5 projek token tidak funglek yang mengetuai kes penggunaan NFT teratas

Pengenalan kepada projek teratas yang memimpin koleksi NFT, permainan, pasar, seni dan bahkan nama domain

Token tidak fungle adalah representasi digital aset yang tidak boleh ditukar ganti di dunia nyata. Walaupun mereka sudah berada di sekitar sejak pertengahan 2017, NFT memperoleh daya tarikan baru di kalangan komuniti crypto tahun ini selepas ledakan DeFi. Pada separuh pertama tahun 2020, jumlah USD dipindahkan dalam ekosistem NFT dicapai $ 232 juta – naik 52% dari keseluruhannya tahun 2019.

NFT sering disebut-sebut untuk berpotensi merevolusikan permainan, koleksi, seni digital dan sektor lain, dan sementara utiliti mereka masih diterokai, OKEx Insights mengkaji lima protokol NFT teratas, mengikut jumlah, di pelbagai kategori, termasuk permainan, dunia maya, koleksi, seni dan domain.

1. CryptoKitties: NFT terkemuka sepanjang masa

CryptoKitties adalah permainan berasaskan Ethereum yang membolehkan pengguna mengumpulkan dan membiakkan kucing maya. Token permainan tidak boleh difahami, kerana masing-masing mewakili kucing digital yang unik di blockchain. Kucing digital ini dibezakan dari segi penampilan dan sifatnya – kucing mereka "cattribut." Memandangkan sifat token ini, setiap kucing digital yang diwakili oleh NFT tidak dapat ditiru, dimusnahkan atau diambil.

Untuk memulakan pembiakan kucing digital, pengguna perlu memasukkan Ether (ETH) di dompet rasmi permainan, Dapper. Terdapat dua cara untuk membiak anak kucing baru – membiakkan dua anak kucing anda sendiri atau membiak dengan anak awam (bapa). Pengguna boleh mendapatkan anak kucing pertama mereka dengan membuat pembelian di pasar atau menawar anak kucing dalam permainan Sistem tawaran.

Pemain CryptoKitties yang berpengalaman bertujuan untuk mengumpulkan sebanyak mungkin kucing digital berharga. Nilai setiap anak kucing ditentukan oleh penjanaan dan kelangkaannya. Untuk generasi, peraturan umum adalah bahawa kucing dengan generasi yang lebih sedikit lebih berharga daripada yang mempunyai bilangan yang lebih tinggi. Ini kerana anak kucing dengan beberapa generasi mempunyai lebih cepat kelajuan cooldown, supaya mereka dapat membiak dengan lebih kerap. 

"Gen 0" adalah anak kucing generasi paling jarang, dengan bekalan tetap 50,000. Ini menjadikan kucing Gen 0 langka, dan nilainya meningkat dari masa ke masa. Terlepas dari generasi, kucing yang juga dipertimbangkan jarang berlaku sertakan mereka yang mempunyai nombor ID rendah, serta kucing Eksklusif atau kucing Pengasas, yang semuanya boleh diperdagangkan dengan harga yang lebih tinggi di pasaran CryptoKitties.

CryptoKitties adalah protokol NFT pertama yang menarik perhatian arus perdana pada akhir tahun 2017. Oleh kerana pengguna dapat membiakkan kucing langka dan menjual kembali kucing baru untuk keuntungan, permainan ini menarik perhatian yang besar. Permintaan yang melonjak untuk CryptoKitties menyebabkan jumlah urus niaga harian di rangkaian Ethereum mencapai paras tertinggi sepanjang masa (1.349 juta) pada Januari 2018 – rekod yang baru saja melampaui pada bulan September 2020 di tengah kegilaan perlombongan kecairan DeFi yang didorong oleh Tolak.

Urus niaga harian di rangkaian Ethereum mencapai puncak sebelumnya semasa kegilaan CrypoKittiesUrus niaga harian di rangkaian Ethereum mencapai puncak sebelumnya semasa kegilaan CrypoKitties. Sumber: Ethercan, Dapatan OKEx

Sementara "waktu perdana" CryptoKitties telah berlalu, permainan mengekalkan status ikoniknya sebagai protokol utama di ruang NFT. Jumlah dagangan CryptoKitties sepanjang masa kini berdiri di lebih 64,000 ETH – atau kira-kira $ 29 juta, pada masa penulisan – dengan sejumlah hampir 2 juta aset NFT dibuat.

2. Decentraland: Dunia maya yang terdesentralisasi

Dikuasakan oleh blockchain Ethereum, Decentraland adalah dunia maya yang terdesentralisasi yang membolehkan pengguna menggunakan avatar yang disesuaikan, koleksi perdagangan dan mengambil bahagian dalam proses tadbir urus dunia maya. 

Untuk mula meneroka Decentraland, pengguna perlu terlebih dahulu menyambung ke penyemak imbas web dengan dompet crypto mereka. Pengguna kemudian boleh memilih dan menyesuaikannya avatar, dan setiap avatar diberikan pasport maya yang mewakili identitinya di Decentraland. Setelah pengguna menyelesaikan persediaan awal avatar mereka, mereka dapat mula membina kawasan kejiranan mereka sendiri dan dapat membeli aset digital yang jarang berlaku. 

Penyertaan dalam Decentraland memerlukan token fungible dan nonfungible. MANA adalah mata wang digital yang digunakan di pasaran Decentraland. Setiap token MANA boleh ditukar dengan token MANA yang lain dan oleh itu boleh difahami.

MANA boleh dibeli dari mana-mana pertukaran crypto yang menyenaraikan pasangan perdagangannya, seperti MANA / BTC atau MANA / ETH di OKEx.

Pengguna kemudian boleh membelanjakan MANA untuk bungkusan atau kawasan TANAH, barang yang boleh dipakai dan juga nama yang unik di Pasar desentral dan. Selain dari pasaran Decentraland, pengguna dapat membeli item yang disokong di pasar NFT seperti OpenSea.

Decentraland juga menggunakan LAND, sebuah NFT, untuk mewakili pemilikan petak dan harta tanah. LAND adalah aset digital tidak fungsian yang dikendalikan oleh kontrak pintar Ethereum yang mewakili bidang tanah maya di Decentraland. Setiap token LAND mewakili sebidang tanah yang unik dan dapat diperdagangkan di pasar Decentraland.

DAO Decentraland disiarkan secara langsung pada bulan September dan mendorong penyertaan pengguna dalam proses pemerintahan. Pengguna boleh memilih cadangan tadbir urus, dan cadangannya kuasa mengundi berasal dari tiga sumber:

  • MANA dibalut: MANA ditukar menjadi WMANA. Setiap WMANA sama dengan satu unit kuasa mengundi.
  • Bungkusan TANAH: Setiap bungkusan sama dengan 2,000 unit kuasa mengundi.
  • Estet: Setiap harta tanah sama dengan 2,000 unit kuasa mengundi.

Pengguna boleh memberikan suara pelbagai topik pemerintahan, termasuk:

  • Ciri dan peningkatan TANAH dan bungkusan.
  • Bayaran pasaran.
  • Peruntukan MANA untuk usaha pembangunan.
  • Penambahan alat pakai baru ke dunia Decentraland, pembangun dan pasar.

Halaman cadangan tadbir urus DecentralandHalaman cadangan tadbir urus Decentraland. Sumber: Decentraland

Decentraland adalah protokol NFT kedua terbesar dari segi jumlah dagangan sepanjang masa (49.780 ETH, atau $ 22.6 juta) dan pada masa ini mempunyai lebih daripada 96,000 aset dalam permainan.

3. Rarible: Pasar untuk koleksi digital

Rarible adalah pasaran NFT yang diasaskan oleh Alexander Salnikov dan Alexei Falin pada Januari 2020. Platform yang berpusat di Moscow membolehkan pengguna membuat, membeli dan menjual koleksi digital mereka yang jarang berlaku. Rarible menyokong pelbagai koleksi dan produk digital, termasuk seni digital, nama domain, polisi insurans DeFi, meme dan metaverses.

Rarible menyenaraikan pelbagai koleksi seni digitalRarible menyenaraikan pelbagai koleksi seni digital. Sumber: Rarible

Pencetakan koleksi digital di Rarible agak mudah. Pengguna boleh memulakan dengan memuat naik koleksi dalam bentuk digital yang disokong (grafik, audio, dll.), Diikuti dengan menambahkan keterangan dan perincian harga. Selepas ini, pengguna perlu berhubung dengan dompet Ethereum mereka untuk menyetujui transaksi pencetakan.

Ciri pencetakan NFT menarik bagi pencipta kandungan dan artis, yang dapat melepaskan penggoda untuk kandungan mereka dan memberikan versi lengkap kepada pengguna hanya setelah pembelian NFT yang relevan.

Rarible mendapat populariti yang meluas di kalangan masyarakat crypto kerana token pemerintahannya, RARI. Walaupun gembar-gembur token tadbir urus baru-baru ini berasal dari bidang DeFi, Rarible adalah protokol NFT pertama yang melancarkan token pemerintahannya sendiri.

Pelancaran RARI adalah langkah pertama menuju matlamat utama Rarible: penciptaan organisasi autonomi terdesentralisasi Rarible. Sebagai pemegang RARI, pengguna dapat mengemukakan dan memilih cadangan peningkatan sistem, termasuk keputusan mengenai biaya perdagangan Rarible dan penambahan fitur baru.

Melangkah ke hadapan, Rarible terus meneroka integrasi NFT dan DeFi, dan baru-baru ini bergandingan dengan platform insurans berasaskan yearn.finance dan blockchain Nexus Mutual untuk melancarkan NFT perlindungan insurans.

Pada masa penulisan, Rarible mencatatkan jumlah sepanjang masa melebihi 31,500 ETH, atau $ 14,3 juta.

4. SuperRare: Pasar untuk karya seni digital edisi tunggal

Ditubuhkan pada tahun 2017 oleh John Crain, SuperRare adalah pasaran seni digital di mana para seniman dapat memberi token dan mengewangkan karya seni asli edisi tunggal mereka sebagai item digital yang dapat dikumpulkan. Setiap karya seni di SuperRare diwakili oleh token ERC-721, dijamin dengan kriptografi dan dapat dikesan pada blockchain.

Apabila artis mengeluarkan karya seni digital yang disahkan di SuperRare, karya seni mereka disahkan pada blockchain Ethereum untuk mengelakkan pemalsuan dan memberikan bukti sejarah. Di samping itu, seniman dapat mempamerkan karya seni mereka di SuperRare menggunakan galeri realiti maya dan paparan digital. Pengumpul seni, sebaliknya, dapat membeli karya seni di SuperRare dan menjual kembali NFT di pasaran sekunder, seperti OpenSea. Semua transaksi di SuperRare dilakukan dengan Ether, dan pembeli perlu membayar yuran transaksi sebanyak 3% untuk semua pembelian.

Sama seperti galeri seni tradisional, SuperRare juga mengenakan komisen dari artis. Untuk penjualan utama, para artis mendapat 85% dari pendapatan, sementara SuperRare menyimpan 15%. Untuk penjualan sekunder, para artis mendapat 10% sebagai royalti.

SuperRare menggambarkan dirinya sebagai gabungan Instagram dan Christie, dan itu "Aktiviti" tab mempunyai antara muka yang serupa dengan yang sebelumnya sementara itu pasar seperti yang terakhir – kedua-dua laluan membawa pengumpul seni ke halaman di mana mereka boleh membuat tawaran dalam talian untuk karya seni digital.

Pengguna di SuperRare dapat mengesan karya seni yang sedang trenPengguna di SuperRare dapat mengesan karya seni yang sedang tren. Sumber: SuperRare

Sehingga kini, jumlah dagangan SuperRare sepanjang masa melepasi 16.500 ETH – bersamaan dengan kira-kira $ 7.5 juta, pada harga ETH semasa – yang tertinggi di antara pasaran seni NFT. Platform ini telah menjual lebih dari 12,000 karya seni digital, dan penjualan pasaran sekundernya hampir mencecah $ 1 juta.

5. Perkhidmatan Nama Ethereum: NFT terkemuka dalam nama domain

Diasaskan oleh Ethereum Foundation pada Mei 2017, Perkhidmatan Nama Ethereum adalah sistem penamaan yang terbuka, diedarkan dan diperluas berdasarkan blockchain Ethereum. Protokol mempunyai lebih daripada 190,000 nama berdaftar dan telah menggabungkan lebih dari 100 dompet dan aplikasi terdesentralisasi hingga kini.

TLD asli – iaitu, domain peringkat atas – adalah ".ETH" pada ENS. Ini ".ETH" nama domain unik dan tidak mudah dijumpai, diwakili oleh NFT yang mematuhi ERC-721, dan ia tersedia untuk pembelian dan perdagangan di pasaran NFT seperti OpenSea dan Rarible.

Nama domain .ETH disenaraikan untuk dijual di OpenSea.Nama domain ETH disenaraikan untuk dijual di OpenSea. Sumber: OpenSea

Oleh kerana nama domain ini mematuhi piawaian ERF-721 NFT, mereka juga dapat memasukkan pasaran NFT dan antara muka dompet dengan lancar, meningkatkan integrasi NFT dan DeFi.

Ethereum Name Services adalah NFT terkemuka di sektornya, dengan jumlah dagangan sepanjang masa melebihi 6,600 ETH (atau $ 3 juta) dan lebih daripada 20,000 pemilik, menurut OpenSea.

Lima NFT teratas dalam nama domain dengan kedudukan ENS pertamaLima NFT teratas dalam nama domain dengan kedudukan ENS pertama. Sumber: OpenSea

Jalan ke hadapan untuk NFT

Terlepas dari protokol yang disebutkan di sini, 2020 secara umum telah menjadi tahun yang baik untuk NFT dan DeFi. Melangkah ke hadapan, kita dapat mengharapkan penyatuan yang lebih mendalam antara kedua-dua ruang tersebut. Sebagai contoh, Rarible telah bekerjasama dengan yearn.finance untuk melancarkan NFT insurans untuk protokol DeFi, dan peningkatan Ethereum 2.0 yang akan datang kemungkinan akan mendorong lebih banyak kes penggunaan baru dan memacu pertumbuhan di seluruh ekosistem ini.

OKEx Insights menyajikan analisis pasaran, ciri mendalam, penyelidikan asli & berita yang disusun daripada profesional crypto.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me