Ikan paus dan penambang BTC dijual kepada pembeli institusi pada Q4 2020, data di rantai menyimpulkan

Melihat data rantai dari tahun lalu untuk mengkaji penglibatan institusi dalam pasaran BTC

Ditulis oleh OKEx Insights | Dikuasakan oleh Catallact 

Pada bulan Mei 2020, pelabur makro terkenal Paul Tudor Jones mendedahkan bahawa dia membeli BTC sebagai lindung nilai terhadap inflasi fiat yang disebabkan oleh bank pusat. Dia juga mengatakan bahawa cryptocurrency paling utama mengingatkannya pada emas pada tahun 1970-an.

Komen Jones, pada waktu itu, memicu gelombang spekulasi dari penganalisis industri bahawa pelabur institusi akan mula berduyun-duyun ke pasar BTC. OKEx Insights mendapati ini berlaku pada bulan September 2020, di mana kami menggunakan data on-chain dari Catallact untuk mengetahui bahawa institusi benar-benar mengikuti petunjuk Jones. Sejak itu, industri telah mengetahui bahawa syarikat perisik perniagaan MicroStrategy membeli sejumlah besar BTC di samping pembelian institusi dari Syarikat Insurans Hayat Massachusetts Mutual.

Bermula pada tahun 2021 dengan peningkatan kepentingan institusi, OKEx Insights sekali lagi menggunakan data on-chain dari Catallact untuk mempelajari lebih mendalam mengenai naratif bahawa institusi membeli BTC. Walau bagaimanapun, lebih khusus lagi, kami ingin mengetahui siapa yang menjual bull bull terbaru pada tahun 2020.

Inilah yang kami dapati.

Catatan mengenai bagaimana kita mentafsirkan data rantai

Sebelum memulakan, mari kita jelaskan bagaimana kita mentafsirkan data dalam rantai.

Laporan ini berdasarkan penyelidikan, tetapi data rantai tidak dapat memberitahu kami semuanya. Oleh itu, penganalisis mesti sentiasa berhati-hati ketika membuat kesimpulan – dan sejumlah spekulasi mesti ada agar kesimpulan tersebut dapat dibuat.

Sebagai contoh, walaupun tujuan kami adalah untuk mengkaji pelaburan institusi ke dalam BTC, kami tidak dapat menggunakan transaksi BTC dalam rantai besar untuk membezakan antara pembelian dan penjualan dengan jelas. Kami juga tidak dapat mengalih keluar transaksi agregat dari pertukaran cryptocurrency utama, seperti yang tidak selalu kita perhatikan pergerakan mana dari institusi atau dana lindung nilai. Walaupun begitu, kami masih dapat membuat pemerhatian yang teliti dan mengemukakan kesimpulan hipotesis.

Selain itu, data yang kami kaji berakhir pada bulan Disember 2020. Oleh itu, ia tidak mengambil kira sebarang aktiviti pada tahun 2021 – walaupun kami mungkin akan memasuki tahun baru dengan semakin banyak waktu.

Untuk membaca penyelidikan OKEx Insight sebelumnya dengan Catallact – yang merangkumi separuh pertama tahun 2020, kemalangan COVID dan petunjuk ke perhimpunan parabola terbaru BTC – ikuti pautan ini.

BTC menjadi parabola kerana urus niaga berukuran institusi meningkat

Untuk memulakan, pertama-tama kita lihat peratusan jumlah nilai transaksi melebihi 1,000 BTC dalam rantai – yang mungkin kita klasifikasikan sebagai berada di luar jangkauan pelabur dan peniaga runcit. Dengan berbuat demikian, dua perkara menjadi jelas:

  1. Peratusan urus niaga dalam rantaian lebih dari 1.000 BTC melambung tinggi dari hanya di atas 5% pada akhir bulan Jun 2020 hingga tinggi lebih dari 45% pada bulan September 2020.
  2. Peratusan transaksi dalam rantaian melebihi 1,000 BTC tidak pernah menoleh ke belakang sejak akhir bulan Jun 2020 – kekal dalam julat umum antara 30% dan 40% sejak mencapai puncak pada 45% pada September 2020.

Kesimpulan yang dapat kita ambil dari data rantai ini adalah bahawa pelabur institusi benar-benar menumpuk ke ruang BTC setelah Paul Tudor Jones mengumumkan masuknya – dan mereka tidak berhenti ketika 2020 hampir berakhir.

Selain itu, kita boleh menganggap bahawa institusi berada pada tahap akhir penawaran dan membeli sejumlah besar BTC – berbanding penjualan – kerana harga cryptocurrency terkemuka meningkat secara parabola sepanjang Q4 2020.

Peratusan transaksi BTC dalam rantaian yang besar meningkat pada separuh akhir tahun 2020 dan kekal tinggi sehingga akhir tahun ini. Sumber: Catallact

Peta haba frekuensi jumlah transaksi BTC juga menguatkan kesimpulan bahawa pelabur institusi besar mendorong harga BTC lebih tinggi dengan meningkatkan permintaan untuk aset digital terpenting.

Peta haba frekuensi jumlah transaksi BTC juga menggambarkan bahawa jumlah pergerakan besar meningkat sepanjang akhir tahun 2020. Sumber: Catallact

Pembelian institusi yang disahkan bertepatan dengan data rantaian

Walaupun seseorang harus berhati-hati ketika membuat kesimpulan jenis ini dari data on-chain, kami beruntung dapat memperoleh pembelian institusi yang dapat diakses secara terbuka dan disahkan untuk memeriksa semula data tersebut.

Sebagai permulaan, kami tahu dengan pasti bahawa kecerdasan perniagaan, perisian mudah alih dan syarikat perkhidmatan berasaskan awan MicroStrategy melaburkan sejumlah besar wang ke dalam BTC tahun lalu. Pada bulan Ogos 2020, firma itu membeli 21,000 syiling dengan harga $ 250 juta. Ini bertepatan dengan peningkatan urus niaga besar pada carta yang disebutkan di atas.

Beberapa lagi pembelian dari MicroStrategy berlaku pada tahun 2020. Pada 5 Disember, syarikat itu membeli 2,574 BTC dengan harga $ 50 juta dengan harga purata $ 19,427 setiap duit syiling. Akhir bulan itu, pada 22 Disember, ia membeli 29,646 syiling lagi dengan harga $ 650 juta dengan harga purata kira-kira $ 21,925 setiap satu.

Selain itu, Syarikat Insurans Hayat Mutual Massachusetts melabur $ 100 juta di BTC pada bulan Disember – tanda bahawa lebih banyak pelabur institusi terus memasuki pasaran pada masa itu.

Dengan latar belakang berita ini, kita dapat dengan selamat menyimpulkan bahawa kesimpulan yang kita sampaikan di atas – iaitu bahawa pemain besar telah memasuki pasaran BTC sejak Mei 2020 dan bahawa transaksi besar yang kelihatan di rantai adalah pembelian daripada penjualan – sebahagian besarnya betul.

Jumlah BTC dalam rantaian meningkat pada separuh kedua tahun 2020

Melihat jumlah harian BTC yang ditransaksikan secara berantai di pelbagai zon waktu, kami juga melihat kenaikan yang besar pada musim gugur. Dua penemuan, khususnya, menonjol:

  1. Jumlah rantaian di seluruh Amerika Syarikat, Eropah dan Asia meningkat pada akhir Ogos 2020 sebelum melonjak ke paras tertinggi pada September 2020 dan Oktober 2020.
  2. Jumlah rantaian tetap tinggi secara konsisten setelah pada mulanya melonjak pada Ogos 2020.

Kerana jumlah BTC dalam rantaian meningkat dan tetap tinggi secara konsisten, kami dapat menyimpulkan bahawa minat institusi memang mendapat momentum serius pada musim gugur tahun lalu – mendorong harga cryptocurrency yang terkemuka ke tahap tertinggi.

Volume BTC dalam rantaian meningkat pada Q3 dan Q4 2020 di peringkat global. Sumber: Catallact

Pemegang jangka panjang dijual sebagai BTC menetapkan tahap tertinggi sepanjang masa

Apabila kita memeriksa usia duit syiling yang ditransaksikan di blockchain Bitcoin dari awal September 2020 hingga akhir Disember 2020, kita melihat purata usia duit syiling yang termasuk dalam blok meningkat pada Oktober 2020 dan kekal lebih tinggi sepanjang akhir tahun.

Yang paling menarik, harga BTC melonjak lebih tinggi pada pertengahan Disember, tetapi usia rata-rata duit syiling yang bertransaksi di blockchain Bitcoin tetap stabil. Ini membolehkan kita membuat tiga kesimpulan utama:

  1. Pemegang BTC jangka panjang – yang mungkin dihubungi oleh beberapa orang "Paus OG" – dijual dalam jangka masa BTC ke tahap tertinggi sepanjang masa.
  2. Kami dapat menyimpulkan bahawa inventori pemegang jangka panjang mulai habis – sekurang-kurangnya agaknya – kerana harga BTC semakin tinggi.
  3. Oleh kerana kami yakin pelabur institusi berada di sisi penawaran buku pesanan, kami mungkin menyimpulkan bahawa pemegang BTC jangka panjang dijual ke pembelian institusi.

Kesimpulan ini juga disokong oleh penyelidikan sebelumnya yang dilakukan oleh OKEx Insights bekerjasama dengan syarikat data blockchain Kaiko. Laporan kami sebelum ini mendapati bahawa peniaga besar dan ikan paus mula mengambil untung di sekitar paras tertinggi BTC sebelumnya hampir $ 20,000 pada musim gugur ini dan bahawa pembeli institusi menjana syiling pada akhir November.

Umur rata-rata duit syiling yang bergerak di blockchain Bitcoin meningkat apabila harga BTC meningkat. Sumber: Catallact

Ini menguatkan salah satu naratif semasa dalam industri cryptocurrency sambil menjawab persoalan "yang menjual" pada akhir tahun 2020 – iaitu bahawa ia adalah "Paus OG" dan pelombong BTC yang menjual kepada pembeli institusi.

Kesimpulan: Data dalam rantai melukiskan gambaran BTC 2020

2020 adalah tahun yang belum pernah terjadi sebelumnya dan liar untuk cryptocurrency terkemuka.

Kami melihat penurunan BTC hingga 3,792 USDT di OKEx pada bulan Mac – yang, seperti yang kita ketahui dari penyelidikan sebelumnya dengan Catallact, menggegarkan pelabur runcit dalam keadaan panik berkaitan COVID. Pelabur tersebut kemudian mengambil pendekatan tunggu dan lihat pada bulan Mei ketika BTC bertempur dengan $ 10,000 di bursa global.

Sementara itu, pemain terbesar di pasaran BTC melakukan apa sahaja kecuali menunggu dan melihat. Sebaliknya, data dalam rantaian menyimpulkan bahawa data tersebut banyak terkumpul pada musim panas dengan jangkaan bahawa BTC akan meningkatkan nilai dalam jangka panjang – yang, cukup pasti, akhirnya menjadi taruhan yang menang.

Ketika harga BTC mulai berjalan parabola pada bulan Oktober, di samping pembelian institusi dari MicroStrategy dan Grayscale, data on-chain menunjukkan peningkatan ketara dalam urus niaga berukuran institusi – menyiratkan lebih banyak pemain besar mula menumpuk.

Dengan bahagian penawaran BTC gagal memenuhi permintaan institusi kerana cryptocurrency terkemuka memasuki penemuan harga, duit syiling yang dijual nampaknya berasal dari pemegang jangka panjang dan penambang Bitcoin. Dengan kata lain, Bitcoiners sekolah lama menjual beberapa beg lama mereka kepada pembeli institusi baru dengan beg baru yang sangat besar untuk diisi – untuk lebih baik atau lebih buruk.

OKEx Insights menyajikan analisis pasaran, ciri mendalam, penyelidikan asli & berita yang disusun daripada profesional crypto.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me