Lindung Nilai Portfolio Bitcoin Anda

Bitcoin bull telah mengalami kesukaran kerana cryptocurrency terkemuka telah mengikuti jalan menurun sejak mencapai tahap tertinggi pada tahun $ 13,900 pada akhir bulan Jun. Ketika pembetulan harga berlanjutan, pedagang telah bertanya bagaimana melindungi kedudukan panjang BTC mereka. Terima kasih kepada pasaran derivatif crypto yang sedang berkembang, para peserta kini dapat memanfaatkan produk kontrak pertukaran dan niaga hadapan yang semakin popular untuk mempunyai kawalan yang lebih baik terhadap pendedahan risiko mereka.

BTC Bearish jangka pendek

Walaupun kenaikan harga jangka panjang masih kuat, kegigihan jangka pendek yang berterusan dilihat di sini pada carta BTC / USDT harian. Pada akhir bulan Jun, pasangan ini diperdagangkan di atas tahap $ 13.900 untuk pertama kalinya dalam lebih dari satu tahun, namun, pasangan ini gagal menembusi tahap itu pada pertengahan bulan Julai, dan itu menjadi rintangan. Corak double top telah terbentuk dan diikuti oleh aliran menurun. Baru-baru ini, pasangan ini gagal bertahan di atas garis leher dua kali ganda pada harga $ 10,400. Selain itu, RSI harian masih di bawah 50 dan MACD harian kekal di zon menurun.

Derivatif dan Pengurusan Risiko

Mengingat pembetulan harga baru-baru ini di BTC, menguruskan risiko dengan menggunakan derivatif bitcoin kini menjadi topik yang mungkin semua orang ingin kunjungi semula. Sekiranya anda merupakan pelabur di pasaran kewangan tradisional, anda tidak akan asing dengan berdagang derivatif.

Dalam buku teks, derivatif adalah sekuriti kewangan dengan nilai yang ditentukan oleh aset pendasarnya. Ini adalah kontrak yang melibatkan dua pihak atau lebih, dan aset yang mendasari mungkin saham, bon, komoditi, mata wang, kadar faedah, atau indeks pasaran.

Apa yang menjadikan derivatif sebagai alat yang popular? Kerana dapat digunakan untuk melindungi posisi, berspekulasi tentang pergerakan arah aset yang mendasari, atau memberikan pengaruh pada kepemilikan. Ia juga merupakan alat yang serba boleh dalam aspek pengurusan risiko. Banyak institusi kewangan sentiasa memperdagangkan derivatif seperti pertukaran dan maju, sebagai sebahagian daripada strategi kepelbagaian risiko mereka.

Derivatif dalam Crypto

Pasaran derivatif crypto agak baru dan kecil jika dibandingkan dengan yang tradisional, tetapi itu tidak menjadikannya kurang menguntungkan. Seperti niaga hadapan ekuiti atau pertukaran kadar faedah, derivatif BTC menawarkan perlindungan daripada turun naik dan turun naik pasaran kripto. Ia juga dapat bertindak sebagai alat lindung nilai untuk mengimbangi kerugian yang berpotensi. Selain itu, peniaga boleh menggunakan derivatif untuk membuat spekulasi mengenai harga cryptocurrency dengan leverage, memaksimumkan potensi keuntungan. Terdapat tiga jenis derivatif utama di dunia crypto. (1). Pertukaran Kekal; (2). Kontrak hadapan; dan (3). Pilihan

Lindung Nilai

Walaupun risiko penurunan BTC yang semakin meningkat akhirnya dapat menciptakan peluang membeli untuk kenaikan BTC di masa depan, namun sentimen negatif BTC telah meningkat, dan untuk pengurusan risiko, para pelabur disarankan untuk mengkaji strategi lindung nilai dan arbitraj. Lindung nilai melibatkan penggunaan lebih daripada satu pertaruhan serentak dalam arah yang berlawanan dalam usaha untuk mengehadkan risiko kerugian pelaburan yang serius. Pertama, mari kita tinjau perbezaan antara strategi lindung nilai.

Mari kita ambil kontrak niaga hadapan sebagai contoh lindung nilai.

Masih ada beberapa faktor lain yang akan mempengaruhi strategi lindung nilai keseluruhan, seperti tarikh luput, keputusan jangka panjang atau pendek dan jumlah kontrak.

Melindungi Kedudukan Panjang

Perpetual swap adalah instrumen berstruktur lain yang dapat dimanfaatkan oleh pelabur. Anggaplah bitcoin kini diperdagangkan pada $ 9,500 di pasaran spot, dan pertukaran BTC kekal diperdagangkan pada $ 9,600. Seorang pelabur dapat membeli bitcoin di pasaran spot dengan $ 9,500 dan membuka kedudukan pendek bernilai nilai yang sama ($ 9,500) di pasaran kekal pada masa yang sama.

  1. Apabila harga BTC naik, pelabur dapat mengambil keuntungan dari pasaran spot.
  2. Apabila harga BTC turun, pelabur dapat menutup posisi pendek pertukaran kekal dan mengambil keuntungan dari itu, menebus kerugian di pasaran spot.

Namun, pedagang juga harus mempertimbangkan faktor pendanaan dan penyelesaian jika memegang pertukaran untuk jangka masa panjang adalah sebahagian dari strategi mereka.

Peluang Arbitraj

Arbitrage adalah amalan memperdagangkan perbezaan harga antara lebih dari satu pasaran untuk kebaikan yang sama dalam usaha mendapatkan keuntungan dari ketidakseimbangan, ia melibatkan pembelian dan penjualan dalam jangka waktu yang sangat singkat. Mari kita anggap senario yang sama apabila bitcoin diperdagangkan pada $ 9,500 di pasaran spot, dan pertukaran BTC kekal pada $ 9,600. Seorang pelabur membeli bitcoin di pasaran spot dengan $ 9,500 dan membuka kedudukan pendek bernilai nilai yang sama ($ 9,600) di pasaran kekal pada masa yang sama.

  1. Pelabur boleh mengambil keuntungan sekiranya penyebaran antara keduanya menyempit.
  2. Sekiranya penyebaran diluaskan, P yang tidak direalisasikan&L pertukaran bertukar menjadi negatif. Dalam keadaan ini, pelabur boleh menunggu penyelesaian yang dijelaskan. Harga mark swap biasanya dikira berdasarkan harga spot, jadi harga mark akan sangat dekat dengan spot, dan untungnya sekitar $ 9,600– $ 9,500 = $ 100
  3. Apabila harga spot lebih tinggi daripada harga swap, jumlah keuntungan melebihi $ 100.

Kesimpulannya

Lindung nilai bukanlah usaha perdagangan bebas risiko. Sebaliknya, ini adalah usaha untuk mengurangkan risiko yang diketahui semasa berdagang. Ini adalah strategi penting dalam pasaran kewangan tradisional dan pengurusan perniagaan, dan peniaga kripto dapat menggunakan amalan yang telah banyak digunakan dalam perdagangan ekuiti, FX dan komoditi. Sama seperti perdagangan risiko / ganjaran lain, lindung nilai menghasilkan pulangan yang lebih rendah bagi pihak yang terlibat, tetapi dapat memberikan perlindungan yang signifikan terhadap risiko penurunan.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me