faktor yang Mempengaruhi Kos Perlombongan Litecoin

Pada hakikatnya, perlombongan adalah pertandingan matematik di mana semua peralatan perlombongan di seluruh dunia bersaing untuk menjadi yang pertama mendapat nilai hash yang betul. Dan kebarangkalian untuk mencari nilai hash yang tepat adalah kekuatan pengkomputeran komputer pelombong / jumlah kekuatan pengkomputeran global. Tambahan, faktor berikut akan mempengaruhi kos dan keuntungan pelombong.

Blok ganjaran: Blok ganjaran merujuk kepada Litecoin atau syiling lombong lain yang diedarkan oleh rangkaian kepada pelombong kerana mencari nilai hash dan berjaya menyelesaikan blok.

Has Rate: Hash Rate adalah kelajuan di mana komputer menyelesaikan operasi dalam kod Bitcoin / Litecoin. Kadar hash yang lebih tinggi adalah lebih baik semasa membuat perlombongan kerana meningkatkan peluang anda untuk mencari blok seterusnya dan menerima hadiah

Network Hash Rate: Network Hash Rate merujuk kepada jumlah kekuatan komputasi dalam rangkaian Litecoin. Semakin banyak kekuatan hash yang dimiliki oleh penambang atau kolam perlombongan, semakin besar kemungkinan penambang atau kolam harus melombong blok. Oleh kerana pelombong menambahkan lebih banyak kadar hash, lebih banyak keselamatan diberikan ke rangkaian. Ganjaran sekatan bertindak sebagai subsidi dan insentif untuk pelombong sehingga yuran transaksi dapat membayar wang pelombong yang mencukupi untuk mengamankan rangkaian.

Kos operasi: Kos operasi merangkumi kos elektrik dan rangkaian; kos membeli peralatan perlombongan profesional

4. Kos Cuti Rehat Litecoin

Kos pulang modal merujuk kepada harga ketika keuntungan pelombong dalam aktiviti perlombongan hanya dapat menampung kosnya dalam perlombongan, ia juga disebut sebagai kos perlombongan per syiling atau harga penutupan syiling yang dilombong. Apabila harga Litecoin jatuh di bawah tahap ini, pelombong akan mengalami kerugian dan bukannya membuat keuntungan.

Harga penutupan pelombong terutamanya berkaitan dengan prestasi mesin perlombongan itu sendiri, kos elektrik, ganjaran blok dan kadar hash rangkaian. Di antara faktor-faktor ini, prestasi mesin perlombongan dan kos elektriknya agak stabil, maka yang tidak berubah adalah ganjaran blok dalam jangka masa tertentu (4 tahun), dan faktor yang paling menentukan ialah kadar hash rangkaian.

Mengingat faktor-faktor di atas, titik pulang modal pelombong adalah seperti berikut

Titik pulang modal: Kos operasi mesin perlombongan setiap hari = keuntungan perlombongan LTC setiap hari

Kos operasi setiap mesin perlombongan: Jumlah duit syiling yang dilombong setiap hari * harga duit syiling semasa mematikan mesin perlombongan

Harga penutupan mesin perlombongan: Kos operasi mesin perlombongan setiap hari / jumlah syiling yang dilombong mesin perlombongan setiap hari.

Sekiranya kos operasi mesin perlombongan tetap sama, dan pelombong akan melombong separuh syiling setiap blok setelah dibelah dua, dan anda akan mendapat harga penutupan mesin perlombongan dua kali lebih banyak daripada harga asal selepas separuh.

Kolam Perlombongan OK

Seperti data dari Kolam Perlombongan OK yang ditunjukkan di atas, kos satu hari mesin perlombongan Litecoin adalah RMB7.128, dan setiap mesin perlombongan dapat melombong 0,0283 keping duit syiling setiap hari. Berdasarkan formula dan data yang ada, harga tutup mesin adalah RMB 251.87, atau sekitar $ 37.63 (berdasarkan kadar pertukaran RMB6.69 setiap dolar)

Harga mata wang penutupan sebenarnya disesuaikan secara dinamik. Faktor-faktor yang mempengaruhi merangkumi perkadaran jumlah kapasiti perlombongan mesin perlombongan tunggal yang disebutkan di atas, kesukaran perlombongan, imbalan blok, dan perbelanjaan operasi. Jumlah pelombong awal yang terlibat adalah kecil, dan mesin lombong tunggal menyumbang sejumlah besar daya pengkomputeran di seluruh rangkaian. Jumlah perlombongan harian akan lebih banyak daripada 0.0283 keping semasa, jadi harga penutupan awal akan lebih rendah.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me