3 agregator DEX yang baru muncul menjadi kedai sehenti untuk peniaga DeFi

1inch, Tokenlon dan Matcha telah membuktikan diri mereka sebagai pertukaran terdesentralisasi terbaru DeFi.

Pasaran kewangan yang terdesentralisasi meningkat popular sejak beberapa bulan kebelakangan ini, dan tidak ada yang lebih jelas daripada pertukaran yang terdesentralisasi. Jumlah dagangan DEX mencapai hampir $ 60 bilion pada bulan Januari. Angka ini sudah lebih tinggi daripada gabungan jumlah bulanan tertinggi sebelumnya.

Berdasarkan unjuran kelantangan semasa, ada kemungkinan besar bahawa jumlah bulan Februari akan setara dengan bulan Januari. Pada bulan Januari, Uniswap mencapai $ 25.86 bilion dari segi jumlah bulanan – menduduki tempat pertama. Ia diikuti oleh SushiSwap pada $ 12.23 bilion dan Curve Finance pada $ 6.28 bilion, seperti data dari Dune Analytics. Harga token tadbir urus Uniswap dan SushiSwap melonjak ke paras tertinggi sepanjang masa pada pertengahan Februari, dan token asli Curve, CRV, meningkat 400% dalam sebulan.

Perlu disebutkan bahawa protokol 0x menduduki tempat keempat pada bulan Januari dengan jumlah dagangan bulanan $ 5 bilion. Tidak seperti tiga teratas, 0x bukan DEX. Ini adalah protokol DeFi di mana DEX yang berbeza dapat membina dan berkongsi kecairan. Ini juga merupakan platform permintaan-untuk-kutipan, atau RFQ di mana DEX yang dibangun di atasnya dapat meminta sebut harga. 

Jumlah dagangan DEX mencapai paras tertinggi sepanjang masa pada bulan Januari. Sumber: Analisis Dune

Pada masa penulisan, DEX teratas dengan pengguna terbanyak dalam 24 jam terakhir adalah Uniswap, 1inch, Matcha, SushiSwap dan Tokenlon, seperti data dari DeBank. OKEx Insights telah membahas Uniswap dan SushiSwap secara terperinci dalam artikel sebelumnya. Oleh itu, artikel ini akan lebih tertumpu pada tiga nama lain yang muncul.

1inch telah memperoleh pengguna dengan pantas. Dengan lebih daripada 4,000 pengguna aktif setiap hari pada 18 Februari, ia telah menjadi pintu masuk kedua paling popular bagi peserta DeFi – di belakang Uniswap. Tokenlon yang kurang dikenali berada di kedudukan kelima dengan kira-kira 600 pengguna setiap hari. Matcha, yang mengejutkan banyak pihak, mengatasi SushiSwap di tempat ketiga dengan lebih dari 3,300 pengguna setiap hari. Tokenlon dan Matcha, bagaimanapun, ketinggalan 1 inci dari segi jumlah. 

Agregator DEX yang baru muncul menarik pengguna. Sumber: DeBank

1inch adalah agregator DEX terbesar, walaupun terdapat kontroversi

1inch sumber kecairan dari pelbagai DEX untuk memberikan kadar pertukaran berpotensi terbaik untuk peniaga menukar token. Agregator DEX telah mencapai jumlah jumlah $ 20 bilion dengan jumlah tujuh hari berbuka $ 1.6 bilion, seperti data dari Dune Analytics. Secara amnya, agregator dapat menarik lebih banyak pengguna dan jumlah untuk DEX, kerana mereka menawarkan perkhidmatan perbandingan harga dengan kemampuan untuk mengoptimumkan slippage dan yuran.  

Kami menggunakan ciri perbandingan harga dari DeBank, laman web pihak ketiga yang lebih neutral, dan mendapati kadar pertukaran pada 1 inci, dalam banyak kes, lebih menarik – terutamanya ketika menjalankan perdagangan yang besar. Ini mungkin disebabkan oleh sebilangan besar sumber yang disokong dan kumpulan kecairannya sendiri, di mana penyedia kecairan dapat memperoleh ganjaran token 1INCH. 

Kadar pertukaran pada 1 inci lebih menarik apabila berdagang dalam jumlah besar. Sumber: DeBank

Secara khusus, ciri Pathfinder pada 1 inci menunjukkan kepada kita bagaimana ia menemui laluan pertukaran paling berkesan di DEX terkemuka untuk menyelesaikan perdagangan 1 juta USDT yang digambarkan.

Ciri Pathfinder 1inch menunjukkan peralihan pertukaran 1 juta USDT ke ETH. Sumber: 1inci

Walau bagaimanapun, a artikel terbaru dari pasukan 0x menyatakan bahawa harga yang disebut harga terbaik tidak selalu menghasilkan harga yang paling sesuai. Pada hakikatnya, mengoptimumkan untuk memenangkan harga yang disebut harga memungkinkan agregator untuk menarik lebih banyak pengguna. Ini adalah faktor penting kejayaan 1inch di menarik lebih dari 135,000 pengguna dan hampir 800,000 jumlah transaksi dalam jangka masa yang sangat singkat.

Volume 1inch berkembang sangat pantas, dengan ganjaran kecairan memainkan peranan Sumber: Analisis Dune

Titik kontroversi lain ialah 1inch memperoleh pendapatan melalui slippage positif – perbezaan antara harga sebut harga dan harga yang direalisasikan, dengan perbelanjaan peniaga. Sebagai contoh, 1 ETH mungkin disebut harga 1,500 USDT tetapi diselesaikan pada harga yang direalisasikan 1,490 USDT, yang mengakibatkan penurunan positif 10 USDT.

Menariknya, 1inch memberi nama slippage sebagai Spread Surplus dan membiarkan tokennya menentukan pembahagian lebihan tersebut. Ini dapat membantu harga token 1INCH, dalam jangka pendek. Walau bagaimanapun, kerana peniaga selalu mencari harga yang lebih baik dan tidak mahu memberikan kelonggaran, kami memerlukan masa untuk melihat kesan jangka panjang mod ini – terutamanya kerana hasil tahunan untuk mendapatkan token 1INCH kini dijatuhkan dari 200% hingga kurang daripada 15%.

Meninjau dari prestasi semasa harga tokennya, kesan meluasnya aliran udara UNI sebelumnya menyebabkan banyak pengguna membuat banyak alamat sebelum tayangan udara 1INCH untuk menerima ganjaran token – yang menyebabkan harga tokennya menghadapi penjualan besar-besaran selepas itu mula berniaga. Walau bagaimanapun, harga 1INCH telah meningkat dari kurang dari 1 USDT kepada hampir 5 USDT di OKEx. Pada masa penulisan ini, 1INCH diperdagangkan sekitar 5.10 USDT dengan permodalan pasaran kira-kira $ 490 juta. Dengan jumlah penawaran 1.5 bilion token, nilai yang dicairkan sepenuhnya adalah sekitar $ 7.6 bilion – tetapi jumlahnya garis masa kerana pelepasan tokennya menunjukkan pertumbuhan yang sangat terhad sehingga akhir 2021.

Selepas gelombang penjualan, harga 1INCH meningkat empat kali ganda. Sumber: OKEx

Tokenlon, dengan mekanisme campuran, mempunyai kewangan yang baik

Tokenlon, DEX yang dibuat oleh imToken – dompet Ethereum Cina terbesar – baru-baru ini dilepaskan laporan data Januarinya, yang menunjukkan jumlah bulanan yang kuat sebanyak $ 2.23 bilion dan alamat unik yang mencecah 18.960. 

Tokenlon mengadopsi protokol 0x yang disebutkan di atas untuk perdagangan, yang menggunakan buku pesanan atau rantai pesanan luar untuk mengutip harga terbaik tetapi menyelesaikan transaksi dalam talian. Ia membawa pembuat pasaran profesional untuk RFQ dan baru-baru ini menambahkan sumber kecairan lain di rantai, seperti Uniswap dan Curve Finance. Berbanding dengan mekanisme pembuat pasaran automatik tradisional, seperti Uniswap, mekanisme campuran Tokenlon tidak hanya mempunyai gelinciran yang lebih rendah tetapi juga menurunkan kadar balik.

Sebaliknya, kelemahan model campuran ini juga jelas – iaitu, ia memilih pelayan terpusat untuk interaksi depan dan pengumpulan maklumat, dan hanya 26 cryptocurrency yang telah disenaraikan di bursa.

Sebilangan besar jumlah di Tokenlon adalah melalui pembuat pasaran profesional (hitam). Sumber: Analisis Dune

Melihat jumlah dagangan Tokenlon, ia mula meningkat dengan cepat mulai September 2020, yang mungkin disebabkan olehnya perlombongan perdagangan dan program rujukan. Jumlahnya melebihi $ 7 bilion, dengan jumlah tujuh hari sekitar $ 500 juta. Jumlah pedagang bulanan tertinggi mencapai 27,000 pada Disember 2020. 

Lebih-lebih lagi, di sektor DEX, hanya token tadbir urus Uniswap, UNI, yang memiliki lebih banyak pemegang daripada Tokenlon. UNI kini mempunyai 161.252 pemegang, per Data Etherscan, sementara Tokenlon LON mempunyai 47,727 pemegang – mengatasi 34,501 pemegang SushiSushi SushiSwap. Angka ini membantu menjelaskan popularitinya di China.

Jumlah dagangan Tokenlon melonjak setelah memulakan program perlombongan perdagangannya. Sumber: Analisis Dune

Lebih mengagumkan, jumlah pendapatan 30 hari terakhir Tokenlon mencapai $ 6.08 juta – yang berada di kedudukan keempat setelah Uniswap, SushiSwap dan 1inch, seperti data dari Token Terminal. Ini memberi Tokenlon nisbah harga-ke-jualan rendah 18.32, yang sangat dekat dengan 18.40 Uniswap. Sebagai perbandingan, SushiSwap mempunyai nisbah harga dan penjualan 8.87, memimpin sektor DEX.

Tokenlon menerima pendapatan $ 6.81 juta selama 30 hari terakhir – kedudukan ketiga di antara bursa teratas. Sumber: Terminal Token

Nisbah P / S Tokenlon 19.78 adalah setanding dengan Uniswap. Sumber: Terminal Token

Tokenlon pada masa ini mempunyai permodalan pasaran $ 135 juta, dan nilai yang dicairkan sepenuhnya adalah sekitar $ 1,34 bilion, berdasarkan penawaran maksimum 200 juta token. LON disenaraikan di OKEx pada akhir Disember – dan, setelah tempoh penemuan harga, LON mula meningkat lebih dari 500% pada bulan lalu. Sekiranya Tokenlon dapat mengekalkan kadar pertumbuhan pendapatannya sekarang, penilaiannya pada tahap ini masih boleh dianggap wajar.

LON mencapai kenaikan harga 10x setelah disenaraikan di OKEx. Sumber: OKEx

Matcha terkenal di kalangan pelabur DeFi kerana pengalamannya yang baik

Di bawah tudung, Matcha juga menggunakan API 0x. Walaupun belum ada token asli yang dikeluarkan – sehingga tidak mempunyai insentif ganjaran token – banyak pengguna DeFi telah menggunakan agregator DEX ini sebagai pintu masuk DeFi mereka. Ini kerana Matcha selalu berfokus untuk memberi para pedagang harga penyesuaian terbaik, itulah yang diterima pengguna setelah transaksi selesai dalam rangkaian, dan gas dan yuran telah dibayar. Selain itu, Matcha memberi banyak perhatian kepada reka bentuk produk dan pengalaman front-endnya, dan kelihatan sangat mesra runcit.

Matcha telah terkumpul $ 3.28 bilion dalam jumlah dagangan dari kira-kira 174,000 peniaga. Ada sebab untuk mempercayai bahawa agregator DEX yang lebih mesra runcit ini akan menarik lebih banyak lalu lintas pada masa akan datang. Juga, peniaga akan memerhatikan untuk mengetahui apakah Matcha akan membuat tawaran token.

Jumlah dagangan di Matcha telah meningkat secara mendadak dalam 30 hari terakhir. (Pesanan had sahaja dikelompokkan di bawah Matcha, sementara jenis pesanan lain yang dijalankan di Matcha dikelompokkan di bawah API 0x.) Sumber: 0xTracker

OKEx Insights menyajikan analisis pasaran, ciri mendalam dan berita yang disusun daripada profesional crypto.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me